Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frutsels

Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 08:49

Er is vorig jaar al veel ophef over geweest: de reglementenwijziging voor beoordeling van de klasse B springen.
Ik baalde ook als een stekker, want de reden dat we zijn gaan springen is toch ook wel de heldere beoordeling. Een balk er af is 4 strafpunten en 1 winstpunt, foutloos is 2 winst. Lekker simpel.

Wegens een blessure van mijn paard, konden we een tijd niet op wedstrijd gaan dus we baalden enorm dat we niet voor het wijzigen van het reglement de B uit waren. Maar vol goede moed maar beginnen met de B en met de waanzinnige springkwaliteiten van mijn merrie zou dat wel goed komen.

Wel, we zijn nu een jaar en ongeveer 10 a 12 wedstrijden verder en de stand staat op 3 winstpunten. Il wordt er nu een beetje moedeloos van. Eigenlijk loopt ze altijd foutloos haar rondje en soms pakt ze een keereen balkje. That's it. Zo ook gisteren. Eerste rondje balkje op de laatste en tweede rondje foutloos. Stijlpunten oiets van 58 of 59. En dus net geen winst. Volgens de oude regeling zouden het 3 winstpunten zijn geweest. Het verschil is echt te groot.
Eigenlijk slaat het nu nergens meer op voor mijne gevoel. Met de oude regeling zouden we al meer dan 20 winstpunten gehad hebben. En zo beroerd gaat het echt niet qua rijstijl. Ja, ik heb een paard wat graag en goed springt en daarom erg enthousiast is en beresterk. En ja ze is daarom moeilijk rond te rijden tussen de sprongen. Dit komt omdat ze meekijkt en meedenkt en er plezier in heeft. Maar ze wordt niet het parcours doorgetrokken en gesleurd.
Wat ik eigenlijk nog het ergste hiervan vind, is dat deze nieuwe regeling mijn paard belemmerd in haar ontwikkeling. Ze heeft zoveel in haar mars, springt thuis een rondje 1.40 foutloos als het moet. Ze is ontzettend talentvol, maar we kunnen dit zo niet verder laten zien. Ik weet dat als zij eenmaal in de L zit, het wrs pok heel hard gaat omdat ze niet in de buurt komt van het hout.
Vaak zijn omstanders net zo verbaasd als ik als het weer net geen winst is. Zou de jury nu echt geen oog hebben voor talent van een paard. Die moeten toch ook zien wat een oog die merrie heeft? Als zelfs andere mensen op het wedstrijd terrein dat opvalt?

Ik ben benieuwd wat andere bokkers ervaren. En uuiteraard(graag zelfs) ook juryleden.

Sky_As

Re: Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:00

Tja,
als ik eerlijk moet zijn, denk ik zelf dat je dan toch minder netjes rijdt als dat je zelf denkt.
Ik kijk hier regelmatig rond op springconcoursen, en vindt dat er best hoge stijlpunten gegeven worden soms.
Ik zie soms inderdaad ook punten voorbij komen die ik veel te laag vind voor hoe het rondje was.
Ik spring zelf niet (Meer). Maar mijn vriend wel en ik zie dus heel veel voorbij komen. Over het algemeen als je netjes zit, mooi in een ritme zit, niet hoeft te trekken en schoppen en geen balken schopt. Zitten de meeste toch echt wel tussen de 60 en 68 punten. En dan zie ik sommige best nog wel eens hun afstanden missen.
Misschien dat het beter te beoordelen valt als we een filmpje zien?
als je altijd bij 1 bepaalde jury slechte punten rijdt, kan ik me voorstellen dat die je als combinatie misschien iets minder vindt, maar als je bij 10 verschilllende jury's geen winst rijdt....tja?

(ps: sommige paarden met veel vermogen of juist veel bloed komen in de lage klasses gewoon niet goed uit de verf, in dat geval niet druk om maken en dan komt het vanzelf goed)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:11

Ik vind het ook dubieus hoor, heb een erg moeilijk te rijden paard, dus mijn ruiter had op stijl ook geen goede punten. Gelukkig mag hij versneld promoveren.. In het L gaat het super!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:14

Heb je het er al met je instructeur over gehad? Filmpje maken tijdens de wedstrijd en net wat Sky As zegt, misschien ziet het er niet zo netjes uit als jij denkt dat het eruit ziet.

Je hangt net tegen de winstpuntgrens aan, misschien is een kleine verandering wel goed voor winstpunten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:18

De belangrijkste reden om het systeem te veranderen was om te voorkomen dat mensen die weinig controle hebben niet zomaar in het L terecht komen of zelfs in het M.
Ik denk dus dat je vooral aan je controle moet werken zodat het beeld fijner wordt om naar te kijken. Een paard wat heet is mag er niet ongecontroleerd uitzien.

Werk met je instructeur aan het beeld wat je paard in het parcours geeft en neem je wedstrijden zelf op video op om te zien wat er beter moet.
Wat is het commentaar op je protocollen?

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:23

Waar heb je gister wedstrijd gereden? Ik heb gisteren toevallig geschreven bij het springen, dus misschien heb ik je langs zien komen?

Ik ga mee met sky_as, misschien dat het geheel er toch minder netjes uitziet als je denkt dat het is.
Laat je je wedstrijden wel is filmen? Dat vind ik zelf altijd heel fijn, ik kijk dan vaak na de wedstrijd het terug en kijk wat er beter kan en wat wel goed zit. Eventueel nog bespreken met instructice. Misschien helpt dat wel?

Ik denk dat die punten toch echt wel te halen zijn in het B, dat heb ik gisteren ook weer gezien. Veel ruiters komen echt wel aan de 60 stijlpunten, mits zij gewoon netjes en een goed parcours rijden met niet teveel balken. Andere combinaties laten dan toch een te slordige of slechte rijstijl zien, waardoor ze een hoop punten mislopen. Maar ook paarden die misschien niet goed uit de verf komen in de B, kunnen denk ik echt wel winstpunten halen, zeker als je ook al zo dicht in de buurt zit qua punten!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:28

Ik help weleens als omroeper/schrijver bij springwedstrijden.
De jury's letten er vooral op dat je je paard in de goede galop laat landen, niet gewoon maar overkruisd of verkeerd verder laten gaan. Rustig tempo tussen de hindernissen, nette zit, niet hangen in de teugels boven de sprong, niet teveel trekken tussen de hindernissen. En een ingevlochten paard, met nette outfit van de ruiter en netjes stilstaan met groeten en je naam melden, geeft vaak een hoger cijfer op de algemene indruk. Het gebeurt volgens mij niet vaak dat foutloze ruiters een laag cijfer krijgen en al helemaal niet als je op deze punten let.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:36

Cijfer voor de algemene indruk is vaak hoog, 8.5 of 9.
Houding kan idd beter en rustiger maar dit komt gedeeltelijk door lichamelijke problemen waardoor de volledig correcte houding niet mogelijk is en gedeeltelijk door het sterke paard wat wel te controleren is en te sturen maar het lastig maakt netjes te blijven zitten. Maar.....zelfs bij dressuur is houding en zit een klein deel van de eindbeoordeling dus alleen daaraan kan het niet liggen.

Landen gaat keurig in de juiste galop, tempo tussen de hindernissen is ook goed. Filmen doen we ook. Ben ik altijd erg voor.

Instructeur is er altijd bij op wedstrijd, ook die snapt het soms niet.
Ik wou dat we protocollen kregen, maar helaas nog nooit gehad. Moet je daar om vragen bij het springen?

@Floorpenp: in Bergschenhoek

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:37

Protocol kun je achteraf altijd ophalen. Veel mensen doen dat niet maar het is wel degelijk mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:38

Een jury zit daar niet om het talent van een paard te beoordelen. Die zit daar om te beoordlen wat hij/zij ziet in de ring. Dus 'verschuil' je niet achter dergelijke redeneringen, maar kijk eens kritisch naar wat je laat zien. Als zoveel jury's het met elkaar eens zijn, dan is er dus echt wel iets wat maakt dat zij vinden dat jij nog niet klaar bent voor het L.

De tip om de rondjes te filmen is een goede. En gaat je instructeur ook wel eens mee, voor feedback op de eerste ronde zodat je de tweede beter kunt doen?
Eens een paar keer lessen bij een andere instructeur kan ook precies het verschil zijn; iedereen heeft toch z'n eigen stokpaardjes en sterktes.

Edit/toevoeging: protocol is altijd in te zien, en je kunt een jury ook gerust eens om feedback vragen.
En als je instructeur ook niet ziet waar het mis gaat (vind ik wel apart trouwens) dan zou je ook eens kunnen kjken of je eens een lesje bij zo'n jurylid kunt pakken. Kan zó verhelderend zijn.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:42

Misschien nog even handig omgeving toe te voegen: springervaring is aanwezig
Wedstrijdniveau is M ;-) maar met vorige paard.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 09:46

Dat van dat protocol wist ik niet, goede tip!

@Sonja: instructeur gaat altijd mee en filmen doen we ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:46

O maar ik ken wel meer mensen die in de L of de M rondrijden en bovenblijven, maar die het nu verrekte zwaar zouden hebben in een rondje B met stijlbeoordeling ;)
Wat dat betreft heb je gewoon domme pech dat je die B niet uit was toen dit inging.
Dat je onvoldoende stijlpunten krijgt in de B wil niet zeggen dat je in de L of het M het hele parcours zou verbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

Heb je een filmpje van een parcours waar je geen winst had, die je niet begreep? Hoeft niet openbaar natuurlijk. Ik wil best even met je meekijken hoor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:48

Als er altijd gefilmd word zet hier dan eens een filmpje waarvan jij en je instructeur vinden dat je absoluut winst had verwacht. En ervaring met springen wil niet zeggen dat je een jong paard netjes door de B kunt loodsen, elk dier en ruiter zijn anders en als jij tegen lichamelijke beperkingen aanloopt en ook daardoor geen wp rijd zoals je zelf ten dele als oorzaak aangeeft, zet dan een andere ruiter erop die het paard direct L mag starten en dan één wp en je neemt hem over.

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:51

Protocollen kun je inderdaad gewoon ophalen bij het secretariaat, punten worden even ingevoerd en daarna kun je ze gewoon ophalen :j

Ik heb heel de ochtend bij het springen geschreven in Bergschenhoek, dus dan heb ik je gezien. Heb je misschien een foto of een filmpje oid? Dan weet ik misschien weer welk commentaar de jury gisteren op jou heeft gehad :j Ik ben geen jurylid uiteraard, maar misschien heb je er wat aan.

En ik ben het met Sonja eens dat de jury het rijden beoordeeld, niet het talent. Dat je paard het vermogen heeft en de hoogte makkelijk haalt is fijn, maar uiteindelijk haal je je punten in de B op je rijstijl en de controle.
Ik vind zelf trouwens het wel goed dat de beoordeling er is, ik heb gister ook weer ruiters in t L en M zien rondkomen op een manier waar je niet vrolijk van werd := Maar jij zit absoluut in de buurt met de punten, dus met een klein beetje verandering zal je die punten echt wel halen :)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:54

Je mag mij ook een filmpje sturen. Dan kan ik even meekijken of jullie misschien iets over het hoofd zien.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:57

Ik jureer rijstijl sgw, dat valt sommige mensen ook tegen. Je geeft aan dat je door een beperking niet zo kan rijden als hoort. Bij dressuur is houding en zit 1/30 vh cijfer, bij springen 1/3. Hoe vervelend het ook is dat jij door een lichamelijk probleem niet kan rijden zoals het hoort, dat is niet de schuld vd jury. Die beoordeelt wat ie ziet.

Mensen komen ook wel eens vooraf naar me toe, ik kan niet met korte beugels rijden want........ Dus of ik ze daar dan geen onvoldoende voor wil geven. 1 keer iemand bij me gehad die al het commentaar van juryleden had verzameld, overal een reden voor wist en van mij wilde horen dat ze geen onvoldoendes kreeg. Ik begin daar niet aan, ik beoordeel wat ik zie en als er geen brief vd KNHS bij zit dan beoordeel ik ze als ieder ander.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:58

Om het eerste misverstand uit de weg te helpen: de juryleden jureren op de wijze van rijden en niet op de kwaliteiten van het paard. Dat je paard kwaliteit heeft zullen ze heus wel zien, maar daar worden de gegeven punten niet anders van.

Ik denk trouwens ook dat het merendeel van de juryleden heel goed ziet dat een paard enthousiast wordt en je daar niet direct keihard op afstraft, maar het maakt wel uit of er nog controle is en hoe de ruiter er mee omgaat (teugelhulpen, rijden van wendingen etc).

Citaat:
Maar.....zelfs bij dressuur is houding en zit een klein deel van de eindbeoordeling dus alleen daaraan kan het niet liggen.

Als je een keer naar het protocol kijkt (volgens mij kun je de blanco versie ook vinden op de site van de KNHS) zie je dat houding en zit met 4 vermenigvuldigd wordt. Dat heeft dus een aardige invloed op het eindtotaal.

Om het plaatje compleet te maken: de wijze van rijden wordt met 5 vermenigvuldigd en de algemene indruk telt 1 keer.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het bij mij maar sporadisch voorkomt dat een ruiter met een foutloze rit toch zonder winstpunt naar huis gaat. Dan moet het wel echt bar en boos zijn en onverantwoord zijn om een klasse hoger te gaan. Anders geef je toch vaak wel een 6 voor de moeite. En als je een 8 hebt voor algemene indruk en een 6 voor wijze van rijden heb je zelfs met 5,5 voor houding en zit nog winst bij een foutloze rit!

Als je keer op keer zonder winstpunten thuiskomt zou ik toch eens goed naar je rijden kijken door bijv het parcours te laten filmen, ik vind het wel erg makkelijk om daar het systeem de schuld van te geven. Als je instructeur het ook niet begrijpt is het misschien een idee om eens een keer ergens anders te gaan lessen? Soms doet een frisse blik wonderen! En ook de meeste springjuryleden zijn trouwens niet te beroerd om uitleg te geven bij hun stijlpunten, hoewel dit logistiek soms met lange rubrieken/strakke planning niet altijd haalbaar is. Je zou bijv ook het jurylid op het voorterrein eens kunnen vragen om mee te kijken als je de ring in gaat :j

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:11

floorpenp Je hebt pb!

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:17

frutsels schreef:
floorpenp Je hebt pb!

Ik zit nu even op m'n telefoon, dus ga zometeen op de computer wat uitgebreider antwoorden! :)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:26

Mijn dochter sprong vorig seizoen haar eerste seizoen met een moeilijk te controleren pony vrijwel altijd winst in de B. Je zag wel dat naarmate er meer tempocontrole kwam de stijlpunten omhoog gingen. Nu met een onervaren pony weer in de B weer. Vervolgens zie je, bij de pony's dan toch, dat degenen die in de B hoge punten scoren het uiteindelijk ook het beste doen in de hogere klasses. Het gaat namelijk om controle van je paard/pony in het parcours en het niet hinderen van je paard met je zit.

mrieeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:33

Laatst heb ik voor het eerst geschreven bij het springen. Daar werden de punten wel terecht gegeven, maar dit kan natuurlijk ook aan de jury liggen. Vaak is algemene indruk enorm hoog om ervoor te zorgen dat je wel een winstpunt kunt halen.
Ik denk als ik het zo lees dat het toch echt aan houding en zit moet liggen. Misschien daar meer op focussen omdat dit ook enorm zwaar meetelt!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:38

An de ene kant is het heel goed om de stijl te beoordelen in de B, maar soms wel zuur als je foutloos rond komt je geen wp hebt, omdat je paard erg heet is of je een paar keer niet helemaal perfect mee was. Inderdaad, als je vanwege een beperking niet perfect kan zitten, dan is het ook lastig.

nicole_sgw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:15

Ik heb ook meegereden in de B in Bergschenhoek - ook met een jong nogal onstuimig paard - maar gelukkig wel 2 winst gereden! Ik weet gewoon dat de prijzen er met stijlbeoordeling vaak niet inzitten. Feit is toch dat veel jury's graag een heel beheerst rondje willen zien en ik ben het met je eens: de stijlpunten belonen daarbij niet altijd hoe knap het is om ook een moeilijk paard rond te sturen.. maargoed.. ik rij altijd bij een foutloos rondje (en vaak bij 4 strafpunten ook nog wel) winst.

Jammer vind ik het dat er zoveel verschil zit in de stijlbeoordelingen van jury's. Ik heb wel eens de ene week 75 stijl gehaald terwijl ze half bokkend het parcours doorging (wel knap dat ik haar rond kreeg, haha!), terwijl ik de week later opeens maar 61 rij met een rustiger beeld. Ik heb daarbij toch altijd wel het gevoel dat jury's naar eigen smaak jureren.

Dat is natuurlijk met de dressuur ook zo, maar bij het springen mis ik heel erg een onderbouwing van de punten. Ik haal altijd keurig mijn protocollen op, maar er staat bijna nooit iets bijgeschreven. Ik zou juist graag willen weten WAAROM een bepaalde jury me maar 61 geeft, of juist 75. Dan kan ik er wat van leren. Nu lijkt het verschil tussen een 6 of een 6.5 voor wijze van rijden soms wat uit de lucht gegrepen. Jammer dat daar op het protocol minder ruimte voor is dan bij dressuurwedstrijden!