Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UltimOo

Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 13:28

Ik heb een vraag aan de jury leden hier op bokt.

Bij een van de laatste onderdelen op je protocol staat het punt rijvaardigheid en effect van de hulpen.
Op welke “factoren” word hier door de juryleden gelet? En dan gaat het om een B proef bij de paarden.

Ik had namelijk van het weekend een proef gereden met mijn fries. In deze proef behaalden we 196 punten en een 1e prijs.
De enige keren commentaar wat ik op mijn protocol had staan waren: Volte niet rond genoeg.
Alle overgangen (het punt waar je uit komt bij “effect van de hulpen”) waren beoordeeld met een 7 of 8.

Als eindcijfer had ik bij “rijvaardigheid en effect van de hulpen” een 6.

Waar word dat cijfer eigenlijk op gebaseerd? Aangezien alle onderdelen waar je een “hulp” geeft werden beoordeeld met een 7.

Nou open ik dit topic helemaal niet om te zieken over die 6 op mijn protocol, maar gewoon om te weten waar op gelet word, en hoe een jury bij dit cijfer uit komt :)

ambre

Re: Rijvaardigheid en effect van de hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:33

Bij de rijvaardigheid kijk ik naar hoe dingen in de proef voorbereid en uitgevoerd worden.
Als er problemen zijn dan kijk ik hoe iemand dat oplost.
Effect vd hulpen is zoals het er staat,is het paard niet aan het been of slaat het naar het been dan kost dat best punten.
Hetzelfde met teugelhulpen,trekken of juist loshangende teugels reken ik daar ook onder,maar ook onder rijvaardigheid.
Is het paard dus correct aan de hulp en zie ik een ruiter die duidelijk het paard onder controle heeft op een ontspannen manier dan ga ik hoger zitten.
Helaas komt het bij mij niet zo vaak voor in de B of L...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 14:39

Rijvaardigheid en effect van de hulpen is een interessant onderdeel. Hoe heeft de ruiter zijn paard rijtechnisch voor elkaar? Hoe werkt deze in? Toont deze gevoel in het rijden? Stemt deze de hulpen op elkaar af? Gebruikt de ruiter de hulpen correct? Hoe corrigeert de ruiter het paard in de proef? Reageert het paard correct op de hulpen? Gaat het paard op kleine hulpen voorwaarts? Zijn ruiter en paard een eenheid? Is er een samenwerking tussen ruiter en paard?

Het mag duidelijk zijn dat dit best een moeilijk onderdeel is en dat hier niet vaak een echt hoog cijfer voor valt te geven. Meestal is dit een zelfs een 5 of een 6. Bij de betere combinaties is dit meestal een 7 en bij de echte uitschieters een 8. Een 9 of hoger heb ik nog niet kunnen geven voor dit onderdeel.

Uiteraard stem je de eisen en verwachtingen af op het nivo maar dat is met alle onderdelen zo. Je verwacht van een B combinatie andere dingen dan van een ZZ combinatie.

Ik heb jouw proef niet gezien maar 196 zijn hele nette punten en als je aangeeft veel 7-ens te hebben gereden dan zou het misschien wel een 7 geweest kunnen zijn. Wat had je voor impuls? Zijn daar misschien opmerkingen over gemaakt? Of op houding en zit toevallig?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 14:44

Bedankt voor de uitleg! Hier word ik alweer veel wijzer van :j

@Suzanne ik had op mijn Impuls een 7 en houding en zit een 8, bij beiden stond verder geen commentaar bij :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 15:48

UltimOo schreef:

@Suzanne ik had op mijn Impuls een 7 en houding en zit een 8, bij beiden stond verder geen commentaar bij :)

Dan vind ik het raar. Dan had het best een 7 mogen zijn.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:43

Ik heb je dit weekend dan wel niet zien rijden, maar heb je vaak genoeg rond zien sturen om de indruk te hebben dat een 7 op dit onderdeel ook best in het geheel had gepast ;) Zeker als je de rest van je proef ook in de hogere punten zat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:46

Suzanne F. schreef:
UltimOo schreef:

Dan vind ik het raar. Dan had het best een 7 mogen zijn.

Ik heb ook vaak wel een 7 of 8 op impuls en een 7 of 8 en zelfs een keer een 9 op houding en/of zit.
Maar effect van de hulpen is bij mij ook weleens een 6.

Die van mij is best zwaar in de hand.
Hij is wel vlot aan het been.

Ik denk dat het bij mij daar mee te maken heeft.