Tips eerste springwedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Heidi

Tips eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:45

Hoi!

Zaterdag ga ik voor de 1e keer B springen met mijn D-pony Otje, we moeten dus 80 cm :))
Ik heb er heel veel zin in maar ben ook heel zenuwachtig omdat ik totaal niet weet waar je op moet letten, en hoe je het parcours onthoud na een keer een rondje eroverheen lopen :')
Verder weet ik dat er veel op stijl word gelet in de B, maar waar moet ik nou het meeste op letten om een goede indruk achter te laten? En moet ik binnen komen in stap, draf of galop voor het groeten?
En als laatste, hoeveel strafpunten krijg je bij een weigering, en hoeveel bij een balk?

xx
Afbeelding

xxsalinaxx

Re: Tips eerste springwedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:47

ik heb binnenkort ook mijn eerste officiële springparcours, ik moet 90 cm / 1m
dus ik lees even mee! wel succes alvast! komt goed!

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:06

om te onthouden welke route je moet kan je de eerste letter(s) van de kleur van de hindernis onthouden, en als er bijv maar 1 keer een eenkleurige tussen zit (bijv de 3e) onthoud je dat ook wel, en gewoon gaan met die banaan, niet extra figuren rijden voor een goede aanloop

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:12

Ga je nu voor de allereerste keer op spring wedstrijd meteen B starten?
Ik zou je aanraden eerst een paar keer BB te starten.

Parcours moet je onthouden door te lopen. En als je denkt dat je het na 1x lopen niet weet loop je nog een keer.
En loop zoals je hoort te rijden. Snijdt dus gen bochten af om eerder bij de volgende hindernis te zijn.

Wat betreft de strafpunten bij een weigering en bij een balk is beide 4 strafpunten.
Misschien kan je het reglement eens door lezen om te weten wat er bij komt kijken.

het binnenkomen in galop of stap is niet van belang.
Van belang is dat je je pony onder controle hebt.
Dat je netjes zit. Dat je probeert om in de goede galop te rijden als je een bocht rijdt.
Dus neem je pony terug en spring opnieuw aan als je in de verkeerde zit.

Heel veel succes!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:37

Bedankt! Ik heb een keer bb gesprongen en dat ging goed :) maar dat was heel onofficieel en daar heb ik niet echt op de regeltjes gelet haha!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 22:39

Ik doe altijd het parcours een keer lopen, dan ergens gaan staan en hem in je hoofd blijven herhalen. En andere mensen die hem niet weten het parcours uitleggen. Dat helpt bij mij, omdat je hem dan voor jezelf ook herhaald.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:05

Ik liep altijd het parcours 1 of 2 keer en liep het daarna nog een keer in gedachten na terwijl ik in het midden stond (dan kan je nog een keer kijken als je het toch niet meer weet). Inderdaad niet 'lui' zijn met parcours verkennen en dezelfde lijn lopen die je van plan bent om te rijden met je pony.

Veel succes!

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:07

Het binnenkomen rijden is wel degelijk van belang.
In de B werken ze niet meer met strafpunten maar met stijlpunten.
Ik zou zeggen lees het reglement heel goed door.

LeonieHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:12

mooie pony! je zit ook een een goede springhouding!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:15

Gewoon proberen niet te zenuwachtig te zijn en goed de lijnen bekijken vooraf, zodat je al weet hoe je gaat rijden. Dat geeft rust. Zelf was ik mega zenuwachtig de eerste keer en dus hoorde ik de bel niet. Dat was al een weigering :') Dus toen ben ik uitgebeld omdat ze 2x weigerde daarna. BB hadden ze toen nog niet echt hier in de buurt, dus ben gewoon meteen b gestart. Moet ook gewoon kunnen lijkt me.

lornalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:03

ik ga volgende week eerste keer b starten omdat er hier in de buurt geen bb parcoursen zijn voor pony's start ik gelijk b

Arkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 11:13

Ik loop het parcours altijd 1 x en dan gewoon in je hoofd het parcours telkens herhalen. Er staan ook bordjes bij met nummers dus dat is ook fijn :')
Verder krijg je stijlpunten en de strafpunten gaan van je stijlpunten af. Je krijgt voor balkjes en ongehoorzaamheden beide 4 strafpunten. En bij 3 weigeringen word je uitgebeld
Het binnenkomen is wel van belang, de jury ziet dat het liefst in een gecontroleerde galop
En verder in een rustige regelmaat (in galop) het parcours te proberen rijden

Veel succes! :)

HxH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:47

Zorg dat je bij het parcours verkennen het hele parcours zelf loopt. Daarna steeds in je hoofd het parcours herhalen. Een balkje is 4 strafpunten. De eerste weigering is ook 4 strafpunten, de tweede is 8 strafpunten en na de derde volgt uitsluiting. Over stijlpunten zou ik me de eerste wedstrijd nog niet te druk maken, maar zorg dat je met het binnenkomen alles noemt (eigen naam, naam pony, vereniging én startnummer). Verder gewoon nette lijnen rijden en een rustig, beheerst basistempo volgen. Leg je zelf niet te veel druk op. Het is nog maar jullie eerste wedstrijd, zorg er in ieder geval voor dat je er plezier in hebt!

Edit: en natuurlijk héél veel succes gewenst!

missyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:58

- parcours op stijl -
In het begin, voor de wedstrijd, loop ik altijd het parcours.

Als je de ring in komt ga je eerst groeten (tenzij iemand voor je nog het parcours springt, moet je nog even wachten)
Na je groet gaat de bel en moet je naar de eerste hindernis en het parcours springen.
1 balk = 4 strafpunten
1 weigering = 4 strafpunten
3 weigeringen = uitgebeld

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:37

zoals al genoemd is parcours zelf lopen, maar daarbij ook bij anderen kijken als dat kan, daar kun je ook een hoop uit halen!

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:40

wat je ook kunt doen is, een combinatie kijken hoe die het parcours rijdt. Tenminste als je daar tijd voor hebt.