Help, ruin verstoot andere ruin uit de kudde!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Help, ruin verstoot andere ruin uit de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 17:47

Hoi,

Ik zit met een probleem. Zoals je in de titel al ziet gaat het om paarden die elkaar dwars zitten binnen de kudde. Ik zal eerst even uitleggen hoe de situatie ontstaan is.

In het begin waren er 2 paarden. 1 van die paarden, de fjord (ruin) is toen verkocht. Toen kwam er een nieuw paard bij. Deze 2 kwpn merries (moeder en dochter, waarvan 1 drachtig) hebben toen even met zijn 2en gestaan. Niks aan de hand, ging prima.

Toen kwam mijn welsh x arabier ruin erbij. Na een korte kennismaking met het nodige prutsmuts ging dit ook helemaal goed. Vriendjes, en mijn ruin voelde zich lekker op zijn gemak. Lekker samen liggen in de zon en hinniken als we thuis kwamen van buitenrit.

Nou is echter de fjord terug gekomen en die gooit roet in het eten. In eerste instantie gingen de 2 ruinen samen en de 2 merries. Maar nu verstoot de fjord mijn ruin uit de groep. Hij jaagt hem gelijk bij de groep weg en daarna staan de merries en de fjord met zijn 3en lekker te grazen en mijn ruin staat aan de andere kant van de wei.. Hij mag niet bij hun in de buurt komen en ook rolt en ligt hij niet meer in het land.

Owja de fjord is pas sinds zondag terug, dus misschien trekt dit nog bij? Of kan ik iets doen? Ik vind het heel vervelend want mijn pony was net zo blij met zijn nieuwe plek!!

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

MarritdeG

Re: Help, ruin verstoot andere ruin uit de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 18:41

Niemand? :(

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:13

Ik zou het even aan kijken misschien trekt t wat bij

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 21:25

Geef het tijd, bij mijn vorige paard heeft het maanden geduurd maar toen was hij dikke maatjes met de andere ruin.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 21:36

Bedankt voor jullie reacties!

Fijn om te horen dat het in de loop van tijd nog kan veranderen. Ik dacht nou dit begint goed... Straks wordt het alleen maar erger. Het ging net ook al iets beter. Hij jaagt Friso nu nog wel weg maar laat hem verder wel met rust als er wat afstand bewaard wordt.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:39

Dat hij hem met rust laat als er afstand bewaard a, is een goed teken. Jouw paard reageert gelukkig beleefd en kent zijn nieuwe plaats, zonder steeds de confrontatie op te zoeken. En de fjord blijft niet jagen, maar jaagt hem enkel weg en dan is het goed. Het zal even duren (minstens een aantal weken), maar de kans is groot dat de boel nog een heel stuk bij trekt. Stukje bij beetje zal de fjord jouw paard waarschijnlijk steeds wat dichterbij accepteren.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 17:23

Bedankt voor de reacties! Het gaat al beter met de fjord en mijn ruintje. Nu doet echter een ander probleem voor. Sinds de fjord er is wil friso niet meer mee op buitenrit. Hij wil het erf niet eens af. Begint te protesteren, wil omdraaien, bokken en hinneken naar de anderen. Hij is niet gestresst of bang maar vooral een beetje boos... Ik heb hem in het begin met pijn in me hart aangepakt maar dit hielp helemaal niks.. Toen ben ik er maar afgestapt en met hem aan de hand het dorp uit gelopen. Daarna er weer op gegaan. Toen liep hij wel maar met moeite. Toen we eenmaal wat verder van het dorp verwijderd waren had ik hem weer aan de praat en had friso er ook weer lol in. Maar ik vind het wel heel vervelend. Op de terugweg kon ik aan hem merken dat hij heeeel graag naar huis wilde. In galop was hij gewoon 'te' enthousiast.. Wanneer we het dorp binnen kwamen begon hij al te roep naar de anderen. Hij had hier op zijn vorige stalling nooit problemen mee. Iemand ervaring? Of tips?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:43

Gewoon een kwestie van wennen en veel doen denk ik :) Als hij moeilijk weggaat als je erop zit, beginnen met aan de hand vertrekken en er even later op. Als dat goed gaat, overschakelen naar meteen erop als je vertrekt. Niet toestaan dat hij sneller gaat op weg naar huis. Je paard moet ook nog wennen aan de nieuwe situatie, als je maar veel doet wordt alleen weggaan van z'n vrienden uiteindelijk normaal.

Na een buitenritpauze van enkele weken is mijn paard ook altijd minder happig op vertrekken zonder de andere paarden, na enkele buitenritten is hij het weer gewend :)