Welke trailer voor vervoer merrie+veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Welke trailer voor vervoer merrie+veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:30

Ik heb al wat oudere topics bekeken maar er zijn veel verschillende meningen over zo te lezen.

Aanstaande woensdag gaat mijn hengstveulen naar de keuring. Hij is 1.5 maand oud (nog niet zo groot) en de moeder is een klein paard (zo'n 1.58).

Wij hebben zelf een 1.5 paards trailer (Ifor Williams, waar ze ook voor uitgeladen kunnen worden). Ook kunnen we van een kennis een 2 paards trailer lenen, echter heeft deze 2 korte stangen en op deze manier moet het veulen met een schot ertussen staan.
De een geeft aan dat het prima kan in een 1.5 paards, de ander geeft aan dat het prima kan met tussenschot, of een 2 paards trailer zonder tussenschot met 1 lange stang (maar deze hebben wij dus niet direct tot onze beschikking).

Wat zijn jullie ervaringen? En wat lijkt jullie de meest geschikte oplossing?

fjordnina

Re: Welke trailer voor vervoer merrie+veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:25

Ik heb zowel mijn fjordenmerries met veulen in een 1,5 paards en in een 2 paards met tussenschot vervoerd. Beiden gingen zonder problemen, mijn grootste zorg was dat ze niet over of onder de voorstang gingen. Zowel in de 1,5 als in de 2 paards zette ik de veulens wel vast.

Ik zou kiezen voor de optie die jou het prettigste gevoel geeft en de mening van anderen lekker laten voor wat die is. Als je kiest voor de 1,5 doe je het voor de ene helft niet goed, kies je voor de 2 paards doe je het voor de andere helft niet goed.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:47

Ik heb altijd met mijn 2 paards trailer het schot eruit gehaald, lange stangen erin en moeder en kind bij elkaar vervoerd. Ik ben geen voorstander van vervoeren met tussenschot zodat moeder en kind gescheiden staan.
De nadelen van apart vervoeren is dat het veulen niet kan drinken en niet bij de moeder kan voor steun.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:51

Wij gaan ook elk jaar met een 1,5 paards. Dan heeft het veulen steun aan de moeder en kan het staan zoals het wil.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:38

wij maken gebruik van een tweepaards trailer (met voor en achter stang, zonder tussenschot) en een veulenrek aan de achterkant. Merrie vast en veulen los in de trailer. Op de bodem een dikke laag stro.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:08

Ik heb ervaring met beide, maar kan niet zeggen dat het een nu beter is dan het andere. Ik zet een veulen het liefst toch vast in de trailer, moeten ze het wel goed kennen natuurlijk en hele jonge veulens zet ik er los in. Ik weet niet hoe lang het rijden is, maar dat het veulen onderweg niet kan drinken is niet zo'n probleem, maar dat hangt ook weer af van de duur van de rit.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:13

Eerste jaar had ik nog een 1 3/4 trailer en daar merrie met veulen in vervoerd. Merrie vast, veulen los.
Nu in het bezit van een 2 paards trailer.
3 verschillende veulens in vervoerd en altijd het tussenschot erin gelaten daar ik geen lange stang heb.
Ook hier merrie vast en veulen los.

Gaat altijd perfect.
Kan wel de stangen in hoogte verstellen.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 21:25

Wij hebben ze vervoerd in de 1.5 paards, leverde geen problemen op :)