Gaan jullie op wedstrijd met deze tropische temperaturen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Gaan jullie op wedstrijd met deze tropische temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:12

Hoi bokkers,

Gaan jullie op wedstrijd met deze zomerse temperaturen? Vroeg in de ochtend of later in de avond is het wel goed te doen, maar overdag is het behoorlijk warm.
Is het nog eerlijk voor je paard om dan te rijden? En de temperaturen lopen in de trailers ook behoorlijk op, vooral als er geen schaduw plekje is.

Laatst had ik een pony in de trailer, waarvan het zweet eraf droop in de trailer, er lag gewone een plas zweet in de trailer. Ik vond dat wel erg zonde.

In het buitenland hebben ze niet voor niets siësta tussen de middag. En heb regelmatig in het buitenland (Griekenland) een rit te paard gemaakt, waarbij ik ook vroeg in de ochtend te paard moest zitten. Later op de dag vonden ze het te warm voor de dieren. Op zich ook logisch, maar als wedstrijd ruiter ontkom je er niet aan dat je overdag moet starten.

Ik vraag me af hoe andere bokkers hierover denken. Melden jullie een wedstrijd af met deze hitte?

DyonS

Re: Gaan jullie op wedstrijd met deze tropische temperaturen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:14

Ja ik meld me af voor wedstrijden met deze hitte. Vind het niet eerlijk tegenover het dier om hem ten eerste zo in het zweet te werken en vervolgens in een bloedhete trailer te zetten om op de uitslag te wachten :n

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:17

Ik ga gewoon hoor.
Neem een emmer mee waar ik water in kan doen en spons hem al af als ie uit de trailer komt, en ook na de proeven. Ook kan hij zo drinken. Bovendien laat ik mijn paard nooit in de trailer wachten op de uitslag, óf we laten hem buiten de trailer wachten in de schaduw, óf we laden hem in, rijden naar huis en komen later terug voor de uitslag. En we hebben raampjes in de trailer dus nog wel een windje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:18

Ik heb nooit afgemeld ivm hitte, maar ik hiled er wel rekening mee. Paard blijft niet lang op de trailer staan (later weg en meteen na de proef brachten we paard naar huis) en ik reed korter en minder intensief in.. Water mee en na het rijden lekker ff de spons erover :j

Verder heb ik altijd gewoon doorgereden bij hitte, maar ik ging dan bijvoorbeeld wel eens voor mijn werk rijden, dan zat ik om 6 uur op mijn paard :)

Paarden kunnen de hitte best goed aan, als je je training er maar een beetje naar aanpast. Dat doe je vaak automatisch wel, want zelf vindt je het ook niet erg fijn in de hitte rijden.

AnnemiekvM

Toen ik nog wedstrijden reed met Tommie heb ik weleens afgezegd vanwege de warmte. Moest natuurlijk wel betalen, maar ik vind het helemaal niks om met dit weer hard aan het werk te gaan.

Saaaash

Mijne laad ik niet op de trailer, welk weer het ook is. Ben te bang dat er wat gebeurd. Ik ga altijd samen met mijn moeder dus of moeders houdt haar vast of ik.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:19

Neen, ik zou niet gaan. Ik moest vorige week naar de dierenarts en vond dat al erg genoeg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:19

Ik rij gewoon, ben vorige week ook drie dagen gaan lessen en dat is een stuk heftiger dan concours. Ik had er trouwens meer weet van dan de paarden, die waren nog veel te vief vond ik :+
Gewoon thuis trainen doe ik wel voor half 9 of na half 8.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:22

Ik probeer ook zo vroeg mogelijk te trainen of later in de avond. Maar ik zat me ook af te vragen of het dan juist wel eerlijk is voor mijn paard om op concours te gaan overdag met de warmte. Juist omdat hij er niet aan gewend is, doordat ik vroeg in de ochtend of later op de avond rijd als het erg warm is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:22

Ik had vandaag wedstrijd, maar heb mijzelf afgemeld!
Toch een wedstrijdje van niks en ik ga dan echt niet rijden rond half 2 met 31 graden en volop zon :o moest dan 2 proeven Z1....

+ Ik heb ook geen model voor zomertenue :o dus als ik ga jasje aan!

Ik heb vorig jaar wel op de finaledag van de Brabantse kampioenschappen gereden rond 1 uur met 38 graden op een groot open veld :P pfff afzien in mijn jasje....
Er waren toen wel watertanks en afspuitplaatsen!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:22

Nederlands Kampioenschap wordt ook dit weekend verreden, dat zeggen ze er ook niet voor af. En je kan natuurlijk een hoop doen om het voor jezelf en je paard een beetje draaglijk te maken.
Op het NK mogen ze niet eens in zomertenue, dus dat is peentjes zweten met die jassen aan.

Moet wel zeggen dat ik zeker niet op mijn best ben als het over de 30 graden gaat en je moet midden op de dag rijden. Dan kom ik mezelf aardig in de weg te zitten, hopelijk niet mijn paard :D

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:28

Ben vandaag ook geweest, maar als het nou echt warmer zou zijn ga ik niet.
Paard had het in de trailer ook echt niet warm, rijden wat rustiger aan gedaan

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:31

Ja hoor ben vandaag ook geweest. Water en spons mee en niet te lang inrijden.

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:34

Ik ga gwn mijn pony is nou geschoren dus die heeft t niet meer zo warm en er gaat genoeg water mee;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:39

Hoe ziet een zomer tenue eruit da?

Ik ga gewoon en paard gaat pas op trailer als we weg rijden kan altijd wel ergens grazen

lauxmautink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:55

tita schreef:
Hoe ziet een zomer tenue eruit da

dan hoef je je jasje niet aan maar dan moet je wel een wedstrijdblous/shirt met mouwen aan ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 18:01

lauxmautink schreef:
tita schreef:
Hoe ziet een zomer tenue eruit da

dan hoef je je jasje niet aan maar dan moet je wel een wedstrijdblous/shirt met mouwen aan ;)

helaas staat niet elke jury dit toe, ookal vallen de mussen van het dak, ik start niet boven de 25 graden, ga zelf ook niet rennen dan, kan ik ook niet van mn paard vragen vind ik

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:37

Ik ben vandaag gewoon gestart, paard had er niet veel last van.
Heb er wel direct een emmer water overgegooid als ik gedaan had en we hadden ook geluk dat we in de schaduw stonden :)

lilskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:32

Ik meld me af. Mijn paard is al een heethoofd en ze staat al te zweten als ze op de wei staat.. Ga niet onnodig hitte opzoeken momenteel... Misschien dat er een soort van "zwemwedstrijd" voor paarden georganiseerd kan worden?? Dan zou ik nog wel overwegen mee te doen :)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:23

Ben wel gestart maar korter inrijden en na wedstrijd worden ze afgespoten. (ik heb een vat water bij). en dak van onze vervoer is geisoleerd en dat maakt alles draaglijk.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:24

Mijn ene paard had altijd best last van de hitte en de andere niet dus moet je denk ik gewoon zelf inschatten.
Zomertenue is inderdaad een uitkomst!
Extra electroliten bijgeven om bij zweten de zouten aan de vullen....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:52

Ik schrijf 's zomers pas in als de startlijsten er zijn en mijn klasse 's ochtends vroeg of 's avonds is. Omdat ik hoofdpijn krijg van de zon en omdat ik er super vervelend van word, daarnaast heeft mijn paard het ook snel warm.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:05

Zomertenue word toch vanuit de knks geregeld? Dat dacht ik tenminste altijd. Dat de jury er weinig over te zeggen had als er toestemming voor was..

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:09

Ja hoor ik start gewoon. Het is ook al dagenlang zo warm de paarden zijn er prima aan gewend.
Grote jerrycan water mee gelijk na de proeven afsponzen, natte handdoek achter de oren leggen even aan de hand uitstappen en laten drinken en dan direct terug naar stal. Uitslagen komen later wel.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:11

Jury moet zich houden aan wat de organisatie heeft afgesproken. Meestal bespreken ze dit samen met juryleden dat als het te warm wordt dat zomertenue is toegestaan. Als een jury dat dan niet toestaat zou ik naar de organisatie gaan.....

Ik meld me niet af voor wedstrijd, maar het is nog niet zo vaak voorgekomen dat ik met echt 30+ graden wedstrijd had. Les laat ik ook doorgaan, tenzij het 35 gr is en midden op de dag afgesproken is.