2 veulen, ook van elkaar kunnen pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

2 veulen, ook van elkaar kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 23:36

misschien onduidelijke onderwerp-zin..

Maar als je 2 veulens bij elkaar hebt staan. en je wilt er 1 pakken. Kan het zijn dat de andere door het dolle heen word..

Hoe gaan jullie hier mee om? of leren jullie dit gedrag af?

Ben ik erg benieuwd naar :D

groetjes!

xRebelx

Re: 2 veulen, ook van elkaar kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:47

Ik heb er een tijdje geleden ook 1 uit de wei moeten halen (Er stonden er nog 2 bij) en de andere 2 gingen de hele tijd om mij en het andere veulen heen rennen. Ik was uiteindelijk bij de poort en ik kon er dus niet uit omdat ze er er dan ook zouden gaan ontsnappen. Ik heb er toen even iemand bij gehaald en die heeft de andere 2 weg gejaagd zodat ik eruit kon.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:49

in de buurt blijven en steeds kleine stukjes weg en weer terug. Pas terug zetten als dier kalmeert. Het is iets dat ze moeten leren, dus niet te snel toegeven maar ook geen gevaren opzoeken. Kun je stukjes weg en weer terug ga je kleine oefeningen op een klein afstandje doen (dus je blijft even langer wat verder weg staan. Veul dat je dan mee hebt kun je leren stilstaan, stappen, pasje terug. En natuurlijk lekker knuffelen. Hou de sessies zo kort mogelijk en geef ze de tijd om alles te verwerken.
Tis voor het veulen dat overblijft erg moeilijk om alleen te zijn, gezien paarden kudde dieren zijn en dus bij elkaar willen blijven omwille de veiligheid. Heel onveilig in je eentje...

troi

Re: 2 veulen, ook van elkaar kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:53

Jonge dieren halen een groot deel van hun gevoel van veiligheid uit de kudde als jij dat verbreekt door de kudde te verstoren raken er idd veel in een behoorlijk paniek. Echt afleren hiervan gebeurt meetsal vanzelf door het ouder worden van de dieren maar nu kun je al wel heel voorzichtig en kort ze wennen aan het gescheiden zijn. Maar dat is niet makkelijk, helemaal als je een gevoelig typje hebt, en je moet stevig in je schoenen staan wil je ze geen verkeerde dingen aanleren.