Paard dramt aan de hand.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nvd_

Paard dramt aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:07

Hallo allemaal!

Ik lease sinds sinds 3 weken een 5 jarige friese ruin. Onder het zadel is hij super braaf en zet geen stap verkeerd.
Het probleem zit hem als je aan de hand met hem loopt. Als het even kan sleurt hij mij en anderen zo het terrein over. Oftewel, hij heeft dan totaal geen respect voor je.
Hij is natuurlijk lekker aan het puberen, maar ben niet zo gediend van dit gedrag. Het is voor de rest echt een schat van een paard en er zit geen kwaad in.

Heeft er iemand misschien tips voor me?

Geryon

Re: Paard dramt aan de hand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:10

Hoe los je het nu op? Wat doe je als hij begint de drammen bijvoorbeeld?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:13

begin anders met ''leiden - stoppen'' (grondwerk)

Nvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:15

Streng toespreken, stil zetten. Laatst liep hij haast over me heen omdat er eten in z'n voerbak lag. Heb hem net zo hard z'n stal weer uitgehaald rondje stal gelopen en toen in z'n stal gezet en toen kon het wel normaal.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:21

Grondwerk is een goed idee. Daar is heel veel over te vinden op internet en op bokt. Sta tijdens het lopen eens ineens stil, paard moet ook stilstaan, doet hij dat niet dan zet je hem meteen(!) in zijn achteruit. Dat uitwerken dat paard achteruit moet als jij dat ook gaat.
Ook als je voelt dat hij begint te drammen, meteen in zijn achteruit zetten. Zo leert hij op jou te letten en dat jij degene bent die bepaalt.

Dit is een typisch probleem die makkelijk te verhelpen is in dit stadia, door gewoon consequent te zijn.

Nvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 16:26

Daar ga ik eens mee aan de slag. Dankjewel!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 16:35

PP >> OPG

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:11

consequent blijven, dit is juist de opvoeding.
Ik heb het ook gehad (soms nu nog steeds) en het is steeds stil zetten en weer terug zetten. Zet hem maar op zijn plek. Ik voelde me soms net een baas waar je niks bij mag. Maar ik moet zeggen het werpt zijn vruchten af. Ook niet denken van oo nou loop maar een keertje bij me vandaan dan echt consequent blijven.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 05:23

Geryon schreef:
Grondwerk is een goed idee. Daar is heel veel over te vinden op internet en op bokt. Sta tijdens het lopen eens ineens stil, paard moet ook stilstaan, doet hij dat niet dan zet je hem meteen(!) in zijn achteruit. Dat uitwerken dat paard achteruit moet als jij dat ook gaat.
Ook als je voelt dat hij begint te drammen, meteen in zijn achteruit zetten. Zo leert hij op jou te letten en dat jij degene bent die bepaalt.

Dit is een typisch probleem die makkelijk te verhelpen is in dit stadia, door gewoon consequent te zijn.

Voordat je hiermee begint is het belangrijk te weten dat het paard weet op welk teken of welke druk hij achterwaarts moet gaan. Het lijkt me gewoon dat het paard niet weet hoe hij moet wijken voor druk vanop de grond (dan vnm achterwaartse druk). Als dat zo is, zal de methode hierboven niet werken, omdat het paard druk voelt maar er niet vanaf geraakt. Dan zal het paard net nog sneller weg willen.
Als hij wel weet hoe dat moet, dan is de techniek die hierboven beschreven is, een goede techniek.

Nvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:53

Hij weet wel hoe hij achterwaarts moet. Als ik tegen z'n borst duw gaat hij wel terug. Dus het is niet zo dat hij dat niet kent.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:09

jensvl schreef:
Geryon schreef:

Voordat je hiermee begint is het belangrijk te weten dat het paard weet op welk teken of welke druk hij achterwaarts moet gaan. Het lijkt me gewoon dat het paard niet weet hoe hij moet wijken voor druk vanop de grond (dan vnm achterwaartse druk). Als dat zo is, zal de methode hierboven niet werken, omdat het paard druk voelt maar er niet vanaf geraakt. Dan zal het paard net nog sneller weg willen.
Als hij wel weet hoe dat moet, dan is de techniek die hierboven beschreven is, een goede techniek.

Bedankt voor je aanvulling. Had er geen rekening mee gehouden dat een paard het wijken voor druk niet kent, vind dat toch wel gewoon standaard opvoeding.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:52

Neem wat brokjes of snoepjes in je zak. Laat hem stoppen door bijvoorbeeld hooo te zeggen, of je arm uit te steken. Als hij dan doorloopt trek je hem terug en spreekt hem toe. Vervolgens stap je weer weg en doet hetzelfde. net zolang tot hij stilstaat, dan belonen met een snoepje. Moet jij eens opletten hoe snel hij dit doorheeft.

Grondwerk is erg belangrijk. Je kunt vol vertrouwen op zijn rug stappen, maar als hij dit soort dingen niet voor je doet, mis je toch de basis. denk ik.

Nvd_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 15:16

Ik doe hem ook pas net, dus ik heb voor de rest ook niks met de opvoeding te maken gehad. :) Het is ook niet dat hij altijd dramt.

Maar ik ga er zeker mee aan de slag!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:57

Geryon schreef:
jensvl schreef:

Bedankt voor je aanvulling. Had er geen rekening mee gehouden dat een paard het wijken voor druk niet kent, vind dat toch wel gewoon standaard opvoeding.

Dat is ook standaard idd, maar toch word het vaak overgeslagen spijtig genoeg. Veel paarden met problemen die ik ben tegengekomen kenden dit niet. Daarom dus dat ik het apart heb gevraagd.