Merrie's enorm hengstig doen tegen ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey2

Merrie's enorm hengstig doen tegen ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 21:54

hallo,

ik heb een probleem !!
wij staan op een wij met 11 paarden , 3 ruinen(waarvan een shetlander) en 8 merrie's .
het ging altijd goed nergens hadden we last van van dekken of extreme hengstig heid.
er is nu een nieuw paard gekomen waar de 3 van onze merrie's heelemaal gek op zijn en super hengstig....
toen is het zelfs zover gegaan dat onze ruin (pablo) 2 van de merrie's heeft gedekt...
we hebben hem apart gezet en dat staat die nog steeds hij is geen klophengst en heeft al medicijnen voor zijn hormonen.
maar we willen hem binnekort wel weer in de kudde gaan zetten alleen voor pablo gaat het heel moeilijk worden niet weer te dekken omdat onze merrie's het echt heel erg uitlokken. dus wij zoeken iets wat wij onze merrie's kunnen geven om minder hengstig te worden...

heel erg bedankt alvast !!
xxx

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:04

Eh, even een vraagje, wat precies is er erg aan, als Pablo gaat dekken...?

Sommige knullen zijn erg ruw (eerst fiks bijten bijv.) en hengstig of niet, de dames laten zich dan ook niet onbetuigd (2 achterbenen richting knul - BENG!). Dus dat kan ene probleem zijn, dat snap ik.

Maar een ruin, die gegarandeerd geen klophengst is, kan verder niet zo heel veel kwaad (tenzij de eigenaren van de merries het per se niet willen.)

En wat ook nog kan: de dameshormonen reageren op de komst van de nieuwe 'knappe knul' - die dingen gebeuren.
En kennelijk (als ik het geoed begrijp) vindt Pablo het dan tijd, om zich als hengst te laten gelden: "Deze dames horen bij mij, ik was hier het eerste!!" (Ook al is hij keurig gecastreerd en hormonaal volledig ruin - als hij bijv. tot zijn 3e of 4e hengst is geweest, heeft hij behalve zijn instinct ook zijn herinneringen.)
Als de nieuwe knul langer in de kudde loopt, trekken die soort beginstrubbelingen vaak weer bij.

mickey2

Re: Merrie's enorm hengstig doen tegen ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 22:22

uhm nee we willen dat dekken zeker niet het is heel erg slecht voor pablo slecht voor zijn gewrichten achterbenen.. daarbij is het voor de merrie's ook slecht. en het zal zeker niet over gaan... hij blijft gewoon door dekken omdat onze merrie's ook heel erg opdringen. dus we zoeken echt iets dat onze merrie;s minder hengstiger maakt. hij is getest en is zeker geen klophengst

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:55

Uiteraard, ik ken de paarden niet en er kunnen redenen zijn, dat het een te grote belasting is - maar dekken is de natuurlijkste zaak van de wereld...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 00:12

Je hebt wel kans op meer belasting en infectie's ed, maar ik denk dat dat allemaal wel meevalt.
Er zijn geen dingen die je je merrie's kunt geven om minder hengstig te worden.
Als je dit echt niet wilt hebben, zul je 2 groepen moeten maken, met 11 paarden is dat ook wel te doen.
Anders moet je hem er gewoon bij laten en hopen dan het met de tijd vanzelf minder wordt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 02:06

Volgens mij zijn er nogal wat producten op de markt tegen hengstigheid of eigenlijk meer om het af te zwakken. De ene kan je kopen bij de ruitersportzaak (of online) en de andere enkel via de dierenarts verkrijgen. Maar of het echt zo goed werkt als dat het zegt.. Plus, wil je die rotzooi wel aan je paard geven..
Meestal is het even ernstig als er een nieuw paard bij komt, maar wordt de hengstigheid uiteindelijk wel weer normaal.
Toch zou ik in jullie geval kiezen voor ruinen en merrie groepjes.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 04:32

Je kan bij de merrie's een knikker in laten zetten. Dan hebben ze het gevoel van drachtig zijn. Dus geen hengstigheid meer. Maar of je het wilt doen. Is toch weer iets in het lichaam brengen wat er niet hoort. Verder kan je idd iets als regumate gebruiken tegen extreme hengstigheid, maar daar zit je dan vaak het hele leven aan vast.
Kan je niet afwachten hoe het zich ontwikkeld. Desnoods inderdaad 2 groepen maken?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:31

Geen rijtechnische vraag.
RT-P >> OPG

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:38

Tja als ik eerlijk ben vind ik het natuurlijk paarden gedrag. Mensen en dieren hebben lustgevoel. Ik zie geen probleem en slecht voor ruin of merrie? Het is de natuur. We moeten niet overal in willen sturen en anders maak je idd een merrie /ruinen wei.
Voor ernstige hengstigheid is er regumate of prikpil.

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 09:17

ja daar ga ik dan maar eens naar kijken... maar het is echt slecht om je ruin de laten dekken heel slecht voor de achterbenen .. en voor de merrie's ook en wij denken niet dat het heel veel minder word vanzelf hij blijft maar dekken.... is er ook een licht middel tegen de hengstig heid?

2 groepen maken kan niet....
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 19-07-13 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub. / Naam verwijderd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:37

Tja, je hebt dus regumate, of de knikker, maar dat zijn vrij heftige. Ook heb je wel moodymare, maar hoeverre dat tegen dit probleem helpt.. Zulke dingen staan wel op de site van de paardendrogist.

mickey2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 20:46

RianneH schreef:
Tja, je hebt dus regumate, of de knikker, maar dat zijn vrij heftige. Ook heb je wel moodymare, maar hoeverre dat tegen dit probleem helpt.. Zulke dingen staan wel op de site van de paardendrogist.

dankjewel ! ik ga op de site kijken !

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:11

RianneH schreef:

Dat vind ik nogal extreme dingen om te geven enkel omdat ze hengstig zijn.
Allemaal dingen die bedoeld zijn voor merrie's die extreem hengstig zijn en daar zelf ook last van hebben.
Als ts dit hele probleem niet wil had hij/zij beter de ruin er niet bij kunnen kopen of gewoon 2 weitjes maken, is ook een prima oplossing.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:23

Zelfde probleem hier! Zeer onwenselijke situatie voor ruin als merrie. Ik wil geen 800 kilo op mijn merrie hebben met alle gevolgen van dien.

Nu voer ik sinds een maand of twee Moody Mare kruiden van de paardendrogist. En dat helpt écht en dat had ik eigenlijk niet verwacht. Waar ze voorheen net zo lang stond te zeuren totdat de ruin (van 12 die nog nooit gedekt had) erop sprong, merk ik nu vrij weinig van haar hengstigheid. De ruin heeft het trucje wel ontdekt, dus die gaat ook aan een of ander druppel iets. Hoewel Moody mare ook voor ruinen en hengsten kan werken geloof ik.

Is heel paardvriendelijke manier en zeker de moeite om te proberen lijkt me!