Hallo, Ik heb nu een nieuw paard waarmee ik wedstrijden wil gaan rijden. Hiervoor had ik een pony, en daarmee heb ik alleen wat wedstrijdjes bij mij op de manege gereden. Nu zou ik mij graag wat meer verdiepen in wedstrijden, bijvoorbeeld de precieze regels met betrekking tot dressuur en springen, zoals of het toegestaan is om met kleine spoortjes te rijden, of het verplicht is om op buitenconcour schroeven in gedraaid te hebben. Tot hoeveel winstpunten je maximaal in een bepaalde klasse mag blijven. Hoe het zit met het inschrijven, en de selectie's. En ik zou het ook leuk vinden om het nieuws in de wedstrijdsport te volgen, zoals bijvoorbeeld wie waar heeft gewonnen en in welke klasse's. Ik heb al wat rond gezocht op internet maar heb nog niet gevonden wat ik precies zoek. Nu wou ik met dit forum vragen of iemand een site weet waarop je allerlei dingen hierover kan vinden. En of iemand antwoord weet op mijn vragen. Als iemand nog wat tips heeft voor op wedstrijd gaan mag ook! Omdat ik mijn paard nu bijna een maandje heb, ga ik eerst binnenkort groentjes strarten. Mijn vraag was of je hierbij verplicht met schroeven moet rijden, en hoe het zit met je uitslag, gaat dat netzo als bij andere wedstrijden op het einde als iedereen klaar is dat je het dan te horen krijgt. Ook wou ik nog vragen hoe jullie het doen met de jury begroeten, moet je je eerst voorstellen, of knik je een keer? En hoe bereiden jullie je voor op wedstrijd. De dag ervoor wel of niet trainen? Alvast bedankt. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb naar andere topics gezocht maar ik kan geen topic vinden waar je goed antwoord krijgt op al deze vragen. Groetjes
vur
Geplaatst: 13-07-13 13:37
Nou, de exacte regels voor wedstrijden vind je in de reglementen op de KNHS-site. Succes met lezen.
jumerenik
Geplaatst: 13-07-13 13:37
mischien is het handig om de regels van de knhs te gaan lezen. daat staaty het alemaal in
zoals of het toegestaan is om met kleine spoortjes te rijden ja
Of het verplicht is om op buitenconcour schroeven in gedraaid te hebben. Nee, maar wel vaak verstandig als je paard/pony ijzers heeft
Tot hoeveel winstpunten je maximaal in een bepaalde klasse mag blijven. 30 met dressuur en 40 met springen, en als je maar 1 springstartkaart hebt zelfs onbeperkt
en de selectie's. dat hangt af van de kring waarin je rijdt. Hier vind je de lijst met alle regio's, van daaruit kun je ook de kringen vinden https://www.knhs.nl/regios-en-districten/
En ik zou het ook leuk vinden om het nieuws in de wedstrijdsport te volgen, zoals bijvoorbeeld wie waar heeft gewonnen en in welke klasse's. http://www.bokt.nl voor grotere wedstrijden http://www.wedstrijdplatform -> lijsten zoeken -> uitslagen voor lokale wedstrijden
en hoe het zit met je uitslag, gaat dat netzo als bij andere wedstrijden op het einde als iedereen klaar is dat je het dan te horen krijgt. in mijn regio werkt dat idd zo, maar dat is niet overal het geval.
Ook wou ik nog vragen hoe jullie het doen met de jury begroeten, moet je je eerst voorstellen, of knik je een keer? vooraf melden bij de jury met naam en naam paard. Daarna krijg je een sein dat je met de proef mag beginnen. In het B en L1 begin je dan over de hoefslag, in het L2 over de middellijn en vanaf het M1 halthouden op X en officieel groeten.
En hoe bereiden jullie je voor op wedstrijd. De dag ervoor wel of niet trainen? dat hangt helemaal van je paard af, dat moet je zelf gaan ontdekken