angstige konik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jansgrietje

angstige konik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:15

Wij hebben ons twee maanden geleden een konik paard gekocht van 7 jaar oud, een ruin met de naam pedro. Het is een lief en aanhankelijk paardje maar hij heeft een minpunt, hij is echt bang van alles en nog wat ... bij de vorige eigenaar stond hij op een weide en bij ons ook maar er zijn iets meer omgevingsgeluiden ... heeft iemand al ervaring met het schrikachtig gedrag van dit ras ?
Graag jullie tips !

_Nikita

Re: angstige konik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:20

Komt Pedro uit het wild? En weet je of hij bij de vorige eigenaar ook al bang was?

jansgrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 20:32

De vorige eigenaars hebben hem rond de leeftijd van 3 jaar zadelmak gemaakt, maar waar hij voordien vandaan kwam weten we niet, zij wisten zelfs niet dat het een konik was. We gaan het bij de vorige eigenaars eens navragen.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:17

Ik heb namelijk een Exmoor pony die uit het wild komt, die is ook angstiger dan veel andere paarden. Bij mij is het een kwestie van goed gedrag veel belonen, veel geduld hebben en altijd berekend zijn op een schrikreactie zonder daar zelf van te schrikken. Als jij (de leider) namelijk ook schrikt, dan moet het namelijk wel echt eng zijn!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:20

Imo kan wat omgevingsgeluid geen kwaad. Hij leert vanzelf dat er niks aan de hand is zonder dat jij er wat aan hoeft te doen :) het paardje moet er even doorheen gok ik. Die van mij heeft 4 Jaar op het land gestaan en ik ben elke dag met hem naar buiten geweest eerst door het dorp en later langs groot verkeer (ik had het geluk dat ze overal aan het bouwen waren en zijn :') ) nu zijn we 3 maanden verder en hij is bijna nergens meer bang van :)

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:33

Lijkt mij ook een leerproces. Wellicht dat veel grondwerk, vertrouwen opbouwen en een (al dan niet zelf opgezette mini-) schriktraining hierbij kunnen helpen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:52

jansgrietje schreef:
De vorige eigenaars hebben hem rond de leeftijd van 3 jaar zadelmak gemaakt, maar waar hij voordien vandaan kwam weten we niet, zij wisten zelfs niet dat het een konik was. We gaan het bij de vorige eigenaars eens navragen.
Hoe weten jullie dan dat het een konik is?

Kampvuurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:14

Hij zal gewoon nog moeten wennen. Ik denk zeker dat dit in de loop der tijd echt beter wordt, maar daar zul je wel wat tijd en energie in moeten steken.

maiateck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:37

lekker rustig aandoen, langzaam alles opbouwen. eventueel eerst aan de plek laten wennen en aan jou/jullie en dan alles rustig oppakken. dan krijgt het paard beetje vertrouwen enzo en is hij al snel minder angstig. mijn oude verzorgpony was een tarpan die stamt volgensmij af van de konik en die was heel braaf rustig en deed niks kwaad

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:58

maiateck schreef:
lekker rustig aandoen, langzaam alles opbouwen. eventueel eerst aan de plek laten wennen en aan jou/jullie en dan alles rustig oppakken. dan krijgt het paard beetje vertrouwen enzo en is hij al snel minder angstig. mijn oude verzorgpony was een tarpan die stamt volgensmij af van de konik en die was heel braaf rustig en deed niks kwaad

De Tarpan is uitgestorven daar loopt geen vertegenwoordiger meer van rond sinds 1887.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarpan

Men probeert om de Tarpan terug te fokken en een van de resultaten is de Konik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:04

Cassidy schreef:
maiateck schreef:

De Tarpan is uitgestorven daar loopt geen vertegenwoordiger meer van rond sinds 1887.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tarpan

Men probeert om de Tarpan terug te fokken en een van de resultaten is de Konik.

Konik staat ook wel bekend als teruggefokte tarpan, maar dat is meer selectie op uiterlijke kenmerken dan wat anders.

Men gaat er wel van uit dat konik (en ook hucul) tarpan als basis hebben vanwaaruit de boeren de meest bruikbare dieren selecteerden om een ras te fokken dat voor hun boerderij een geschikte werkpony was.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:07

Terugfokken kan nooit. Maar idd, selectie voor de Konik is op uiterlijke kenmerken, al het andere kan namelijk niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 18:09

Cassidy schreef:
Terugfokken kan nooit. Maar idd, selectie voor de Konik is op uiterlijke kenmerken, al het andere kan namelijk niet.

Promotiepraatje, geld moet ergens vandaan komen :)

jansgrietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 19:18

Wat wij willen weten is of dit ras van nature zo schrikachtig is,,,dan steken we er geen moeite meer in en houden we hem zo wel. De hoefsmid had er onlangs ook geen goed oog in, kon wel de voorste hoeven doen maar niet de achterste.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:26

nee dat zijn ze niet

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:29

Van nature hoeft niet, maar te laat begonnen met basisvaardigheden kan wel degelijk invloed hebben. Zo'n paard enkel als grasmaaier houden kan, maar zelfs dan moet je dit dier kunnen behandelen (smid, vaccinatie, ontwormen, controle op wondjes, etc.) Enkel al omdat de bodem in NL niet helpt met het afslijten van de hoeven en de maat van de wei ontwormen veelal noodzakelijk maakt. Daarnaast zal juist het niks doen (behalve 2-6x per jaar) enkel meer stress opleveren dan de gewoonte om elke dag even in handen te zijn, zeker als dat in handen zijn iets oplevert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 20:28

Het ras is van nature niet schrikachtig, maar als hij menselijk contact niet gewend is, dan kan hij idd schrikkerig reageren. Dat valt aan te pakken, als je maar weet hoe.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:53

jansgrietje schreef:
Wat wij willen weten is of dit ras van nature zo schrikachtig is,,,dan steken we er geen moeite meer in en houden we hem zo wel. De hoefsmid had er onlangs ook geen goed oog in, kon wel de voorste hoeven doen maar niet de achterste.

zijn jullie wel blij met het beestje? sorry maar komt bij mij over alsof jullie hem niet zo leuk vinden :o vrijwel elk dier kan je rustig maken. als je de tijd er maar voor neemt.

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:59

Zelfs al zou je pony (ras) van nature schrikachtig zijn, dan nog kun je er veel aan doen om dat te verminderen. Hoe meer vertrouwen de pony in jou krijgt, hoe minder de schrikreactie zal worden.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 19:27

Hoi, hier kan wel een jaar inzitten of misschien wel 2 om hem dat helemaal te leren. Als je pony op stal staat is het misschien wel handig om er een radio bij te zetten. Dat een paar dagen volhouden. De training begint bij de kleine dingetjes, bijvoorbeeld hij schrikt van iets wat valt. Als de pony jou niet vertrouwt heb het geen zin, zorg dus eerst voor vertrouwen (Kan ook een heel tijd in zitten). Borstel hem zo vaak, kom vaak zijn stal binnen met iets lekkers. Wandel met hem. Schrikt hij ergens van? Zet hem stil. Voor meer info, als hij bijvoorbeeld geen halster om kan, stuur mij een berichtje

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:10

Koniks staan er net om bekend dat ze van nature uit NIET schrikachtig zijn. Degenen die ik ken die het wél zijn, zijn exemplaren die FOUT behandeld werden nadat ze uit hun "semi-wilde" omgeving gehaald zjin geweest. Als men ze dan direct aanpakt, zoals men een veulen of jong paard uit een traditionele kweek gaat aanpakken, loopt het fout. Want Koniks denken en reageren anders,in het kort gezegd komt het er op neer dat je veel meer moet luisteren, kijken, observeren en in overleg met hen gaan, dan wel je eigen wil proberen op te leggen.
koniks in de reservaten zoeken zelf de bezoekers op, koniks zijn van nature uit nieuwsgierig. natuurlijk worden ze schuw als die nieuwsgierigheid een negatief gevolg heeft.
Vb: mijn konik kwam uit het reservaat toen hij net geen 3 was en kende niets/niemand. Hij kende geen halster, kon niet mee lopen aan een touw en je kon hem met veel geduld enkel aan zijn hoofd aanraken. Zijn voeten zagen er niet uit, maar op dat moment ga je niet direct een smid bellen, de pony in een hoefkar dringen en met man en macht die voeten gaan doen?! met een zachte aanpak, was hij na een paar maanden "mensgericht " en vriendelijk. De eerste keer dat ik hem met groot verkeer liet kennismaken, had hij intussen geleerd dat het leuk en veilig was om mij te volgen, aan een koord. dus dat deed hij ook. we zijn dan op een oprit van een huis gaan staan langs de provinciebaan hier, ik streelde hem, praatte met hem en gaf hem af en toe een schijfje wortel. intussen denderden den vrachtwagens en bussen en pikdorsers hier voorbij. Ik praatte gewoon rustig verder , keek zelf niet op naar dat verkeer, het was gewoon hij en ik... 14 dagen later nam hij deel aan een processie in het dorp. Ok, natuurlijk is hij kijkerig naar alle nieuwe dingen, maar hij heeft er geen slechte ervaringen mee en dat stelt hem gerust.
In Polen en ook veel in duitsland worden koniks ingezet als therapiepaarden, juist omwille van hun gelatenheid en rustige aard.
Ik vermoed dus dat jouw konik een slechte ervaring heeft opgedaan , en natuurlijk is het altijd lastig er zoiets uit te krijgen, maar dat ligt echt niet aan zijn ras hoor.
informeer bij de vorige eigenaar wat er in de periode tussen 3 en 7 jaar gebeurd is, dring er op aan dat ze eerlijk zijn, zodat je weet waar je aan toe bent. Sommige smeden kunnen ook behoorlijk dominant en "grof" te werk gaan, mss heeft het paardje daarom angst van de smid. veel succes in elk geval. het zijn erg leuke paardjes, zou jammer zijn moest er weer eentje "misopgevoed" zijn. heb je ook foto's van hem? rij je er ook mee? Hoe is hij bij het rijden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:14

ElisaAppie6 schreef:
Hoi, hier kan wel een jaar inzitten of misschien wel 2 om hem dat helemaal te leren. Als je pony op stal staat is het misschien wel handig om er een radio bij te zetten. Dat een paar dagen volhouden. De training begint bij de kleine dingetjes, bijvoorbeeld hij schrikt van iets wat valt. Als de pony jou niet vertrouwt heb het geen zin, zorg dus eerst voor vertrouwen (Kan ook een heel tijd in zitten). Borstel hem zo vaak, kom vaak zijn stal binnen met iets lekkers. Wandel met hem. Schrikt hij ergens van? Zet hem stil. Voor meer info, als hij bijvoorbeeld geen halster om kan, stuur mij een berichtje

Stilzetten is het verkeerde wat je gaat doen, want energie moet je af kunnen laten vloeien en dat lukt niet met stilzetten.
Verder is angstig gedrag met een aantal maanden bekeken, als je weet waar je mee bezig bent. Hoeft echt geen jaren te duren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 21:25

Bij mij in de buurt lopen Konik paarden langs de waalstranden los rond. En die zijn alles behalve angstig. Zijn ontzettend kalm, niet snel van hun stuk te brengen en de jongere paarden zijn nog wat nieuwsgierig en schrikken ook niet van een blaffende hond.

Staat het paard in een kudde? En bij de vorige eigenaar?