Binnenkort eerste wedstrijd maar enorme faalangst!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

Binnenkort eerste wedstrijd maar enorme faalangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:06

hoii,

verplaatsen mag. en sorry als er al een topic over is ik kon niet de juiste vinden...

binnenkort ga ik met de pony van een vriendin mijn eerste wedstrijd rijden, voor de pony niet de eerste wedstrijd, maar ik heb enorme faalangst en ben bang dat ik vergeet te luisteren naar de voorlezer en dan de proef niet weet...

hebben jullie daar misschien tips voor? :o

tnx alvast
groetjes xjesliess

BigOne

Re: Binnenkort eerste wedstrijd maar enorme faalangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:09

Of gewoon gaan en genieten want wat staat er nu helemaal op spel of toegeven aan je faalangst maar dan kom je nergens. Een wedstrijd is gewoon een lesje met aanwijzingen op een andere plek.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:12

Misschien eerst thuis eens het proefje rijden. Zorg er ook voor dat je het proefje kent. En vooral niet teveel druk op jezelf leggen. Gewoon gaan genieten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:13

De proef in ieder geval uit je hoofd leren zodat je je niet druk hoeft te maken over het wel of niet horen van je voorlezer. Probeer alle dingen waar je controle over hebt, goed te regelen van te voren. Dus op tijd vertrekken, zorgen dat al je spullen in orde zijn en je niet op het laatste moment nog iets moet gaan zoeken. Zorgen dat je goed weet waar je naartoe moet en hoe je daar moet komen. Als jij weet dat je er alles aan gedaan hebt om te zorgen dat het goed verloopt, is het verder een kwestie van genieten en lekker rijden. Wil niet zeggen dat je dan niet meer zenuwachtig bent, maar dingen waarvan jij zeker weet dat ze in orde zijn, daar maak je je dan in ieder geval niet meer druk om!

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:15

Bedenk het zo, wat is het ergste wat er kan gebeuren als je die proef niet haalt? :) Ja, een slecht aantal punten, en dan, de wereld vergaat er niet van. Gewoon voor je plezier rijden, zorg dat je de proef kent en dat je niet hoeft te haasten op de dag zelf, dan komt het echt wel goed. Als je een winstpunt haalt is dat leuk, zo niet, ook prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:18

Laat voorlopig het idee aan prijsjes en winstpunten volledig los. Zie het als leerschool voor jou als ruiter om met een paard ook op vreemd terrein, met allerlei afleiding voor jullie beiden, toch fijn samen te werken. Concentreer je op het teamwork met je paardje, en probeer de jury maar ' te vergeten'. Zie het als 'les' op vreemd terrein.

Weet je, hoe beroerd het ook zou kunnen (!!) gaan, het is NIET erg, en jij rijd NIET voor schut. Want jij INVESTEERT in je ruitercarrière door ook op vreemd terrein te gaan rijden, en kiest ervoor om daarvan te LEREN. En dat is ALTIJD iets POSITIEFS!

Alvast heel veel plezier gewenst!

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 13:23

Rijd idd de proef van te voren een paar keer thuis zodat je weet wat er gaat komen. Vertrek op tijd zodat je niet gestresst hoeft te raken wanneer het programma inloopt of je pony onverhoopt niet op de trailer wil.

Ik was vroeger ook vaak zenuwachtig maar heb gemerkt dat wanneer ik op wedstrijd ga en ik weet dat ik het kan de zenuwen een stuk minder waren. Voorheen ging ik te vroeg over naar een volgende klasse waardoor ik altijd het gevoel had het niveau niet aan te kunnen....dom.

Ennuh... 1 ding onthouden: paardrijden is leuk!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 13:28

dank jullie! zal het onthouden :)
we gaan stappend er heen want er is geen beschikking tot een trailer..

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 13:01

Heel veel succes, rustig blijven ademhalen en doe maar net alsof het thuis is (kun je niet toevallig het proefje oefenen op het wedstrijdterrein aangezien je hierboven neerzet dat je er stappend heen gaat?) Misschien is dat voor jezelf wel even handig! HEEEEEL VEEEL SUCCES het komt wel goed!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:29

Liaatje363 schreef:
Heel veel succes, rustig blijven ademhalen en doe maar net alsof het thuis is (kun je niet toevallig het proefje oefenen op het wedstrijdterrein aangezien je hierboven neerzet dat je er stappend heen gaat?) Misschien is dat voor jezelf wel even handig! HEEEEEL VEEEL SUCCES het komt wel goed!

(zie nu pas dat er nog een reactie was)
nee want dat is uur uur stappen maar we gaan wel zaterdag nog een keer in de manege eind van de straat proef rijden en doen alsof het echt is
tnx!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:30

ik heb binnen kort ook me 1ste wedstrijd alleen dan met paard en dan nog wel me eigen. Maar het is bij me eigen club en die bak kent mijn paard goed dus op zich geen vreemd terein voor der. EN voor mijn ook niet. Maar ik krijg niet om niet teluisten naar de voorlezer want dat gaat me moeder en die heeft behoorlijk harden stem. EN ben ook zwachtig maar sowieso moet van 1ste wedstrijd niet verwachten. Maar succes gewoon goed je proef uit hoofd willen. En rustig blijven.

Way4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:09

Ik zag je bericht,
Mocht je de faalangst willen aanpakken, want wellicht heb je hier niet alleen met rijden last van, kun je overwegen om een coachsessie met behulp van paarden te nemen.
Hierdoor leer je door middel van de spiegel die het paard je geeft, de kern te achterhalen waar je faalangst vandaan komt. Door deze kern om te buigen ben je in staat om de faalangst te laten verdwijnen. Door de paarden ervaar je de verandering gelijk doordat je ook een andere reactie van de paarden krijgt!

Coachen met paarden werkt met allerlei thema's, belemmeringen, leervragen. Paarden zijn een goudeerlijke en waardevrije spiegel!

Als het je interessant lijkt, kijk maar eens op m'n site: www.way4you.nl

Vriendelijke Groet,
Laura

TCFotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:50

Zelf bekend met faalangst:)

Het beste is om zo rustig mogelijk te blijven. Je zelf zo ongeveer aanpraten dat je de beste bent en wat is een proefje nou? Dat is zo fijn dat er geschreven wordt want daar kan je van leren!
Probeer er vooral van te genieten en blijf helder na denken.. Dan komt alles goed! Eenmaal opweg in de proef komt er vaak wel een glimlach op je gezicht (na eigen ervaring ;p)
Succes!!

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 23:37

bedankt :)
morgen laatste keer oefenenen en zondag is het zo ver *\o/*