Ervaringen 'Fly Predators' bij vliegenbestrijding

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Ervaringen 'Fly Predators' bij vliegenbestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 20:24

Ik zie geregeld advertenties van Amerikaanse bedrijven voorbij komen voor 'Fly Predators'.

Zover ik het begrijp worden andere insecten,natuurlijke vijanden van de Vlieg, ingezet ter bestrijding van Vliegen. Je kunt deze natuurlijke vijanden (bepaald aantal per hectare) gewoon bestellen, krijgt ze simpelweg toegestuurd in een zak die je moet openscheuren en de insecten vrijlaten in de buurt waar je Vliegen wilt bestrijden.

Ik ken de inzet van bijvoorbeeld Lieveheersbeestjes of Sluipvliegen tegen Bladluis in Kassen, maar dat is in een begrenste ruimte.

Maar, worden deze 'Fly Predators' ook in Nederland ingezet ter bestrijding van Vliegen ? Zo ja, welke insecten worden dan ingezet ?
Zo niet, waarom niet ?

En, kun je dan blijkbaar zomaar een (onbekend) insect in, in dit geval, Amerika bestellen die dan verstuurd word en hier in Nederland kunt loslaten ? Ik kan me niet voorstellen dat Natuurorganisaties hier blij mee zijn met allerlei exotische insecten.

Iemand hier ervaringen mee ?

Hier een linkje naar zo'n bedrijf die ze verkoopt: https://www.spalding-labs.com/products/fly_control_products/default.aspx

Even voor de duidelijkheid, ik heb er GEEN belang bij deze 'Fly Predators' aan te schaffen en uit te proberen :n

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:30

Het eerste wat bij mij opkomt (sorry, niet ongeheel discriminerend): typisch Amerika. Het lijkt me inderdaad dat als iedereen maar allerlei insecten gaat loslaten ongeacht de habitat, dat dit het ecosysteem enorm in de war stuurt.
De mens is namelijk niet zo goed in natuurbehoud. Voor je het weet ziet je met een plaag van de andere (predatoren) insecten.
Ik trek liever inheemse insecteneters aan zoals zwaluwen en vleermuizen.

Merel

Re: Ervaringen 'Fly Predators' bij vliegenbestrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:17

het mag ook niet zomaar, zit nu op mijn werk dus geen tijd om het voor je op te zoeken maar een paar weken geleden was er een mevrouw op het nieuws die had krekels van de dierenspeciaalzaak (voer voor langen etc ) losgelaten in haar tuin want dat klonk zo leuk. Die mocht ze allemaal weer gaan vangen en er hing haar een mogelijke boete boven het hoofd. In gevangenschap opgegroeide / gekweekte dieren mag je niet zomaar uitzetten, zelfs niet als ze inheems zijn.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:27

Het is inderdaad een gebruik uit de kassen. Er worden dan predators ingezet om witte vliegen te bestrijden. Het gaat dan ook niet om het opeten van de vliegen, maar van de larven, zodat er geen witte vliegen meer kunnen komen. Hier wordt onder andere het aziatisch veelkleurig lieveheersbeestje. Daar is in Nederland nu een plaag van, ook al worden ze alleen in begrensde ruimten ingezet. Voor het inzetten moet volgens mij wel een vergunning zijn.

Zou je zoiets willen toepassen op beesten die in een onbegrensde ruimte rond vliegen, dan zou je moeten weten waar je larven zitten en moet je een veeel grotere hoeveelheid predatoren inzetten dan in een begrensde ruimte, omdat je predator dus weg kan vliegen. En mocht het effectief zijn, dan heb je een enorme verandering in je eigen ecosysteem in je wei toegebracht.

Je wil helemaal niet dat je vliegenlarven verdwijnen, omdat die juist degenen zijn die je mest lekker verteren, wat dus erg belangrijk is, wil je je weiland niet te schraal hebben. Je zou dan eigenlijk iets willen dat (een deel) van de volwassen vliegen op eet, en dan kom je, zoals Gini al zegt, vogels of vleermuizen willen hebben! Komt dat mooi uit als je een stal hebt: daar zitten meestal de boerenzwaluwen!

Er is een zeer uitgebreide wetgeving over het fauna in het algemeen. Hier valt ook introductie van soorten onder, alle experimenten die gedaan worden en het gebruik van insecten in de landbouw. Wees dus maar gerust, je mag niet zomaar insecten bestellen en loslaten. Naast het feit dat wat je bestelt niet effectief is, omdat het niet voor de vliegen in je stal of wei bestemt is, maak je ook nog kans op een erg grote boete, of misschien wel een straf.

(Even ter info, ik baseer bovenstaand op mijn (korte) ervaring van werken in de kas en mijn opleiding biologie)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:21

Hier is nog een leuk duidelijk filmpje dat e.e.a. uitlegt; filmpje

Nogmaals, ik heb er geen belang bij om het te gebruiken, vind het alleen een bijzonder concept en heb er de nodige vragen over :D