Paardje wil niet weg van kudde op eerste 500 mtr buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kerry_Tinker

Paardje wil niet weg van kudde op eerste 500 mtr buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 20:28

Hallo allemaal,

Ik heb een lastigheidje met buitenrijden van mijn paard.
De eerste 500 mtr van onze rit naar het bos laat hij allerlei vormen van verzet zien. Hij staat 24 uur per dag in een grote kudde (50 paarden) en als deze kudde nog in zijn zicht is wil hij alleen maar omdraaien.
Helaas is het eerste stuk van onze rit een weggetje tussen twee sloten in, hij gaat dan dichtbij de rand in de achteruit of komt kleine stukjes omhoog...
Iets verderop is weer prikkeldraad en ook daar komen we angstvallig dichtbij.
Of een bepaald punt is het ineens voorbij en hebben we daarna een superfijne buitenrit.
Ik vind het niet super erg en heb het idee dat hij er vanzelf misschien wel mee ophoudt, maar ik vraag me steeds zo af waarom hij het doet.. Iemand hetzelfde meegemaakt of een idee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:29

eerste stuk er naast lopen en pas later opstappen?
zou er in elk geval niet op reageren, boos worden werkt vaak averechts.
als het werkt om pas later op te stappen zou ik dat doen.
op zich logisch dat je paard terug wil,het voelt zich veilig bij de kudde en nu moet het die verlaten :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paardje wil niet weg van kudde op eerste 500 mtr buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 07:34

Volhouden, en het gedrag negeren. Net doen of je neus bloed.
Het belangrijkste is dat zijn gedrag niet effectief is.
Dus als je meer "macht" hebt wanneer je ernaast loopt, en na die 500 m rustig op kunt stappen, kun je dat ook doen. Desnoods even een longeerzweep mee, zo kun je je paard voorwaarts houden terwijl je gewoon bij het hoofd blijft lopen.

En zodra het verzet stopt, haal je al die druk weg, dat is ook belangrijk. Je paard zal dat waarderen, en hopelijk steeds op zoek gaan naar manieren om die druk nog eerder weg te laten vallen.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 08:47

Ik had het wandelen inderdaad al geprobeerd, maar zal het vanavond eens met longeerzweep meenemen proberen. Hij loopt aan de hand wel goed mee maar gaat ook daar wel
Stilstaan, dat is dan wel alles.. Dus niet het omdraaien en omhoog komen wat hij doet als ik erop
Zit. Vorige week ben ik meerdere keren meegeweest met twee andere paarden, maar dan doet hij het ook, dat had ik eigenlijk niet verwacht, maar dus toch. Hij geeft het dan wel veel eerder op..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:05

De truuc met de longeerzweep is, om zelf gewoon naast het hoofd te lopen, maar de zweep bij de achterhand te houden. Aan het hoofd trekken schiet je niks mee op, dit helpt iig bij mijn paard beter.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 20:05

Nee trekken doe ik zeker niet, en als ik erop zit geef ik het eerste stuk ook weinig druk, alleen belonen als hij wel de goede kant op gaat..
De longeerzweep aan de achterhand ga ik zeker proberen!

Rubinhio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:04

Mijn paard werd (ook?) panisch als ik op buitenrit wilde. De eerste paar honderd meter gingen wel, ook al kon je deze paar meter vrij stroef noemen, tot hij op een zeker punt stopte en stil ging staan en dan ook werkelijk geen stap verzette. Op dit moment zag of hoorde hij de kudde niet meer. Ik stapte dan altijd af, om hem aan de hand verder te laten lopen maar ook dit was onbegonnen werk, geen stap vooruit! Toch bleef ik volhouden, maar ben wel af en toe met een maatje erbij buiten gaan lopen. Zo leerde hij de omgeving te vertrouwen en tijdens de rit verliet mijn maatje ons dan weer, zodat mijn paard zou leren dat het niet erg is om 'alleen' te lopen. Zo hielden we dit vol, met en zonder maatjes en op een gegeven moment ging het steeds makkelijker om alleen buiten te lopen zonder abrupte stoppogingen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:14

Kerry_Tinker schreef:
Hallo allemaal,

maar ik vraag me steeds zo af 1. waarom hij het doet..2. Iemand hetzelfde meegemaakt 3. of een idee?

Vraag 1: Je paard doet dit omdat hij gewoon bij de kudde wil blijven. De kudde staat voor veiligheid en fijn voelen. Heeft dus niets met jou te maken.

Vraag 2: Hier hebben wij twee paarden die zeer aan elkaar gehecht zijn en zij rijden ook altijd moeilijk van elkaar weg. Dat moeilijk weg rijden wordt minder en minder.

Vraag 3: Idee bedoel je mee denk ik wat kan ik er aan doen?
In ieder geval nooit aan toe geven. Dat doe je dus goed. Je eigen manier moet je hiervoor vinden. Ik kan nu gewoon weg stappen. Maar toen het nog moeilijk was liet ik de "pijn" voor de paardjes zo kort mogelijk duren door gelijk in draf weg te rijden soms met de zweep kleine klapjes gevend tegen de nek. Ik loste het dus op door zeer voorwaarts weg te rijden zodat ze amper tijd kregen om hierover na te denken want het is precies zoals jij beschrijft, bij een denkbeeldig punt is het gewoon over en dan vinden ze de rit ook gewoon heel erg leuk.
Dat is dus belangrijk, biedt een leuk programma aan eventueel na de rit beloning met een wortel of appeltje zodat het gevoel goed is bij jou. Het zal er steeds meer uit slijten, maar ze zullen nooit van plezier dansend het erf af gaan. Daarvoor vinden ze de kudde te fijn en te veilig. Geef ze eens ongelijk.

O ja, wat ik niet goed vindt is dat het paard waar ik op rijd ga hinniken of de hinnik beantwoord. Door dat niet goed te vinden is dat ook afgelopen en dat scheelt in de aarzeling en ander paardje los moeten laten.
Ze zijn bij mij dus bij hun "leidmerrie" en dat werkt goed. Diegene die achter blijft gilt en is ongelukkig tegenwoordig, diegene die bij mij is vindt het leuker en leuker worden.

Succes ermee. Volgens mij ben je al goed bezig.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:45

Mijn merrie doet dit ook, ook hebben wij hier de keuze tussen sloten aan beide kanten van de weg of prikkeldraad aan beide kanten. Anouk doet precies hetzelfde met het achteruitgaan en omhoog komen.

Door grondwerk hebben we op de grond al bevestigd dat ik de leider ben, er op zijn we nog wat aan het steggelen, daarom kies ik er tegenwoordig ook voor om het eerste stuk er naast te lopen totdat ze ontspant en daarna stap ik op. Ik heb geen zin in ongelukken en haar gedrag wordt vaak bevestigd omdat degene die meegaat vaak denkt dat het de hele weg zo gaat. Als ze me onder het zadel ook als leider gaat zien zal het een stuk beter gaan :D

JudithNoaKie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:51

Dit probleem heb ik ook met mijn paard.
Wij hebben ook bij de weg 2 sloten.
Ik probeer elke keer als ik ga rijden een stukje buiten uit te gaan.
Als ik echt op buitenrit ga is er altijd iemand bij die mijn paard kan pakken.
De baas zijn helpt. Heel goed aanpakken.
En eerst kleine stukjes.
Suc6.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:29

Aanpakken werkt hier averechts trouwens, dan heb ik een boze merrie en valt er helemaal niks meer mee te beginnen :=

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 10:38

Dank je wel voor jullie berichten, ik neem van alles even wat mee.
Teveel druk werkt bij hem inderdaad averechts, maar ik krijg hem altijd wel mee langs het punt op. De ene keer duurt het alleen wat langer dan de andere keer. Soms dacht ik wel eens, ik breng hem terug naar zijn vriendjes, dan maar niet buiten rijden, maar gelukkig heb ik er nooit aan toegegeven, we zijn het samen ook weer zo vergeten als we dan verder een lekker buitenritje maken.
Ik ga er vanuit dat het steeds een beetje beter zal gaan, nu eerst nog even kijken wat het beste werkt. Hij krijgt lekker alle tijd (maar blijf wel duidelijk voor hem in de tussentijd). Hij staat in deze kudde sinds april dit jaar en heeft sinds kort een echt eigen groepje in de kudde. Helaas voor mij allemaal jonge onbereden ruinen dus ik kan de eigenaren niet vragen om met ons mee het bos in te gaan. We maken sinds april buitenritten en in het begin keek hij niet op of om, maar sinds vorige maand dan wel ineens, ik vermoed dat het te maken heeft dat het kudde-gevoel nu zo sterk ontwikkeld en hij echt zijn plek heeft in de groep.

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 16:40

Ze voelt zich heel veilig bij de andere paarden. Ik heb er zelf nooit last van gehad, maar een vriendin bij mij had dit ook. Nu is het gelukkig voorbij, omdat ze duidelijk heeft laten blijken de baas te zijn. Niet aan toegeven en hem terugbrengen naar zijn kudde. Zo leert hij het nooit.

Kerry_Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 09:33

Terugbrengen naar de kudde heb ik nooit gedaan, uiteindelijk krijg ik hem altijd zover mee te gaan.
Gisteren heb ik de longeerzweep meegenomen en ben zelf met hem aan de hand vertrokken, ik merkte wel dat hij het heel eng vond en toen we wat verder op kwamen en hij staakte en ik een beetje wiebelde met de zweep, zo van kom op even opletten, nam hij een draai, rukte zich los en rende terug naar stal. Dat is nog nooit gebeurd, dus ik dacht de zweep verder maar even te laten ;-). Teruggekomen op stal (meneer was natuurlijk sneller dan ik) zag de staleigenaar ons aankomen, die vroeg natuurlijk wat er gebeurd was. Hij zei dat duidelijk leiderschap wonderen kan doen, dus heeft hij met geholpen met wat oefeningen in de roundpen, op druk moest hij weglopen en ook weer stil staan, aandacht er niet bij? dan weer lopen, gras willen eten tijdens stilstaan? dan weer lopen... Grondwerk dus, we hadden dit nog niet eerder gedaan. Maar omdat hij verder altijd braaf deed wat ik vroeg had ik me beseft dat onze verhoudingen wellicht niet goed waren, of in ieder geval aangescherpt diende te worden..
Hij vond dat Kerry en ik het uitstekend deden en je kon zien dat Kerry het allemaal aan het verwerken was...
Hij adviseerde me het daarbij even te laten en diezelfde avond nog even terug te komen voor een tweede sessie en daarna, zei hij, neem je hem lopend mee naar het bos.
Nou dat heb ik gedaan en onderweg naar het bos is hij maar een keer gestopt, ik heb hem toen in de achteruit gezet een paar keer gedraaid en toen weer verder gelopen, hij had natuurlijk wel door dat stilstaan nu alleen maar betekende dat hij extra moest werken.
Dus dat ging hartstikke goed! Daarna terug naar stal gelopen, vandaag weer en dan volgende week ergens weer een keer vanuit het zadel proberen. So far so good, hoop dat dit de oplossing gaat zijn. Iedereen alvast bedankt voor het meedenken.
Het is schijnbaar wel een bekend probleem, op de terugweg kwam ik iemand van stal tegen en die zei: Oh ja dat heb ik ook gehad!! Nou en dat was niet de eerste die ik er over gehoord heb ;-)