Ruin dekt ineens bij nieuwe merrie kudde??!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Montie20

Ruin dekt ineens bij nieuwe merrie kudde??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 13:55

Even een vraag.

Mijn lieve ruin staat in een nieuwe kudde met alleen maar merries. Hij heeft op eerdere stallen altijd gemengt gestaan. Werkelijk nog nooit problemen gehad of gedekt oid. Het laatste half jaar alleen bij ruinen gestaan. Niet laat geruind nooit hengsten gedrag gezien. Hij is nu 17.

Sinds eergisteren staat hij in zijn nieuwe kudde. Van 4 dames. Hij staat om te wennen eerst alleen met draad ertussen. Gaat prima. Even neuzen en dat was t. Nu op een 1 of andere manier is het draad open gegaan en stonden ze bij elkaar wat ik hoorde. Dit ging over het algemeen goed stonden gewoon te grazen. Iemand heeft het gezien. En die zegt dat alles goed ging maar dat mijn ruin wel 1x op een merrie sprong die zich CONTINU bleef aanbieden. Ze bleef echt achter hem aanlopen. Hij sprong erop en er weer af en heeft zich daarna niks meer van haar aangetrokken.

En nu? Is dit gedrag normaal als er een nieuwe hengst bij komt? En hoe kan mijn ruin ineens dekken als ie dat noooooooit heeft gedaan? Gaat dit nog weg?

FerroSandy

Re: Ruin dekt ineens bij nieuwe merrie kudde??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:00

Mijn ruin stond ook altijd in een gemengde kudde en staat nu met alleen maar merrie's.
En nu ze hengstig zijn zit hij er al dagen op.
Terwijl hij dit nog nooit gedaan heeft.
Ik maak me er geen zorgen om.
Hij heeft ook gevoel haha

Montie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 14:23

Ja dat begrijp ik maar als hij niet stopt met dekken dan moet ik daar weg. De eigenaren van de merries willen dit niet hebben en dat begrijp ik ook wel. Maar dat kan dus ineens zo zijn dat ze gaan dekken?! Mijn da zegt dat het een periode kan zijn van een nieuwe ruin ruiken. Hij springt er alleen even op als ze zicht blijft aandringen de anderen heeft ie geen omkijken na. Hoop dat het wennen is en het weg gaat !

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:25

Begrijp jou ook wel niet iedereen is daar van gediend, ik hoop voor je dat het weg gaat en dat het tijdelijk is.

Montie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 14:27

Ja hoop ik inderdaad ook. Ik weet niet wat gebruikelijk is haha en hoe dit ineens kan en hoe en wat. Vandaar dit topic :) bedankt voor je reactie. Andere reacties zeer welkom !

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:34

Mijn ruin heeft nog nooit dit gedrag eerder vertoond.
Dus verder weet ik het ook niet.
Ze vroegen nog aan mij of de operatie goed gegaan was.
Maar is toch echt al ze ballen kwijt.

Hij kan ook niet meer met een ruin of hengst samen want die slaat hij er weer net zo hard uit.
Terwijl hij altijd met andere ruinen en hengsten heeft gelopen.
Apart geval haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 08:23

als een merrie zich echt heel erg opdringt dan zijn er meerdere ruinen die er toch op springen.
eigenlijk is het dus niet de schuld van jowu ruin,maar van de merrie die hem daartoe aan zet :P

zou even kijken of hij even apart moet staan todat de merrie niet meer hengstig is,dan is het vanzelf over.
mijn pony heeft een neiuwe merrie in zijn groep die zich ook hevig aanbiedt en meneer heeft daar ook dankbaar gebruik van gemaakt en is op zijn 21e ook weer aan het dekken gegaan :D

even overleggen op stal of hij niet even apart kan?

Montie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 12:06

haha ja het gaat nu goed. Was denk ik even kennis maken haha. Hij trekt zich er nu niks meer van aan en de andere merries komen er tussen als ze beginnen te flirten haha :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 12:27

zodra de hengstigheid over is veranderd er weer een hoop.
mijn pon blijft nu zelfs uit de buurt van de merrie die hij gedekt heeft omdat zij hem absoluut niet meer aardig vind :P

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:40

het is nu al een tijdje verder, hoe gaat het nu? (stille meelezer :j )

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:35

Ik ben ook benieuwd!!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:37

Hengstige merries kunnen ook zo andringen soms he x)

Weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 12:09

hoe gaat het nu? het is al een tijdje verder

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 20:07

Bij ons begon een 20-jarige ruin die nieuw op stal kwam ook voor het eerst in zijn leven te dekken. Kan dus prima. Is nu weer vertrokken helaas omdat hij echt te veel mannetje werd, naar een stal waar hij alleen met ruinen kan staan.

Montie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 22:01

Ben uiteindelijk weg gegaan hij bleef het doen. Staat nu tussen de ruinen en daar springt ie soms ook op. Haha !!