Maar nu ik zelf in deze situatie zit begin ik toch elke dag meer te twijfelen.

Ik heb Felicia nu ongeveer een maand en ik heb haar vers uit de opfok geplukt.
Ze is 3 jaar en ik heb thuis een hele stabiele kudde.
Deze bestaat uit een leidende ruin van 17, een vrij dominante merrie van 15, een merrie die zich nergens mee bemoeit van 16 en een jaarling.
Hier thuis hebben we vaker wat paarden gehad die komen en gaan. Tijdelijk hier staan en zomaar de kudde in worden gegooid. Dit gaat altijd heel erg goed en mijn ruin heeft tot nu toe elk paard geaccepteerd dat in de kudde kwam. Hierdoor trok de dominante merrie later altijd wel bij en ging het na een paar dagen prima.
Echter, Felicia is nog niet zo'n stabiel paard. Laat ik zeggen, enorm onderdanig. Ze is nog heel jong en absoluut niet op conditie, veel te dun en nogal onzeker.
Ze laat zich gewoon wegtrappen en zal niet uit zichzelf naar een paard toestappen.
Gelukkig is ze vanaf dag 1 wel vriendinnetjes met de jaarling, die twee gaan heel goed samen en die heb ik 'snachts ook op stal staan omdat Felicia moet worden bijgevoerd.
Hoe dan ook.. De eerste dag ging de kennismaking heel goed, even rennen met zijn allen, maar geen gevecht en na 10 minuten waren ze allemaal aan het grazen.
In de loop van die week heb ik gemerkt dat mijn ruin als een verliefde hengst achter Felice aan dartelde, continu uitschachten en hij wilde er soms zelfs op springen.
Ik heb hier niets mee gedaan en hoopte dat het wel bij zou trekken... Nou, dat deed het. Alleen jammer genoeg in een hele andere richting dan dat ik gewild had.
De ruin wilt niéts met haar te maken hebben, als ze in de buurt komt trapt hij haar weg en Felice sprint dan in een rotvaart naar de andere kant van de wei samen met veulen lief.
Doordat mijn ruin haar niet accepteerd, heb ik het gevoel dat de merrie's dat ook niet doen. Ze word door iedereen weg getrapt behalve door Luna dan.
Dit zijn ondertussen haar vechters-sporen:

Zoals je op de laatste foto kunt zien, is de wei enorm groot. (1,7 ha) en ik heb dus niet het gevoel alsof ze te weinig ruimte hebben.
Ik zit er sterk aan te denken om Felicia en mijn veulen in een andere (kleine) wei te zetten.
Maarja, en dan? Ze daar maar laten staan? Als ik ze na een jaar weer terug zet zit ik nog precies in het zelfde schuitje.
Wat te doen? Het even laten begaan nog? Het is voor mij helemaal nieuw dat mijn ruin deze merrie niet accepteert en ik begin steeds meer te twijfelen.
Tips, adviezen en ervaringen zijn welkom.
. Soms hebben die dingen tijd nodig.
Kan mij het schelen, laat beestje maar lekker vreten nu nog)