Retour en verzendkosten betalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annika_s

Retour en verzendkosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 16:14

Beste bokkers,

Ik weet niet of het hier goed staat anders graag verplaatsen.

Ik heb vorige week een rijbroek gekocht bij een online webshop , helaas was de broek veel ste kort en heb ik de broek terug gestuurd , echter kreeg ik alleen het geld van de broek terug en moest ik ook op mijn kosten het pakket retour sturen! Ik ben nu ruim 13 euro kwijt en heb helemaal niks! Kan dit zomaar?

Ik baal hier behoorlijk van zeg maar!

Shirley

Re: Retour en verzendkosten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:16

Meestal staat het wel in de AV van de webshop, maar het is niet ongebruikelijk ...
Als je gewoon in een winkel koopt en je aankopen terugbrengt, krijg je ook je buskaartjes niet vergoed ;)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:37

Retourkosten moet je normaal altijd zelf betalen. Je hoort wel het bedrag van de broek + verzendkosten die je hebt betaald voor het naar jou sturen terug krijgen.

Dus het hele factuurbedrag hoor je terug te krijgen. Retourkosten zijn voor je eigen rekening.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:39

Dat vind ik al heel netjes, HorseTopShop :j
Zou het zelf best redelijk vinden om de verzendkosten te moeten betalen, de webshop moet die kosten immers ook maken ?
Die krijgen ze niet terug ...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:45

Shirley schreef:
Zou het zelf best redelijk vinden om de verzendkosten te moeten betalen, de webshop moet die kosten immers ook maken ?

Ja klopt. Het is verlies voor de webshop. Maar dit is volgens de wet zo bepaald. Een webshop die correct handelt, zal het complete factuurbedrag terug storten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:49

Oeps ... is dat echt zo ?
Weet er zo wel enkele te noemen waarbij dat niet het geval is :oo

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:51

Eens met HTS. Als ik het goed heb, is het zelfs ook bij wet bepaald dat je niet vooruit hoeft te betalen, maar dat het gros van de webshops dat zelf ingevoerd heeft. Alleen voor custom made artikelen mag vooraf geld gevraagd worden.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 16:54

Klopt kleinvosje.

Citaat:
Volgens de 'Wet koop op afstand' is het niet toegestaan dat je meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat je na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer je geld terug te krijgen.

Citaat:
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen - bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken - liggen bij jou.

Interessant om te lezen: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/

De consument is meer beschermt dan de meeste weten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:07

Dat blijkt dan maar weer ... dus ook al zetten ze het in hun eigen voorwaarden goed omschreven, hoef je daar niet mee in te stemmen ?
Of is het dan gewoon beter niet bij een dergelijke webshop te kopen ?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:12

Dat is het moeilijke ervan. Je bent, na de koop, akkoord gegaan met de voorwaarden. Maar deze zijn in strijd met de wet. Wat ga je dan doen? Neem je een jurist of advocaat in handen? Wat gaat dat allemaal kosten?
Neem je je verlies en bestel je er nooit meer? Of kijk je gewoon van te voren naar de voorwaarden?

Het blijft een moeilijk iets.
Veel webwinkels lappen de regels aan hun laars. Maar hieraan kan je wel zien welke er serieus bezig zijn en welke niet.
Ik durf erom te wedden dat 80% van de webshop houders de regeltjes omtrent wet van koop op afstand niet eens weten.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:13

Wist ik ook niet Horsetopshop, maar ga ik in het vervolg wel goed onthouden! :D
Nu betaal ik met credit card als ik vooruit moet betalen, als er dan niet wordt geleverd kan ik het geld nog terug vorderen....toch?!?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:14

Shirley schreef:

Niet alleen netjes, het is VERPLICHT volgens de wet koop op afstand!
Je hoeft als consument bij retounering maar 1x verzendkosten te betalen. :j en ja.. dat is nadelig voor de webshop.

Het is dus een RECHT, je MOET 1x verzendkosten vergoed krijgen nu door de webshop :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:15

Creditcard betalingen ben ik niet zo bekend mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:15

En ik , als vriendelijk meedenkende consument, "trap" daar dan gewoon in en vind het vanuit mijn persoonlijke beleving ook niet eens gek :))

Weer wat geleerd ;)

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 17:37

Eigenlijk wel logisch anders maken zei kosten terwijl een klant ook de moeite kan nemen om het te komen passen. Het is jou keuze om het te laten versturen omdat het waarschijnlijk te ver bij jou vandaan is geweest, maar dat is een risico die je neemt. Ik heb bij depaardendrogist en Agradi wel altijd kosteloos kunnen retourneren dit was via een antwoordnummer.

Bij welke shop heb je gekocht?

mariquita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:08

Wat betreft de retourneringskosten: Ja dat kan, als het goed is, staat daar ook altijd informatie over op de website. Zelf check ik áltijd hoe de retourafspraken zijn voor een webshop voordat ik bestel en als er onduidelijkheden zijn stuur ik even een berichtje, maar ik ben redelijk makkelijk in berichtjes sturen enzo. Misschien een tip voor de volgende keer misschien?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:32

De webshop heeft zich te houden aan de wet koop op afstand.. ongeacht wat ze zelf willen beweren ;) Dus ik ga er altijd van uit het artikel binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden te kunnen retouneren, en vervolgens geld terug krijgen + 1x verzendkosten.

Ik ga nooit accoord met anders (tegoedbon ofzo.. )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 11:35

Ik koop nooit bij online shops waarbij ik zelf de verzendkosten moet betalen bij een retour. Vind het zonde van mijn geld en rij dan net zo lief even langs de winkel.
Dus wel een puntje om op te letten in het vervolg :)