Bang voor koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shawney123

Bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 15:31

Ik heb een Verzorgpaard maar hij is bang voor koeien, waardoor het komt weten we niet, misschien iemand tips wat je kunt doen?

Samblabla

Re: Bang voor koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:35

Je bedoeld die met die hoorns en die lange haren? Of gewone gevlekte koeien? :)
Mischien eens aan de hand langs lopen? En een ander paard meenemen die nit bang is, zo ziet hij dat er geen gevaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:38

volgensmij zijn de meeste paarden wel bang voor koeien... gewoon elke dag langs lopen, even kijken, laten grazen langs de wei van de koeien, dan gaat het vanzelf wel over!

shawney123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 15:43

Oké bedankt voor de tips ;)

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:43

Ik zou inderdaad met een ander paard er langs rijden, maar sowieso, of je nou alleen met hem bent of met een ander paard, zou ik ervoor zorgen dat hij gaat denken. Dus dat hij zijn linker hersenhelft gaat gebruiken, als het paard zijn rechterhelft gebruikt denkt hij niet na en komt het vluchtinstinct naar boven. Wat verstandig is om je paard links denkend te krijgen; doe oefeningetjes voordat je langs de koeien komt zoals; achterwaards, zijwaards,zigzaggen, onverwachtse wendingen etc. Zorg ervoor dat hij zich op jou gaat focussen. Je kunt dit misschien beter eerst vanaf de grond doen. Op het moment dat je langs rijdt en hij wilt ervandoor gaan zou ik hem omdraaien en gewoon stil laten staan. Wachten totdat hij ontspant en ziet dat er niks is om zich zorgen te maken. Dan flink belonen en dan via de andere kant er langs rijden ( paarden zien links en rechts niet als hetzelfde object, daarom moet je alles vanaf beide kanten oefenen). Zodra het paard gaat likken en kauwen weet je in ieder geval zeker dat hij nadenkt en informatie verwerkt. Daarnaast kun je gewoon voelen/zien wanneer je paard zich ontspant. Succes!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:04

Als je het hebt gevonden ...laat het me ff weten. :+ Een van mijn paarden is voor de duivel nog niet bang, tractors, gierende ambulances, vrachtwagens, combiners, zelfs eens met haar op 50m afstand gekeken naar een landende luchtballon...verrekt geen spier maar koeien of tinkers :') ~~}> die zijn levensgevaarlijk _O- zelfs nu na 25jr nog niet uitgekregen.

Ze gaat in de ankers en is niet meer voor of achteruit te krijgen (omdraaien doet ze al helemaal niet, stel je voor dat je van achter besprongen wordt !!! :))

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:31

Een goede oplossing is om je paard te laten ervaren dat koeien niet eng zijn. Mijn paard vond ze ook maar raar totdat de buurman zijn koeien in de wei had staan waar mijn paard toevallig naast stond. Sindsdien kijkt hij er niet meer naar op of om.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 16:52

Mijn paard had ook bang van koeien. }:0 Pech voor haar is er dicht bij stal een boerderij met koeien die zelf heeeeerlijk hoeveijs maken +:)+ Ik kom daar dus vrij vaak, vooral in de zomer, gewoon het probleem niet ontwijken en zo is ze er stillaan aan gewend geraakt, langsheen rijden, een beetje oefeningen in de buurt doen om haar aandacht bij je te krijgen/ houden, als ze ontspant goed belonen,... wat goed geholpen heeft bij mijn paard, misschien heel gek : als de koeien eens op stal stonden rook het er natuurlijk nog naar koe, wat in het begin ook gewoon eng was! maar ze stonden op stal,liepen niet mee te hollen, te loeien of weet ik veel wat. Dat was voor ons een hele goede "tussenstap" en heeft zeker geholpen!

shawney123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 19:52

Oké bedankt voor de tips ;)

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:10

Met een ander paard hebben we al geprobeerd, het ander paard is dan totaal niet belangrijk meer.
Die kan heen en weer langs de koeien blijven lopen, om te laten zien dat er niks is, of er naast staan grazen.
Met koeien raakt hij totaal in paniek en begint ook te trillen.

Ik wist totaal niet bij de eerste buitenrit dat hij bang is voor koeien.
De koe lag rustig in het gras en keek alleen maar, kreeg hem er niet langs ben uiteindelijk moeten afstappen.
Met heel veel moeite kreeg ik hem er langs en moest daarbij ook op letten dat hij me niet om verliep.
Toen hij er langs was ook heel uitbundig beloont.

Aimeetje1: Daar zijn we nu mee bezig. Ik ben opdat moment al blij dat hij naast mij mee kon lopen zonder me omver te willen rennen.
Bailando ontspant totaal niet als er koeien in de buurt zijn.

Ook met buiten stappen (loopt er dan naast) Mag hij er zolang over doen als nodig is als we langs de koeien wij moeten, als hij er maar langs gaat.

Ik ben trouwens de eigenaar van het paard waar het om gaat.
Wel handig als ik dat er bij zet :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:10

Mist schreef:
Als je het hebt gevonden ...laat het me ff weten. :+ Een van mijn paarden is voor de duivel nog niet bang, tractors, gierende ambulances, vrachtwagens, combiners, zelfs eens met haar op 50m afstand gekeken naar een landende luchtballon...verrekt geen spier maar koeien of tinkers :') ~~}> die zijn levensgevaarlijk _O- zelfs nu na 25jr nog niet uitgekregen.

Ze gaat in de ankers en is niet meer voor of achteruit te krijgen (omdraaien doet ze al helemaal niet, stel je voor dat je van achter besprongen wordt !!! :))

ga een koeiensnuffelclinic volgen :j is meer voor westernruiters maar er doen regelmatig engelse ruiters mee en ze leren dan dat koeien niet eng zijn en je ze zelfs op kunt jagen }> dikke pret voor paard en ruiter! /3 }:0
Voor data etc hou de western evenementen kalender in de gaten of kijk naar clinics bij Willem Odendaal of Wendy van Osch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:45

De koeiensnuffelclinic is idd ideaal! Beste oplossing is namelijk je paard er op een gecontroleerde manier mee te confronteren, en hem te leren dat koeien net zo bang voor hem kunnen zijn als hij voor hen was.

En mocht je de ervaringen willen lezen van iemand die een dergelijke clinic heeft gevolgd?
Dan lees deze maar even door:

[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Foto's in de links doen het helaas niet meer.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:52

als ik mijn leven beu ben, ga ik dat zeker doen :j :') mijn merrie is 1.84cm dus koeien zijn van nature al best op hun hoede/bang van haar.

Als een paard van dat formaat niet meer voor of achteruit wil dan kun je echt niet zoveel (rij nooit met zweep of sporen- maar die gaan me in die situaties ook niet redden :D )

Toch lijkt het me wel een leuke oefening (vn voor mijn lachspieren) zo'n cursus. Zullen hier wel niet in de buurt georganiseerd worden maar wellicht als ik over een paar maandjes in mijn nwe huis woon. :)

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:05

Alle paarden vinden volgens mij koeien wel een beetje spannend. Ik herken het zelf ook met mijn haflinger. Sinds kort ga ik steeds stukjes verder met hem langs de weg een zandweggetje op, en daar staan van die blonde pinken. Die zijn dan heel nieuwsgierig en rennen dan als een gek naar het draad. Daar schrikt mijn paard inderdaad ook wel eens van. Wat ik dan doe is hem stil laten staan en er naar laten kijken. Als hij netjes en braaf blijft staan, beloon ik hem en ik spreek hem bemoedigende woordjes toe van goedzo en braaf. Wanneer hij gaat briezen weet ik zeker dat hij het accepteert, en kan ik gerust een stukje verder gaan! En natuurlijk goed belonen nadat het gelukt is! :) Ook als ik met een paard bezig ben die iets spannend vind langs de weg, ga ik met hem wandelen en ga ik er langs. Ik beloon hem dan niet met snoepjes, maar gewoon met een schouderklopje of een kriebel in zijn manen. Succes er mee!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:14

Vragen aan een boer of je een weekje je paard naast zijn koeien mag zetten (stukje wei afzetten en erin.pleuren...) Knol-lief ziet dan vanzelf wel een keer dat koeien onschuldig zijn.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:23

Mijn paard had voor ze bij mij kwam nog nooit een koe gezien en vond het maar rare wezens. Nou tref ik het dat mijn paard op een melkvee bedrijf staat dus koeien zat. Ze moest er dus wel asn wennen. En ook nog eens het leuke feit dat de koeieweide om de bak heen lag (alleen schrikdraadband er tussen) door het vele contact was het enge van zo'n koe snel over en ze kijkt er niet van op of om. Maar het is ook een erg nuchtere merrie. Misschien scheelt dat ook.

Maar de tip, toch zoveel mogelijk contact met de koeien om ze er aan te laten wennen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:40

Mist schreef:
als ik mijn leven beu ben, ga ik dat zeker doen :j :') mijn merrie is 1.84cm dus koeien zijn van nature al best op hun hoede/bang van haar.

Als een paard van dat formaat niet meer voor of achteruit wil dan kun je echt niet zoveel (rij nooit met zweep of sporen- maar die gaan me in die situaties ook niet redden :D )

Toch lijkt het me wel een leuke oefening (vn voor mijn lachspieren) zo'n cursus. Zullen hier wel niet in de buurt georganiseerd worden maar wellicht als ik over een paar maandjes in mijn nwe huis woon. :)

Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein een paard is, je kunt een reflex aanleren die je gaat helpen je paard onder controle te houden in welke situatie ook. Verdiep je eens in de One Rein Stop.

Een kudde koeien die aan de andere kant van een prikkeldraadje in volle galop op je af komt, daar kan een paard aardig van onder de indruk zijn.

Maar goed, het ligt er helemaal aan hoeveel waarde je er zelf aan hecht om je paard voor een dergelijke situatie voor te bereiden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:51

Voor wat voor koeien is hij/zij bang want ook dat maakt soms een verschil hier lopen die van mij tussen rood en zwart bonte koeien maar moeten niets van blonde koeien weten :')
Veel contact met koeien maken zou ik zeggen liefst in dezelfde wei of een aangrenzende wei.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:55

ertussen zetten! Mijn pony's staan bij de droge koeien in (koeien die nog moeten kalven) De veulens groeien er mee op. De andere pony's die geen veulen hebben staan ernaast of in t stukje vlakbij de stal als de koeien naar binnen moeten om gemolken te worden!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 12:41

Mist schreef:

Dat heb ik dus ook. Bailando is 1.85 +/- en die hou je niet als hij gaat.

mnkortleve: Bailando is bang voor alle koeien, maakt niet uit welke kleur ze hebben.

Datos240 en Neon: Dat zou ik wel eens kunnen gaan vragen als de staleigenaar weet van wie de koeien zijn wat en paar weien verder op lopen.

Cassidy: Bailando raakt al gestrest als hij ze alleen maar hoort loeien. Ook al ligt de koe rustig in het gras en reageert totaal niet, dan nog weigert hij er langs te gaan.
Ik wil hem er graag vanaf helpen van die angst, maar wil ook geen gevaarlijke situatie opzoeken.
Dan maar niet buiten rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:38

libra schreef:
Cassidy: Bailando raakt al gestrest als hij ze alleen maar hoort loeien. Ook al ligt de koe rustig in het gras en reageert totaal niet, dan nog weigert hij er langs te gaan.
Ik wil hem er graag vanaf helpen van die angst, maar wil ook geen gevaarlijke situatie opzoeken.
Dan maar niet buiten rijden.

Een probleem uit de weg gaan is natuurlijk ook een optie. Maar waarom jezelf tekort doen als problemen die je tegenkomt opgelost kunnen worden? Een paard is ook te desensibiliseren voor geloei van koeien, en voor andere geluiden die je desnoods opneemt en op stal af kunt draaien. Er zijn zelfs CD's te koop met verschillende geluiden.

Paarden kunnen bang zijn van geluiden omdat ze niet altijd weten waar dat vandaan komt, dus met name geluiden waar ze de veroorzaker niet van zien. Een plotselinge knal, een ontploffende ballon, een ratel, de muziekband, omvallende schep achter hen, daar kunnen ze van schrikken. Geluiden van dingen die ze zien of die bij ze vandaan gaan zoals een muziekband bij een optocht zijn veel minder erg. Vandaar dat in een optocht de blaaskapel altijd voor de paarden uitloopt. En mocht je je paard vertrouwd willen maken met een knappende ballon, blaas dan die ballon voor zijn neus op, en laat hem voor zijn neus ook knappen.

Trainen van paarden is een balans zoeken tussen desensibiliseren en sensibiliseren. Bij het desensibiliseren kom je niet om een bepaald niveau van stress heen, je paard kan daar van gaan schrikken. Belangrijk is dat je precies weet wanneer je KUNT stoppen met wat je doen, en wanneer je door MOET gaan. Als jij dingen gaat ontlopen of wegneemt op het moment dat hij ze ziet en daar van schrikt, dan ben je aan het sensibiliseren ipv het desensibiliseren, en krijg je precies het tegenovergestelde effect.

Bijv: paard is bang voor een plastic zakje. Je ziet dat hij schrikt, je bergt het plastic zakje op. Paard leert: eng ding, ik schrik, eng ding gaat weg. Mooi. Paard heeft gewonnen. Één-nul voor hem.

Op het moment dat je door blijft gaan en de schrikreactie ignoreert, en pas het enge ding weghaalt op het moment dat hij stil gaat staan (in het begin hoeft dat maar 15 seconden te zijn) en ontspant, dan leert het paard: eng ding, ik schrik, ding gaat niet weg, ik ontspan, eng ding gaat weg. Mooi. Paard heeft geleerd niet meer voor datgene te schrikken, en het wordt een stuk veiliger om met hem om te gaan. Natuurlijk is herhaling hier belangrijk in, want als je dingen niet blijft meenemen, zakken ze weg. Vandaar dat ook de bereden politie ieder jaar even voor Prinsjesdag me de paarden op het strand moet oefenen.

Bekijk voor het gemak de onderstaande filmpjes even, en zie de veranderingen in het paard.

http://www.youtube.com/watch?v=FVNbjYCWF2M

En voor verdere uitleg nog even een quote van mezelf uit bovenstaan door mij gequote topic. In het kort staat daar ook de uitleg gegeven zoals het er bij een Koeienknuffeldag aan toe gaat. Dit is de beste manier om in een veilige omgeving je paard aan koeien te laten wennen, en je paard te leren dat je koeien ook weg kunt jagen en koeien net zo bang voor paarden kunnen zijn als zij voor koeien.

Cassidy schreef:
Om dit probleem de wereld uit te helpen, zul je toch een koeienaaidag in moeten lassen.

Paarden zijn van nature niet bang als dingen van ze afgaan. Dus een paard dat bang is voor een tractor, kun je het beste in een gecontroleerde omgeving achter een tractor aan laten lopen die bij ze vandaan rijdt. Eerst in stap, dan in draf, misschien later in galop. Hij moet het gevoel krijgen dat het ding voor hem vlucht, en er geen reden is voor hem op bij dat enge ding (zoals een tractor oid) vandaan te willen.

Bij een koeienaaidag doe je in principe precies hetzelfde. Met een aantal koeien in de bak, leer je het paard op de koeien af te gaan, en de koeien kiezen ervoor om plaats te maken voor dat paard. Dat schept vertrouwen en leert hem dat er niets is om bang voor te zijn.

Een kudde koeien die in een weiland nieuwsgierig en dan het liefst in volle galop naar het hek of het randje van de sloot komt, is voor een paard heel intimiderend. Een paard reageert in drie fases: freeze, flight, fight.
Door je paard stil te zetten, zorg jij in principe al voor de eerst fase: freeze. Volgende reactie is dan dat hij vluchten wil. Probeer dat patroon te doorbreken, las een koeienaaidag in. De OAK ranch biedt deze regelmatig aan, en als je hier op bokt gaat zoeken, kom je vast nog wel foto's tegen.

En als jij iemand hebt die koeien of kalveren heeft, en je de gelegenheid biedt om met deze koeien of kalveren in een rijbak te gaan oefenen zoals op onderstaand filmpje, dan is het probleem snel genoeg uit de wereld.

http://www.youtube.com/watch?v=R5WwFZxe4TA

Parelli op Troubadour op dag 2 na de aankoop. Hij heeft het paard op het evenement RTTH (Road to the Horse) zadelmak gemaakt. Dit is dag 3 na zadelmak maken.

Mocht je interesse hebben in DVD's of CD's die je op stal af kunt spelen om je paard te laten wennen aan verschillende geluiden, dan zijn deze te koop. Kijk maar even hier:

http://www.spookless.com/howtouse.html

en de lijst van CD's die te koop zijn met verschillende geluiden:

http://www.spookless.com/productsandservices.html

En dan tot slot nog dit: paarden zijn de perfecte mensentrainers. Op het moment dat jij dingen gaat ontlopen of niet gaat doen die je eigenlijk wel heel graag had willen doen, omdat je bang bent voor schrikreacties van je paard, heeft je paard je heel goed getraind. Zou het niet andersom moeten zijn?

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:05

Cassidy: Ik denk dat we hier een mis communicatie hebben.
Ik wil hem er graag van af helpen en wil het probleem ook niet uit de weg gaan.
Ik ga met hem langs de koeien wei af en lopend de weg op en af.
Draai er ook niet voor om, als we ze tegen komen, hij mag er net zolang over doen als hij er maar langs gaat.

Maar het moet wel verantwoord blijven.
En Bailando is niet een beetje paniekerig, hij word echt panisch.
En ik heb al een paar keer daardoor een trap tegen de schenen gekregen, omdat hij probeerde weg te komen.
Ik ben al blij dat ik hem opdat moment gehouden krijg.

Ik ga eens zoeken als dat ook bij ons in de buurt gehouden word.
Het kan geen kwaad om het te proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:10

libra schreef:
Cassidy: Ik denk dat we hier een mis communicatie hebben.
Ik wil hem er graag van af helpen en wil het probleem ook niet uit de weg gaan.
Ik ga met hem langs de koeien wei af en lopend de weg op en af.
Draai er ook niet voor om, als we ze tegen komen, hij mag er net zolang over doen als hij er maar langs gaat.

En wat doe je als hij er langs is? Draai je dan om en ga je terug en er weer langs, en desnoods 100x langs tot hij geen krimp meer geeft?

Met er langsschieten en hem dan snel weg laten lopen ben je hem aan het sensibiliseren, ipv desensibiliseren. Dus omdraaien, van beide kanten meenemen. Een paard heeft twee hersenhelften, wat hij met het ene oog ziet dringt niet door naar de andere hersenhelft, dus de koeien zijn nieuw voor hem als je omdraait en weer terugloopt.

Wees bereid in een dergelijke situatie desnoods 100x langs die koeien te lopen, en stop pas als hij geen krimp meer geeft. Pas daarna kun je door.

En lukt het als je ernaast loopt, dan pak je het mee op het moment dat je erop zit.

Systeem van 100x ergens langs (of door) en iedere keer omdraaien werkt ook met plassen waar hij doorheen moet en andere enge dingen als vuilnisbakken of andere obstakels langs de weg waarhij langs moet.

Heb je bovenstaand topic dat ik heb gequote trouwens al doorgenomen? Het paard in dat topic had precies hetzelfde. TS heeft niet meer in dat topic gereageerd, maar heeft wel een clinic meegenomen en het was daarna stukken beter.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:33

Toen ik mijn paardje kocht vertelde haar toenmalige eigenaren ook dat ze bang was voor koeien. Zo egr dat ze zelfs een keer met kar en al in de sloot erdoor heeft gelegen. Moet wel zeggen dat ze rustig voor de wagen liep en er als een gek een kudde koeien aan kwam stormen...

Tja en op de pensionstalling waar ik sta hebben de buren ook koeien. Nu kwam ze in de winter bij ons op stal dus ze heeft eerst een tijd goed kunnen wennen.
Nu staat er tussen het weiland en de paddock wel een flinke singel met bomen en struiken. Dus de 1e keer toen de koeien weer naar buiten mochten duurde het wel een tijdje voordat ze weer naar achteren durfde in de paddock.
Toen ze zelf op de wei ging hield ik toch wel even m'n hart vast, er liepen namelijk aan 2e zijde's van haar wei koeien.
Maar ze heeft er nooit naar getaald....

Onlangs kwamen er bij ons op stal een paar kalfjes, moesten even de wei van een shet kortwieken.
Nou dat waren toch een paar rare wezens. Ze liep met d'r staart door de lucht door de paddock, de aansteller.
En dan te bedenken dat er op het land naast haar wei net wat grotere kalveren liepen die niet eng waren....
De kleine kalfjes waren na een dag ook weer heel gewoon overigens....

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:48

Cassidy schreef:
Mist schreef:

Het maakt niet uit hoe groot of hoe klein een paard is, je kunt een reflex aanleren die je gaat helpen je paard onder controle te houden in welke situatie ook. Verdiep je eens in de One Rein Stop.

Een kudde koeien die aan de andere kant van een prikkeldraadje in volle galop op je af komt, daar kan een paard aardig van onder de indruk zijn.

Maar goed, het ligt er helemaal aan hoeveel waarde je er zelf aan hecht om je paard voor een dergelijke situatie voor te bereiden.

Ik kan met haar dwars door Amsterdam rijden als ik zou willen, ze is 1000% bomproof. Ik heb zelfs met haar een keer IN de Albert-Hein gestaan om handtekeningen op te halen voor slachtransporten richting Italie :D was een goede oogst; niemand durfde voorbij zonder een handtekening te zetten.

Er zijn slechts 2 dingen waar dit paard niet tegen kan; koeien en mensen met hoofddoekjes :') en ze gaat er zeker niet vandoor....maar gewoon in de ankers en begint heel hard te snuiven :D mijn reactie daarop (slappe lach) helpt ook niet echt moet ik toegeven.

Ik ga speciaal met haar de carnavalsstoet bekijken, vind ze prachtig, incl. absurd luide muziek, en vuurwerk vind ze ook geweldig !