nadeel Rambo vliegendekens met warmte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

nadeel Rambo vliegendekens met warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:29

Omdat wij aan de rand van het bos zitten moet ik mijn paard van vliegendeken voorzien en ben ook blij met de rambo sweet ich vaste hals maar met deze hitte staat hij er bezweet onder dus ademt slecht snel deken afgehaald en hem in de koele stal gezet.wie heeft hier ook last van?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:58

Die van ons :j
Maar weet eigenlijk 100% zeker dat het niet aan de rambo ligt :D
Wat denk je van de warmte zelf ;) ???
Maakt nu (in mijn ogen) nl niet uit wat voor dek je oplegt; ze staan nu al van niets doen te zweten op stal en sommige zelfs zonder dek ook :(:)
Dus in mijn ogen heeft dat niet met slechtademende rambo te maken maar gewoon met het feit dat je een paard met 30+ graden een extra "iets" oplegt :oo

Robin

Re: nadeel Rambo vliegendekens met warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:01

Hier ook hetzelfde maar dat ligt (denk ik) puur aan de hitte.
Ze staan hier nu ook in hun koele stal!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:02

Inderdaad, dat is niet zo zeer de schuld van de deken, maar gewoon van de warmte. Zweten is een normale reactie van het lichaam op warmte (doen wij nu ook natuurlijk). Als je dat wilt voorkomen kan je natuurlijk overdag in stal zetten waar het koel is en er geen daze zijn ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:04

Bij ons blijven ze vandaag ook overdag op stal (en waarschijnlijk de hele week wek ivm verwachtte hittegolf). Zelfs met vliegendeken worden ze gek van de vliegen. Onze stal is geïsoleerd (voormalig aardappelschuur) en een stuk koeler dan buiten. Staan ook allemaal te zweten..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:17

de mijne staat met dit weer juist koeler onder die deken :+

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:11

hmm zit in dubio...met deken af worden ze lek geprikt en staan ze te schuren...eigenlijk is mijn vraag zijn er ook paarden zonder deken op die staan te zweten?

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:14

ja hoor, ik heb ze vandaag toch maar een witte vliegedeken over gegooit, zonde die witte laag staan ze flink te zweten, en meestal met die deken minder of niet.

krijg je met zwarte dieren.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:17

Mijn deken werkt juist UV werend dus met dit weer krijgt ie hem juist op :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:27

heleen88 schreef:
hmm zit in dubio...met deken af worden ze lek geprikt en staan ze te schuren...eigenlijk is mijn vraag zijn er ook paarden zonder deken op die staan te zweten?

ja :j mijn 5 jarige staat ook bezweet zonder deken in de wei :j {:}

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:31

Vandaag voor het eerst met enorme warmte de vliegendeken (Amigo Mio) op en rond 14.00 uur binnengehaald. Hij was helemaal niet bezweet terwijl mijn paard het toch snel warm heeft, ik wist wel dat ze enigszins uv-werend waren maar ze lijken hem toch ook echt iets koeler te houden. Ben er blij mee iig!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:32

Ik heb gisteren zelf de proef op de som genomen en ben onder de rambo sweet itch buiten gaan staan. Binnen 5 minuten verging ik van de hitte en het was relatief koel toen ik het ding van me af gooide. Hierop heb ik besloten het ding dus maar niet op te doen en gewoon daasspray te spuiten. Hij staat redelijk rustig als hij net gespoten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:41

Die van mij zweet ook niet of nauwelijks onder de rambo sweet itch. Zonder deken vermoed ik dat ze meer zou zweten..

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:51

Mijn twenter heeft een eczeemdeken op, en ze staat opvallend meer buiten dan de andere paarden zonder deken, die hun schuilstal amper uitkomen. Zonder deken stond ze ook voortdurend in de schuilstal. Het deken is lichtgrijs van kleur, en zelf is ze heel donker van vacht; dus volgens mij is haar dekentje veel frisser :) Sowieso als ik het even af doe om haar te borstelen / wassen / etc blijft ze bij haar dekentje staan, tot ik het weer op doe :(:)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:52

De donkere paarden zweten hier minder met deken dan zonder. Wij hebben helaas geen koele stal om ze overdag in te houden. Ze zijn beter af in de wei.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:54

hier ook beter af in de wei... heb mijn amigo mio op (hals er al eens af geknipt) maar hij blijft er een stuk koeler onder... als ik hem af doe staat hij gelijk helemaal te zweten..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:56

Hier zelfde verhaal!
Ik heb onwijs getwijfeld of ik de dekens op zou doen en tot een uur of 1400 afgelaten. Maar toen werd het me echt te gek, de paarden werden compleet gestoord door de dazen en dat is met die warmte ook niet handig.
Heb ze van het land af gehaald en op de zandpaddock gezet(daar is veel schaduw) en toen de dekens opgedaan. Ze zullen het wel warm gaan krijgen, maar daar is veel schaduw en dan worden ze niet compleet lek gestoken.

Mijn merrie is wit en is zonder deken veel koeler als mijn bruine ruin. Nou is de ruin ook een beetje een druktemaker en logisch dat hij het warmer krijgt. Dus voornamelijk voor de ruin is het ook fijner omdat het de zon niet aantrekt, in tegenstelling tot zijn eigen vachtkleur. De schimmel is zonder deken koeler, maar gaat helemaal over de rooie van de dazen. Zit compleet onder de bulten en staat alleen maar naar zichzelf te stampen en bijten, net zolang tot het open is en de dazen nog veel meer aantrekt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:59

Hier hetzelfde probleem... mijn oudje wordt compleet panisch van alle steekbeesten, maar zweet zich rot onder de vliegendeken. Ik durf hem alleen niet af te doen omdat het bij ons stikt van de dazen en hij reageert er allergisch op met echt hele dikke vochtbulten :\

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:00

Ik doe met dit warme weer overdag een gewone vliegendeken op (de zebra van EJ) ipv de RSIH. Daar zweet ze helemaal niet onder. Wel probeer ik ze zo veel mogelijk in de schaduw te zetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:03

Mijn paard staat wel met een rambo eczeemdeken op (nog dikkere stof) en die laat geen drupje zweet :)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:46

Mijn paard met RSIH staat er koeler bij dan het paard zonder deken (beide bruin) :D Die zonder deken staat zweet momenteel meer. Achja dat hoort bij het weer, je moet toch iets om je warmte kwijt te raken en zweten lijkt me een prima manier.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:52

just_kiki schreef:
de mijne staat met dit weer juist koeler onder die deken :+

Bij mij ook. Mijn pony zonder de RSIH zweet meer met warm weer dan mijn pony die de RSIH om heeft.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:57

Op de wei hebben ze een deken op. Op stal gaan de vliegendekens af nu met deze temperaturen