oersterk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babs80

oersterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:25

Hallo allemaal,

Wij hebben een heel leuk paard op het oog. Een vriendelijke reus van bijna 1.80. Spring gefokt en oersterk. Heeft weinig ervaring, B niveau en is 12 jaar. We hebben een klik met het paard, maar hij is oersterk op rechts en hard in de mond. Ik denk dan hij veel op links werd gereden, omdat rechts te zwaar is. Wat zijn jullie ervaringen met een paard wat hard in de mond is en aan 1 kant behoorlijk stijf is? Hoe kan je dit het beste trainen? Hij vindt nageeflijk zijn ook erg moeilijk. We hebben hem nog niet gekeurd. Mijn partner is er helemaal blij mee en hij geeft aan dat we dit kunnen trainen, maar hij is toch iets minder met het dressuur bezig dan ik :)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

troi

Re: oersterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:35

Tja, punt is dat dit door de rijstijl kan komen en door de normale scheefheid van het paard (en dat is met veel geduld en een zachte hand wel op te lossen) maar het kan ook komen doordat het paard niet in orde is. Zeker als het vrij extreem is zou ik dit wel zeker willen weten en naast de gewone klinische keuring ook foto's van benen en rug willen laten maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:40

Ik zou het in ieder geval als je toch van plan bent en het paard laat keuren goed met de dierenarts overleggen van dit probleem zodat daar extra aandacht aan besteed kan worden om medische zaken uit te sluiten. Dat is wel belangrijk. Als het kan telefonisch even bespreken zodat de DA eventueel meer tijd zou kunnen uittrekken verder te kijken naar bepaalde zaken zoals hierboven bv foto's maken.
Verder zal met behulp van een goede instructeur het probleem wel opgelost kunnen worden als het alleen rijtechnisch is zal zeker enige tijd in beslag nemen. Belangrijk daarbij is dat je zelf wel goed los kan laten. Want hoe sterker je jezelf maakt als ruiter hoe harder je het paard maakt.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:49

Mijn vraag is dan ook nog "is het dan wel verstandig dat het paard als leerpaard fungeert?". De ruiter zelf is nog niet gevorderd en hij wil dit graag trainen. Ik heb zeker vertrouwen in hem als ruiter, maar het is zo jammer als je van tevoren al weet dat het heel zwaar gaat worden. We hebben het er zeker voor over, maar dan moet het wel te verhelpen zijn. Ik als kleine amazone (1.67) heb heel veel moeite met hem, maar het wordt ook niet mijn paard. Maar ik wil hem wel graag dressuurmatig kunnen rijden.

Ik heb ook naar de afstamming gekeken en de meeste nakomelingen staan bekend als hard en stug in de mond.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:52

Heb je momenteel een instructrice/teur? Anders zou je kunnen vragen of deze eens mee wil gaan zodat deze eens kan rijden om te kijken hoe groot het probleem is volgens hem/haar. Die kan dan ook kijken als je partner het paard rijdt denk deze het beste kan beoordelen of het gaat werken.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:56

We krijgen binnenkort les van onze instructeur. Zij kan er dan ook naar kijken. Maar hij is rechts echt stijf. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:56

Mijn eerste paard zat ook vast toen ik hem kocht. Wou niet in de linkergalop (daar zat hij erg op vast). Buigen was moeilijk. Wijken had hij nooit gedaan. Ik moest nog veel leren en dat heb ik samen met hem gedaan. Ondertussen zijn we rustig gaan opbouwen. Omdat ik niet veel kracht had (en heb) kon ik hem ook niet vastpakken. Dus werd het een kwestie van geduld en rustig vol houden. Dat heeft een goed effect gehad en hij is los gaan laten.

Juist als hij vast zit op rechts is hij rechts veel vast gepakt. De kunst is om los te laten en dat het paard laten merken. Als het paard het gaat vertrouwen zal hij ook meer en meer durven loslaten. Van daar uit kun je verder werken.

Dit paard kan juist als leerpaard goed functioneren, omdat er toch tijd overheen zal moeten gaan voor het beter wordt. Ondertussen gewoon links en rechts werken aan ontspanning en losser maken. Dit paard is al twaalf, de mijne was tien. Dus geen paarden puberteit meer. Mijn paard is uiteindelijk helemaal los gekomen. Ik kon er heel veel mee met minimale hulpen.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:02

Dit geeft weer hoop :-) Wat was de reden dat hij zo vast zat?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:06

Hij had zes jaar manegewerk achter de rug. Alle beginners mochten op hem, omdat hij nooit wat deed. Het was een beginnerspaard. Meestal sjokte hij rond en slofte met alle vier zijn voeten.

Maar hij was speciaal, vanwege zijn vriendelijke karakter. Ik heb hem wel laten keuren en hij was goed gekeurd. In die tijd had je alleen nog maar klinische keuring. Mijn huidige paard heb ik klinisch en rontgen laten keuren. Mijn huidige paard was nog niet ingereden, ook een leuke uitdaging. Maar het is helemaal goed gekomen. Ik ben weer puur op het karakter gevallen.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:13

Wat mooi om te horen dat het gelukt is. Ik denk dat we gewoon veel geduld moeten hebben, veel moeten trainen en binnenkort een goed gesprek met de DA moeten hebben. Deze reus is speciaal vanwege zijn lieve karakter en uitstraling. Hij vindt het niet erg als je een fout maakt en springen doet hij altijd :-). Ik maak me alleen zorgen om zijn stijfheid.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:22

Het was veel geluk en veel genieten van hem. Ik heb nog vele jaren mogen rijden met hem. Hij is 29 geworden bij me. Hij had een net papier, kruising haflinger met arabier. Het bleek achteraf een heel net gefokt paard te zijn.

Heb hem in wat dressuurwedstrijden uitgebracht waar hij netjes in de B de punten reed voor de L. Ook in de L nog wat winstpunten gehaald, maar toen hield mijn vaste chauffeur er mee op. In de springlessen hebben we de onderlinge wedstrijd gewonnen. We hebben veel buiten gereden door het bos en over het strand. Hij was mijn kleine vriendelijke reus. Ook heel vriendelijk in de omgang met anderen, zowel paarden als mensen. Op latere leeftijd heb ik hem ook uitgeleend aan een stalgenoot, omdat haar kleine neefje eens op een paard wilde zitten. Haar eigen paard 'vrat' kindjes op. De mijne niet. Uiteindelijk heeft haar neefje een foto boven zijn bed gehad van mijn paard, omdat hij zo goed met hem kon omgaan.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:26

Wauw 29 jaar. Wat mooi om te lezen. Jullie hebben heel veel plezier gehad, prachtig.
Het paard wordt volgende week klinisch gekeurd. Ik hoop dat het allemaal goed gaat.
Daarnaast wordt het ook niet mijn paard (ik heb een hele lieve ruin), maar die van mijn partner en hij is er helemaal gek op :-).

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:36

Ik zal voor je duimen, dat hij goedgekeurd wordt. Als het karakter goed is, is dat al veel gewonnen. Het zal vooral een kwestie van tijd zijn, rustig doortrainen, en dan komt het vast goed. Er staan hier op bokt ook veel topics met tips wat te doen bij een vastzittend paard.

Ik heb veel geoefend met balkjes lopen en om pionnen lopen, om links en rechts te buigen. Ook buiten gewoon stukken rechtdoor laten lopen is erg lekker en goed voor de afwisseling. Regelmatig lessen, zodat je ook hoort waar je nog wat op moet letten en wat er al voor verbeteringen zijn.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 23:10

Dank je wel.
Ik zoek ook even op bokt. Alle tips zijn welkom.
Als de keuring goed gaat dan gaan we in ieder geval back to basic en veel oefenen :-).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:44

Absoluut laten keuren. Was het spring gefokt met ook werkelijk de sport als doel? In dat geval zou een keuring moeten uitwijzen waarom dit paard op zijn 12e nog steeds op B-niveau fungeert.

Verklaring voor de harde mond aan één zijde: hij hoeft niet per definitie maar op één zijde te zijn gereden. Het kan ook zijn dat hij gewoon scheef gereden is of heel veel verzet op een kant heeft gehad door lichamelijk ongemak en dat de ruiter er op een stoïcijnse manier mee doorgereden is. Veel ruiters houden onbewust vast op één kant (en zitten van zichzelf scheef zonder dat ze het doorhebben), waardoor de mond op den duur ook hard wordt aan één zijde. Nog een mogelijkheid is dat het paard in het verleden last heeft gehad van haken en daar erg veel pijn van heeft gehad. Als een ruiter dan doorrijdt, zal het paard op één zijde gaan vasthouden. De ruiter gaat dan onbewust (of misschien zelfs wel bewust) meer druk op die kant zetten om het paard maar aan te geven dat het los moet laten, maar daarmee verergert het alleen maar. Ook als het gebit daarna gecontroleerd en gevijld is, zal het paard - afhankelijk van de tijd waarmee er met die pijnlijke haken is doorgereden - blijven vasthouden.

Mijn advies blijft: laten keuren. ;)

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:51

Sowieso laten keuren en als dat in orde is en je hem koopt het paard eerst eens na laten lopen door een chiropractor of fysiotherapeut oid zodat hij zo los mogelijk in zijn lijf is als jullie er mee beginnen. Natuurlijk is het daarmee nog lang niet opgelost maar je zal wel een aantal blokkades verminderen.

Kijk ook even naar wat voor zadel er nu op ligt. Dat kan ook een reden zijn dat het paard zo vast zit als dat niet goed past, naast natuurlijk eventueel de ruiter. En wat hiervoor ook al werd genoemd, wat is de reden dat hij met 12 jaar nog B is, recreatiepaard of om wat voor reden dan ook niet geschikt voor de sport? En wat zijn jullie ambities? Leerpaard inclusief wedstrijden?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:49

Tjaaa een gewone keuring door dierenarts vind ik zelf bijna altijd wel een noodzaak.
Als er niet echt medisch iets mis is dan kan dit uiteraard met training allemaal wel goedkomen, maar zal wel wat tijd en heel veel oefenen en werken vragen, uiteraard onder toezicht van een instructeur.
Wat het laten nemen van foto's betreft ben ik wel een andere mening toegedaan, het hangt er een beetje vanaf wat de prijs van dit paard is, als je bv een paard koopt zo tussen de 1500 en 2000euro, dan vind ik een hele reeks foto's laten maken een te dure grap, zeker als je dan zou spreken of zet de rug dan ook maar ineens even op de foto, dan kost dit bijna de prijs van het paard, hier op bokt hoor je het bijna telkens zeggen, maar of diegenen die je dit proberen aan te praten het ooit zelf hebben laten doen uitvoeren op hun kosten, dat betwijfel ik soms heel sterk.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:48

Shenavallie schreef:
Absoluut laten keuren. Was het spring gefokt met ook werkelijk de sport als doel? In dat geval zou een keuring moeten uitwijzen waarom dit paard op zijn 12e nog steeds op B-niveau fungeert.

Verklaring voor de harde mond aan één zijde: hij hoeft niet per definitie maar op één zijde te zijn gereden. Het kan ook zijn dat hij gewoon scheef gereden is of heel veel verzet op een kant heeft gehad door lichamelijk ongemak en dat de ruiter er op een stoïcijnse manier mee doorgereden is. Veel ruiters houden onbewust vast op één kant (en zitten van zichzelf scheef zonder dat ze het doorhebben), waardoor de mond op den duur ook hard wordt aan één zijde. Nog een mogelijkheid is dat het paard in het verleden last heeft gehad van haken en daar erg veel pijn van heeft gehad. Als een ruiter dan doorrijdt, zal het paard op één zijde gaan vasthouden. De ruiter gaat dan onbewust (of misschien zelfs wel bewust) meer druk op die kant zetten om het paard maar aan te geven dat het los moet laten, maar daarmee verergert het alleen maar. Ook als het gebit daarna gecontroleerd en gevijld is, zal het paard - afhankelijk van de tijd waarmee er met die pijnlijke haken is doorgereden - blijven vasthouden.

Mijn advies blijft: laten keuren. ;)

Dank voor jouw reactie. Dan denken wij ook. Hij is springgefokt, maar de twee amazones die hem in het verleden hebben gereden hebben vrij weinig met hem gesprongen en weinig wedstrijden gereden. Het afgelopen jaar heeft hij helemaal niet gesprongen en dressuurmatig is hij te zwaar voor zijn huidige amazone. Het is ook nog een heel sterk paard van 1.78.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:57

Naranga schreef:
Sowieso laten keuren en als dat in orde is en je hem koopt het paard eerst eens na laten lopen door een chiropractor of fysiotherapeut oid zodat hij zo los mogelijk in zijn lijf is als jullie er mee beginnen. Natuurlijk is het daarmee nog lang niet opgelost maar je zal wel een aantal blokkades verminderen.

Kijk ook even naar wat voor zadel er nu op ligt. Dat kan ook een reden zijn dat het paard zo vast zit als dat niet goed past, naast natuurlijk eventueel de ruiter. En wat hiervoor ook al werd genoemd, wat is de reden dat hij met 12 jaar nog B is, recreatiepaard of om wat voor reden dan ook niet geschikt voor de sport? En wat zijn jullie ambities? Leerpaard inclusief wedstrijden?

Dank voor jouw reactie. Keuren doen we zeker. Er is altijd recreatief met hem gereden. De ambitie van mijn man is een leerpaard waar hij wekelijks mee naar springles kan en in de toekomst een cross en jacht en waarmee hij lekker mee op buitenrit kan. Mijn man is nog niet gevorderd. Hij rijdt heel goed en netjes, maar hij moet nog veel leren. Hij springt al wel. De eigenaar heeft niet aangegeven dat het paard niet goed voor de sport is. En ik ben echt te klein voor deze reus.
Laatst bijgewerkt door Babs80 op 06-07-13 11:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 11:00

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa een gewone keuring door dierenarts vind ik zelf bijna altijd wel een noodzaak.
Als er niet echt medisch iets mis is dan kan dit uiteraard met training allemaal wel goedkomen, maar zal wel wat tijd en heel veel oefenen en werken vragen, uiteraard onder toezicht van een instructeur.
Wat het laten nemen van foto's betreft ben ik wel een andere mening toegedaan, het hangt er een beetje vanaf wat de prijs van dit paard is, als je bv een paard koopt zo tussen de 1500 en 2000euro, dan vind ik een hele reeks foto's laten maken een te dure grap, zeker als je dan zou spreken of zet de rug dan ook maar ineens even op de foto, dan kost dit bijna de prijs van het paard, hier op bokt hoor je het bijna telkens zeggen, maar of diegenen die je dit proberen aan te praten het ooit zelf hebben laten doen uitvoeren op hun kosten, dat betwijfel ik soms heel sterk.

Dank voor jouw reactie. Het is geen duur en hoog opgeleid paard, maar hier hebben wij bewust voor gekozen. Mijn man wil een ongecompliceerd paard. Opstappen en rijden. Het is een heel braaf en nuchter paard. Wij laten hem alleen klinisch keuren, misschien valt het mee en kunnen we door de juiste training en behandeling het probleem op een goede manier verhelpen. Eerst kijken of hij de keuring door komt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:38

Als je dit probleem wilt oplossen zul je wel dressuurmatig aan het werk moeten gaan. Dat is dus niet gewoon opstappen en wegrijden.
Een paard wat echt zo scheef is (laat ook een osteopaat er naar kijken), die zul je eerst een tijd (lees maanden) moeten trainen voor hij echt compleet soepel is. En dat vraagt dressuurtechnisch best wat van je.

Daar moet je vriend dus wel toe bereid zijn.

Babs80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:49

Sassol schreef:
Als je dit probleem wilt oplossen zul je wel dressuurmatig aan het werk moeten gaan. Dat is dus niet gewoon opstappen en wegrijden.
Een paard wat echt zo scheef is (laat ook een osteopaat er naar kijken), die zul je eerst een tijd (lees maanden) moeten trainen voor hij echt compleet soepel is. En dat vraagt dressuurtechnisch best wat van je.

Daar moet je vriend dus wel toe bereid zijn.

Dank voor jouw reactie. Zo denk ik ook en daarnaast heb je ook nog het financiële plaatje. We hebben er heel veel voor over, maar er wordt veel training gevraagd in samenwerking met een goede instructrice. Daarnaast zal de osteopaat ook niet na 1 behandeling klaar zijn. We kopen er eigenlijk een probleem bij.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:04

Ik denk dat een scheef paard rechtrijden een werkje is voor een gevorderde ruiter,
twijfel dus of je vriend genoeg ervaring heeft hiervoor.
Zou in elk geval hulp zoeken en de dierenarts er heel goed naar laten kijken.
Er kan ook meer aan de hand zijn.