In de zomer op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

In de zomer op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 22:02

Hey,

Ik ben benieuwd hoe jullie dat doen in de zomer met op buitenrit gaan. Heel veel op mijn stal vinden het te warm om bijvoorbeeld morgen maar buiten te gaan maar de zomer is toch HET moment om met je paard naar buiten te gaan? Met welke temperatuur is het raadzaam om binnen te blijven en welke temperatuur is lekker om maar buiten te gaan?

Hopelijk snappen jullie het een beetje.. :o

Dankje. :)

it_is_me

Re: In de zomer op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:06

Ik zou zelf niet op het heetst van de dag gaan rijden, maar bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of wat later op de avond.

tamary

Temperatuur is je rijden op aan te passen, de dazen echter zijn lastiger. Als ik nu wil rijden is dat 's morgens (kan zelf ook niet goed tegen de warmte) en helemaal ingepakt, of ik moet om 6 uur al op de pony zitten.

Unique6

Paard goed inspuiten met antivliegenspray. Geen peesbeschermers om, niet teveel inspannende oefeningen en gaan maar!! Erna afspoelen en desnoods een beetje nat maken, veel plezier

Pacific

Mwah, volgens mij kun je beter op buitenrit dan in de bak trainen. Verstandig is dan wel om 's ochtends te gaan en eventueel eventjes het water in te gaan met je paard, lekker even afkoelen.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:07

Ik ga ten alle tijden naar buiten. Ik pas mijn rit alleen aan op het weer (dus bij heel warm weer, heel rustig ritje). Als ik het zelf echt te heet vind (rond 30 graden of warmer, wat het hier haast nooit is) dan ga ik 's ochtends vroeg of eind van de middag/avond en lekker zwemmen/pootje baden in de zee. In het bos en op strand is het nog altijd kouder dan in de binnenbak of buitenbak bij ons.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:08

Ik vind het ook afhangen van het paard. Mijn (en andere) Ijslanders staan zwetend in de weide en hebben weinig puf. Met 25+ graden ga ik liever niet tussen 12 en 3 rijden, of wanneer het erg broeierig is. Maar soms ben ik er wel en als mijn paard gewoon lekker oogt ga ik prima rijden. Wanneer hij sloom toont maak ik een mini rondje en spoel ik hem lekker af.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:08

Nachtlampje schreef:
Ik vind het ook afhangen van het paard. Mijn (en andere) Ijslanders staan zwetend in de weide en hebben weinig puf. Met 25+ graden ga ik liever niet tussen 12 en 3 rijden, of wanneer het erg broeierig is. Maar soms ben ik er wel en als mijn paard gewoon lekker oogt ga ik prima rijden. Wanneer hij sloom toont maak ik een mini rondje en spoel ik hem lekker af.

:j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:13

Ik ga alleen niet als ik het zelf te heet vind. Mijn paarden kunnen allemaal prima tegen warmte, en ik heb de luxe van een groot bos- en heidegebied als 'achtertuin' dus schaduw genoeg.
Ik ga dus ook gerust op dagrit ls het heet is. Heerlijk juist.
Uiteraard ligt het tempo dan wel laag, en zorg ik dat we lunchen op een plek waar schaduw en water voor de paarden aanwezig is. Meestal is dat dan bij de schaapskooi.

In ons rijgebied zijn erg veel dazen. Ik gebruik Endure om die te bestrijden.

Als we terugkomen gaan ze lekker onder de douche.

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:46

Ik zou niet op het heetste van de dag op buitenrit gaan, maar s'ochtends of in de namiddag, dan is het iets koeler.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 16:52

We zijn vanmiddag van 1 tot 3 op buitenrit geweest en alleen gestapt, beetje last van de dazen maar die sloeg ik gelijk weg. Ook heb ik geen beschermers omgedaan en ze zweette alleen onder het dekje en bij de singel voor de rest hartstikke droog. :) ze heeft ook een lekkere koude douche gehad met een betadine shampoo omdat een paar dazen haar gestoken hadden zodat ontsmet. :) verder staat ze nu lekker op de wei met een volle bak koud water, een vliegenmasker en een vliegendeken. ^^

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 16:56

ik snap niet hoe mensen zonnig weer verbinden met buiten rijden... iedereen kijkt me raar aan als ik dit zeg, maar ik vind d'r weinig leuks aan..

ten eerste is het veel te warm, bij mooi weer zijn overal fietsers, wandelaars (met of zonder hond) die wegen blokeren, willen praten enz. en dan heb ik het nog niet over het prikkende ongedierte wat er rondvliegt..

ik ga liever op een droge winterdag uitrijden.. niet veel mensen, geen stekende insecten, en mn paard vind dat prettiger dan dat het echt warm is gok ik

ik zie zomerweer meer als s'avonds in de bak hobbelen, wandelen, vrijheidsdressuur, enz.

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:02

Juist lekker! Draven en galopperen, kan je mooi wind vangen :) Beter dan thuis rijden, tenzij je een hele koele binnenbak hebt of schaduw en wind in de buitenbak.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 17:10

Ik ga juist wel graag met dit weer naar buiten, het was niet te warm en we hadden super veel schaduw. En om mijn paardje de hele dag op stal te laten staan vindt ik ook onzin, en in de binnenbak is al helemaal niet te doen. Ik heb mijn paard pas een paar maanden dus ik ben blij dat ik lekker buiten kan gaan rijden. Daar heb ik haar immers ook voor gekocht, een leuke knol om buitenritten mee te maken. Met te warme temperaturen ga ik natuurlijk niet naar buiten maar vandaag kon het gerust. :)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:51

Ik rij alleen niet buiten als het echt giet. Een miezerbuitje laat me niet afschrikken om de bossen in te gaan.
Als het echt warm wordt, dan ga ik het liefst vroeg in de ochtend rijden. Als er 30 graden wordt voorspeld, zit ik rond een uur of 6 's ochtends op mijn paard en tegen de tijd dat het echt warm wordt, ben ik dan alweer terug! Klein minpuntje, ik kan dan meestal geen mederuiters vinden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:56

Ik vind het meestal fijner buiten rijden als het lekker miezert. Dan blijven de meeste wandelaars, fietsers en motoren fijn thuis. :') Maar dit zal ook echt wel locatie afhankelijk zijn, niet overal zijn de wandel en ruiterpaden gecombineerd en op de veluwe of in dfw kan ik uren rijden zonder iemand tegen te komen. :)

Rijden met warmte heb ik nooit problemen mee, maar nu kan mijn paard er ook prima tegen. Op stukken in de volle zon draven we meestal aan om er zo snel mogelijk over te zijn. In de bossen is het vaak heerlijk koel.

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:25

Als het warm is ga ik 's avonds, en pas mijn tempo aan. Een stapritje is ook leuk!

Yvettee93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:17

Als het zo warm is ging ik meestal of gewoon lekker vroeg in de ochtend, of gewoon lekker in de avond. Zeker niet in de middag omdat de zon dan op zijn hoogst stond. Maar savonds is het dan net zo lekker (:

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:23

In de zomer rijd ik alleen 's ochtends (zeg maar om uiterlijk 9 uur vertrekken) en als er dan al veel vliegen/dazen zijn gebruik ik een vliegenuitrijdeken, geweldig ding! 's avonds rijden zou qua temp. ook nog wel kunnen, maar dan word je weer gek van de muggen.. dus liever vroeg op de dag

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:25

Wat ik ook wel eens doe als het warm is, is mijn paard eerst een koele douche geven en dan een buitenrit. En dan bij voorkeur naar water toe:)

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:38

Ik rijd ook gewoon buiten met dit weer hoor, vind het juist heerlijk. Ik probeer wel een beetje aan te passen aan het weer en als het echt te warm is ga ik meestal zwemmen. Na een buitenrit koel ik hem sowieso altijd nog even af in een meertje of geef ik hem een douche. Met dit weer zoek ik meestal ook de schaduwplekken op zoals bossen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:42

Ik rij altijd in de zomer, ook wel eens expres op het heetst van de dag.
Als ik een wedstrijd rij op een hete dag dan begin ik al 's ochtends en rij je dus ook tijdens het heetste moment (ik rij endurance). Dus daar wil ik ook op trainen.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:18

Met 'echt' zomerweer, zoals nu, rij ik 's morgens vroeg of 's avonds buiten.
Moet er niet aan denken om mn paard op het heetst van de dag mee te nemen op buitenrit.
Je kunt dan alleen maar stappen, terwijl je lek wordt geprikt door dazen. Voor draven en een galopje is het al snel te warm rond de middag.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:13

Wat je idd wel kan doen is naar een meertje ofzo gaan en met je paard zwemmen, schijnt enorm leuk te zijn.
En het paard zal het niet te warm hebben door de afkoeling in het water.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:29

Meestal rij ik 's morgens vanaf half 9 of 's avonds na 7 uur.