Camera in trailer, hoe monteren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Camera in trailer, hoe monteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 13:08

Ik moet volgende week mijn merrie en veulen verhuizen van Amsterdam naar Peize. Dit is 190 km dus met de trailer denk ik krap 3 uur rijden. Omdat ik het allemaal nogal spannend vind zou ik graag een camera in de trailer hangen. Ik heb een beveiligingscamera die tijdens de dracht in de stal gehangen heeft en het liefst zou ik deze hiervoor gebruiken.

De vraag nu, hoe sluit ik dit aan? Ik ben best wel handig, maar ben er niet uit wat nou de beste oplossing is. Het is een camera uit China en ik kan niet echt vinden hoeveel volt die is. Op de normale adapter staat: input: 100-240VAC50/60Hz en output: 5V --- 2A DC. Betekend dit dat hij niet op de aanstekeraansluiting kan? Als dit wel zo is is er vast wel een adapter te vinden bij de Media Markt, het stekkertje is vrij universeel volgens mij. Deze kan ik zelf dan aanpassen dat hij lang genoeg wordt om naar de trailer te kunnen. Probleem is dan alleen dat ik een kabeltje over de trekhaak moet doen. Ik heb ook gelezen dat je hem aan het lampje aan kan sluiten in de trailer. Is deze altijd een bepaald voltage? Dit zou natuurlijk het handigst zijn want dan heb ik die kabel niet.

Ik kan ook een nieuwe camera kopen, maar omdat ik deze heb en nooit meer ergens anders voor ga gebruiken vind ik dat zonde.

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen!

Ibbel

Re: Camera in trailer, hoe monteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:37

Staat staat toch duidelijk op de adapter? 5V dus, dus dat gaat in een auto (12V) niet lukken. Je zult dus een adapter van 12 naar 5 V moeten zien te vinden. Ik vermoed dat dat nog hard zoeken wordt...

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 17:51

Eerst kijken hoeveel volt het interieur lampje is. Want die zijn meestal minder dan 12 V. Ik heb een draadloze achteruitrij camera gehaald en aangesloten op het lampje, en die blijft er standaard in. Kunnen we altijd onze paarden in de gaten houden, vooral handig bij nieuwe of jonge dieren. Maar wat zit er aan de andere kant van de camera? Monitor? Wat dat moet dan ook op de auto voeding komen. Om het goedkoop te houden zou het kunnen, om het makkelijk te doen zou ik gaan voor bluetooth wireless.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:59

Ik heb een aantal jaar geleden een achteruit rij camera bij de gamma gekocht voor 100 euro. Aangesloten op de binnenverlichting. Prima ding voor weinig geld. Wellicht is dat een idee?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:01

renep schreef:
Eerst kijken hoeveel volt het interieur lampje is. Want die zijn meestal minder dan 12 V.

Haal je Volt en Watt niet door elkaar? Alles aan, in en om een auto is 12V, want de accu is 12V. Daar helpt geen moedertje lief aan...
Binnenverlichting is vaak 5W, maar dat is heel wat anders...

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:48

Ibbel schreef:
Staat staat toch duidelijk op de adapter? 5V dus, dus dat gaat in een auto (12V) niet lukken. Je zult dus een adapter van 12 naar 5 V moeten zien te vinden. Ik vermoed dat dat nog hard zoeken wordt...

Maar daar heb je toch transformators voor? Ik ben niet zo goed in natuurkunde, maar bij proeven konden wij via een apparaatje dat heel simpel omzetten. Al had ik uiteindelijk een 3, dus ik zou er niet teveel op vertrouwen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:56

Zeker heb je daar transformators voor, maar van 12 naar 5V is niet zo gebruikelijk. Van 220 naar whatever, ja, al die adaptors die bij je telefoon, je laptop en je MP3 speler worden bijgeleverd zijn niets anders dan trafo's. Maar dat wil niet zeggen dat er commercieel trafo's te krijgen zijn die van willekeurig welk voltage naar een andere gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:06

Ibbel maar haal jij nu niet wat door elkaar?? Output en input. Zover ik de beschrijving van de TS snap, is die camera gewoon 1 op het lichtnet (100/240 volt), en dat ga je nooit niet zover om kunnen bouwen dat het op maar 12 volt werkt. Daar heeft de auto dan nooit genoeg stroom voor. Maar ik ben geen ster in natuurkunde en kan me dus vergissen :D

Ik heb zelf ook een achteruitrijcamera gekocht, op Ebay Duitsland. Heb een extra groot scherm, omdat ik bijna altijd alleen rijd. Koste ongeveer een 140 euro. En ik heb de camera met ducktape in de trailer geplakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:09

De adapter zit op het lichtnet, idd, en de camera krijgt via de adapter 5V. Ik kan er echt niets anders van maken. De output van de adapter is 5V, en daar draait de camera op.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:17

Dankjullie voor de reacties!!

Ibbel als ik had gesnapt of de output die op de adapter staat ook betekend dat dat het enige is wat de camera kan hebben, had ik de vraag niet gesteld ;) op de (10W) lader van mijn iphone staat immers bijna hetzelfde (output 5.1V --- 2.1A) en hier heb ik gewoon een autolader voor die het prima doet.

Het is een draadloze camera op wifi. Dat netwerk maak ik met mijn Macbook en deze werkt prima 3 uur op de batterij. (Deze constructie is eerder gebruikt en werkt ook op een grotere afstand dan auto/trailer) Het idee is dus ook om deze te gebruiken als scherm in de auto.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 23:19

rina schreef:
Ibbel maar haal jij nu niet wat door elkaar?? Output en input. Zover ik de beschrijving van de TS snap, is die camera gewoon 1 op het lichtnet (100/240 volt), en dat ga je nooit niet zover om kunnen bouwen dat het op maar 12 volt werkt. Daar heeft de auto dan nooit genoeg stroom voor. Maar ik ben geen ster in natuurkunde en kan me dus vergissen :D

Het is idd een camera met lichtnet adapter. Ik weet dat ze er transformators (?) zijn met een normale stekker voor in de auto. Deze zijn vrij duur dus als het niet hoeft ga ik hier graag omheen...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:17

Bonnieaw schreef:
Dankjullie voor de reacties!!

Ibbel als ik had gesnapt of de output die op de adapter staat ook betekend dat dat het enige is wat de camera kan hebben, had ik de vraag niet gesteld ;) op de (10W) lader van mijn iphone staat immers bijna hetzelfde (output 5.1V --- 2.1A) en hier heb ik gewoon een autolader voor die het prima doet.

Voltage is de spanning die een apparaat aankan. Zie het als een fietsband. Te hoge spanning en hij klapt.
Te lage spanning is meestal minder erg, je kunt een 9V of 12V-apparaat best aan een 6V adapter hangen, maar het opladen zal bv langzamer gaan. Want als er vermogen moet worden geleverd (uitgedrukt in Watt) dan is dat ook minder als het voltage te laag is (vergelijk het met de snelheid die je kunt fietsen op slappe banden, dat lukt ook niet zo goed).

Hoger vermogen bij hetzelfde voltage betekent dus dat je apparaat sterker is. Voor een adapter maakt dat niet zoveel uit, er is nauwelijks 'kracht' nodig om iets op te laden, en meer Watts maakt het ding alleen maar warmer.

Dus dat je iPhone adapter 10W is, is irrelevant. Dat-ie 5,1V is, is wel interessant, want dat is in principe nog wel te overleven voor je 5V camera. En het amperage is ook vergelijkbaar (moet ook niet te hoog of te hoog zijn). En er zijn misschien nog wel andere 5V telefoonadapters ook. Dan zou ik eens kijken of er een (merkloze/universele) telefoonadapter te krijgen is met een passende stekker...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:51

Er beginnen weer wat dingen van vroeger op school boven te komen :D Heb echt heel weinig natuurkunde gehad, maar ja Ibbel zoals je het uitlegt klopt dat wel.

Maar puntje imo blijft dan wel dat die adapter wel 5 volt is, maar de output van de trailer 12 volt. En er zit bij mijn weten nergens in een trailer een aanstekerslot waar je die in aan kan sluiten :+ Zou je dus al een adapter moeten hebben die ipv een stekker alleen maar draadjes heeft. Anders zou je nl die camera, die ook stroom moet hebben, een toevoer moeten geven vanuit de auto. Wireless with wire :D

TS heb je al eens gekeken bij de kijkshop oid. Die hebben vaak ook van die cameraatjes voor niet teveel. Of op Ebay Duitsland. Heb even voor je gezocht http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0& ... unk&_frs=1

Voor een 50 a 60 euro heb je al een complete set, waarvan je zeker weet dat het gaat werken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:35

Dat wilde TS dus ook, aansluiting in de auto op de aansteker en dan het snoer verlengen tot in de trailer.
Dus dan kun je idd uit met een 12V autoadapter naar 5V. Stekker moet er toch af als je een telefoonadapter koopt, langer snoer er aan, en een passende stekker, en dan ben je er.

Alternatief is de aanstekerplug er af knippen, en een aftakking maken van de binnenverlichting van de trailer (of de binnenverlichting even ontkoppelen), daar de draadjes van de adapter verbinden en de camera aansluiten.

Oh, en het wireless had betrekking op de wifi, niet op de elektriek. Die kan bij mijn weten nergens nog wireless. Dat zou wel knap zijn nl...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:33

Aanstekerstekker kun je trouwens bij een iPhone adapter er beter niet afhalen, want de trafo zit in de stekker :D Maar er zijn misschien andere adapters wel bruikbaar.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 16:41

Een ander idee misschien ....
Wij hebben een babyfoon met camera aangeschaft voor in de trailer, gaat op batterijen, handset is oplaadbaar. Spul kostte nog geen 50 euri bij de mediamarkt. Werkt super.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:58

Ibbel schreef:
Oh, en het wireless had betrekking op de wifi, niet op de elektriek. Die kan bij mijn weten nergens nog wireless. Dat zou wel knap zijn nl...

:') :D

Maar dat bedoelde ik ook met wireless with wire. Lijkt me echt niet handig. En daarbij TS gaat jou laptop het zo lang volhouden zonder stroom?? Of heb je meer dan 1 aansteker in je auto? Imo kan je idd veel goedkoper een compleet setje kopen, al dan niet een babyfoon of een achteruitrijcamera. Ik heb op Ebay ook al verschillende adapters gezien (niet gelet op het voltage), waarmee je dus je camera zou kunnen aansluiten. Maar die kosten met stekker voor de aansteker ook al 25 euro, en daarbij moet je dan nog eens extra (passende) kabel gaan kopen om het te kunnen verlengen. Ik denk dat je net zo duur uit bent dan een kant en klaar setje kopen.
In dit geval ben ik bang dat cheap duur wordt. En een babyfoon kan je na de rit altijd weer op MP verkopen ;)

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 01:04

Ik heb weer even wat stof om over na te denken! :)

rina ja mijn computer kan lang genoeg zonder stroom

Proudje ik ga morgen even bij de mediamarkt snuffelen

Ibbel thanks voor je duidelijke technische uitleg :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 01:22

Proudje schreef:
Een ander idee misschien ....
Wij hebben een babyfoon met camera aangeschaft voor in de trailer, gaat op batterijen, handset is oplaadbaar. Spul kostte nog geen 50 euri bij de mediamarkt. Werkt super.

Mag ik vragen welke je hebt? Ik zie ze alleen maar van rond de 100 euro?

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:06

Zal vandaag even in de trailer spieken welk merk :o

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:08

Even gekeken en het is een alecto ( de dvm 10). Gekocht in een dagaanbieding van de mediamarkt door hubbie... Zie ze nu alleen maar voor € 89,- :\

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 18:59

Mijn probleem is op een heel andere manier opgelost :) Ze gaan nu met een vrachtwagentje. Mocht hier nog geen camera inzitten kan ik makkelijk mijne aansluiten als ik een 12v adapter vind. Ik vind het nu ook niet zo vervelend als dat niet zou lukken want ik vind ze een stuk fijner staan op de vrachtwagen dan in een trailer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:07

Proudje schreef:
Even gekeken en het is een alecto ( de dvm 10). Gekocht in een dagaanbieding van de mediamarkt door hubbie... Zie ze nu alleen maar voor € 89,- :\

Helaas, heel erg bedankt voor het kijken.. dan wacht ik denk ik even op een aanbieding