Paard rent weg van me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Paard rent weg van me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:47

hey,
ik mag 2 paarden van vrienden verzorgen en berijden.

Nu heb ik vorige zondag de paarden voor het eerst in de weide gezien en mocht de weide ook in gaan.
De paarden keken wel op maar kwamen niet, zelfs als ik gras vast had kwamen ze niet.

Ik nam rustig toenadering maar de Fjord alsook de Haflinger kijken naar me terwijl ik op hen af stap en dan rennen ze weg.
Even later draai ik mijn rug naar hen en houd mijn hand met het gras naar hen toe (schuin achter mij),
de haflinger komt snuffelen maar neemt het niet aan en rent dan een paar meter weg.
Als de haflinger wat vaker komt om te snuffelen komt de fjord ook maar dan rennen ze samen weer snel weg en bijt de haflinger naar de fjord.
Als ze wegrennen gebeurt dat ook met een lichte steigering of een bokje.

De paarden laten zich wel door mij strelen als ze in de stal staan. Ook niet meteen want de haflinger haalt eerst naar je uit met zijn tanden maar doet die bij zijn eigenaar ook. En de fjord gaat eerst naar achter met zijn hoofd tot ik zachtjes zijn naam zeg.
In het begin laat ik ze aan mijn hand ruiken en ik benader elk dier op een rustige manier en praat zachtjes tegen hen.

Wat kan ik doen waardoor ze zich door mij laten benaderen?
Ik mag binnenkort namelijk helpen met berijden en wassen van deze paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:51

Gewoon als je er binnenkort bent vragen aan de eigenaar hoe hij ze roept / op haalt.
En als ze je beter kennen heb je ook al meer kans (of minder, afhankelijk van wat je met ze gaat doen ;) :D ) dat ze wel met je mee willen.
Kortom beetje geduld nog, totdat je weet hoe je ze moet pakken en ze je kennen.

Overigens komt mijn ene paard als je hem roept bijna altijd en mijn fjord komt dan ook wel mee.
Maar mijn fjord vind gras eigenlijk belangrijker, dus die blijft meestal staan waar ze is, kijkt met 1 oog op en eet verder,
maar zal niet wegrennen.

Roosje_socks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:52

Misschien kan je met iets rammelen(brok of koekjes in een bakje of potje) of kraken met een broodzakje ofzo en dan wel iets geven als ze komen.
En voor de Haflinger gewoon streng zijn maar ook belonen als hij/zij het niet doet

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:53

MaricoGraphy schreef:
hey,
ik mag 2 paarden van vrienden verzorgen en berijden.

Nu heb ik vorige zondag de paarden voor het eerst in de weide gezien en mocht de weide ook in gaan.
De paarden keken wel op maar kwamen niet, zelfs als ik gras vast had kwamen ze niet.

Ik nam rustig toenadering maar de Fjord alsook de Haflinger kijken naar me terwijl ik op hen af stap en dan rennen ze weg.
Even later draai ik mijn rug naar hen en houd mijn hand met het gras naar hen toe (schuin achter mij),
de haflinger komt snuffelen maar neemt het niet aan en rent dan een paar meter weg.
Als de haflinger wat vaker komt om te snuffelen komt de fjord ook maar dan rennen ze samen weer snel weg en bijt de haflinger naar de fjord.
Als ze wegrennen gebeurt dat ook met een lichte steigering of een bokje.

De paarden laten zich wel door mij strelen als ze in de stal staan. Ook niet meteen want de haflinger haalt eerst naar je uit met zijn tanden maar doet die bij zijn eigenaar ook. En de fjord gaat eerst naar achter met zijn hoofd tot ik zachtjes zijn naam zeg.
In het begin laat ik ze aan mijn hand ruiken en ik benader elk dier op een rustige manier en praat zachtjes tegen hen.

Wat kan ik doen waardoor ze zich door mij laten benaderen?
Ik mag binnenkort namelijk helpen met berijden en wassen van deze paarden.

Blijkbaar hebben deze paarden het vertrouwen in de mens nog niet gewonnen.
Ten slotte zijn mensen roofdieren, paarden niet, ruiken mensen naar vlees (want wij eten het), paarden niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Natuurlijk vraag je je nu af hoe je het vertrouwen wint.
Dat kan je doen door veel grondwerk (natural horsemanship) gaat doen en dat zij je zo als leider gaan respecteren en vertrouwen.
Als je hier meer over wilt weten dan kan je even op google natural horsemanship intypen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:01

Bedankt voor de antwoorden en tips.
Bij de eigenaar doen ze dit echter niet, dat weglopen.

En als ze in de andere weide staan en ik roep de haflinger Astra, dan komt hij wel tot aan het poortje. Maar waarschijnlijk denk hij dan dat hij terug in de vorige weide mag.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:07

Roosje_socks schreef:
Misschien kan je met iets rammelen(brok of koekjes in een bakje of potje) of kraken met een broodzakje ofzo en dan wel iets geven als ze komen.
En voor de Haflinger gewoon streng zijn maar ook belonen als hij/zij het niet doet

En dan heb je ineens 2 opdringerige paarden in je nek hijgen die met elkaar gaan ruzie zoeken met jou ertussen
omdat ze beiden het eten willen..

Niet doen dus.

rebekka

Re: Paard rent weg van me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:26

Bij mij rennen ze ook vaak weg, mits ze eten hebben. ;)
Als ze honger hebben/niet op grasland staan, dan vinden ze het wel leuk om even te komen snuffelen.
Ik denk dat het bij jou gewoon zo is dat ze je nog niet kennen en het baasje wel, dus wanneer je ze beter kent en dus mee gaat helpen bij het wassen en dergelijke dan zullen ze je vanzelf gaan herkennen en niet meer weglopen.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:13

Snoepjes mee nemen ! Of een zak broodjes, werkt bij mij altijd. En vooral rustig blijven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 21:16

Oh rustig blijven is geen probleem, ik zal nl zelf weggaan en de paarden ruimte geven.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:26

De paarden kennen je nog niet. Maak eerst eens kennis op de poetsplaats, doe wat grondwerk met ze enz. Later kun je proberen in een boogje naar ze toe te lopen (dus niet rechtstreeks) en neem standaard een wortel mee. Geef een aai, een wortel en ga weer weg. Niet dat ze denken: o,o, komt dat mens weer, moeten we weer aan het werk :+

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:33

zoals al eerder werd gezegd hebben beide paarden nog geen vertrouwen in jou. Geheel normaal en kan jij niks aan doen. maak ze nieuwsgierig en probeer met geduld in de buurt te komen.
Ik ging altijd midden in de wei zitten met een lege emmer, nou geloof me binnen 10min stonden alle pony's om me heen ook de veulentjes die me nu toch wel interessant vonden ;)

En veel grondwerk doen, helpt ook meestal wel mits de paardjes je op een gegeven moment gaan accepteren natuurlijk :)

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:34

In plaats van in een rechte lijn op ze af lopen, kun je proberen slingerend op ze af te lopen. Dan laat je aan ze zien dat je hun vriend wil zijn en niet een leeuw bent die ze komt opeten. De kans is dan een stuk groter dat ze blijven staan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:35

Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat paarden, die in een wei staan met volop gras, naar mensen toekomen voor dat plukje gras dat zij in hun handen hebben?

Je kunt om te beginnen proberen veel tijd in het land door te brengen, zodat ze aan je gewend raken. Pak een boek en ga in het land zitten lezen, ga niet teveel druk op ze leggen door ze proberen te pakken, laat ze nieuwsgierig worden en zelf naar je toe komen.

En dan, als ze naar je toekomen, ga dan niet meteen naar het hoofd grijpen en kijk ze niet direct in de ogen. Laat ze aan je hand snuffelen. En na de eerste kennismaking kun je proberen ze te benaderen. Kijk naar de schoft en ga ze daar proberen te kriebelen, niet meteen aan dat hoofd zitten. Zo begroeten paarden elkaar ook. En als dat goed gaat kun je via de hals je naar dat hoofd toetasten.

Op het moment dat ze daarna niet meer weglopen als jij aan komt lopen, loop dan niet direct in een rechte lijn op ze af. Zo lopen roofdieren op paarden af, en die gaan daarvoor vluchten. Ook hier niet direct in de ogen kijken maar naar de schoft, en in een boog op ze aflopen. En eerste aanraking weer op de schoft. En probeer ze in het land aandacht te geven, niet iedere keer wat van ze willen als je dat land inkomt (bijv. pakken om te gaan rijden of zo) Ze moeten het fijn vinden om bij je te zijn.

Met voer werken zou ik niet doen. Krijg je bedelende paarden van, en in het ergste geval een knokpartij tussen paarden waar jij nou net tussen zou kunnen staan.

xcarlosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:16

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:18

Probeer het rustig aan te doen. Het paard moet vertrouwd met jou raken en gewend aan je zijn. Dan ku nje stap voor stap verder. Geef eens een snoepje of wat gras, maar spring er niet gelijk bovenop ;)

Equisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:36

De paarden kennen je inderdaad nog niet en vinden het gras veel interessanter dan jou. Dat is ook heel logisch. De eigenaar, die ze waarschijnlijk ook voert, zien ze als iemand waar ze voer van krijgen en ze weten wat ze daar van kunnen verwachten dus vertrouwen ze ook. Wat ik altijd deed als ik een paard uit de kudde moest halen is 1 snoepje of brokje in mijn hand (dus geen hele emmer of zakje want dan krijg je idd ruzie), en ik nam een zweepje mee. Ik hield mijn hand dicht en probeerde het paard te lokken en het snoepje te laten ruiken. Het snoepje gaf ik nog niet maar hield mijn hand dichter naar me toe zodat het paard ook dichter naar me toe komt. Dan laat je het snoepje ruiken en doe je het halster aan, daarna geef je het snoepje. Andere nieuwsgierige paarden hield ik op afstand met het zweepje. Ging altijd prima!
Het paard moet jou dus interessanter vinden dan het gras anders zal ie niet naar je toe komen en weglopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:59

interessante tips ontvang ik hier :)

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:39

de paarden zijn nog niet aan je gewend, met grondwerken en veel met ze bezig zijn heb je sneller de kans dat ze op je afkomen. Dit kan wel een tijdje duren, en leg niet altijd druk als je de wei inkomt, dus soms ook alleen aaien of gewoon in de wei gaan zitten

xxtasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:47

Ze moeten aan je wennen. Moest met mijn mini-shet ook. Je kan niet verwachten dat ze meteen op je aflopen en je meteen kennen. Het ia een proces. Verwacht niet teveel, kan een tijdje overheen gaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 21:23

thnx ik ga zondag even mee naar de wei als ze gaan voederen. Is misschien een leuke gelegenheid om de paarden zelf te voederen en met hen bezig te zijn.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 21:32

Cassidy schreef:
Ik vraag me altijd af waarom mensen denken dat paarden, die in een wei staan met volop gras, naar mensen toekomen voor dat plukje gras dat zij in hun handen hebben?

Je kunt om te beginnen proberen veel tijd in het land door te brengen, zodat ze aan je gewend raken. Pak een boek en ga in het land zitten lezen, ga niet teveel druk op ze leggen door ze proberen te pakken, laat ze nieuwsgierig worden en zelf naar je toe komen.

En dan, als ze naar je toekomen, ga dan niet meteen naar het hoofd grijpen en kijk ze niet direct in de ogen. Laat ze aan je hand snuffelen. En na de eerste kennismaking kun je proberen ze te benaderen. Kijk naar de schoft en ga ze daar proberen te kriebelen, niet meteen aan dat hoofd zitten. Zo begroeten paarden elkaar ook. En als dat goed gaat kun je via de hals je naar dat hoofd toetasten.

Op het moment dat ze daarna niet meer weglopen als jij aan komt lopen, loop dan niet direct in een rechte lijn op ze af. Zo lopen roofdieren op paarden af, en die gaan daarvoor vluchten. Ook hier niet direct in de ogen kijken maar naar de schoft, en in een boog op ze aflopen. En eerste aanraking weer op de schoft. En probeer ze in het land aandacht te geven, niet iedere keer wat van ze willen als je dat land inkomt (bijv. pakken om te gaan rijden of zo) Ze moeten het fijn vinden om bij je te zijn.

Met voer werken zou ik niet doen. Krijg je bedelende paarden van, en in het ergste geval een knokpartij tussen paarden waar jij nou net tussen zou kunnen staan.

+1

voer wil wel helpen, maar een paard moet ook naar je toe willen komen of met jou willen werken zonder dat hij gelijk vreetjes krijgt