Een echte waterdichte jas voor bij de paarden.. welke?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Benfan

Een echte waterdichte jas voor bij de paarden.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 20:52

Ik word er en beetje moedeloos van. Het vinden van een echte waterdichte jas. Koop ik er laatst een van Covalliero (de Bomberjack Vienna) is niet echt waterdicht. Leuk model daar niet van, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. Mijn jas van de Welkoop van het merk "adventureland" (of zoiets) is het ook niet helemaal. Nou zat ik te denken aan een waxjas, ik kan me van vroeger herinneren dat deze wel goed water dicht waren. Maar het zijn niet bijster mooie jassen. En ik als vrouw zijnde die wel een beetje netjes op het paard wil zitten wil wel iets wat er een beetje goed uitziet.

Dus, bokkertjes van me! Welke jas is WEL waterdicht. Met welke kan ik in een stortbui staan en niet binnen 10 minuten nat zijn? Help deze import-zaankanter eens aan een goeie jas.
Laatst bijgewerkt door Benfan op 04-07-13 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Re: Een echte waterdichte jas voor bij de paarden.. welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:53

Ik wordt er ook erg moedeloos van, ik zal je topic volgen. Kijken of de bokkers er wa op weten ;)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:54

tot nu toe heb ik het altijd netjes droog gehouden in mijn kingsland :)
superfijne jas! heb alleen geen ervaring met de zomerversie.

babssaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:56

De kingsland jassen zijn ook water dicht ik stond zo'n halve dag en ik was nog droog! ( waar de jas zat)

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:57

Een zeiljas! Van Gaastra of een andere die je bij mouwen en nek extra af kan sluiten om waterinloop te voorkomen!

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:59

Mijn kingsland is zelfs na vaak wassen (en al zeker 3 jaar oud) nog steeds waterdicht! Hele fijne jas, en krijg vaak complimentjes dat ie me goed staat!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:00

een halve dag hoef ik niet te proberen in mijn nieuwe jas. Ik zat nog geen 5 minuten op mijn paard en er komt een hoosbui over.. ik was zeiknat. Helemaal omdat het een bomberjack is (do not get those!) en het water over mijn rug zo mijn broek in liep.. gatverdaaammeeee!!! Weet je ook hoe een paard zich voelt als ie geen staart heeft zeg :(

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:00

Kijken naar de hoeveelheid water jassen tegen kunnen houden (staat gewoon in de jas of op het kaartje :Y) ) ga naar een goede buitensport zaak ipv een ruitersport zaak en vraag daar naar goede waterdichte jassen. dan kom je bij bijvoorbeeld Gore tex uit of Hyvent (merken zoals The north face , Peak performance enz...) ga bijv naar Bever sport.
Ga niet voor een Gaastra of ander watersport merk. Dat zijn waterdichte jassen maar die zijn bedoeld om in stil te zitten en ademen voor geen meter..... lekker warm om in te zeilen maar niet om in te rijden! Kijk naar het ademende vermogen van de jas vs waterdichtheid.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:02

Helly Hansen jassen zijn super. Waterdicht en ademend. Ze zijn niet goedkoop, maar als je ze goed behandeld gaan ze jaren mee!
Ben het wat het ademen van zeiljassen (Waar Helly Hansen ook onder valt) dus niet eens met de reactie boven mij. Heb nu verschillende Helly's gehad en ik rijd er zeer fanatiek mee.

Takkie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:05

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een oude zeiljas van mijn zus ingepikt en die houdt het water verrassend goed tegen. Nadeel; het ventileert voor geen meter. Ik ben dus ook nog op zoek naar de ideale jas. Het liefst heb ik een model wat net wat langer is dan de gemiddelde bomber.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:06

Zomerjas van HV polo is waterdicht. Maar ook mijn KWPN winter jas, zomer jas is ook waterdicht.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 21:21

Dat heb ik nou nooit geweten, dat het in op een kaartje in de jas staat. Zo leer je nog eens wat op bokt.

suuzepuus schreef:
Kijken naar de hoeveelheid water jassen tegen kunnen houden (staat gewoon in de jas of op het kaartje :Y) ) ga naar een goede buitensport zaak ipv een ruitersport zaak en vraag daar naar goede waterdichte jassen. dan kom je bij bijvoorbeeld Gore tex uit of Hyvent (merken zoals The north face , Peak performance enz...) ga bijv naar Bever sport.
Ga niet voor een Gaastra of ander watersport merk. Dat zijn waterdichte jassen maar die zijn bedoeld om in stil te zitten en ademen voor geen meter..... lekker warm om in te zeilen maar niet om in te rijden! Kijk naar het ademende vermogen van de jas vs waterdichtheid.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:28

Staat er standaard op... en anders gewoon wassen met Nikwax.... dan is ie na het wassen ook weer goed "waterdicht" :) want wassen wil nog wel eens zorgen voor minder waterdicht...

Welkoopjas/Boerenbond bleef hier heel goed waterdicht... (wel elke keer gewassen met dat spul), HH doet het hier ook altijd super, BR... Rij vanaf mijn 13e alleen nog maar buiten, fiets veel en mjah....Weinig last van lekkende jassen gehad moet ik zeggen... (koop ook altijd paardenjassen)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:31

Ik rij altijd buiten, ook als het regent lange ritten.
Ik ben erg tevreden over Mountainhorse. Daarvoor had ik een jas uit de ANWB-winkel, die heeft het ook lang goed gedaan. En een jas van TheNorthFace (bij Bever), maar die vond ik eigenlijk wat te duur als paardenjas.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:36

Ik heb nu al 7 jaar een jas van Columbia en die is nog steeds waterdicht. En ik heb hem veel aan!!!
Belangrijk om te weten dat de stof niet waterdicht is, maar de coating achter de stof. Door de jas te wassen met speciale middelen houdt je die coating goed. Maar wat je dan vooral niet moet doen is er voor zorgen dat die uitdroogt. Dus nooit je jas bij de verwarming drogen oid.

Mijn columbia is aan vervanging toe omdat de rits stuk is, maar ik weet zeker dat ik weer voor dat merk ga, ze zijn niet goedkoop, maar ja gaan wel jaren mee!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:38

schoentje schreef:
Helly Hansen jassen zijn super. Waterdicht en ademend. Ze zijn niet goedkoop, maar als je ze goed behandeld gaan ze jaren mee!
Ben het wat het ademen van zeiljassen (Waar Helly Hansen ook onder valt) dus niet eens met de reactie boven mij. Heb nu verschillende Helly's gehad en ik rijd er zeer fanatiek mee.

Je kunt het niet eens zijn met mijn post, maar zeiljacks zijn nou eenmaal over het algemeen niet gemaakt om actief in te bewegen , ze hebben een hoog waterdicht vermogen maar minder ventilatie. Dat is niet mijn mening maar absoluut een feit....
Ik zeg niet dat jij geen geschikte HH jas gehad hebt hoor....

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:43

de gevoerde regenjas van Kingsland....
geweldige jas, weer geen weer, regen sneeuw wind...ik heb er afgelopen winter zoveel plezier van gehad.
ik rij elke dag heen en weer op mijn scooter naar paardjes. Echt een hele fijne jas

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:51

Kijk alsjeblieft niet naar het merk... dat zegt niks.... veel merken hebben verschillende jassen met verschillende functies!!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 21:57

Ik heb afgelopen winter een winterjas van Harry's Horse gekocht, beste koop die ik gedaan heb dit jaar!!
Deze: http://www.pourcheval.nl/harrys-horse-w ... e-graphite

Warme jas die water en winddicht is, super fijn. Ik heb hem de hele winter gedragen, ook met de hond uitlaten enzo, en niet 1 x nat geworden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:00

Montyrulezz dit is nou net wat ik bedoel. zie hieronder, stukje staat bij de info van de jas. die 1200mm betekend dat hij 1200mm water per vierkante cm kan verdragen. dat is veel!
Citaat:
PU coated (1200mm) en geplakte naden

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:02

Ik heb een Australische waxjas van Mongo

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DianneM op 04-07-13 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:05

Ja, dat is zeker veel. Ik kan hem ook ten zeerste aanbevelen! Nadat ik voor de zoveelste keer zeikenat geregend was, ben ik gelijk doorgereden naar de ruitersportwinkel hier in het dorp en heb om een waterdichte jas gevraagd. Dit was de enige die ze had en ik heb er niet 1 dag spijt van gehad :) .
Maar ik heb dus niet op het labeltje gekeken :o . Ik was wel terug gegaan als die niet waterdicht was! Maar hoefde gelukkig niet :D .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:06

als je ernaar vraagt in de winkel mag ik toch ook hopen dat ze je een eerlijk advies geven..... het labeltje moet de verkoper toch wel even bekijken!!!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:09

Een goed gore-tex jas is waterdicht! Wel geregeld blijven wassen want anders raakt het membraam verstopt maar het zijn super stevige jassen. Jassen zijn wel wat duurder maar gemiddelde levensduur is ook langer dan bij een gewone jas.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:50

kingsland of mountain horse.. Ik zweer bij die 2 merken wat betreft waterdichtheid