Nieuw paard word nog niet geaccepteerd in de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Nieuw paard word nog niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:53

In andere topic's ben ik altijd de grootste schreeuwer dat het allemaal tijd nodig heeft.
Maar nu ik zelf in deze situatie zit begin ik toch elke dag meer te twijfelen. :o

Ik heb Felicia nu ongeveer een maand en ik heb haar vers uit de opfok geplukt.
Ze is 3 jaar en ik heb thuis een hele stabiele kudde.
Deze bestaat uit een leidende ruin van 17, een vrij dominante merrie van 15, een merrie die zich nergens mee bemoeit van 16 en een jaarling.

Hier thuis hebben we vaker wat paarden gehad die komen en gaan. Tijdelijk hier staan en zomaar de kudde in worden gegooid. Dit gaat altijd heel erg goed en mijn ruin heeft tot nu toe elk paard geaccepteerd dat in de kudde kwam. Hierdoor trok de dominante merrie later altijd wel bij en ging het na een paar dagen prima.

Echter, Felicia is nog niet zo'n stabiel paard. Laat ik zeggen, enorm onderdanig. Ze is nog heel jong en absoluut niet op conditie, veel te dun en nogal onzeker.
Ze laat zich gewoon wegtrappen en zal niet uit zichzelf naar een paard toestappen.

Gelukkig is ze vanaf dag 1 wel vriendinnetjes met de jaarling, die twee gaan heel goed samen en die heb ik 'snachts ook op stal staan omdat Felicia moet worden bijgevoerd.

Hoe dan ook.. De eerste dag ging de kennismaking heel goed, even rennen met zijn allen, maar geen gevecht en na 10 minuten waren ze allemaal aan het grazen.
In de loop van die week heb ik gemerkt dat mijn ruin als een verliefde hengst achter Felice aan dartelde, continu uitschachten en hij wilde er soms zelfs op springen.
Ik heb hier niets mee gedaan en hoopte dat het wel bij zou trekken... Nou, dat deed het. Alleen jammer genoeg in een hele andere richting dan dat ik gewild had.
De ruin wilt niéts met haar te maken hebben, als ze in de buurt komt trapt hij haar weg en Felice sprint dan in een rotvaart naar de andere kant van de wei samen met veulen lief.

Doordat mijn ruin haar niet accepteerd, heb ik het gevoel dat de merrie's dat ook niet doen. Ze word door iedereen weg getrapt behalve door Luna dan.

Dit zijn ondertussen haar vechters-sporen:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je op de laatste foto kunt zien, is de wei enorm groot. (1,7 ha) en ik heb dus niet het gevoel alsof ze te weinig ruimte hebben.

Ik zit er sterk aan te denken om Felicia en mijn veulen in een andere (kleine) wei te zetten.
Maarja, en dan? Ze daar maar laten staan? Als ik ze na een jaar weer terug zet zit ik nog precies in het zelfde schuitje.

Wat te doen? Het even laten begaan nog? Het is voor mij helemaal nieuw dat mijn ruin deze merrie niet accepteert en ik begin steeds meer te twijfelen.

Tips, adviezen en ervaringen zijn welkom.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:21

Niemand tips? Of ben ik nou heel ongeduldig?

miszblueeyes

Re: Nieuw paard word nog niet geaccepteerd in de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:28

lastige situatie, en als je de ruin eruit haalt en even apart zet, miss dat dan de andere merrie's haar wel accepteren

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:30

En waar moet de ruin dan? Alleen staan?
En als je de ruin er terug bij zet heb je hetzelfde probleem maar misschien nog erger omdat hij zijn merrie's terug moet verdeigen.

Ik denk dat het nog eventjes doorbijten is, als je ze nu eraf haalt met het veulen, zal je ze er nadien er ook terug moeilijk bij kunnnen zetten omdat er dan al 2 groepen gevormd zijn.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:34

TS hoe lang staan ze nu bij elkaar?
Je geeft aan dat ze 's avonds nog naar binnen gaan, kun je de wei niet splitsen met draad dat ze wel in een land staan aan elkaar kunnen ruiken maar dat ze haar niet tot in het oneindige op kunnen jagen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:36

De ruin haal ik niet uit de groep. Vanweg een blessure word hij na de zomer ingeslapen en het laatste wat ik wil is hem uit "zijn" kudde halen en hem de laatste maanden stress geven.

Misschien maar even doorbijten dan.. ;(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 16:36

Chesss schreef:
TS hoe lang staan ze nu bij elkaar?
Je geeft aan dat ze 's avonds nog naar binnen gaan, kun je de wei niet splitsen met draad dat ze wel in een land staan aan elkaar kunnen ruiken maar dat ze haar niet tot in het oneindige op kunnen jagen?

Iets minder dan een maand.
Ik kan inderdaad een draadje er tussen spannen ja, maar dan haal ik mijn veulen automatisch ook uit die kudde weg...

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:42

denk ook dat het komt omdat ze iedere keer van de club gescheiden worden, ze zijn nu dagelijks indringers. zou ze inderdaad ook 's nachts apart zetten ivm bijvoeren, maar wel op dezelfde wei als de ruin, en in de ochtend gewoon draadje weer open zodat hij weet dat ze terugkomen en dus onderdeel zijn van de groep.
of anders misschien brok voeren en haar daarna direct weer terugbrengen naar de wei. maar haar op een moment van rust weghalen uit de groep, zodat het niet gezien word als vluchten?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:43

Hoe lastig het ook is even doorbijten.
Mijn ruin en merrie kwamen in een groep van 14 andere paarden en ze staan daar nu een twee maanden. Mijn merrie is volledig geaccepteerd maar mijn ruin moet nog steeds zijn best doen bij de dominante ruin en merrie. Hij heeft een vriendje en mijn merrie waar hij mee rondhobbeld dus zie niet aan hem dat hij ongelukkig is. In het begin ging hij telkens aan de wegjagers snuffelen tot dat hij weer een mep te pakken had maar nu blijft hij lekker bij ze uit de buurt! Ik haal ze er dan alleen uit als we gaan rijden en zet ze niet in de avond apart. Merkte na een weekend weg met de paarden dat mijn paarden weer duidelijk op hun plek gewezen werden...

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:18

Giolli schreef:
Ik zit er sterk aan te denken om Felicia en mijn veulen in een andere (kleine) wei te zetten.
Maarja, en dan? Als ik ze na een jaar weer terug zet zit ik nog precies in het zelfde schuitje.

Giolli schreef:
Vanwege een blessure word de ruin na de zomer ingeslapen

Tja, ik weet niet hoe de klik tussen de jaarling en je "overige oude garde" is.
Als die niet al te hecht met elkaar zijn, zou je kunnen overwegen nu toch de scheiding te maken en na de dood van de ruin ze er beide weer bij te doen.
Kan Felicia op krachten komen (mentaal en fysiek), en rustig over draad kennismaken met de andere merries.
En heeft de ruin zijn dames nog even voor zichzelf alleen.

Persoonlijk ben ik niet zo'n scheider en meer voorstander van de paarden het zelf uit laten zoeken.
Echter de twee jonkies er elke avond uithalen en volgende ochtend weer indoen kan extra onrust veroorzaken en zou niet mijn keuze zijn.
Hoeft alleen Felicia bijgevoerd en de jaarling niet?
Is het dan een idee om Felicia en de ruin eruit te pakken als zij gevoerd moet worden?
Beide eventjes op stal, dan geef je de ruin ook wat lekkers te knabbelen (goed hooi, wat worteltjes, klein handje brok/muesli - net wat ie lekker vindt).
Zodra ze het eten ophebben, Felicia terug en gelijk daarna ruin terug.

Bijvoeren op de wei met een draadje dicht kan ook. Zou dat dan alleen tijdens het voeren doen en zodra je de bak eruit gehaald hebt weer opengooien.
Mits je andere paarden niet jaloers worden op het krachtvoer...

Kort door de bocht zou ik óf niet scheiden óf wel. En daar aan vasthouden.
Het is niet leuk om te zien, maar komt vast wel goed :(:) . Soms hebben die dingen tijd nodig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 17:24

Ruin wil ik liever niet op stal. Dit vind hij zelf niet prettig en gaat dan luchtzuigen wanneer hij het krachtvoer op heeft. Ook is hij nu wat aan de eh.. dikkige kant. ( :D Kan mij het schelen, laat beestje maar lekker vreten nu nog)
Het zijn inderdaad echt 'zijn merrie's' en ik weet niet waarom Felicia daar niet inpast en waarom hij de eerste week zo onnozel achter haar aan liep en daarna niet meer?

Ik ga denk ik dan toch Felicia op de weide voeren en niet meer elke nacht scheiden. Dat werkt schijnbaar niet..

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:03

Dat luchtzuigen wist ik niet, dan is op stal niet handig inderdaad.
Blijft vreemd dat hij in eerste instantie heel ander gedrag vertoonde.
Ik hoop voor Felicia (en jouw gemoedsrust :D ) dat het snel bijdraait. Ze is nog jong en als ze niet goed op conditie is kan ik me voorstellen dat ze onderaan de rangorde staat.
Ik krijg uit jouw verhaal niet het idee dat ze het slecht heeft, ze heeft in ieder geval een maatje en de ruimte is groot genoeg. De vechtschade is niet leuk, maar ook niet heel alarmerend.
Trappen de anderen haar alleen uit hun eigen ruimte of jagen ze haar ook hele stukken na?

xOtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:56

Hopen dat t snel bijdraait, verder weet ik eerlijk gezegd geen oplossingen . Wachten misschien, maar misschien pakt dat nog slechter uit.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 19:04

YamaDeva schreef:
Dat luchtzuigen wist ik niet, dan is op stal niet handig inderdaad.
Blijft vreemd dat hij in eerste instantie heel ander gedrag vertoonde.
Ik hoop voor Felicia (en jouw gemoedsrust :D ) dat het snel bijdraait. Ze is nog jong en als ze niet goed op conditie is kan ik me voorstellen dat ze onderaan de rangorde staat.
Ik krijg uit jouw verhaal niet het idee dat ze het slecht heeft, ze heeft in ieder geval een maatje en de ruimte is groot genoeg. De vechtschade is niet leuk, maar ook niet heel alarmerend.
Trappen de anderen haar alleen uit hun eigen ruimte of jagen ze haar ook hele stukken na?

nee, gelukkig niet. Althans, niet dat ik gezien heb.
Tot nu toe blijft het bij boze blikken en vooral hard bijten en trappen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 19:07

Kun je de nieuwe niet met de alfamerrie apart zetten van de rest van de groep? Meestal is zij degene die bepaalt hoe het er onder de merrie's aan toe gaat in de groep lijkt me. Als je die 2 kunt koppelen, dan denk ik dat de jonge het aardig wat makkelijker zou kunnen krijgen en kunnen ze samen terug de kudde in. Dan kan de ruin gewoon bij zijn kudde blijven.