met been schrapen in het water

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finally

met been schrapen in het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 23:30

Als ik met paard het meertje in ga ,gewoon stukje tot aan zijn knieén,en dan heel even blijf stilstaan gaat hij altijd met zijn been schrapen door het water,het water vliegt dan natuurlijk alle kanten op,ik dacht dat hij het lekker vond of leuk,maar toen ik later onderweg met iemand stond te praten ging hij ook schrapen na een paar minuten stilstaan dus toen had ik door dat hij het stilstaan zat was en verder wou.
Zou dat schrapen in het water dus ook zijn dat hij het juist niet leuk vind of gaan ze schrapen om verschillende redenen?

Anoniem

Re: met been schrapen in het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:32

Tja, jij kent je paard en kunt 'm zien en voelen. Wij zo niet.
Veel paarden vindn in het water spetteren stomweg leuk. Maar met de hoef schrapen kan idd ook een tken van ongeduld (en dus ongewenst gedrag!) zijn.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:41

mijn vorige beesie deed het ook altijd omdat die het leuk vond, het kan dus inderdaad om verschillende redenen wezen.
let wel op, sommige doen het ook als voorteken dat ze willen rollen :)* en ja sommige paarden vinden dit lekker om te doen in het water _O-

veel spetter plezier en je er niet te druk om maken, tenzij die zich door zijn knieën laat zakken _O- dan gaat die rollen *\%/*

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 23:45

Armani doet dit ook altijd. Ik heb het vermoeden dat dit voornamelijk voor zijn lol is, hij wil eenmaal in het water ook liever spetteren dan eruit. Vaak gaat ie er ook nog half met zijn hoofd in om dan flink te gaan schudden in het water, en klappert hij met zijn lippen in het water. Ponybeest lijkt in ieder geval schik te hebben. :P

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:24

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 09:26

Ik heb geleerd dat ze het vroeger deden om vissen weg te jagen zodat ze rustig konden drinken.

De eerste keer dat mijn shet het water in ging was hilarisch. Vriendin had haar paard en ik ook nog mn fjord mee, shet stond in het midden. Beide paarden waren ook aan het slaan. Shet kijkt links, kijkt rechts en besluit om ook maar mee te doen :')

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:50

sflj schreef:
[LN] Paard neemt een bad!
Dit paard lijkt het wel leuk te vinden! ;)

geweldig *\%/*

dat dat badje dat aankan zeg, hij gaat precies op de rand staan !!!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:51

Volgens mij doen de paarden dat omdat ze dat leuk vinden, want paardje van een kennis deed het ook altijd, en die vond het hartstikke leuk om het water in te gaan!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:43

BravoT schreef:
sflj schreef:
[LN] Paard neemt een bad!
Dit paard lijkt het wel leuk te vinden! ;)

geweldig *\%/*

dat dat badje dat aankan zeg, hij gaat precies op de rand staan !!!

Ja inderdaad,
Wij hebben vroeger dezelfde gehad.
En ook al deden wij er voorzichtig mee, het badje was zo lek :')

finally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 15:53

ja dat denk ik dan toch ook wel dat hij het leuk vind,hij wil ook wel soms dieper,maar ook wel eens dat ik stil blijf staan en hij eruit wil lopen daardoor twijfel ik erover :? ben ook soms "bang" dat ie dus wil gaan rollen met mij erop :=
hij gaat ook wel eens met zijn neus dan door het water maaien maar vreemd genoeg gaat hij nooit drinken daar. vies drinkwater of zo maar hij wil wel als er een plas in de paddock ligt van regenwater dat helemaal groen is geworden daar van drinken,een emmer fris water hoeft ie niet. vreemd beest :)) <3

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:01

Mijn paard spettert ook onwijs met haar voorbeen, ik schrok er de eerste keer echt onwijs van, we liepen door een plas regenwater, moest heel hard lachen haha.

Yvettee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:23

Ik denk dat sommige het inderdaad gewoon leuk vinden. Voor vele is het ook wel eens de aanleg om er daarna heerlijk in te rollen, haha!

rndmusername

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:32

Volgens mij doen 9 op de 10 paarden dat wel toch?! haha

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:24

koningeline schreef:
Volgens mij doen 9 op de 10 paarden dat wel toch?! haha

Volgens mij ook inderdaad. :j

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:43

Dat doen de meeste paarden wel :) ,
Ik geloof dat ze dan met het water 'spelen'

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 14:05

Die van mij schraapt in het water omdat ie dan wil liggen.
En soms opstal omdat ie eten wil.
Er is dus wel degelijk een verschil van wat ie wil!
In het water mag ie van mij liggen.
Als ie schraap op stal (doet ie niet meer) krijgt ie gewoon ze eten nog niet.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:53

Die van mij doet dat omdat ze t leuk vind! :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:32

Sonja schreef:
Tja, jij kent je paard en kunt 'm zien en voelen. Wij zo niet.
Veel paarden vindn in het water spetteren stomweg leuk. Maar met de hoef schrapen kan idd ook een tken van ongeduld (en dus ongewenst gedrag!) zijn.

Dat ligt er natuurlijk aan in welke mate hij dit doet. Als een paard te pas en te onpas gaat staan schrapen als er niet gebeurd wat hij wil, ja dan is dat ongewenst gedrag.
Maar ik vind dat een paard zich wel mag uiten; hij kan moeilijk vragen: "baas zullen we doorlopen?"
Hij mag toch wel aangeven dat hij graag door wil lopen? Of je dat vervolgens doet is een tweede.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:55

Als mijn pony zich zekerder in het water voelt (bijvoorbeeld omdat we al een aantal keer hebben overgestoken en hij het patroon herkent) doet hij het niet.
En hoewel mijn de lol van zwemmen en water inziet, is het bij hem het opgesloten zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:31

De context waarin een paard met zijn hoeven schraapt dien je zeer zeker mee te nemen in het beoordelen van de situaties, en hoe je daar op gaat reageren.

Schrapen in water is testen of spelen.
Sneeuw wegschrapen in de wei heeft als reden dat het paard bij het gras wil komen dat onder de sneeuw ligt.
Schrapen als hij vaststaat is een teken van ongeduld, en het paard zal toch geduld moeten leren.

leroyy1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 16:32

onze jonge fries deed het gwn afstraffen meestal is het gedrag van verveling

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 11:27

Cassidy schreef:
De context waarin een paard met zijn hoeven schraapt dien je zeer zeker mee te nemen in het beoordelen van de situaties, en hoe je daar op gaat reageren.

Schrapen in water is testen of spelen.
Sneeuw wegschrapen in de wei heeft als reden dat het paard bij het gras wil komen dat onder de sneeuw ligt.
Schrapen als hij vaststaat is een teken van ongeduld, en het paard zal toch geduld moeten leren.

Helemaal mee eens!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:04

Het paard waar ik vaak mee reed deed dit ook. Maar ik had echt het gevoel dat hij dit deed omdat hij het spetteren leuk vond. Ik liet hem nooit uit mezelf halthouden in het water, hij ging zelf stil staan(dus dat lijkt me geen verveling voor het stilstaan).
Misschien was het gewoon toeval dat je paard ook ging schrapen toen jullie stilstonden op het droge.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:22

De meeste paarden schrapen in het water, omdat ze 1 geen diepte kunnen inschatten en 2 niet kunnen zien of er oneffenheden zijn op de bodem. Verder is het natuurlijk niet abnormaal dat een deel ervan ook gewoon puur plezier is. Veel paarden die niet bang zijn van water, genieten daar idd van.