Is er veel interesse om een goede sportpony uit te brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Is er veel interesse om een goede sportpony uit te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:25

Hoihoi,

Mijn pony is een zeer goede springer. Wij hebben hem op 1.32m gemeten kan ook groter of kleiner zijn. Ik woon in België aan de grens. Nu ben ik aan de lange kant en rij zelf western, ik kan/wil hem dus niet uitbrengen. Ik zou hem zelf graag eens op een oefenjumping starten om te kijken wat hij doet. Als hij dan braaf is, zou ik graag een ruitertje zoeken die hem uit wil brengen in zowel dressuur als springen.
Het is een echte topper van een pony, gouden karakter en een pony om in de prijzen te rijden. Hij mag van mij uitgebracht worden in Nederland of België, ik vraag er niks voor buiten het ldigeld van de rijvereniging en inschrijfgeld v.d wedstrijden.

Is er veel interesse van ruitertjes tussen de 8 en 12jr die hem uit willen brengen of is het zoeken naar een speld in een hooiberg?

lovelady1

Re: Is er veel interesse om een goede sportpony uit te brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:28

volgens mijn hoor dit op bokt markt thuis

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:30

Poeh...is je pony geschikt voor een minder ervaren ruitertje? Het is nl een hele lastige maat, de ruitertjes op die leeftijd die echt leuk rijden stappen vaak over naar de D-pony's en de rest begint net en heeft bv nog geen wedstrijdervaring. Dat laatste hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van hoe gemakkelijk de pony te rijden is.

Ik denk dat het vooral staat of valt met de tijd die je erin wilt steken. Kids die willen rijden zijn er echt wel. Ouders die hun kinderen willen halen/brengen, die tijd willen spenderen aan toekijken en meegaan op concoursen, die komen er steeds minder. Ik zou denken dat je meer kans hebt als je zelf de begeleiding en het vervoer (van de pony) op je neemt maar met goed zoeken...wie weet zijn er ook nog wel enthousiaste ouders te vinden, dat zou helemaal leuk zijn natuurlijk.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:33

De pony is nu relatief makkelijk te rijden. Het is en blijft wel een welsh :)
Ik wil er heel veel tijd insteken heb echter pas over 1,5jr mijn rijbewijs :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:34

lovelady1 schreef:

Ik zoek op het moment nog niemand, wil weten of er veel kinderen interesse hebben of er makkelijk ruiters te vinden zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:36

Nouja, gewoon proberen toch...Ik zou zeggen bezoek eens wat ponyclubs en/of wedstrijden, kijk wat er rondrijdt op een A/B pony en ruiters die jij fijn vindt rijden en die zouden kunnen passen, gewoon aanspreken. Ik ben zelf begonnen op een C-tje van iemand anders en was daar hartstikke gelukkig mee...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 17:37

Ben zelf ook begonnen op de pony van iemand anders. Ik heb best geluk qua pony's gehad :p wij waren uiteten in de chinees en ik was tegen mijn moeder aan het vertellen over de manegeles (3 maanden ervaring) en de man langs ons sprak ons aan dat hij een C pony had staan die gereden moest worden. En voila daar was de eerste verzorgpony :)

Ponyclub hier id buurt heeft momenteel niemand die tijd heeft om mijn pony te rijden..

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:22

lovelady1 schreef:

Nope, ze vraagt nl. of er aan markt voor is alvorens ze het daadwerkelijk op de markt zet!

En verder, wat de rest zegt, vraag gewoon lekker rond, er zijn genoeg kleine ruiters die zeker blij zouden zijn met zo'n aanbod!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:43

Zouden er op een manege leuke ruitertjes tussen zitten? Heb de pony nu op L1 niveau qua dressuur en ben het springen aan het oppakken met hem :) Hoe kan ik dit het beste aanpakken op een manege? Hoe herken je een ruitertje met aanleg, eentje die overweg kan met een eigenwijze welsh :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:47

Nou zit ik natuulijk in een total andere regio dan jij, maar hier is daar aboluut vraag naar :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:51

Er zijn volgens mij genoeg meisjes die hier van dromen.
Het is dan wel belangrijk om ook goede afspraken te maken met de ouders en het kind.
Wedstrijdsport vraag wel een behoorlijke (tijds)investering; tegenwoordig ook van ouders.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:53

MelissaV schreef:
Zouden er op een manege leuke ruitertjes tussen zitten? Heb de pony nu op L1 niveau qua dressuur en ben het springen aan het oppakken met hem :) Hoe kan ik dit het beste aanpakken op een manege? Hoe herken je een ruitertje met aanleg, eentje die overweg kan met een eigenwijze welsh :p

vraag de instructie of die iemand weet voor je pony. Maar denk ook dat het belangrijk is dat je ouders van de ruiter er achter staan. Die zullen toch in eerste instantie de kosten krijgen van les, wedstrijden, lidmaatschap en vervoer.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:01

Les kan ik zelf gwven en vraag ik dan niks voor :) trailer is aanwezig heb enkel geen rijbewijs. Over 1,5jr wel.
Is het misschien slimmer om de pony nu 1,5jr te trainen tot het hoogst haalbare niveau en dan een ruitertje zoeken en zelf voor vervoer zoeken? Dan betalen ze enkel het ligeld (60,-) en startkaarten (10,-) 70,- per jaar dus..

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:08

MelissaV schreef:
Les kan ik zelf gwven en vraag ik dan niks voor :) trailer is aanwezig heb enkel geen rijbewijs. Over 1,5jr wel.
Is het misschien slimmer om de pony nu 1,5jr te trainen tot het hoogst haalbare niveau en dan een ruitertje zoeken en zelf voor vervoer zoeken? Dan betalen ze enkel het ligeld (60,-) en startkaarten (10,-) 70,- per jaar dus..

niet aanvallend bedoeld, maar als je niet zelf kunt inschatten hoe je een ruitertje met aanleg herkent ben je misschien ook niet de meest geschikte persoon om les te geven :o

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:11

Gaat dit over je westernpony die je eigenlijk wilde verkopen maar wat niet lukte. En die helemaal niet zo braaf is en eigenlijk niet echt geschikt voor beginners?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:17

Het hoeft toch ook geen beginner te zijn? Ik ken genoeg kids met voldoende ervaring, die écht al leuk kunnen rijden hoor. Maar inderdaad, ouders moeten erachter staan en tijd en energie erin willen investeren. Hier in de buurt zou ik er echt wel een paar weten, maar helaas woon je erg uit de slinger.
Maar al met al vind ik het een leuk idee, je geeft iemand de kans die van zijn/haar ouders geen pony mag.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:06

enjoy86 schreef:
MelissaV schreef:

niet aanvallend bedoeld, maar als je niet zelf kunt inschatten hoe je een ruitertje met aanleg herkent ben je misschien ook niet de meest geschikte persoon om les te geven :o

De manege is niet vd beste kwaliteit erg eenzijdige lessen en verschillende niveaus door elkaar niet echt simpel om daar iemand geschikts tussen uit te pikken. Ga er vd week eens langs

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:08

MelissaV schreef:
Hoihoi,

Mijn pony is een zeer goede springer. Wij hebben hem op 1.32m gemeten kan ook groter of kleiner zijn. Ik woon in België aan de grens. Nu ben ik aan de lange kant en rij zelf western, ik kan/wil hem dus niet uitbrengen. Ik zou hem zelf graag eens op een oefenjumping starten om te kijken wat hij doet. Als hij dan braaf is, zou ik graag een ruitertje zoeken die hem uit wil brengen in zowel dressuur als springen.
Het is een echte topper van een pony, gouden karakter en een pony om in de prijzen te rijden. Hij mag van mij uitgebracht worden in Nederland of België, ik vraag er niks voor buiten het ldigeld van de rijvereniging en inschrijfgeld v.d wedstrijden.

Is er veel interesse van ruitertjes tussen de 8 en 12jr die hem uit willen brengen of is het zoeken naar een speld in een hooiberg?

als het bij mij in de buurt was zou ik het best willen doen ik pas nog (net) op een shetlander x (ijslander??) van 1,16

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:08

lizy29 schreef:
Gaat dit over je westernpony die je eigenlijk wilde verkopen maar wat niet lukte. En die helemaal niet zo braaf is en eigenlijk niet echt geschikt voor beginners?

Hier maak ik verder geen woorden aan vuil, ik weet zelf wel hoe mijn pony is. Hij heeft inderdaad een niet zo fijne tijd gehad. We weten echter hoe dit kwam en het is nu de betrouwbaarste pony die je je maar kunt wensen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:15

Ik ben destijds op zoek geweest naar een klein handig ruitertje voor een Welsh A van 1.22 maar ik kreeg niemand gevonden, zelfs niet met een briefje op de manege. In die leeftijd moeten de ouders brengen en halen en die hebben daar dus geen trek in. Bij kinderen van 14 en ouder zal het al makkelijker gaan, die fietsen zelf wel.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:20

Ik geef het ook weinig kans. De pony is daar gewoon te klein voor en in die leeftijdscategorie zijn de kinderen nog te jong of onervaren. Daarnaast wat Urielle zegt over de tijd die het ouders kost.

Ik zou het pony'tje gewoon verkopen zodat hij lekker aan de slag kan met iemand die er beter op past. Het kost je nu alleen maar geld terwijl je zelf waarschijnlijk ook wel wilt blijven groeien met een groter wedstrijdpaard :j (neem ik aan).

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:23

Je kan het inderdaad het best vragen aan de instructrices (instucteurs) en/of manege-eigenaar. Die zien vaak genoeg wel wie er talent heeft en handig is en welke ouders daarbij ook gemotiveerd zijn. Het is inderdaad niet bij mij in de buurt, anders wist ik zat leuke meisjes met gemotiveerde ouders! Ik zou zeggen: niet geschoten is altijd mis.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:58

Hier lopen best veel ruiters rond hoor, ik geef het een kans. Als.ze willen winnen, van de pony hangt het niet af die kent alles wat hij moet kennen. Ik ga het een kans geven, verkopen doe ik sowieso niet. Een ander groter paard zijn we naar opzoek. Ik pas er nog op hoor en groeien doe ik niet meer.
Desnoods hebben ze nog geen ervaring, hebben ze mooi 2 jaar de tijd om goed te leren rijden en kunnen we dan op wedstrijd hebben we ook geen problemen qua vervoer :)
Heel veel jonge kinderen (7-11jr) fietsen zelf naar de manege, die vlakbij mijn stal zit. Vermoed dat het dan geen probleem vormt om de pony te komen rijden, ik ben sowieso altijd daar en stuur desnoods de ouders een smsje als het kind er is en terug vertrekt, voor mij allemaal geen probleem :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 06:23

Vorige maand schreef je nog dat deze pony niet geschikt is voor dressuur of springen? :?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:15

1m32 is wel al iets makkelijker om een ruitertje voor te vinden dan 1m22 Urielle.

Op een pony van 1m32 kan er normaal wel een ruiter tot 50 kg, en in de categorie +40 kg vind je al wat oudere ruiters die zonder hun ouders kunnen komen rijden. Voor de wedstrijdsport moet je wel een serieuzere ruiter vinden, van wie de ouders ook moeite willen doen om de pony rond te voeren.

Aangezien jongeren op die leeftijd snel groeien wordt er niet altijd een pony gekocht en wordt er wel soms gezocht naar een lease of bruikleen pony, maar dat houdt meestal in dat de pony op een eigen locatie wordt geplaatst zodat de ruiter niet afhankelijk is van de eigenaar om te rijden, lessen te nemen of op wedstrijd te gaan. Een andere mogelijkheid is dat de eigenaar zelf de combinatie begeleidt/opvolgt, maar meestal staat die dan zelf ook in voor het vervoer naar de wedstrijden.

Hetgeen jij zoekt valt dus net een beetje tussen beide situaties in, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Alleen denk ik dat goeie afspraken en een goeie verstandhouding met de ouders belangrijk zijn, gezien deze toch moeten instaan voor het wedstrijdgebeuren. Je kan altijd eens naar een wedstrijd gaan kijken, daar heb je meer kans om serieuze ruitertjes te vinden van wie de ouders ook bereid zijn om mee te gaan op wedstrijd.