vliegendeken en manen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

vliegendeken en manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 08:37

Mijn paard staat op een heerlijk plekje midden in het bos.
Alleen helaas wordt hij lek geprikt door de dazen, muggen en vliegen (maar die prikken niet).

Dus sinds dit weekend staat meneer helemaal ingepakt in een vliegendeken met hals en een masker op.
Gisteren deed ik zijn deken af om hem te poetsen, maar toen kon ik wel janken.
Hij heeft super mooie lange manen, alleen nu is de helft weggeschuurd. Na uitkammen viel de schade mee, maar als hij de hele zomer deze deken op heeft, heeft hij aan het einde van de zomer geen manen meer. ;(

Hoe doen jullie dat? en hoe kan ik zijn manen het beste doen?
Nu hangen ze gewoon los, maar zal het misschien helpen om ze te vlechten? of juist niet?
of moet ik maar gewoon accepteren dat ik straks een paard maanloos heb?

Ik hoop dat jullie een goede tip voor mij hebben!

xMercury

Re: vliegendeken en manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:43

Ik deed de lange en dikke manen van mijn pony altijd in een vlecht! Vooral omdat het zo warm is!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:48

Ik maak vlechten of een hengste vlecht,
Het komt er zo ie zo erg warrig onderuit, ik doe 1 x in de week de vlecht opnieuw,

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 10:37

oke bedankt!

Dan ga ik vandaag vlechten maken en hopen dat het helpt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:41

Ik vlecht ook maar vooral omdat het anders erg warm wordt onder de deken, die van mij heeft ook een giga bos en lang.

Moet wel zeggen dat de manen er met bosjes uitkomen helaas. Elke week haal ik alles er uit, doorkammen en opnieuw vlechten. Kan idd wel janken als ik zie wat ik er uit haal, maar gelukkig heeft ze zoveel dat het wel goed gaat. Denk toch dat een deken wat verstikt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:45

Ik geloof dat de Amigo vliegendekens een speciaal laagje in de deken hebben die schuren voorkomt. Wat je vaak bij de borst van een deken ziet (dat gladde) hebben zij ook aan de bovenkant van de hals van de vliegendekens zitten.
Het paard van mijn zus heeft deze deken en geen problemen met kapotte manen :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:09

Mijn paard heeft ook een vliegendeken met hals, en ook zij is een groot stuk van d'r manen kwijt, erg zonde, vooral omdat dit ook in de winter niet terug kan groeien omdat ze dan ook weer een deken op heeft. Mijn paard heeft zo'n 360 dagen per jaar een deken op. In de zomer kan ze niet zonder deken omdat ze een grote kale plek op haar rug heeft en dit verbrand door de zon. en vlechten is geen optie, haar manen zijn te kort om te vlechten en laten groeien is geen optie. Ik heb nog een vliegendeken zonder hals, dan die maar op als het echt te gek wordt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:40

Rienn, je zou er een exceemdeken op kunnen doen. Die zorgen vaak dat er veel minder manen verloren gaan.

(die van mij heeft ook een exceemdeken, ik ben geen happen of stukken kwijt maar het dunt gewoon over de hele lengte wat uit door het verstikken denk ik).

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 16:49

ik heb hem nu in de vlechten zitten, dus ik ben benieuwd hoe ik hem vanavond aantref. :)

eriemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:25

Mijn pony heeft ook een exceemdeken op, als je deze af doet zijn zijn manen helemaal in de war maar ze worden niet afgestuurd.