Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) dat ze wel met je mee willen. MaricoGraphy schreef:hey,
ik mag 2 paarden van vrienden verzorgen en berijden.
Nu heb ik vorige zondag de paarden voor het eerst in de weide gezien en mocht de weide ook in gaan.
De paarden keken wel op maar kwamen niet, zelfs als ik gras vast had kwamen ze niet.
Ik nam rustig toenadering maar de Fjord alsook de Haflinger kijken naar me terwijl ik op hen af stap en dan rennen ze weg.
Even later draai ik mijn rug naar hen en houd mijn hand met het gras naar hen toe (schuin achter mij),
de haflinger komt snuffelen maar neemt het niet aan en rent dan een paar meter weg.
Als de haflinger wat vaker komt om te snuffelen komt de fjord ook maar dan rennen ze samen weer snel weg en bijt de haflinger naar de fjord.
Als ze wegrennen gebeurt dat ook met een lichte steigering of een bokje.
De paarden laten zich wel door mij strelen als ze in de stal staan. Ook niet meteen want de haflinger haalt eerst naar je uit met zijn tanden maar doet die bij zijn eigenaar ook. En de fjord gaat eerst naar achter met zijn hoofd tot ik zachtjes zijn naam zeg.
In het begin laat ik ze aan mijn hand ruiken en ik benader elk dier op een rustige manier en praat zachtjes tegen hen.
Wat kan ik doen waardoor ze zich door mij laten benaderen?
Ik mag binnenkort namelijk helpen met berijden en wassen van deze paarden.
Roosje_socks schreef:Misschien kan je met iets rammelen(brok of koekjes in een bakje of potje) of kraken met een broodzakje ofzo en dan wel iets geven als ze komen.
En voor de Haflinger gewoon streng zijn maar ook belonen als hij/zij het niet doet

Cassidy schreef:Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat paarden, die in een wei staan met volop gras, naar mensen toekomen voor dat plukje gras dat zij in hun handen hebben?
Je kunt om te beginnen proberen veel tijd in het land door te brengen, zodat ze aan je gewend raken. Pak een boek en ga in het land zitten lezen, ga niet teveel druk op ze leggen door ze proberen te pakken, laat ze nieuwsgierig worden en zelf naar je toe komen.
En dan, als ze naar je toekomen, ga dan niet meteen naar het hoofd grijpen en kijk ze niet direct in de ogen. Laat ze aan je hand snuffelen. En na de eerste kennismaking kun je proberen ze te benaderen. Kijk naar de schoft en ga ze daar proberen te kriebelen, niet meteen aan dat hoofd zitten. Zo begroeten paarden elkaar ook. En als dat goed gaat kun je via de hals je naar dat hoofd toetasten.
Op het moment dat ze daarna niet meer weglopen als jij aan komt lopen, loop dan niet direct in een rechte lijn op ze af. Zo lopen roofdieren op paarden af, en die gaan daarvoor vluchten. Ook hier niet direct in de ogen kijken maar naar de schoft, en in een boog op ze aflopen. En eerste aanraking weer op de schoft. En probeer ze in het land aandacht te geven, niet iedere keer wat van ze willen als je dat land inkomt (bijv. pakken om te gaan rijden of zo) Ze moeten het fijn vinden om bij je te zijn.
Met voer werken zou ik niet doen. Krijg je bedelende paarden van, en in het ergste geval een knokpartij tussen paarden waar jij nou net tussen zou kunnen staan.