voorbereiden voor de winter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chelinka

voorbereiden voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:11

hoi bokkers! :)

ik begin er niet graag over, krijg het al koud over het idee alleen.. ^^

vorige winter heeft ponylief(fjord) 2 maanden opstal gestaan. ik heb zijn 4m dikke vacht er gewoon aangelaten aangezien hij daarna terug op de wei gegooid werd.

volgende winter zou ik toch wat minder dan 4cm willen :) ik wil hem vanaf november tot april/mei op stal laten.
ik zou hem dus ook willen scheren, maar optijd zodat hij wel terug een vachtje heeft, maar geen van 4cm (1/2cm ofzo :))
ik ben namelijk bang dat hij ziek ofzo zou worden, of zodanig fris gaat staan.. hij is nog nooit in zijn leven geschoren geweest, en meneertje word 10 jaar.
zijn er ook dekens van bepaalde grams die ik zou moeten aankopen om genoeg voorbereid te zijn? :)

laat je een reactie achter? zou je me mee helpen :j

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:18

Je paard komt hopelijk wel buiten ? :))

Je zou een 100 & 200 grams kunnen kopen , begin je met de 100 gram , dan de 200 gram en als het dan echt koud word allebij op . Maar dat verschild natuurlijk per paard , het ene paard heeft aan 200 gram genoeg en het andere paard staat te rillen bij 500 gram . Maar bij een fjord (vrij robuust *even gegokt want kom niet echt op het goede woord*) paard dus denk dat 300 gram wel voldoende is .

Somebitch

Re: voorbereiden voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:19

En een 0 grams regendeken, voor als hij in de regen buiten staat maar de temperatuur nog goed is.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:21

Somebitch schreef:
En een 0 grams regendeken, voor als hij in de regen buiten staat maar de temperatuur nog goed is.

die heb ik al :) vanaf welke temperaturen een dikker opleggen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:23

Je kunt er niet omheen om met dekens te gaan werken, maar ik begrijp dat je hem het grootste gedeelte dan toch nog zonder deken wilt laten staan?

De vraag is, wil je met je paard aan het werk? Hoe lang denk je dat je paard nodig heeft om droog te worden na het werk als jij er bijv. 2 cm haar op laat zitten en alsnog met dekens wilt gaan werken?

Paarden die lang in de vacht zitten maar wel hard aan het werk gaan, hebben alleen maar last van die vacht, ze kunnen hun hitte niet kwijt. En als je wel met dekens gaat werken, kun je maar beter ervoor zorgen dat het paard na het rijden droog onder die deken gaat, want een natte deken is een garantie voor een ziek paard. Een lange vacht betekend na het rijden extra lang wachten voordat hij weer droog is.

Ik zou mijn paard ergens in November scheren, zodat je niet zo'n heel kaal paard hebt. Maar afhankelijk van het paard zal het in de winter nog een keer overmoeten. Helemaal voorkomen doe je de aanmaak van een wintervacht niet. De wintervacht wordt aangemaakt omdat de dagen korter worden en niet omdat het kouder wordt. Dus zorg voor voldoende licht op stal, laat ook het licht aan als je er niet bent. Dan krijg je een minder dikke vacht.

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:24

Sjors schreef:
Je paard komt hopelijk wel buiten ? :))

Je zou een 100 & 200 grams kunnen kopen , begin je met de 100 gram , dan de 200 gram en als het dan echt koud word allebij op . Maar dat verschild natuurlijk per paard , het ene paard heeft aan 200 gram genoeg en het andere paard staat te rillen bij 500 gram . Maar bij een fjord (vrij robuust *even gegokt want kom niet echt op het goede woord*) paard dus denk dat 300 gram wel voldoende is .

ik twijfel nog tussen 2 stallen.. op de ene komt hij 4u buiten op een dag, maar kost het dubbele van de andere. maar daar kan ik hem wel zelf buiten laten..
hoe voel je dan als het dan toch te weinig is?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:26

Is het niet handiger om gewoon te beginnen met er op tijd een deken op te leggen en het scheren als plan B achter de hand te houden als hij dan alsnog te veel haar aanmaakt? Een paard dat niet extreem hard moet werken kan, mits goed gemanaged, prima kort in het haar worden gehouden met dekens.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:27

Chelinka schreef:
Somebitch schreef:

die heb ik al :) vanaf welke temperaturen een dikker opleggen?

Dat is per paard verschillend en daar zijn geen tabellen voor. Marengo heeft het erg snel koud en moet ik giga dik inpakken in de winter terwijl Charlie het juist weer snel warm heeft.

Gewoon een aantal diktes en soorten dekens kopen die je gemakkelijk met elkaar kan combineren zodat je altijd de juiste dikte op kan doen.

En ook geschoren kunnen ze overdag prima naar buiten mits ze kunnen schuilen hoor :j .
Laatst bijgewerkt door Leonieke op 12-07-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chelinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:27

Cassidy schreef:
Je kunt er niet omheen om met dekens te gaan werken, maar ik begrijp dat je hem het grootste gedeelte dan toch nog zonder deken wilt laten staan?

De vraag is, wil je met je paard aan het werk? Hoe lang denk je dat je paard nodig heeft om droog te worden na het werk als jij er bijv. 2 cm haar op laat zitten en alsnog met dekens wilt gaan werken?

Paarden die lang in de vacht zitten maar wel hard aan het werk gaan, hebben alleen maar last van die vacht, ze kunnen hun hitte niet kwijt. En als je wel met dekens gaat werken, kun je maar beter ervoor zorgen dat het paard na het rijden droog onder die deken gaat, want een natte deken is een garantie voor een ziek paard. Een lange vacht betekend na het rijden extra lang wachten voordat hij weer droog is.

Ik zou mijn paard ergens in November scheren, zodat je niet zo'n heel kaal paard hebt. Maar afhankelijk van het paard zal het in de winter nog een keer overmoeten. Helemaal voorkomen doe je de aanmaak van een wintervacht niet. De wintervacht wordt aangemaakt omdat de dagen korter worden en niet omdat het kouder wordt. Dus zorg voor voldoende licht op stal, laat ook het licht aan als je er niet bent. Dan krijg je een minder dikke vacht.

deken maakt niet uit hoor, wil hem alleen niet kaal-kaal tenzij dat geen kwaad kan natuurlijk.
je wil met hem aan het werk. vorig jaar was het niet te doen met zijn vacht, bleef echt heel lang nat.. ik zou hem dat beetje vacht willen laten houden omdat ik bang ben dat hij ziek ofzo kan worden, omdat het de eerste keer is, of kan dat niet makkelijk? :) heb nog nooit hiervoor een paard gereden die geschoren werd.
zou ik hem best dan gewoon volledig laten scheren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:29

Chelinka schreef:
ik twijfel nog tussen 2 stallen.. op de ene komt hij 4u buiten op een dag, maar kost het dubbele van de andere. maar daar kan ik hem wel zelf buiten laten..
hoe voel je dan als het dan toch te weinig is?

Dan zet het paard zijn haren overeind, maar dan moet hij dat wel kunnen en niet belemmerd worden door bijv. een 0 grams regendeken.
Mijn regel is: op het moment dat ik met truien moet werken krijgen mijn paarden een deken op.
De oudste komt overigens uit Canada en is andere temperaturen gewend. Heeft een gruwelijke hekel aan haar deken en ze is met pensioen dus die mag lekker bloot de winter door.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:30

Die van mij is van de winter voor de helft geschoren. En dat werkte perfect, paard was zo droog en kon goed zijn warmte kwijt. (zie foto's profiel voor scheerpatroon) Dan kon ik ook een minder dikke deken gebruiken en zijn bovenlijf was gewoon zijn wintervacht zodat hij geen kou pakt op zijn lendenen.

(ik rij een heel jaar door in een buitenbak en in en uitstapdeken vind ik onhandig bij dit scheerpatroon had ik dat niet nodig)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:31

Gewoon kaal scheren, en dan een gevoerde regendeken op, zodat hij met deken naar buiten kan. Ik zou voor een 300 grams gaan, en eventueel met onderdekens werken als het kouder wordt. Hou wel rekening met het feit dat, als je paard midden in een plas gaat rollen, de voering nat wordt, dus om twee gevoerde regendekens kun je niet heen. Heb je ook een achter de hand als je paard een deken sloopt. Als ze met meerdere op de wei staan kunnen er dekens sneuvelen (ook als ze alleen staan trouwens).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:33

Begin eens met een racestreep te scheren. Meeste (ruigere) rassen zoals Fjord en IJslander kunnen gewoon zonder deken de winter door met een racestreep, maar raken dan wél goed hu warmte kwijt met rijden.
Racestreep = onderkant hals + boeg er uit tot tussen de voorbenen, en achter een halve cirkel in de flank. Die plekken waar ze dus het meeste zweten, en waar geen regen op komt.