Pony gebruikt je als jeukpaal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony gebruikt je als jeukpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:16

Tsja heel grappig probleem :')

Op de zorgboerderij is een zeer aanhankelijke pony , na een dood veulen heb ik haar eindelijk na geloof 5 uur in de benen gekregen. Ze is enorm gek op mensen en vooral mijn groepsgenoot en dan ik. Nu komt ze in het weiland naar je toe , ik plof vaak neer of blijf staan. Dan begint ze te jeuken en te jeuken , kont haar hoofd echt alles. Nu 'bestraf'ik het met een tik op de neus en dan loopt ze weg. Is dat goed of is ze diep beledigd? , laatst liep ze al over me heen toen ik bij de veulens lag te kroelen.. Toen heb ik haar niet bestraft omdat ik te laat was.

Ze is onder de behandeling van luis , is het puur door die jeuk of is het iets anders?

Heleennn

Re: Pony gebruikt je als jeukpaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:17

Het zou kunnen door de jeuk, maar dan nog moet ze jouw persoonlijke ruimte respecteren :j Je hebt er dus niet slecht aan gedaan om haar een tik op de neus te geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:20

Die van mij doet het na het rijden, wanneer het zweet onder het hoofdstel jeukt. Ik wil het niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:23

Nee ik ben ook wel van de persoonlijke ruimte en de veulens komen pas als ik buk , dus die tik was even heel menselijk niet zielig? Want ze liep direct weg..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:26

Deze pony heeft duidelijk geen respect voor jou persoonlijke ruimte. Over je heen lopen, tegen je aansturen. Die tik was heel terecht. Pony moet leren dat als er gekrabt word jij daar de actie op onderneemt met jou regels. E niet andersom.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:26

Maakt niet uit of ze jeuk heeft, ze mag jou niet gebruiken als een schuurpaal. ;) Teneerste doet die van mij het altijd met het hoofdstel in , als gevolg dat ze het hoofdstel kapot schuurt. Met een halster mag ze schuren maar dan tegen een paal en niet tegen mij aan . ;) Paard lief kan je behoorlijk (onbedoeld) een optater geven

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:28

Die tik was niet zielig hoor, als je dat op het juiste moment hebt gedaan. Het zou heel goed kunnen dat ze het doen vanwege de jeuk. Aan jou de keus of je het accepteert of niet. Maar, als ze jou als schuurpaal mag gebruiken, maak daar dan wel duidelijke afspraken over. Mijn paard mag mij gebruiken als schuurpaal (lekker zo'n bilmassage :+) maar weet precies wat hij wel en niet mag.

Cassidy

Een paard aan je laten schuren is een teken van toegeven dat jij lager dan je bent in rangorde. Het maakt niet of ze jeuk hebben van de transpiratie of van de luis. Ze dienen respect voor je te hebben. Geen enkel paard in een kudde die lager in rang is dan de leider gaat het in zijn hoofd halen om zonder uitnodiging een ranghogere aan te raken. Doe dat dan ook niet als leidende mens.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-07-13 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Charityyy schreef:
Maakt niet uit of ze jeuk heeft, ze mag jou niet gebruiken als een schuurpaal. ;) Teneerste doet die van mij het altijd met het hoofdstel in , als gevolg dat ze het hoofdstel kapot schuurt. Met een halster mag ze schuren maar dan tegen een paal en niet tegen mij aan . ;) Paard lief kan je behoorlijk (onbedoeld) een optater geven

Die van mij doet het ook met hoofdstel, maar mijn huid gaat daar eerder stuk van dan het hoofdstel :D Het doet dan ook gewoon zeer. En ik geef hem dan ook een tikje, das genoeg hier.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:30

Als jouw paard schuurt bij een paard wat de baas is, kan hij ook een knal verwachten.
Dus die tik is niet zielig, paard heeft gewoon geen respect.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:30

Ik zou geen tik op de neus geven, maar als ze wil gaan schurken gewoon spontaan aan "ochtendgym" gaan doen. Afhankelijk van waar ze wil schurken met je armen zwaaien, of je knieen lekker hoog optillen. Door het op die manier te doen maak je het onpersoonlijk, je geeft geen gerichte tik, maar als zij zo dom is om in je ruimte te blijven komt ze wel in aanraking met de bewegende armen/benen.

Je kan ook schurkmomenten toelaten, maar dan alleen op uitnodiging, als je haar een keertje een goede kriebelsessie geeft dat je dan zegt het is ok, maar dan heb je haar al in je ruimte uitgenodigt en uitgenodigt tot een uitgebreide kriebelsessie.
Het hoeft dus niet altijd verboden te zijn, maar alleen als jij aangeeft dat het ok is.

Nu zal ze door de luizen best jeuk hebben, haar daar een keertje mee helpen kan geen kwaad, maar dat gaat makkelijker als ji het kriebelen/krabben doet en zij gewoon daar lekker van geniet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:21

Eens met bowen, niet toestaan maar ik zou niet slaan maar blokkeren. Laat haar maar tegen bijv je elleboog aankomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:34

Ik geef ook geen tik tegen de neus, maar tegen de kaak of ik duw hem met mijn schouder weg.

pluisje4951

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:24

Mij lijkt een tik op de neus nogal irritant.
Als ik boos op je ben tik ik ook niet op je neus.
Ik zou haar een tik op haar schouder geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:27

Mijn pony wilde ook altijd aan mij schuren na het rijden. Ik snap dat hij jeuk heeft en vind het logisch dat hij dan wil schuren, maar dat mag van mij niet met hoofdstel aan en niet aan mij. Daarom heb ik nu na het rijden een handdoek klaar liggen. Pony wacht keurig tot het hoofdstel af is, ik houd de handdoek omhoog en poets daarmee zijn hoofd af, ik leg de handdoek weer weg en pony weet dat het schuren klaar is.
Zo kan hij toch even schuren, maar wel op een manier die voor mij niet vervelend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:28

Mijn merrie heeft nu een beetje last van de ogen door de vliegen.. dan mag ze rustig tegen me aanschuren.. verder beukt ze me nooit omver oid. dus dan vind ik het ook geen probleem!

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:46

Mijn verzorgpaard is ook een echte kriebelkont, maar echt te groot, sterk en lomp om mij als schuurpaal te mogen gebruiken. Dat mag hij dus ook echt nooit. Na een tijdje wist hij heel goed dat mijn personal bubble mijn personal bubble is en dat ik wel altijd in zijn bubble mag komen.

Wat ik zelf wel een beetje 'fair' vind en stiekem doe ik het ook zodat hij zijn staart en manen niet kapot schuurt, is met een stalen rosborstel krabbelen (dat hou ik langer vol dan met mn vingers). Hij vind het heerlijk en kriebelt de lucht ook met veel enthousiasme. Hij blij, ik blij =D

Dus: Kriebel die pony lekker wanneer je haar ziet, maar wel op jouw voorwaarden.

Oh en een tik vind ik totaal prima, als je een grote kudde paarden ziet die gebruiken ook wel eens iets 'krachtigers' dan een subtiele blik. Je zou voortaan ook heel kort en hard: 'EH!' kunnen zeggen of 'NEE'.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:43

Kan ook gewoon kroelen zijn, doet mijn paard ook maar probeer altijd te zorgen dat ik als ik aangeef dat hij moet stoppen hij t ook echt doet. Gaat gelukkig goed

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:45

Cassidy schreef:
Een paard aan je laten schuren is een teken van toegeven dat jij lager dan je bent in rangorde. Het maakt niet of ze jeuk hebben van de transpiratie of van de luis. Ze dienen respect voor je te hebben. Geen enkel paard in een kudde die lager in rang is dan de leider gaat het in zijn hoofd halen om zonder uitnodiging een ranghogere aan te raken. Doe dat dan ook niet als leidende mens.

Dankje, geeft veel verheldering :)

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:52

Dat ze wil jeuken komt door de jeuk, maar waarschijnlijk heb je het ooit eens toegelaten waardoor ze denkt het altijd te kunnen doen, niet meer toelaten dus en inderdaad straffen!

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:30

goedgedaan mijn paardje deed het ook niks verkeerds aan een tik uitdelen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:34

Ik laat het ook niet toe. Als ze wilt 'jeuken' na het rijden, omdat bijvoorbeeld het hoofdstel kriebelde, krabbel ik haar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:15

Hmm ik ga morgen weer lekker het land in , zal haar eerst eens in de weg zitten door wild te gaan zwaaien en draaien etc

Ponylovertjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:26

Dat doet mijn lievelingspony ook, ik zeg dan gewoon: Vera! Stoppen! En dan houdt ze er wel mee op, maar soms doet ze dat ook niet dan geef ik een duwtje tegen de borst dan gaat ze naar achter dan houdt ze ook wel op, doet ze ook idd na het rijden.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:03

Probeerde die van mij ook wel eens, toen hij een jaartje of 2 á 3 was. Maar wilde het ook niet natuurlijk en liet het ook nooit toe. Ten eerste hebben ze niet te schuren tegen mij en ten tweede mogen ze sowieso niet schuren of hoofd omlaag doen terwijl ze een hoofdstel omhebben ivm kapot schuren of op de teugels gaan staan. Na een paar keer afstraffen wist hij het al en wachtte netjes tot het hoofdstel af was en ging dan aan zijn eigen benen schuren.
Consequent optreden even en dan weet hij het wel.

Zou dan inderdaad gewoon je eigen ruimte uitbreiden door te zwaaien e.d.