mag ik met deze combi rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

mag ik met deze combi rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:19

auto mag 600 trekken
Auto weegt leeg 1000 of iets meer

ponytrailer ongeremd dus tot 750
Trailer leeg max 300
rijden met Shetlander erin (max 150)

mag ik (met b rijbewijs) met deze combi rijden?

Barney1978

Re: mag ik met deze combi rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:22

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:24

Je moet naar de toegestane maximum massa kijken en niet naar het leeg gewicht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:24

heeft die ponytrailer een eigen kenteken of moet er een witte plaat met kenteken vd auto op?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:33

cissy schreef:
heeft die ponytrailer een eigen kenteken of moet er een witte plaat met kenteken vd auto op?

Ik neem aan witte plaat omdat hij ongeremd is.

Ik zeg dat je hem mag trekken, mits de tmm niet hoger is dan 750 van de trailer.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:35

Ik wist niet dat je trailer nu wel zwaarder mag zijn dan de auto. Klopt dit wel?

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:40

In principe mag dat als het samen maar niet zwaarder dan 3.500 kilo is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:52

Barney1978 schreef:
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dat is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Dit is het enige correcte antwoord.
Eén aanvulling: kogeldruk. Geen idee wat zo'n ponytrailer (1-asser neem ik aan) aan kogeldruk geeft, maar je moet even goed kijken of een auto die maar 600 kilo mag trekken wel een beetje kogeldruk kan hebben.

Controleer verder eerst even of die trailer echt wel leeg niet meer dan 300 kg weegt (wat dat is wel erg weinig, zelfs als het een 1-asser is) en controleer of je pony echt wel 150 kg weegt. Beide worden wel eens onderschat.

Verder: tussen mogen, kunnen en daadwerkelijk ook veilig doen zitten werelden van verschil. Ik zou er niet aan beginnen...
Dus, denk even goed na: weet jij zeker dat je jouw pony aan gevaar wilt blootstellen met een dergelijke combi?

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:54

Hier is zoveel onduidelijkheid over, het probleem is vooral dat het een tandemasser is waar je levend vee in hebt. Ik heb laatst een mail daar het RDW, het CBR en de politie gestuurd omdat ik het graag wilde weten wat nou de regels waren na deze wetswijziging van 19 januari. Wat ik terug kreeg van de politie is dat je een paardentrailer mag rijden met B rijbewijs, mits de auto incl. max laadvermogen (erg belangrijk bij bijv busjes) zwaarder is dan de trailer inclusief max laadvermogen, de gehele combinatie niet zwaarder is dan 3500 kg en je niet langer onderweg was dan 6 uur. Dit laatste was de toevoeging van het RDW.

Dit zou dus betekenen dat je met een 1,5paards trailer van 580kg, een max trailer laadvermogen van 720 kg en een auto van zwaarder dan 1300kg, (maar tot 2400kg incl max laadvermogen) die minimaal 1300kg mag trekken een 1,5 paardstrailer kunt trekken.

Een auto die 600kg mag trekken, moet je geen trailer mee willen trekken. Maar goed, dat is mijn mening... (Heb op een keuring ook wel eens een Lelijke Eend een tweepaardstrailer voor zien rijden, echt waar, niet gelogen...OK, inmiddels ruim 10 jaar geleden :')) Een beetje trailer weegt al 500-600 kg en dan komt je pony er nog bij. Maar ook al weegt jouw pony niet het maximale laadvermogen, daar moet je wel mee rekenen. Buiten dat het wettelijk niet is toegestaan, zou ik het risico ook niet willen lopen dat het misgaat.

Maar als puntje bij paaltje komt weten deze instanties het blijkbaar ook niet, want ze blijven naar elkaar wijzen in de antwoorden voor meer informatie. Tja :?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:13

Dan hebben politie, CBR en RDW ook maar wat in de ruimte gel*ld. Vroeger was het auto léég moet zwaarder wegen dan MTM trailer, maar het totaal MTM auto plus MTM mag niet meer dan 3500 wegen.
Die laatste regel staat sinds 19 jan nog steeds, de totale 'trein' mag maximaal 3500 kg kúnnen wegen.
Lege gewicht auto doet níet meer ter zake.

En maximaal 6 uur reistijd geldt alleen voor beroepsrijders.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 16:20

Het mag dus wel?
Ook zit ik echt niet te wachten op weleenswaar goed bedoeld advies.

Pony is een mini en weegt echt geen 150,
Een dikke stevige grote shet van een vriendin woog 140
Dus hij met slanke bouw en kleiner haalt fat echt niet

Tevens gaat er geen grote trailer achter,
Ook geen 1 of 1,5 maar een speciale pony trailer.

Auto mag geremd 1200 maar vele van die trailertjez zijn ongeremd.
dan zit ik aan max 400 en de auto mag 600

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:25

140 kilo voor een shet? Dat is weinig! Ik zou het zelf niet durven, maar ik ben ook een scheitluis;)

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:29

ja met die combi mag je rijden.
Ik mag zelfs mijn 650/700kg zware kwpn ruin trekken met mijn alfa, als je totaal maar onder de 3500kg zit.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:30

kijk in je auto papieren daar staat precies hoeveel je auto mag trekken.
Op het groene papier staat maximum te trekken massa indien aanhangwagen:
ongeremd en geremd
Het is nl. afhankelijk van het gewicht van de auto en je motor en of je aanhangwagen geremd of ongeremd is.

via je papieren weet je het gewoon zeker!!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:41

Ibbel schreef:
Dan hebben politie, CBR en RDW ook maar wat in de ruimte gel*ld. Vroeger was het auto léég moet zwaarder wegen dan MTM trailer, maar het totaal MTM auto plus MTM mag niet meer dan 3500 wegen.
Die laatste regel staat sinds 19 jan nog steeds, de totale 'trein' mag maximaal 3500 kg kúnnen wegen.
Lege gewicht auto doet níet meer ter zake.

En maximaal 6 uur reistijd geldt alleen voor beroepsrijders.

Maar dat is toch exact wat ik schreef...? Ik noemde het alleen gewicht inclusief max laadvermogen.

Maar idd, ik heb echt het idee dat die gasten geen idee hebben waar ze het over hebben

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:44

Hmm, ik denk niet dat de ponytrailer die jij op het oog hebt ongeremd zal zijn. Ik kan me niet voorstellen dat die gebouwd worden.
Maar als je geremd 1200 kg mag trekken, ziet het plaatje er ook weer anders uit, en zou ik echt kijken of ik een geremde 1 1/2 paardstrailer op de kop kan tikken. Ook als je Shet toch onverhoopt 250 blijkt te wegen heb je dan nog ruimte...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:45

Niekje51 schreef:
Maar dat is toch exact wat ik schreef...? Ik noemde het alleen gewicht inclusief max laadvermogen.

Nee, jij schrijft dit, en dat klopt niet (vroeger al niet, en tegenwoordig doet het er helemaal niet meer toe):
Citaat:
mits de auto incl. max laadvermogen (erg belangrijk bij bijv busjes) zwaarder is dan de trailer inclusief max laadvermogen

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:50

Ibbel schreef:
Niekje51 schreef:

Nee, jij schrijft dit, en dat klopt niet (vroeger al niet, en tegenwoordig doet het er helemaal niet meer toe):
Citaat:
mits de auto incl. max laadvermogen (erg belangrijk bij bijv busjes) zwaarder is dan de trailer inclusief max laadvermogen

OK

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:02

Je hebt het in je op over:
Citaat:
auto mag 600 trekken
Auto weegt leeg 1000 of iets meer

ponytrailer ongeremd dus tot 750
Trailer leeg max 300
rijden met Shetlander erin (max 150)

mag ik (met b rijbewijs) met deze combi rijden?

Vervolgens kom je met dat je auto geremd 1200 mag trekken (meeste auto's van het gewicht wat je noemt mogen niet meer trekken dan ze wegen, maar misschien is dat in jouw geval niet zo), dus kom je op 600 ongeremd trekgewicht. Gewicht trailer is wel erg laag, is het een vrij nieuwe trailer ofzo, anders zou ik het gewicht nog eens even controleren, laadvermogen is dus 750 als ik het goed begrijp. Houdt dus in dat je hier niet mee mag rijden met rijbewijs B, dan moet je namelijk rekenen met gewicht van de trailer + max. laadvermogen, wat in dit geval op 1050 kg uitkomt (ongeremd dus), dus dat komt boven het trekvermogen van de auto uit. Alleen met rijbewijs E mag je met het daadwerkelijke gewicht rekenen en dan zou het dus wel mogen (mits je echt niet boven die 600 kilo uitkomt).

*edit* als het een oud type trailer is, dan komt ie qua gewicht hoogstwaarschijnlijk dik boven de 300 kilo uit. Het lichtste type trailer (1-1,5 paards) komt op zo'n 400-450 kilo, maar die houten trailers zijn echt stukken zwaarder dan dat.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:10

ik heb het al eerder voorbij zien komen maar tussen kunnen en mogen en WILLEN en VERANTWOORD zit een wereld van verschil.

Mijn voorbeeld..wij hebben een 2paards trailer die ik volgens de papieren zou mogen trekken met mijn kleine opel Astra en zou dan bv nog een shet mogen vervoeren,WETTELIJK gezien zou het mogen maar geen haar die er over denkt dit te doen want pas geleden reed ik met een normale tandemasser aanhanger achter mijn Opel astra en moest plots remmen...nou die kar duwde mooi me auto naar voren.

Nee als ik met mijn trailer op pad ga zorg ik dat er een degelijke auto voorstaat met ruim voldoende trekvermogen. Het is ook wel de reden dat ik pasgeleden mijn E rijbewijs gehaald heb om dat gedoe met trekvermogen ed niet meer te hebben.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:16

Volgens mij is het standaard tot 750 ongeremd. Deze auto mag dus tot 600 kg ongeremd.

Het gaat hier om een shetlandtrailertje/schapentrailer?
Die kunnen inderdaad enkel-assig zijn.

Gezien je max 600 kg ongeremd mag trekken en het totaal laadvermogen boven de 600 kg komt mag je deze combinatie volgens mij niet rijden.
Naar mijn weten gaat het er niet om hoeveel gewicht je meeneemt maar wat het maximaal totaal gewicht is van de trailer en wat de auto mag trekken.

Op de aanhanger staat het totaalgewicht, is dat hoger dan de auto mag trekken mag je er niet mee rijden.
Zo heb ik het begrepen :D

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:54

ik dacht eigenlijk dat het niet mag. dit omdat de auto maar 600kg mag trekken
ze gaan bij een controle namelijk uit van het totaal gewicht van de trailer, dus eigen gewicht + laadvermogen
en dat komt op 750kg en is dus te zwaar. ze kijken altijd naar het totaal gewicht van de trailer en dus niet naar het gewicht dat
er daadwerkelijk in staat!

edit: no_no zo heb ik het dus ook begrepen.

(overigens mag je met een B rijbewijs wel een trailer trekken mits jouw trekkende voertuit (auto) zwaarder is dan het totaal gewicht van de trailer (dus eigen gewicht + laadvermogen). en het totaal van de auto + trailer niet zwaarder is dan 3500kg, en natuurlijk moet je auto dat gewicht ook mogen trekken)

maar pin me er niet op vast, ik ben er geen deskundige in. anders evt RDW bellen? zei weten daar vast wat meer over te vertellen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:12

Allemaal weer klok en klepel antwoorden.

NoNo, In de klasse tot 750 kg gaat het er om wat de kar + inhoud echt weegt

Jaime_andrea Als jou auto al word weggeduwt door een lege aanhanger word het dan niet eens tijd voor een onderhoudsbeurt???

@ hyppolyte . Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen .En hoe kom je nu op een laadvermogen van 1050 kg?? Het is TOT 750 kg. Weegt de aanhanger 300 en de auto mag 600 trekken dat hou je een laadvermogen over van 300kg.

@BridgetF. Dit heeft diesel toch al in het topic gemeld
@LenaBaars. Dit gaat over TOT 750kg en dus heeft "tot 3500kg" hier niks mee van doen
@Ibbel. Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@Niekje, Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@ Ibbel, wel eens op een geien of ponykeuring geweest??
@Lobke, Slaat nergens op bij ongeremde aanhangers!!
@nairtje,Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen.
@amies, Het gaat om het WERKELIJKE gewicht van kar + pony. Dat mag in DIT geval niet boven de 600 kg zijn
@XxDiandraxX, Je husselt de regels van geremd met kenteken en ongeremd tot 750 kg door elkaar!!!

Veel shetlanders, maar ook schapen en geiten worden vervoerd in ongeremde wagentjes tot 750 kg,
Deze veewagentjes wegen van hun eigen ong 250-300 kg en als de auto ongeremd 600kg mag trekken hou je dus een laadvermogen over van 300-350 kg.Ruim voldoende voor een shetlander
In veel gevallen word het gewicht van de aanhanger niet op het typeplaatje vermeld. En B rijbewijs of BE heeft hier niks mee te maken.
Zolang de totale massa van de kar en het paardje maar onder( in dit geval 600 kg.) blijft mag er gewoon mee gereden worden!!!!!!!!!!

(Pas als je over geremde aanhangers met kenteken begint dan word het wat ingewikkelder maar dat is in het geval van @diesel niet aan de orde )

En weet je wat het gemak is van een ongeremd enkelas veetrailertje is?: Je kunt hem met 1 hand verplaatsen , aankoppelen en in de schuur zetten. Probeer dat maar eens met een tandemas paarden trailer van 700 kg en een totale hoogte van plm 275 cm..

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:21

Aha.. ik had over het hoofd gezien dat het om een ongeremde wagen ging.. maar nu is het duidelijk..

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 18:27

Karreman schreef:
Allemaal weer klok en klepel antwoorden.

NoNo, In de klasse tot 750 kg gaat het er om wat de kar + inhoud echt weegt

Jaime_andrea Als jou auto al word weggeduwt door een lege aanhanger word het dan niet eens tijd voor een onderhoudsbeurt???

@ hyppolyte . Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen .En hoe kom je nu op een laadvermogen van 1050 kg?? Het is TOT 750 kg. Weegt de aanhanger 300 en de auto mag 600 trekken dat hou je een laadvermogen over van 300kg.

@BridgetF. Dit heeft diesel toch al in het topic gemeld
@LenaBaars. Dit gaat over TOT 750kg en dus heeft "tot 3500kg" hier niks mee van doen
@Ibbel. Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@Niekje, Dat verhaal geld voor aanhangers BOVEN de 750 kg, dus de geremde aanhangers met kenteken
@ Ibbel, wel eens op een geien of ponykeuring geweest??
@Lobke, Slaat nergens op bij ongeremde aanhangers!!
@nairtje,Er zijn veel 4 X 4's die 3500 kg mogen trekken en zelf maar 2 ton wegen.
@amies, Het gaat om het WERKELIJKE gewicht van kar + pony. Dat mag in DIT geval niet boven de 600 kg zijn
@XxDiandraxX, Je husselt de regels van geremd met kenteken en ongeremd tot 750 kg door elkaar!!!

Veel shetlanders, maar ook schapen en geiten worden vervoerd in ongeremde wagentjes tot 750 kg,
Deze veewagentjes wegen van hun eigen ong 250-300 kg en als de auto ongeremd 600kg mag trekken hou je dus een laadvermogen over van 300-350 kg.Ruim voldoende voor een shetlander
In veel gevallen word het gewicht van de aanhanger niet op het typeplaatje vermeld. En B rijbewijs of BE heeft hier niks mee te maken.
Zolang de totale massa van de kar en het paardje maar onder( in dit geval 600 kg.) blijft mag er gewoon mee gereden worden!!!!!!!!!!

(Pas als je over geremde aanhangers met kenteken begint dan word het wat ingewikkelder maar dat is in het geval van @diesel niet aan de orde )

En weet je wat het gemak is van een ongeremd enkelas veetrailertje is?: Je kunt hem met 1 hand verplaatsen , aankoppelen en in de schuur zetten. Probeer dat maar eens met een tandemas paarden trailer van 700 kg en een totale hoogte van plm 275 cm..

dankjewel voor de moeite om alle onzin vragen en antwoorden te beatwoorden!!
leest men nog wel zeg??

een PONY / geiten trailer achting ding is daar voor gemaakt en ja dus veilig.
En ja die wegen vaak maar max 300
heb ik dus inderdaad nog 300 over

En kleintje weegt echt geen 150 kilo!
Mijn vorige pony van 1.30 woog 310 kilo
Dus kleintje en t lege gewicht komen echt niet boven de 600.

als mijn auto 600 mag trekken snap ik niet waarom dit dan zo vreselijk onveilig kan zijn.

ik mag er dus gewoon mee rijden:) bedankt!