Nieuw paard blijft zeer onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annemarievzr

Nieuw paard blijft zeer onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:48

Sinds 2.5 week heb ik een nieuw paard en hij blijft erg onrustig op stal en in de wei. Hij loopt steeds rondjes in zijn stal en op de wei loopt hij langs de draad op en neer en loopt zo de wei stuk. Hij staat in een grote open stal van ca 5x 5 m, en kan over de omheining heen met de buurpony buurten. Omdat we dachten dat hij misschien al die vrijheid niet fijn vond en meer aan een box gewend was, hebben we hem in een box gehad, waar hij lekker met zijn hoofd naar buiten kon kijken en ruim contact had met andere paarden. Maar ook daar liep hij rondjes. Nu staat hij weer terug in zijn open stal. De vorige stal gaf aan dat hij daar de rust zelve was, en regelmatig wisselden ze daar de paarden van stal en ook dat was nooit een probleem. DA vond het ook vreemd en vond hem juist zo superkoel bij de keuring. Een verschil met de vorige stal is wel dat hij daar op stro stond en hier op zaagsel. Stro geven is hier echter geen optie. Ik heb al gedacht aan speelgoed en een slowfeeder, maar er is zoveel te krijgen en het is best kostbaar, dat ik me eerst wil oriënteren. Hij krijgt vanaf vandaag de helft minder krachtvoer en twee keer zoveel hooi, en we hopen dat dat helpt. Ik hoop dat er op bokt nog meer tips zijn waarmee ik hem rustiger kan krijgen.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Nieuw paard blijft zeer onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:52

Geef het nog even de tijd, idd voer veranderen kan geen kwaad en was hij maatjes gewend in het land? Desnoods even nervcontrol geven om de scherpte er vanaf te halen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:55

Mijn nieuwe paard heeft zeker 6 weken haar hok overhoop gehaald toen ik haar net had.
Was direct bevriend met haar weide genoten en mijn andere paard wat voor veel stress zorgde wanneer ze weer op stal moest.
Ik heb haar flink moeten voeren want ze werd schraal vd stress.
Ik heb haar nu bijna 3 maanden en de laatste weken gaat het goed.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:58

2,5 week vind ik wel erg kort om een oordeel over te kunnen geven. Geef het beestje even 2 maanden de tijd joh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:58

Verhuizen geeft stress, Dat heeft tijd nodig. kun je hem niet tijdelijk homeopatisch ondersteunen? Bokker Francis zou je hier bv mee kunnen helpen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:36

Waarom geef je hem geen vrienden? Daar kan je paard veel steun en rust van krijgen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:56

Geef het inderdaad tijd, ik heb jaren geleden een merrie gehad die was niet gewend om de hele dag buiten te staan. Zij stond gewoon in de wei met andere paarden maar naar een uurtje of 2 begon ze langs de draad op te lopen en bij het hek staan de draaien.
Heeft maanden geduurd eer dat dat op hield. Verhuizen geeft nu eenmaal stress, andere omgeving, andere mensen, andere paarden, andere manier van omgang enz.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:15

Direct contact met andere paarden kan een groot verschil maken.
Dus, een stal met een traliewand met een paard erachter, of nog beter een vriend erbij in de wei. Een stal waarbij hij alleen door een luikje andere paarden kan zien maar niet aanraken is niet hetzelfde.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:43

Verhuizen van stal is inderdaad heel iets anders als binnen de stal een andere box, of vriendjes die wisselen. Geef het de tijd, het kan echt nog wel wat weken duren. Ondertussen zorgen dat het paard wel lekker aan het werk gezet wordt, zodat het het hoofd lekker leeg kan maken tijdens training. Hoe meer ritme er voor het paard is, hoe sneller de gewenning over het algemeen gaat.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:04

Ik heb ook een nieuw paardje sinds een maand of drie.
In de wei en op stal ging het verder wel goed, alleen 's avonds bij het binnen zetten, werd ze doodnerveus.
Vloog heen en weer, steigeren, keihard op het lint af, en vlak ervoor een noodstop, die vaak maar net goed ging.
Eerst stuurde ik haar steeds weg bij het lint, maar daar werd ze eigenlijk nog nerveuzer van. Alsof ze bang was dat ze niet naar binnen mocht.
Op een gegeven moment wou ze niet komen, was al zo nerveus geworden, dat ze even tja hoe moet ik het zeggen, haast doorgedraaid was.
Dus ik dacht, prima haal ik je wel uit de bak. (normaal lopen ze naar het lint en pak ik ze daar eruit)
Dus ik klik haar vast aan het touw, en ze gaat ineens te keer, vloog naar voren, bijna door me heen, heen en weer stuiteren, ronddraaien, halve bokjes, beetje omhoog aan de voorkant.
Ik was op dat moment alleen thuis, dus vond het niet verantwoord om zo met haar naar stal te lopen, dus heb haar weer losgemaakt, bij me weggejaagd, ben de bak uit gegaan, en heb gewacht tot ze rustig was.
Dat duurde nog zeker een minuut of 5, en toen klikte ik een paar keer met gesp van het halstertouw, en alsof ze ineens wakker werd, kwam ze naar me toe.
Toen kon ik haar zonder problemen pakken, en liep ze braaf mee.
Vanaf dat moment ging het ook goed, het gerace negeerde ik daarna, en nu ze het ritme kent, blijft ze rustig wachten.
Af en toe knalt ze nog wel eens door de bak, maar niet meer zo heftig.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:59

Vanochtend al een poging gedaan te reageren maar mijn bericht is nog ergens rondzwervend in cyberspace en nog steeds niet hier aangekomen..... Dank voor de tips! Ik wilde nog toevoegen dat Zimon in zijn ruime stal over de muur (ca 1.20 hoog) bij de buurpony kan (geen tralies ofzo, gewoon echt contact) en je ziet ze regelmatig neuzen of kroelen. Op de wei staat hij met een pony waar hij het goed mee kan vinden en eromheen staan allemaal andere paarden. Dus ook daar heeft hij contact. Ik ben 6 dagen per week met hem bezig en onder het rijden en loswerken is hij juist erg rustig. Als je maar met hem bezig bent! En dan staat hij ook naderhand lekker te dutten op de poetsplaats.
Ik ben zelf echt wel bereid te wachten, maar de staleigenaar wil snel verbetering zien en anders moet ik naar iets anders uitkijken. Hij wil rust op stal. Ik zou het erg jammer vinden als ik weer weg moet want deze stal is op heel veel punten echt ideaal.
@Joolien: nervcontrol is van Pavo toch?
@Sonja, heb je een linkje naar Francis?
@dakotah: succes, dat klinkt wel erg heftig. Gelukkig gaat het nu beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:12

Bah wat een ongeduldige staleigenaar heb je dan zeg, ieder paard is anders en heeft tijd nodig, bij de 1 is dat een paar dagen, bij de ander misschien wel een paar maanden.
Zou ik ook tegen je staleigenaar zeggen, snap dat hij het niet leuk vind dat z'n land stuk gelopen word maarja dan moet hij niet met paarden werken maar met machine's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:17

Had het paard ook één vaste vriend op de andere stal, kan namelijk ook zijn dat hij zijn maatjes van de oude stal heel erg mist. Dit komt veel vaker voor bij paarden dan mensen denken, ze kunnen er letterlijk ziek van worden.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:38

dank je Sonja
Nee, voor zover ik weet was er geen vaste vriend op de oude stal. Het was een enorme manege en de paarden werden heel regelmatig ergens anders gezet zonder dat de buren mee kwamen.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:52

wat een ongeduldige stal eigenaar, die horen toch te weten dat een paard meer tij d nodig heeft dan een ander paard.! succes ermee

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:59

Heb net een jolly bal aangeschaft. Zimon is nl. altijd erg bezig met zijn mond, wil alles vastpakken en voelen (ruimt graag de poetskist leeg als je niet oppast). Andere tips om mijn paardje door zijn gewennings-periode te helpen zijn welkom!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 16:05

Ik heb standaard Bach Rescue Remedy druppels in mijn kast staan, paar druppels op een broodje en vervolgens wordt je paard wat rustiger in het hoofdje. Werkt ook prima bij jezelf als je last hebt van gezonde spanning.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 23:59

je zegt paard kan contact zoeken met andere paard over het draadje.
Ik zou zeggen zoek er een ander paard of paarden bij, en zet ze samen op dezelfde weide, das echt groepscontact dan. Paarden zijn kuddedieren en horen eigenlijk ook samen met andere paarden te staan, dus niet elk paard apart op een eigen stukje land, maar echt samen een groep.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:13

aeolusnr1 schreef:
Ik zou zeggen zoek er een ander paard of paarden bij, en zet ze samen op dezelfde weide, das echt groepscontact dan. Paarden zijn kuddedieren en horen eigenlijk ook samen met andere paarden te staan, dus niet elk paard apart op een eigen stukje land, maar echt samen een groep.
Annemarievzr schreef:
Vanochtend al een poging gedaan te reageren maar mijn bericht is nog ergens rondzwervend in cyberspace en nog steeds niet hier aangekomen..... Dank voor de tips! Ik wilde nog toevoegen dat Zimon in zijn ruime stal over de muur (ca 1.20 hoog) bij de buurpony kan (geen tralies ofzo, gewoon echt contact) en je ziet ze regelmatig neuzen of kroelen.Op de wei staat hij met een pony waar hij het goed mee kan vinden en eromheen staan allemaal andere paarden. Dus ook daar heeft hij contact. Ik ben 6 dagen per week met hem bezig en onder het rijden en loswerken is hij juist erg rustig. Als je maar met hem bezig bent! En dan staat hij ook naderhand lekker te dutten op de poetsplaats.
Ik ben zelf echt wel bereid te wachten, maar de staleigenaar wil snel verbetering zien en anders moet ik naar iets anders uitkijken. Hij wil rust op stal. Ik zou het erg jammer vinden als ik weer weg moet want deze stal is op heel veel punten echt ideaal.

Het heeft weinig zin om te reageren als je niet leest wat er al gezegd is :+

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:30

Even een update: helaas moet ik toch met mijn paard verhuizen. Ik vind zelf overigens wel dat hij veel rustiger is geworden; hij lag vanochtend zelfs toen ik kwam. Hij wordt alleen onrustig rond etenstijd en als hij naar/van de wei mag. Ik heb recent niet meer geinformeerd wat hij doet als er iemand gaat rijden, want het is gewoon heel duidelijk: deze stal gaat het niet worden. Ik ga mezelf dus niet meer pesten door slechte berichten over zijn gedrag te horen, maar ik geniet van een heerlijk ontspannen paard op de poetsplaats en tijdens het rijden ;-) Het goede nieuws is dat ik een fijne andere stal heb gevonden, waar ze dit gedrag acceptabel vinden en waar de faciliteiten en weidegang niet helemaal hetzelfde zijn, maar toch nog heel acceptabel. Ik heb nog wat homeopathische korreltjes die ik enkele weken terug heb gebruikt, en nu weer ga gebruiken voor de verhuizing, en ik heb een aanbieding van Bach rescuedruppels (meerdere flesjes) aangeschaft zodat ik hem daar ook mee kan helpen, en ik zie dat hij gewoon kalmeert na een paar weken. Ik heb er vertrouwen in!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:38

Mijn paard is ook een poos onrustig geweest toen ze na een paar maanden weg te zijn geweest, weer terug kwam. Ik heb toen op verschillende plaatsen in de paddock hooinetten gehangen, zodat ze eigenlijk de hele dag kon knabbelen. Na ongeveer 6 weken was ze weer haar kalme zelf.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:46

Strezz compositum van Phytonics helpt goed, dit is homeopatisch maar wel behoorlijk sterk. Paarden worde er niet suf van maar wel wat gelaten.
Verder denk ik dat er iets op die stal kan zijn geweest wat je paard niet beviel. Ik ben nl van mening dat wanneer het echt een fijne plek is voor je paard, hij daar zeer snel zal wennen en niet heel lang onrustig zal blijven. Misschien was het wel de negatieve uitstraling van de eigenaar...
Overigens vind ik alleen onrust tijdens voertijd en met buiten/binnen zetten wijzen op een beetje onzeker gedrag en ik vind het heel vreemd als de eigenaar daar niet mee om kan gaan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:17

Het is niet omdat een ander dit ook al had gezegd en dat TS blijkbaar geen zin heeft omhet probleem echt te gaan oplossen op een manier die in de ogen van een paard de beste manier zou blijken te zijn, dat het niet meer van belang is, en de uitleg ik heb er geen centen voor, ik heb er niet voldoende plaats voor, of andere uitspraken is hier eigenlijk ondergeschikt, ofwel kan je een paard op een paardvriendelijke manier houden en onderhouden, of je kan het niet.
Je gaat ook geen walvis of een grote haai in je badkuip houden hé, dit is niet conform aan de noden die zo'n beest echt nodig heeft, met paarden is zeker ook belangrijk daar oog voor te hebben.

Naskapower schreef:
aeolusnr1 schreef:
Annemarievzr schreef:
Vanochtend al een poging gedaan te reageren maar mijn bericht is nog ergens rondzwervend in cyberspace en nog steeds niet hier aangekomen..... Dank voor de tips! Ik wilde nog toevoegen dat Zimon in zijn ruime stal over de muur (ca 1.20 hoog) bij de buurpony kan (geen tralies ofzo, gewoon echt contact) en je ziet ze regelmatig neuzen of kroelen.Op de wei staat hij met een pony waar hij het goed mee kan vinden en eromheen staan allemaal andere paarden. Dus ook daar heeft hij contact. Ik ben 6 dagen per week met hem bezig en onder het rijden en loswerken is hij juist erg rustig. Als je maar met hem bezig bent! En dan staat hij ook naderhand lekker te dutten op de poetsplaats.

Het heeft weinig zin om te reageren als je niet leest wat er al gezegd is :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:50

aeolusnr1 ik snap echt helemaal niets van jouw reactie?
Haar paard staat samen met een ander paard?
Waar lees jij dat zij ergens geen geld voor heeft? Geen zin in heeft?