Shetlander maakt dekens stuk, alles al geprobeerd, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Shetlander maakt dekens stuk, alles al geprobeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 14:01

Hallo,
Mijn 2 jarig Shetlandkruising ruintje maakt de dekens van mijn paarden stuk. Zolangzamerhand ben ik er echt zat van. Het zijn dure Horseware dekens en hij ropt de dekensingels, de staartflap en kortom alles waar naden aan zitten kapot. Mijn ruin is de leider van de kudde en dikke maatjes met hem. Ze eten samen, slapen tegen elkaar aan etc. Doordat hij alles accepteert van de Shet lijkt zolangzamerhand elk paard in de kudde alles van hem te accepteren. Hij loopt er als een ware Houdini doorheen. Hoe kan ik dit gedrag afleren?

Ik heb tot nu toe geprobeerd:

Antibijt
Cribbox
Sambal
Wegjagen/tik verkopen als hij het doet. Hij maakt er een spelletje van en komt gewoon weer terug
Bal in de weide voor de verveling
Gemene merrie met deken in de kudde geplaatst. Trekt zich er niks van aan en 2 uur later probeert hij het nog steeds

Ik heb 3 flessen Antibijt stuk geknipt, de vloeistof samengevoegd en de staartflap van de deken van onze merrie erin gedrenkt. Hij trekt zich er niks van aan, likt wat in de lucht, fleemt en gaat weer verder roppen. Met oog op de vliegendekens ben ik druk op zoek naar een oplossing, gezien de paarden zonder vliegendeken wel erg veel last van de dazen hebben. Hij maakt trouwens als hij zelf een deken op heeft (vliegendeken) deze ook kapot door opzij te draaien met zijn hoofd en eraan te gaan roppen tot het stuk gaat. De paarden hebben gewoon gras tot hun beschikking en krijgen ook gewoon beschikking over hooi.

Wie weet wat ik hiermee kan?

Groetjes Rianne

kyraties

Re: Shetlander maakt dekens stuk, alles al geprobeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:03

Pfff.... geen idee....

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:07

Geen deken? Blijkbaar vindt hij de deken vervelender dan de dazen.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:08

Graaskorf om? Dan blijft ie ook nog mooi dun.
Tijdens het hooi voeren kan je de shet dan apart zetten.
Je kunt moeilijk je andere paarden hun dekens ontzeggen omdat je sloper zo graag sloopt.
Dit is natuurlijk gewoon probleembestrijding, om het af te leren heb ik geen idee, sommige paarden slopen nou eenmaal.
Weet je ook zeker dat het geen verveling is?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 14:14

melkbus schreef:
Geen deken? Blijkbaar vindt hij de deken vervelender dan de dazen.

? Zelf heeft hij ook geen deken, als hij t wil slopen krijgt ie geen een om. Hij molt de dekens van de ANDERE paarden. En dat is vervelend!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 14:16

DaisyDarling schreef:
Graaskorf om? Dan blijft ie ook nog mooi dun.
Tijdens het hooi voeren kan je de shet dan apart zetten.
Je kunt moeilijk je andere paarden hun dekens ontzeggen omdat je sloper zo graag sloopt.
Dit is natuurlijk gewoon probleembestrijding, om het af te leren heb ik geen idee, sommige paarden slopen nou eenmaal.
Weet je ook zeker dat het geen verveling is?

Graaskorf zou kunnen, maar hij is 2 en een kruising, dus hij verliest best snel gewicht. Met hooi apart zetten zou kunnen, maar is niet mijn eerste keus. Ze krijgen namelijk 3 keer per dag hooi. Hij verveelt zich volgens mij wel degelijk. Maar hij is pas 2, geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen om hem te vermaken. We hebben een grote kudde met allerlei leeftijden...

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:22

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:25

Apart van elkaar zetten of gaat dat niet?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:28

sylva schreef:
We hebben een grote kudde met allerlei leeftijden...

Hoe jong zijn de meeste? Hier stonden 3 veulens van 6 maanden, een twenter en een nog wat jong grut, amuseerde zich onderling prima zonder andermans dekens te slopen (al gebeurde dat af en toe wel eens).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:29

Ik vind die graaskorf niet zo'n gek idee :)

Doordat hij niet kan bijten gaat de lol er hopelijk wel vanaf en doordat hij er langer over doet om zijn kostje bij elkaar te scharrelen, heeft hij ook minder tijd voor vervelende spelletjes :D

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:32

Het anti-bijtmasker was ook het eerste dat bij mij opkwam. Het is niet heel leuk voor hem, maar wat je zelf ook aangeeft, je hebt al veel andere dingen geprobeerd. En hij kan er 'gewoon' mee eten. Het kan zijn als hij dit een tijdje op gehad heeft, hij de gewoonte van het slopen 'vergeten' is en je hem langzaam af kunt laten. Succes ermee in ieder geval!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:36

Mijne is ook zo'n monster.
En omdat ik het belangrijk vind dat hij lekker met z'n vriend kan ravotten en lekker knuffelen, heb ik ervoor gekozen geen deken om te doen.
Het is een lastig probleem, misschien dat je hem met één apart kan zetten die geen deken op hoeft?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:07

Vooral met het zomerse weer hebben ze allemaal een vliegendeken op. Het is ook niet normaal met de dazen hier, ze zwermen er in groepjes van 15 tot 20 omheen per paard. Ze worden gewoon knettergek zonder vliegendeken. Ik heb m al alleen gehad, met een draadje ertussen. Dan mollesteert hij het draad, terwijl er zo'n 8000 volt stroom op staat. Hij gaat in paniek erdoorheen/onderdoor. Zelfs met 3 laagjes draad. Word je ook niet vrolijk van :')

Apart zetten met een ander paard is daardoor ook geen optie. Heb m al met mijn ruin apart gehad maar die mist zijn kudde en alles is van toch best chaotisch met 2 apart. Nog maar niet te spreken van weidegang. We hebben 3 weilanden en kunnen zo mooi verweiden. Verdeel je de kudde alleen om de rottige shetlander in 2-en, dan kan je al niet meer ideaal verweiden. Qua kudde staan ze in de leeftijden van 2, 3, 7, 7 en 20. Meer paarden wil ik ook niet op het land hebben, dat past gewoon niet. Ik ga eens naar dat antibijtmasker kijken, als hij daar gewoon mee kan eten moet hij daar maar eens een lesje van leren en hopelijk uiteindelijk het dan afleert. Zat zelf te hopen dat het gedrag verdwijnt als hij volgend jaar voor het karretje mag gaan lopen, dan heeft hij wat te doen.

Lieve_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:22

Bij de boerenbond kun je een spuitbus halen voor varkens die aan hun staart bijten ofzo en voor kippen. Werkt goed blijkbaar.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:25

Anders is er nog maar één optie, zijn tanden eruit!!! :D

Je kan misschien een dazenval proberen, hoeven ze geen dekens op?
Ik weet zo zeker nog niet of zo'n korf de oplossing gaat zijn, het zit vaak niet goed en/of gaat af.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 15:46

Ik zou inderdaad ook een antibijtkapje kopen voor de shet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:03

Verkopen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 16:13

Die spray, is dat op basis van chemicalien?
Zat net te kijken naar de korf, maar betwijfel of hij m ophoudt. Hij was niet direct beschikbaar in zn maat, dus ga nog langs een andere winkel om m te bekijken of t wel zou passen, voor ik m bestel.

Er staat een dazenval :)

Cowgirl, niet echt nuttig he ;) ik wou m niet eens hebben maar kan ze ook onmogelijk scheiden. Daar nog bij, waar móet zo n beest heen? Zijn al zoveel in overvloed. Belandt toch in de handel dsm. En dat wil ik niet. Als t zo makkelijk was gaf ik m weg en hoefde er ook geen topic over ;)

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 20:47

Cowgirl schreef:
Verkopen.

De pony??

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:52

Cowgirl schreef:
Verkopen.

Dat was ook mijn eerste gedachte :P
Maar ik denk dat een muilkorf (daar kunnen ze gewoon mee eten) misschien de beste optie is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 10:29

Waarom is mijn antwoord niet nuttig? Er worden dagelijks paarden verkocht.

Een muilorf vind ik niks, dan kunnen ze niet meer met elkaar krabben.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 14:40

Het is geen nuttig antwoord omdat het voor mij geen optie is. Dan had ik dit niet als vraag gehad. Dat er dagelijks paarden verkocht worden wil niet zeggen dat ik dat ook doe. Nogmaals, dan had ik geen probleem ;) ook vind ik verkopen geen oplossing, maar probleembestrijding.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 14:50

niks mis met een graasmasker, dan kan hij dit niet meer doen, maar nog wel gewoon eten . ;) ken ook een shetlander met 1 om, er is vast wel 1 die past !

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:44

sylva schreef:
Het is geen nuttig antwoord omdat het voor mij geen optie is. Dan had ik dit niet als vraag gehad. Dat er dagelijks paarden verkocht worden wil niet zeggen dat ik dat ook doe. Nogmaals, dan had ik geen probleem ;) ook vind ik verkopen geen oplossing, maar probleembestrijding.

Een graasmasker is ook probleem bestrijding. In feite is alles een probleem bestrijding want zodra je het middel weer weghaald begint het weer.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 15:52

Cowgirl schreef:
sylva schreef:

Een graasmasker is ook probleem bestrijding. In feite is alles een probleem bestrijding want zodra je het middel weer weghaald begint het weer.

En hoe wou jij het dan gaan doen? Met verkopen zadel je iemand anders op met het probleem :j