in België starten... Zo duur!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

in België starten... Zo duur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 18:42

Hallo,
Aangezien ik nu toch mijn A en B-brevet heb wou ik me ook wel bij de VLP in België aansluiten maar in 2 landen starten kost al wat meer maar dat België zoveel duurder kost dan NL???

Even een vergelijking:
Nederland start pas:
Springen, dressuur en eventing in een paket: 78,25

VLP België:
Springen: 375,-
Dressuur: 200,- Totaal: 800 euro per jaar!!!
Eventing: 225.-
(voor mijn leeftijd)

Wat ik mij nou afvroeg was:

Kan je springen en dressuur via de knhs in België starten?

(eventing kan je 3 wedstrijden per jaar starten in België zover ik weet)

groetjes,

Bron: http://www.vlp.be/lidmaatschap/Tarieven ... ning-2013/

unihorses

Re: in België starten... Zo duur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:44

:wow: :wow: :wow: :wow: das duuur ! doe je ook niet voor je lol !

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:46

:oo kapot duur !

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:51

Moet je dan in belgië per wedstrijd ook nog startgeld betalen of zit dat erbij in?

BelleFleur

Je wil meteen (inter)nationaal starten dan? Want ik maak uit die tabel toch echt op dat het voor de lagere reeksen (provinciaal - nationaal) €50 of €75 per jaar kost. Even goed lezen dus!
Laatst bijgewerkt door BelleFleur op 08-07-13 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Die bedragen zijn alleen als je de absolute topklasses rijdt zo te zien.
Uitgaande van een laag niveau: springen 100, dressuur 100, eventing: 100.

Nog steeds een tenenkrommend bedrag, maar wel beter als 800...

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:55

Maar wat zijn de kosten voor het starten van de wedstrijden zelf in belgie zelf dan?

In NL is dit per klasse en wedstrijd verschillend, afhankelijk van niveau en of er prijzengeld word uitgekeerd. En als ik dus Z wil springen kost dit hier in de buurt 15euro per parcours. Wil ik B starten is dit 7,50 tot ong. 11 euro. De eventing hetzelfde, maar dat is relatief gezien leuker qua tarief, als je 30 euro deelt door 3 onderdelen is dat 10 euro voor drs, 10 voor spr, en 10 voor de cross.

Internationaal, kost je via de KNHS inschrijving/administratiekosten 45 euro en elke 2e paard is dan de helft daarvan. Excl. De startkosten die de FEI vraagt en de kosten die de organiserende organisatie erbovenop gooit.

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:12

Je kan ook gewoon LRV starten is stukken minder duur. Maar dat zie je ook wel aan de accommodatie, geen prijzengeld etc.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:16

Je vergeet wel even alle (verplichte) lidmaatschappen die je naast je startkaart ook nog nodig hebt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:20

De normale basissport ruiter betaalt echt niet zoveel voor een licentie.

Een gewone sportlicentie (dus alle wedstrijden op provinciaal niveau) betaal je 75 euro. Dat is wat 90% van de wedstrijdruiters hebben.
Het bedrag dat TS noemt is wanneer je internationaal wilt gaan.

Inschrijving kost is 8 of 10 euro naargelang de klasse waar je in start.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:42

Ik heb gekeken naar jun (junioren dus tss de 16 en de 18 jaar.
En ik wil binnekort een eventing starten in België maar die vragen 40 euro startgeld. :wow:
en het is idd goedkoper als je alleen maar in je eigen provincie wilt starten wat ik heb gekeken is voor mijn leeftijd en nationaal. (dus voor in heel het land te kunnen starten)
LRV is idd goedkoper maar daar zit je weer aan 8-tallen en verplichten trainingen vast en daar heb ik geen tijd/zin in.

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:49

Met een provinciale licentie mag je ook in heel het land starten (KR, VOR, HROV, ...). Nationale wedstrijden zijn de wedstrijden zoals Gouden Laars, Gold/Silver League etc.
Dit is voor jumping, van de rest ken ik niets ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:52

Ik vermoed dat je toch eerst niveau 0 moet starten en je winstpunten verdienen. Tot en met niveau 3 heb je aan de provinciale licentie genoeg denk ik. Junioren dressuur nationaal en internationaal is de individuel en de par equipe geloof ik. Gezien het niveau uit je onderschrift denk ik dat je je prima nog een tijdje kunt amuseren in de provinciale wedstrijden die tot niveau z(vergelijkbaar) gaan.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 22:56

Ah oke maar ik vind het nog altijd duur hoor. :o
Ik zou graag de drie willen starten maar ik heb niet zoon zin om 200/300 euro aan alleen voor België kwijt te zijn aangezien ik gewoon in NL ook wil blijven rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:00

Wedstrijden rijden is duur. Zeker als je in twee landen wilt starten. Ik denk persoonlijk niet dat er zoveel verschil is tussen Nederland en België. In België kost de licentie misschien meer, maar iedere wedstrijd heeft dan wel weer prijzengeld. Iets wat in Nederland dan weer niet altijd zo is. Ook het lidmaatschap bij een club of rijvereniging kan variëren. Iedereen wil winst maken dus kortom, wedstrijd rijden is niet goedkoop. ;)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:01

caresje schreef:
Ah oke maar ik vind het nog altijd duur hoor. :o
Ik zou graag de drie willen starten maar ik heb niet zoon zin om 200/300 euro aan alleen voor België kwijt te zijn aangezien ik gewoon in NL ook wil blijven rijden.

Bel gewoon even naar de VLP morgen, misschien moet je niet per discipline betalen? En anders doe je lrv, niet elke club is even streng wb trainingen of achttal. Als club moet je wel aan je achttalnorm voldoen eer je leden mee mogen doen op provinciale/nationale tornooien.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:04

Gini schreef:
De normale basissport ruiter betaalt echt niet zoveel voor een licentie.

Een gewone sportlicentie (dus alle wedstrijden op provinciaal niveau) betaal je 75 euro. Dat is wat 90% van de wedstrijdruiters hebben.
Het bedrag dat TS noemt is wanneer je internationaal wilt gaan.

Inschrijving kost is 8 of 10 euro naargelang de klasse waar je in start.

Ik weet niet over welke cc's jij het hebt, maar ik betaal mijn dressuurlicentie net geen €200 per jaar, provinciaal. En dan nog iedere aparte keer wedstrijd inschrijvingsgeld van ong 11 euro per proef. I-verzekering kost je ook nog 20 euro per jaar.

Paard moet geimmatriculeerd zijn dus dat is éénmalig ook nog €75, mutatiedoc in orde brengen is ook €25. Gelukkig is dat dan wel levenslang, maar als je met een nieuw paard start dat wel al is geimmatriculeerd, dan moet je die ook nog overzetten à (geloof ik) €25.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:05

Mutatiedocument heeft niets met wedstrijden te maken, dat is een verplicht document voor ieder paard.
Immatriculatie komt daar inderdaad wel nog bij, maar dat is eenmalig bedrag. Dat moet je in Nederland toch betalen als je een startkaart aanvraagt? De verzekering die je moet betalen zit inbegrepen bij het lidgeld van je club/rijvereniging. Ook in Nederland moeten wedstrijdruiters aangesloten zijn bij een club en deze verzekering betalen. Is namelijk gewoon een sportverzekering.

Met mijn 75 euro heb ik het over provinciale VLP-wedstrijden (de wekelijkse wedstrijden van KR, VOR, HGVBB, HROV en WVUR). Dat is van niveau 0 tot en met niveau 3.

Als jij 200 euro betaalt dan heb je een D6 licentie. Dat is voor internationaal en nationaal pony's, junioren, scholieren en young riders. Jij rijdt dan waarschijnlijk ook nog nationale en internationale jeugdwedstrijden. 1 tip: betaal je licentie voor 1 februari en er gaat alweer 25 euro af.

Ik heb nergens gezegd dat wedstrijd rijden goedkoop is, integendeel :') maar ik denk niet dat het in België zoveel duurder is dan in Nederland.

En dat ik niet uit mijn duim zuig, klik: http://www.vlp.be/userfiles/file/LI_2013_tarieven.pdf

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:57

Heb een D03 gehad, jaren aan een stuk, dit jaar niks meer omdat ik toch niet start. Zonde van zoveel geld ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 08:05

Dan snap ik niet hoe jij aan 200 euro komt voor jouw licentie. In de link staat toch duidelijk dat een provinciale D3 licentie 75 euro kost. Of 100 als je pas na 1 februari de licentie hernieuwt.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:18

Ik zit dan wel aan de andere kan van de taalgrens, maar denk dat het princiepe hetzelfde is :-)
Normaal mag je met je D3 licentie ( dressuur-licentie) mag je normaal ook gewoon eventing en springen starten :-) Allesinds hier mag dat. Dus ben je niet verplicht elke discipline te betalen, denk zelf dat dit niet kan.
Eens je op hoger niveau rijd en internationaal moet je denk ik wel in je discipline blijven, omdat het licentie geld verschilt.

Hoo... zie net dat bij de VLP de licentie van sub-provenciaal op 50euro is, bij de LEWB is die aan 23 :P ( effe off :P )

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:24

Een gewone licentie kost inderdaad 75 euro. De kostprijs per proef is volgens mij verschillend per provincie. Ik betaal in Antwerpen 11 euro per proef voor dressuur.

En wie zei hier dat het prijzengeld beter is in België dan Nederland?
Het max. prijzengeld dat je hier krijg voor een overwinning dressuur op M niveau (= Z2 in nederland) is volgens mij 30 euro.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:40

Ah oke dat wist ik niet.
Dus als ik het goed begrijp kan ik een springlicentie nemen en daar gewoon ook dressuur en eventing mee starten?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:07

heb het allebei gedaan, vroeger in Nederland ( tot 2 jaar terug) , vind idd Belgie wat duurder, zeker als je nationaal gaat.

Licentie 225 ( geloof ik)
je paard 75 euro immatriculatie ( per paard)
per proef betaal je nationaal dressuur 21 euro/proef

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:14

caresje schreef:
Ah oke dat wist ik niet.
Dus als ik het goed begrijp kan ik een springlicentie nemen en daar gewoon ook dressuur en eventing mee starten?

Normaal gezien wel.
Heb zelf alleen een CO1 licentie gehad, maar mede stal ruiters ( sommigen ) hebben een J03 ( springen ), D03 ( dresuur ) of CO3 ( eventing ).
Mijn vriendin heeft een D03 omdat ze meer dresuur rijd maar gaat er mee op springwedstrijd, maar je moet gewoon tussen jouw categoriën blijven ;-)
De 03 is provinciaal ( die vn 75 euro :+ ) en je mag dus alleen maar die proever starten, niet hoger of lager ( lagr mag maar dit wordt dat HC gerekend )