Warming-up voor ruiter? (met poll)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Doe jij een warming-up als ruiter voor je aan het werk gaat met je paard?

1. Hier heb ik nog nooit over nagedacht
21 (51%)
2. NEE, ik vind dit onzin
1 (2%)
3. JA/NEE: ik vind mijn manier van losstappen/losrijden al genoeg warming-up voor mezelf
14 (34%)
4. JA en ik doe het zo.... (graag in reactie zetten)
5 (12%)
5. Anders namelijk
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 41

Zilfstar

Warming-up voor ruiter? (met poll)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:41

Vanmorgen vroeg ik het me ineens af en omdat ik nieuwsgierig ernaar ben gooi ik het op Bokt. :D

We kennen het allemaal wel, in veel topics komt het naar voren: Het opwarmen van het paard dmv instappen, stretchen, veel figuren rijden of stelling vragen (iedereen heeft zijn eigen manier). Zodat het paard daarna gedegen opgewarmd aan het werk gezet kan worden. Nu gaan wij er ook altijd prat op }> dat paardensport een SPORT is, en dat ook wij dus een prestatie leveren. Nu zwemmen wij met de reddingsbrigade altijd in als zijnde warming up. Dochter heeft ook een opwarm-tijd bij turnen en zo heeft elke sport wele en warming-up voor de daadwerkelijk training. Dus met paardensport zou ook de ruiter een warming-up moeten doen. Al is mij dat in mijn manege tijd nooit aangeleerd...

Nu vroeg ik mij dus af, terwijl ik mijn rug en heupen aan het losdraaien was (want ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat ik veel baat heb bij een Warming-Up, hoeveel RUITERS doen een warming-up voor de training met hun geliefde vierhoevige en ook HOE doen ze dat dan?

Dus Bokt: brand los! Doe jij een warming-up? en zo ja hoe? en zo niet, waarom niet?

Renaatt92

Re: Warming-up voor ruiter? (met poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:43

Ik doe het niet, ik heb er wel over na gedacht en het lijkt mij wel beter voor je lichaam.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:44

Het poetsen en opzadelen is in een zekere mate al het begin van de warming up.
Niet alleen van de ruiter maar ook voor het paard.
De stap periode die er daarna plaats vind is ook een deel van de opwarming.
Verder doe ik geen specifieke opwarming voor ik het paard op ga!

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:45

haha, ik dacht hier gisteren toevallig ook aan!
Laatst bijgewerkt door Enphalu op 02-07-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:45

Daar heb ik eigenlijk nog nooit over na gedacht! ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:46

Ik draai m'n schouders, armen en enkels vaak even los!

Milty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:48

Ik dacht er inderdaad pas ook nog aan, ben wel benieuwd wat mensen doen... Heeft iemand oefeningen die je kan doen voor je knie, rug en enkel? Heb namelijk mijn knie met mijn vorige sport (kunstschaatsen) alle 4 seizoenen 1x gekneusd... En daar heb ik soms nog wel last van... Ben benieuwd wat mensen hier doen..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:50

ponyparadijs schreef:
Het poetsen en opzadelen is in een zekere mate al het begin van de warming up.
Niet alleen van de ruiter maar ook voor het paard.
De stap periode die er daarna plaats vind is ook een deel van de opwarming.
Verder doe ik geen specifieke opwarming voor ik het paard op ga!

Ik ook.
En dan als ik er op zit nog even de schouders en armen losdraaien.
Maar verder geen aparte warming up.

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:51

Hier heb ik eigenlijk nooit echt over na gedacht, maar zoals ponyparadijs zegt, vind ik poetsen, opzadelen ook soms wel een hele sport op zich!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:52

Ik deed vroeger altijd standaard mijn schouders draaien (anders zet ik mn armen vast vanuit mn schouders, ze zijn namelijk hypermobiel en schieten vaak uit de kom, als ik ze eerst wat rondjes naar voren draai en naar achter is het goed) en ik pakte meestal de achterkant van de lepel en de voorkant van het zadel en dan zover mogelijk indraaien naar link en naar rechts zodat ik wat soepeler ben. Heel soms ook nog hak richting bil terwijl ik in het zadel zat.. En standaard 1 rondje linksom en 1 rondje rechtsom naast het paard lopen voor ik opsteeg.

Nu heb ik een hele tijd niet meer gereden en ben ik bezig met het inrijden van m'n jonge pony en merk dat ik eigenlijk niet meer aan warming-up doe voordat ik erop klim.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:52

De manier van losstappen vind ik al genoeg warming-up.
Wanneer ik net uit bed kom en ik wil beide paarden rijden begin ik altijd met de fijnste en dan pas de iets slomere, dan ben ik zelf lekker los en kan ik feller reageren.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:53

Ik doe het niet, ik vind alle spullen klaarleggen, en poetsen etc al genoeg warming-up/stretchen. :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:54

Nee ik doe geen warming-up, soms draai ik wel even schouders, enkels los tijdens instappen of even mijn benen..
Maar ik heb er wel over nagedacht.. en info/filmpjes over gezocht... deze bijv.
10 for 10 Pre-ride warm-up

Zelf doe ik meer oefeningen die lijken op de oefeningen in filmpje over zithouding How to practice your classical seat

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:55

Ik vind mijn poets ritueel en instappen(ernaast) al een warming up. :P

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:56

Ik had ook hier ergens op bokt gelezen dat hoelahoepen ook een perfecte warming-up is!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:57

Ik hoelahoep wel. Maar dat doe ik thuis.
Ik denk dat de paarden tegen het plafond zitten als ik het op stal doe

Babeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:59

Ik rijd eerst altijd al 4 km met de fiets, vaak nog eerst de weide proper maken en dan opzadelen ed. Dit vind ik al wel genoeg als warming-up ! :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:37

Zal zelf ook nog wat meer antwoord geven.

Ik doe, de laatste jaren, dus vaak ( enkele keer sla ik over :o ) wel een WU. Dat begint bij mij thuis al als onderdeel van de ochtend, maar dat komt ook door oude blessures dat ik (ongeacht of ik ga rijden) thuis onder de douche even alles goed stretch. Word toch al een dagje ouder haha, du merk dat ik niet soepel ben als in mijn tienerjaren.

Op stal zie ik intensief poetsen wel als onderdeel van de WU, maar ik maak dus mijn heupen nog even goed los door rechts en linksom te draaien en stretch mijn rug (handen naar de grond brengen en daarbij de rug dus rustig afrollen en dan weer omhoog). Ook draai ik mijn hoofd nog even los en stretch ik mijn schouders. Vooral links (arm voorlangs en dan even vasthouden) ivm dat deze uit de kom geweest is. En ik stretch mijn kuiten/benen ook even op. Ik doe dus eigenlijk vooral als ik het zo beschrijf stretch oefeningen.

Poetsen doe je vooral met de armen/handen terwijl de hulpen vooral door heupen, billen, benen, gegeven worden. Dus daarom zie ik poetsen niet als volledige WU. En daarom strek ik met name mijn rug, heupen en benen dus nog op.

Eigenlijk raar als wij allemaal vinden dat paardensport echt een SPORT is, dat er bij zoveel maneges en lesgevers niks aan een WU voor de ruiter wordt gedaan, terwijl voor zover ik weet bij alle andere sporten wel een WU gedaan wordt (alle balsporten, turnen, zwemmen, atletiek, zelfs bij toneel hebben wij een WU!). En ik (en met mij menig zo niet iedere ruiter) zeker weet en vooral VOEL dat ik bepaalde spiergroepen goed aanspreek tijdens een training met mijn paard. Spieren van mezelf dus die ik na een dag ga voelen :D

Ben benieuwd hoeveel mensen er ook een cooling down doen (aangezien wij wel onze paarden uitstappen...) Iemand hier die net als ik ook na afloop met het ernaast uitstappen alles nog rekt en strekt?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:04

Ik heb er eigenlijk nooit echt over na gedacht, maar nu na je verhaal vind ik dat het poetsen en opzadelen idd een warming-up is voor je armen :). Zelf doe ik voor het rijden meestal nog even wat grondwerk, maar daarbij stretch ik mezelf niet echt.
Misschien ga ik het ook wel eens proberen een echte warming-up :D
Een cooling down, ook nooit echt over na gedacht (toch wat meer gaan denken? Haha)..