Ik ga werken met 2 pony's al hebben ze elk wel nog wat probleempjes die ik moeilijk opgelost krijg. Het gaat over een shetlandmoeder en haar veulen. Veulen: kruising ezel, hengstje, 1 jaar Moeder: zwarte shetlander, erg schicht
Het veulen is een echt bijtertje, hij bijt naar alles en iedereen. Het probleem is dat ik hem graag al een beetje halstermak wil maken op een zo vriendelijke manier. Ik heb hem al in aanraking laten komen met het touw en daar bij hij dus ook in, maar mag ik dit toelaten? Gaat dit negatieve gevolgen hebben later? Hoe pak ik dit nu best aan? En dat bijten, hoe doe ik dat? Hij heeft ook totaal geen respect en loopt gewoon tegen u aan, sjotten kan hij ook dus ik moet voorzichtig zijn bij hem.
Moeder : Erg niet mens lievend en loopt al weg vanaf ze het touw ziet
Het grote probleem is dat moeder en veulen altijd bij elkaar staan en als ik veulen eventjes straf en boos wegjaag dan vangt de moeder dit op en komt ze zeker niet meer!
Hoe win ik het vertrouwen van de moeder? En hoe maak ik het veulen halstermak en hoe leer ik dat bijten af?
Mijn gedacht was om eerst mij met het veulen bezig te houden zodat als mij dat al lukt ik mij meer kan concentreren op de moeder. Het zijn shetlanders dus echte fretzakjes, maar ben vandaag geweest en zelf met wat snoepjes kwam de moeder niet.
Groeten Elise Kunnen jullie mij helpen, zowel met veulen en moeder alsjeblief.
Laatst bijgewerkt door Elles op 02-07-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel verduidelijkt
Ik zou eerst eens een tijdje elke dag een tijdje gewoon in de wei gaan zitten, zodat ze er gewend aan raken dat je in hun wei bent. Ze zullen vanzelf eens naar je toe komen, gewoon rustig aaien, snoepje geven, etc. dan komt het vertrouwen vanzelf, daarna kun je andere dingen gaan doen.
Jah, het probleem is ook dat de hengst totaal geen respect heeft voor mijn persoonlijke ruimte maar daar kan ik pas aan werken wanneer hij het halster gewoon is denk ik.
elisedcl
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-13 20:51
Niemand??
elisedcl
Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-13 07:52
elisedcl schreef:
Niemand??
Komaan eh, er moet toch iemand zijn die mij kan helpen
Het bijtgedrag van het veulen moet je niet toelaten. Dit moet je zo snel mogelijk afleren anders krijg je hier later echt prolemen mee. Het halster zou ik elke dag omdoen ongeveer eennhalf uur zodat hij hier aan kan wennen. Je moet het gedrag van het veulen niet straffen maar corrigeren. Zodra e gaat straffen snapt hij er niets meer van en bouw je meer afstand op als vertrouwen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, en je mag me ook een PB sturen x
Sassol
Geplaatst: 08-07-13 00:24
Respect voor persoonlijke ruimte heb je helemaal geen halster voor nodig en zou ook 1 van de eerste dingen zijn waar je aan gaat werken. (Nog voordat je hem halstermak maakt) Het bijten kun je afleren door dat lichaamsdeel te bewegen (of dus het touw als je niet wilt dat hij in het touw bijt). Dus wilt hij in je schouder bijten, dan beweeg je je schouder. Je hoeft hierbij het paard niet aan te kijken, of boos te worden. Toch is dit vaak heel effectief.
Wat betreft moederrs die moet je helemaal negeren. Niet aankijken, niet recht op af lopen, niet tegen praten, net doen alsof ze er niet is. Laat ze maar rustig van een afstandje bekijken wie je bent en hoe je in elkaar zit als je met het veulen bezig bent. Laat ze maar naar jou komen.
Je kunt ook een ritueel maken: jij komt de wei in, zet 2 bakken eten neer en gaat dan verderop zitten. Kan goed zijn dat veulen alles opeet de eerste paar keren maar als moeders van eten houdt heeft ze dit snel genoeg door. Dan is het eerste wantrouwen al weg.
Als ik beweeg wil hij er juist nog meer in bijten, hoe ik tewerk ga, ik geef hem een tik als hij bijt, als hij dan naar mij terugkomt dan beloon ik hem, zodra hij terug bijt doe ik hetzelfde
aeolusnr1
Ik zou je de raad geven om er een instructeur/trainer bij te halen, en een keer samen aan dit probleem gaan werken, dan zie je hoe die instructie er mee omgaat, en die kan dan ook ineens vertellen waarom je dit of dat moet doen, dan heb je er dadelijk een beter beeld van. Persoonlijke ruimte en dus een deel van respect opbouwen is helemaal niet zo moeilijk, al bij de eerste training zou dit moeten lukken.