Jodphurs en chaps

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knudd

Jodphurs en chaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:33

Hallo bokkers :)

Aangezien ik weer begin met paardrijden vond ik het wel tijd worden om naar nieuwe jodphurs en eventueel chaps te gaan kijken. Hebben jullie voor mij enig advies over merken die lang meegaan, fijn zitten, goede kwaliteit-prijs verhouding etc.
Op dit moment loop ik op minstends 8 jaar oude rubberen laarsjes en die zijn wel goed voor de vuilnisbak, evenals mijn paar chaps :+

ittheclown

Re: Jodphurs en chaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:39

Er zijn zoveel verschillende soorten chaps tegenwoordig, ik persoonlijk ga altijd een stuk sneller door mn schoentjes heen dan mn chaps, ik had lederen petrie chaps en die gingen 4 jaar mee, ze waren daarna nog steeds zo goed als nieuw maar waren te groot geworden inverband met afvallen lol Op het moment heb ik geloof ik lederen harry horse chaps gebruik ik alleen de laatste tijd niet echt, nu tijdelijk gewoon stoffen ben powny aan het inrijden met een boomloos zadel met een gewoon zadel kan ik echt niet met stoffe rijden op een of andere rede terwijl het met dit zadel prima gaat, het zijn gewoon de goedkoopste stoffen die je in de paardenwinkel kan vinden, zijn al heeeel oud elastiek stuk etc maar de chap zelf is nog prima. Ik denk dat je meer moet kijken naar, wil je leer of stof, en welk soort schoentjes je zelf het prettigste vind zitten, op het moment gebruik ik mountain horse schoentjes omdat deze vrij stevig zijn dus ik er dan ook lange stukken mee kan lopen. hoop dat je hier wat aan hebt.. bah waarom worden het altijd van die lange verhaalen bij mij, hahah

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 15:55

Ik denk dat ik wel het liefste voor leer ga, sowieso voor de laarsjes. In rubber krijg ik vrij snel last van mijn voeten, altijd al gehad, maar was wel de goedkoopste oplossing. Het moeten ook stevige laarsjes zijn omdat ik ze ook op stal zal dragen (ook wanneer ik niet ga rijden). Maar doordat er dus zoveel keuze is heb ik geen idee waar ik naar zou moeten kijken. Zoals die laarsjes die ik nu dus nog heb, eigenlijk spotgoedkoop geweest, maar zijn wel heel lang supernetjes gebleven en ze doen het nog steeds wel. Als ik nu dus wat duurdere laarsjes koop (ga daar eerst naar kijken), wil ik niet over twee jaar met kapotte sluitingen/zolen/binnenkanten zitten. Vandaar dat ik ervaringen vraag van anderen, hoe zij hun merken ervaren hebben :)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 15:57

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:14

ik zweer bij ariat

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:20

Ik vind Ariat bij lange na het fijnst!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:20

Ik vind mountain horse schoenen prettig maar aan de ene kant heb ik er een hekel aan.. love hate dus, ze zijn stevig dus fijn voor stal wandelen etc, alleen zou ik ze niet aanraden om ermee te rijden als je geen veiligheids beugels heb, aangezien ze wat breder zijn. Wat ik er irritant aan vind is dat ze heeel lastig strak te trekken zijn en dat de binnenvoering bij mij altijd bij mn hiel stukghaat en ik die er dan uit moet knippen omdat ik anders au krijg lol al 3 paar versleten inmiddels

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 16:28

Ariat zijn toch de wat stevigere type jodphurs?

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:29

Ik heb altijd rubberen schoenen met stoffen chaps gehad, maar vorige week lederen ariat jodphurs gekregen voor mijn verjaardag. Heb daar echt super mee gereden. Vond het een enorm verschil met rubber. Mijn chaps zijn ook erg versleten en vraag me ook af of ik die ook zal vervangen door lederen na de goede ervaring met de jodphurs. Merken jullie verschil tussen lederen en stoffen chaps of is het puur voor uiterlijk?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:31

Ik kon voorheen echt niet met stoffe chaps rijden.. ik kreeg gewoon zere benen omdat ik de beugelriemen voelde, klinkt zo stom maar zo ervaarden ik het, kwam mischien ook omdat ik petrie chaps gewend was die zijn redelijk hardleer, vond ik heerlijk rijden Op het moment rijd ik met stof.. ook omdat ik geen zin heb weer nieuwe leren chaps te moeten kopen ( ben aan het afvallen) na 2 paar veel te goedkoop verkocht te moeten hebben wacht ik eventjes lol dus dan het beugelschuren ( qwat ik dus bij mn barefoot voor een of andere reden zowat niet heb ) even voor lief nemen maar wil met de tijd wel weer terug naar hardleer inverband met de steun etc

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:36

Knudd schreef:
Ariat zijn toch de wat stevigere type jodphurs?

Ik vind ze juist wel chique. Maar wel me een super stevige zool.

lywngeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:40

Ariat jodphurs zijn geweldig!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 16:43

ittheclown schreef:
Ik kon voorheen echt niet met stoffe chaps rijden.. ik kreeg gewoon zere benen omdat ik de beugelriemen voelde, klinkt zo stom maar zo ervaarden ik het, kwam mischien ook omdat ik petrie chaps gewend was die zijn redelijk hardleer, vond ik heerlijk rijden Op het moment rijd ik met stof.. ook omdat ik geen zin heb weer nieuwe leren chaps te moeten kopen ( ben aan het afvallen) na 2 paar veel te goedkoop verkocht te moeten hebben wacht ik eventjes lol dus dan het beugelschuren ( qwat ik dus bij mn barefoot voor een of andere reden zowat niet heb ) even voor lief nemen maar wil met de tijd wel weer terug naar hardleer inverband met de steun etc

Met chaps wacht ik ook nog even (zelfde reden, afvallen!), maar om advies te krijgen vooraf is al wel fijn :)

Ik heb eigenlijk wel dezelfde vraag als Zazzel, of er verschil is qua rijden (houding, zit, balans) tussen rubber/stof en leer.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:46

Ik vind zelf leer prettiger geeft voor mijn gevoel wat meer steun, en dan bedoel ik de hardlederen niet van die dunne soepeltjes die je zo dubbelvouwt. Ik heb snel eende voetjes, dus dat ik mn tenen naar buiten draai met hard lederen chaps had ik dit echt een stuk minder dan met stoffen maar goed dat mn moeder niet meer meegaat naar de paarden anders zou ze continue staan te kwaken .. om me aan mn voetjes te herinneren, met hard leer gaan mijn voeten gewoon minder een eigen leven leiden

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:49

Ik heb mijn chaps bij de Welkoop gekocht, dat was ergens in 2008 geloof ik. Ze zijn nog steeds niet versleten, heb alleen bij een van mijn chaps het drukknoopje aan de onderkant moeten vervangen, maar dat had de schoenmaker zo gepiet en het koste bijna niets. ;) Ze zijn van stof maar geven wel genoeg steun.
Oh mijn jodphurs komen trouwens ook bij de Welkoop vandaan! Die heb ik denk ik in 2010 gekocht, en die zijn ook nog steeds goed!
Ik vind dat de Welkoop een goede kwaliteit/prijs verhouding heeft.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 18:39

Ik denk dat ik binnenkort maar een keer naar een ruitersportzaak ga :)

Susannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:54

Ik heb jodphurs en chaps van harry's horse ik heb ze met jodphurs met een rits . persoonlijk vind ik ze lekker zitten en zijn niet heel erg duur. ik heb chaps van stof ik zou dit eigenlijk niet doen want die van mij gaat de rits er af en het knoopje is er al afgevallen. maar misschien ben ik ook wel niet zo zuinig met mijn spullen :o

MuttleyMarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:56

Ik heb jophurs van Horze , erg goed, en Chaps van global (leer)
Zijn goed, heb ze nu 2,5 jaar

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:12

Ik heb de mondoni excellent jodphurs gehad (en nu gebruik ik ze nog in de winter in de modder) maar wat een topdingen! Zitten heerlijk en na 5 jaar zijn ze nog steeds gewoon heel. Die dingen zijn echt perfect, daarna heb ik allemaal verschillende gehad, maar die waren nooit zo goed als de mondoni's!

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:05

Ik heb zelf de duurste van Ariat. Hier kan je echt kilometers op maken. Het enige is wel als je eenmaal ariat hebt gedragen, wil je nooit meer anders :) :)

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:56

Ja ariat is een verslaving

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:18

Ik denk dat ik ook maar eens chaps ga passen :)

xoMichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:01

Ik heb chaps van Kieffer, maar raad deze niet aan. Rits bleef al gauw na aankoop steken en na anderhalf jaar (wel intensief gebruikt) ging de elastische stof bij de hak al scheuren. Vind ik best wel snel voor die prijsklasse.
Jodphurs heb ik de Mondoni Dover van Divoza en deze bevallen me erg goed! Echt prima schoenen, ze zijn zeer intensief gebruikt en het leer ziet er nog steeds mooi uit ondanks dat ik het niet altijd netjes verzorgd heb.

Zazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:01

Bedankt voor de tip. Kieffer was er eentje waar ik over twijfelde, omdat die wel goed aansloot. Denk dat ik voor Ariat ga, omdat de jodphurs me ook zo goed bevallen...

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 22:03