Vliegenmasker 24/7 oplaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yelizaveta

Vliegenmasker 24/7 oplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:22

Hee bokkers :)

Ik vertrek deze nacht voor een week en half op vakantie dan ben ik een dag thuis en ben ik weer een week weg. Mijn paard heeft nu overdag een vliegenmasker aan omdat ze anders onstoken ogen krijgt (rood, tranen, vol vliegen etc) Ik ben niet zeker of ik het wel 24/7 kan oplaten, want ik heb gelezen dat ze in het donker niet goed kunnen zien en als het regent helemaal niet..? Mijn oom komt om de dag kijken om hun water op te vullen (ze staan aan huis) maar elke morgen/avond komen om het masker aan en uit te doen is niet echt handig, zeker omdat hij niet zo veel ervaring heeft met paarden. Dus.. kan ik hem aanlaten of niet?

Het gaat trouwens om dit masker: http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... egenmasker

Alvast bedankt!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:27

Ze staan hier soms dagen met masker 24/7 en nooit geen problemen. Ze kennen de wei/plek waar ze staan toch? Zou me er geen zorgen over maken en gewoon lekker op vakantie gaan.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:27

Ik laat ze gewoon 24/7 op :j

Dispar_Vulgo

Re: Vliegenmasker 24/7 oplaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:29

Ik heb ze ook dag en nacht om. Wel grote kans dat ze na een week af en/of gesloopt zijn

Yelizaveta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 20:30

Ok bedankt!

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:32

Normaal gezien blijven ze wel zitten. Mijn pony heeft die ook! :)

Misschien wel aan je oom vragen of ie wel wil kijken of ie strak genoeg zit en dan moet ik het wel lukken!

Veel plezier op vakantie! :D

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:33

Hier hebben de paarden ook altijd de vliegenmaskers om. Zelfs tijdens een bui als ik er niet bij kan. Wel zie ik dat er bij de ogen een lijntje gestikt is, zodat het vliegenmasker niet in zijn ogen valt als het nat is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:41

Het dag en nacht omlaten is nog niet zozeer een probleem. Al moet ik zeggen dat ik het zelf niet doe. Mijn paard is blij als ze het om heeft wanneer er insecten zijn, maar 's nachts is net zo blij als ik het weer af kom doen.
Maar waar ik wel twijfels bij heb is de weinige controle. Zowel de hoeveelheid, 1 keer om de dag vind ik heel weinig. Als er iets gebeurd is het zo 30 uur verder voordat het opgemerkt wordt. Alsook de ervaring. Je zegt dat je oom niet ervaren is, merkt hij het wel wanneer het masker niet meer goed zit? Gaat hij ook echt goed controleren dat het masker niet tegen de ogen komt of dat er nergens schuurplekjes ontstaan?
Ik heb ook eens aan een paardenleek vriend gevraagd om een halster aan te doen. Ik zei dat het wel goed aansluitend moest zitten zodat het niet zou afvallen in de wei. Kom ik het controleren, had hij het heel strak aangedaan, praktisch aangesingeld, arm paard. :') Ga er dus niet zomaar vanuit dat een paardenleek wel weet hoe het allemaal moet.
En dat zou eigenlijk mijn grootste bezorgdheid zijn. Dat er 10 dagen lang niemand met echte paardenkennis naar mijn paard kijkt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:47

Als ik op vakantie ga, krijgt die van mij m ook om.
Dat wil niet zeggen dat ze m nog om heeft als ik terug ben :+
Maar dat is wel voor mijn eigen gemoedsrust, aangezien ze net/nog aan het genezen is.. :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:55

Ik zou het niet doen. Ze zijn blij als ze hem op krijgen. Maar ook heel blij als ik hem weer af doe. Omdat het toch wel jeukt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 15:07

Gewoon lekker omlaten, soms is het even kiezen tussen twee kwaden. Fijne vakantie.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:05

Ik laat hem ook gewoon dag en nacht om, nog nooit problemen mee gehad ;)

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:18

ik heb zoon ding met slierten.
bewust voor gekozen omdat ik niet zo fan ben van die maskers.
mijn paard heeft dat ding dag en nacht gewoon om als het regenachtig weer is doe ik m wel meteen weer af of als ik denk dat er niet veel vliegen zijn.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:20

Hier ook 24/7 om :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:53

jacquelinee schreef:
mijn paard heeft dat ding dag en nacht gewoon om als het regenachtig weer is doe ik m wel meteen weer af of als ik denk dat er niet veel vliegen zijn.

Zelfde...

Heb ook ooit een heel verhaal gelezen dat het regen blijft zitten in die kleine maasjes van dat masker. En dat het dus als het ware een blinddoek wordt.
Krijg er nu zo'n eng gevoel bij, heb veel liever die slingertjes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:44

Die van mij schuurt die sliertjes dus af, heb ze al vast genaait aan halster met tairraps.
Lere sliertjes enz. Alles schuurt ze af.
Op het moment heb ik niks om omdat het meevalt met de vliegen dan schud ze maar wat vaker.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:10

NeverGiveUp schreef:
jacquelinee schreef:

Zelfde...

Heb ook ooit een heel verhaal gelezen dat het regen blijft zitten in die kleine maasjes van dat masker. En dat het dus als het ware een blinddoek wordt.
Krijg er nu zo'n eng gevoel bij, heb veel liever die slingertjes.

dat had ik nog niet gehoord maar je kan mij niet wijs maken dat je paard het fijn vind om door van die kleine gaatjes te kijken :)
Nou zijn die slieren ook niet alles maar mijn paard vind het niet erg,

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 15:15

Ik heb hem van mei tot oktober om.
Paard maakt het duidelijk niet uit want hij is maar zelden af en het omdoen is ook geen punt.
Met regen schud ze het water er gewoon uit en ik heb ook al eens toegekeken wat ze met een vlieg doet die er in gekomen is: naar een ander paard lopen en vlieg pletten :')

Misschien dat paniekhazen anders reageren, maar ik zie geen probleem.

tiffaany95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:25

Ja doen wij ook altijd :)