Ik heb 2 verzorg haflingers, de ene is nu 8 en daar rij ik al 5 jaar op. Het probleem is alleen dat ik met haar niet buiten de wei kan rijden. Als ze in een nieuwe omgeving rijdt voelt ze vrijheid en wil ze rennen maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als ze er eenmaal uit is genaaid krijg ik haar ook echt niet meer terug, ze negeert alles wat ik doe en rent vrolijk verder. Vorig jaar ben ik op een open veld gaan rijden en ik had niks meer te zeggen tot ik er af vloog toen stond ze wel stil haha. Ik rij haar nu sinds 2 maanden bitloos en dit gaat heel goed, zolang ik binnen de wei blijf. Het liefst wil ik gewoon lekker de bossen in kunnen zonder me zorgen te hoeven maken maar dit durf ik niet omdat ik bang ben dat ze er dan uit naait. Iemand tips/ideeën?
Ik heb nog nooit gereden met der met een ander paard erbij maar dat kan ik wel doen inderdaad.
Wat ik dan doe lichteraan, ik probeer meestal vanalles. Aan de teugels trekken werkt inderdaad niet, soms lukt het om haar in een kleine volte om te trekken en anders laat ik juist m'n teugels losser en probeer haar terug te krijgen met mn stem en zit. Weet jij welke hulpen juist wel werken?
Dat werkt idd niet. Je moet je paard kleine,korte hulpen geven. Dus in het gewone rijden al. Ook tijdens het sturen bijv vooral begeleiden nadat je een kleine korte stuurhulp hebt gegeven en niet "blijven sturen". Wanneer hij door je stop-hulp heel loopt, maak je de hulp harder, maar niet langer. Die stop,hulp geef ik maximaal 3x en bij de laatste stopt hij echt wel.