Trailer probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annemerel

Trailer probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 16:46

Beste bokkers,

Toen de vorige eigenaar mijn pony kocht (dus toen verzorgde ik haar) wou ze nooit de trailer in. De pony is er erg vaak ingeslagen met achterover klappen tot gevolg. Ze vertikte het gewoon om er in te gaan. Ze was totaal niet angstig maar ze wou er gewoon écht niet in. Iedere week was een gemartel om haar de trailer in te krijgen.. Toen wij haar over kochten zijn we het anders gaan doen. Niet met geweld maar gewoon met heeeeel veel geduld. Stapje voor stapje en uiteindelijk deed ik het touwtje over haar nek en liep ze zo de trailer in. Nu sinds ongeveer 2 maanden begint het gedonder weer over nieuw. Ik gaf d'r een paar tikken met het halster touw en ze ging er meestal wel in. Als ze dit niet deed ging m'n moeder gewoon voorin de trailer staan met een wortel en wachten tot Utah zelf erin wou en vooral niet trekken. Maar helaas gisteren was er geen land mee te bezeilen en wou ze er echt niet in. Ik had wedstrijd dus we moesten op een gegeven moment toch echt weg.. Toen zijn mensen van de ponyclub met touwen en zwepen haar erin gaan slaan... Ik vond het echt verschrikkelijk maar iedereen zei dat ze het nodig had enzo.. Dus vanochtend moesten we weer weg en ze wou er niet in. Dus toen we het zweepje pakte en gewoon alleen al gingen zwiepen rende ze er al in. Maar de terug weg wou ze er altijd in. Maar vandaag dus niet.. Ze zeiden ja we pakken de zwepen er bij en slaan haar wel. Maar toen pakte m'n vader een zweepje en zwiepte weer en ze ging er weer in.
Maar wat is nou wijsheid ?
Door gaan met de zweep of toch weer terug gaan naar de rustige manier ?
Ik zit ondertussen met m'n handen in het haar een weet het echt niet meer..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:54

Wat denk je nu zelf?
Je hele probleem is ontstaan door slaan? Maar je twijfelt nu of de oplossing een zweep bevat?

Ik begrijp sommige mensen echt niet.
Ik heb een zweep nodig voor mijn paard te laden, maar alleen maar om alle mensen die het beter weten en gaan komen moeien, weg te jagen.
Want ook vonden mensen het een slimme zet om het paard te trailer in te dwingen.
Iets wat mij 3 jaar tijd heeft gekost om 'op te lossen'.

Je laat toe dat andere mensen je paard op de trailer slaan? Terwijl je al problemen had?

Ik zou professionele hulp inroepen en zelf hier eens wat topics gaan lezen, want op deze manier krijg je een paard dat effectief een trauma heeft aan de trailer.

Ik zou die zweep ergens heel ver weg begraven. En ik zal wel weer naar mijn hoofd gegooid krijgen, dat mijn post niet lief genoeg is.. maar ik word gewoon woest van al die onbekwame acties met paarden.

opisop_shop

Re: Trailer probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:56

jammer dat jij je toch hebt laten overhalen om het op de 'oude' manier te doen, die juist zoveel problemen heeft opgeleverd. Ik zou zeggen: cancel al je trailerplannen voor de komende weken en ga weer even back to basic. Ergens perse heenmoeten werkt niet bevorderlijk bij trailerlaadproblemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 16:57

Lees het ebook van Eddy Modde eens (gratis op http://www.diagonaal-paardenvervoer.com te downloaden). Het zal je heel wat inzichten geven denk ik.

Mijn pony oogt ook vrij rustig als ze de trailer inmoet. Ik dacht ook aan onwil. Blijkbaar vind ze het bewegen tijdens het rijden wel eng waardoor ze lastig te laden was. Met behulp van het ebook kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar om haar uit zichzelf erin te laten lopen. Flo123 heeft me later een keer geholpen om de stang erin te krijgen. Nu is ze makkelijk te laden, al gaan we zelden weg met de trailer.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:51

Ik vind het ook best raar, ze wil de trailer niet in omdat ze er altijd ingeslagen werd, en nu wordt ze er weer ingeslagen... Wat gebeurt er als ze er nu genoeg van krijgt? Het ging al zo goed, paard liep zelf de trailer in, alleen had even een terugval.. Ik snap best dat je een noodoplossing gebruikt, maar maak daar geen gewoonte van. Sla de 'hulp' van andere een keer af en doe het op jou oude manier, zonder iets af te dwingen.

Hier staan nog best veel interessante dingen waarom je paard absoluut geen zin heeft in de trailer, ik zou hem een keertje doorlezen als ik jou was ;)
http://www.paardenbegrijpen.nl/uit-de-p ... problemen/

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:19

Bedankt voor jullie reacties.
Maar het is best moeilijk om als 15 jarig meisje tegen iedereen die al heel lang met paarden om gaan stevig in je schoenen blijven staan.. Natuurlijk probeer ik het wel maar het is moeilijker als je denkt.. Vooral als iedereen het opeens beter weet dan ga je ook aan je eigen 'methode' twijfelen.
Maar ik ben wel erg blij met deze reacties dat dus gelukkig niet iedereen die harde manier goed vind. Want bijna iedereen in mijn omgeving vind dat ik me aanstel en dat dat wel zou komen omdat ik nog zo jong ben dat ik er niet tegen kan om met zoveel geweld haar de trailer in te krijgen..
Ik zal allebei die links eens even uit pluizen !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:22

De moment dat iedereen zegt dat hij het beter weet en jij twijfelt? Ga voor je eigen gevoel..
werkt het niet, kan je later nog terug.

Het grotendeel van de mensen die paarden hebben of denken iets over paarden te weten, hebben geen idee wat met paarden werken (!) eigenlijk is.

Probeer je ouders hier bij in te betrekken.. Dan sta je wat sterker.

Je paard slaan is niet oké, je paard laten slaan is helemaal niet oké.

Er zijn maar heel weinig gevallen waarin je een paard een mep mag verkopen.
En meestal zijn die gevallen dan nog een gevolg van iemand anders zijn onkunde waardoor het paard foutief gedrag geleerd heeft.

thea1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:24

Ik zou Annemarie van der Toorn inschakelen. Of iemand die door haar is opgeleid bij je in de omgeving. Woonde je dichterbij was ik je komen helpen. Succes. En inderdaad vertrouw altijd op je gevoel en laat geen dingen doen die je niet wilt.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 18:47

Bedankt,
M'n moeder en ik gaan deze week met haar aan de slag en laten niemand ons helpen. We dachten al dat het niet de oplossing was maar dachten ook dat de rest het wel beter zou weten.. We gaan gewoon met z'n 3e in alle rust het doen. Ik ben het ebook al aan het door lezen en het bevestigd m'n gevoel alleen maar.
Heel erg bedankt allemaal want wij gaan het helemaal anders doen zonder dwang.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:48

Hulp vragen is helemaal niet slecht, maar je moet wel kritisch kijken wie je om hulp vraagt. Mocht je er zelf niet uitkomen dan kan ik je flo123 ook erg aanraden van bokt.

Quinceyyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 18:50

mijn tip is om een groote bak met voer in de trailer te zetten en ernaast zitten dan komt ze zelf wel ;)
zo heb ik het geleerd en als ze erin gaat heeeel goed belonen en opnieuw dan lukt het vanzelf wel!!!
x Quincey

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:01

Met voer doen we ook altijd ja.. Maar daar geeft ze niet zo veel meer om, als ze de trailer in loopt zot er in haar bak altijd musli met soms wortels. Dus als ze er in zit word ze wel altijd gelijk goed beloont :D

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:02

Bedankt voor de tip van flo123 !
Ik zal het zeker in gedachten houden voor als het niet lukt !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 19:17

en nog een tip.. trek er een dag voor uit.. met als doel 1 voetje op de klep. Dan kan bijna niets nog een teleurstelling zijn. Verwacht niet teveel, want dat geeft vaak stres, boosheid of ongeduld.

Zo heb ik moeders volwassen merrie (van 12 jaar) trailermak gekregen. 1 hele dag ingepland, met een minimaal doel. Gaf in 25 minuten een geladen paard. En geloof me, ze is echt geen gemakkelijk dier en mept heel snel.

Rust. Vooral als ze er zelf al narigheid aan koppelen.
En als je oefent, denk er dan aan (tenzij je het aan auto koppelt) dat je neuswiel zo opsteld dat de trailer niet onnodig wiebelt en je het e.e.a. weer moeilijk maakt.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:24

Dankje wel!
Ja we gaan waarschijnlijk wel gewoon met de auto er voor oefenen.
Dat meppen ken ik.. Ze kan goed gericht trappen zeg maar :p

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 19:50

Misschien een stomme vraag, maar kan je wel oefenen met de trailer zonder auto er voor?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:09

Het veiligste is met auto ervoor. Zonder kan wel als je het wiel goed uitdraait en ik leg altijd stenen onder de achterkant.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:15

Ik heb ooit een keer Monty Roberts een paard zien laden wat gigantisch bang was voor de trailer.
Wat hij toen zei zou ik nooit vergeten 'de meeste paarden zijn net als kinderen. Alles wat je ze verbied doen ze en als ze iets mogen doen ze het niet.'
Hij liet het paard een stap richting de trailer zetten, maar stuurde hem ook weer terug. Toen werden er nog een paar stappen richting de trailer gezet, maar ook deze keer werd het paard terug gestuurd. Een paar stapjes op de trailer en het paard werd weer terug gestuurd. Het paard wilde wel, maar mocht het niet. Het tegenovergestelde van wat er in het begin gebeurde. uiteindelijk liep het paard zo de trailer op omdat hij het wilde en dus eigenlijk niet 'mocht'.
Misschien een idee?

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:24

De manier van Monty Roberts vind ik top. Voor deze manier kun je ook terecht bij Annermarie van der Toorn. Zij is opgeleid door Monty Roberts en zit in Nederland.

Veel succes!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 20:34

Het belangrijkste is dat je je paard weer leert dat trailerladen helemaal niet erg is. Dit heeft geduld nodig en werk stapje voor stapje. Niet in 1x verwachten dat hij erin loopt. Wees eerst blij met 1 stap, belonen en weer opnieuw en dan een 2e stap. Steeds herhalen en op de juiste manier belonen. Als je er niet uit komt kan je mij altijd bellen/mailen, er zijn genoeg mensen die laadproblemen kunnen oplossen op een vriendelijke en rustige manier dus het moet goedkomen ;)

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 20:51

Dankjullie wel !
Flo123 super aardig dat dat mag, ik zal het in mn achterhoofd houden !

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:47

annemerel schreef:
Bedankt,
M'n moeder en ik gaan deze week met haar aan de slag en laten niemand ons helpen. We dachten al dat het niet de oplossing was maar dachten ook dat de rest het wel beter zou weten.. We gaan gewoon met z'n 3e in alle rust het doen. Ik ben het ebook al aan het door lezen en het bevestigd m'n gevoel alleen maar.

Heel goed dat het ebook je aan het denken heeft gezet! Helemaal zonder dwang zou ik niet doen maar je moet je dwang zien te doseren zodat je paard het niet als dwang ervaart, dat is het verschil. Ook Eddy Modde gebruikt uiteindelijk dwang maar hij weet dat zo om te zetten dat het paard het zelf doet en dat is psychologisch voor het paard een enorm verschil.
Je mag mij ook vragen stellen als je er niet uitkomt, ik werk ook op die manier zoals Eddy, zie de site in mijn onderschrift.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:48

Ieder paard kan je leren om rustig de trailer in te gaan, en dit zonder eigenlijk enig hulpmiddel nodig te hebben.
Maar om tot dat resultaat te komen, is in sommige gevallen een echte training door iemand die ook daarin echt expertise heeft noodzakelijk.
Een paard zoiets laten uitvoeren dat kan door een professional soms binnen de 15min al maar soms kan dat ook tot wel 3uur duren.
Als je het goed doet leert het paard ook echt het goede gedrag, en zal een volgende keer al veel makkelijker gaan , dus neem het voorbeeld in het ergste geval 3uur trainen de eerste maal, tweede maal zal dan amper 30 tot 40min vragen, 3e keer amper 5min en dan heel waarschijnlijk voor gans zijn leven onmiddellijk.
Dit klinkt soms heel onwaarschijnlijk, de mensen geloven het bijna niet, en toch is dat echt zo, het werkt echt wel.
Maar probeer zelf niet op eigen houtje verder, ook al bekijk je de filmpjes van Eddy Modde, of Clinton Anderson of Monty Roberts of en zo zijn er nog duizenden .... Die mensen zijn professioneel met paarden bezig, hebben jaren en jaren erover gedaan om hun kennis en kunde op dat niveau te krijgen , dat doe je echt niet even vlug na.
investeer in goede les, laat een trainer bij je langs komen of ga zelf naar een trainer toe, doe het niet zelf zo zelf verder.
Als je het ziet uitvoeren door zo iemand lijkt het poepsimpel, en eigenlijk is het dat ook, maar das enkel omdat het heel ervaren mensen zijn.

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:50

cissy schreef:
annemerel schreef:
Bedankt,

Heel goed dat het ebook je aan het denken heeft gezet! Helemaal zonder dwang zou ik niet doen maar je moet je dwang zien te doseren zodat je paard het niet als dwang ervaart, dat is het verschil. Ook Eddy Modde gebruikt uiteindelijk dwang maar hij weet dat zo om te zetten dat het paard het zelf doet en dat is psychologisch voor het paard een enorm verschil.
Je mag mij ook vragen stellen als je er niet uitkomt, ik werk ook op die manier zoals Eddy, zie de site in mijn onderschrift.

Dankje wel !
Vanmiddag gaan we er mee beginnen.
Ik zal ook even jou site gaan bekijken :D

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:53

aeolusnr1 schreef:
Ieder paard kan je leren om rustig de trailer in te gaan, en dit zonder eigenlijk enig hulpmiddel nodig te hebben.
Maar om tot dat resultaat te komen, is in sommige gevallen een echte training door iemand die ook daarin echt expertise heeft noodzakelijk.
Een paard zoiets laten uitvoeren dat kan door een professional soms binnen de 15min al maar soms kan dat ook tot wel 3uur duren.
Als je het goed doet leert het paard ook echt het goede gedrag, en zal een volgende keer al veel makkelijker gaan , dus neem het voorbeeld in het ergste geval 3uur trainen de eerste maal, tweede maal zal dan amper 30 tot 40min vragen, 3e keer amper 5min en dan heel waarschijnlijk voor gans zijn leven onmiddellijk.
Dit klinkt soms heel onwaarschijnlijk, de mensen geloven het bijna niet, en toch is dat echt zo, het werkt echt wel.
Maar probeer zelf niet op eigen houtje verder, ook al bekijk je de filmpjes van Eddy Modde, of Clinton Anderson of Monty Roberts of en zo zijn er nog duizenden .... Die mensen zijn professioneel met paarden bezig, hebben jaren en jaren erover gedaan om hun kennis en kunde op dat niveau te krijgen , dat doe je echt niet even vlug na.
investeer in goede les, laat een trainer bij je langs komen of ga zelf naar een trainer toe, doe het niet zelf zo zelf verder.
Als je het ziet uitvoeren door zo iemand lijkt het poepsimpel, en eigenlijk is het dat ook, maar das enkel omdat het heel ervaren mensen zijn.

We gaan het wel eerst zelf proberen.
Ieder heeft daar zo zijn eigen mening over maar wij willen het eerst zelf doen.
Want ik ben toch uiteindelijk degene die haar de trailer in moet lijden.
Ik snap wat je bedoeld en dat ik het misschien ga verpesten, maar daar zijn we zelf voorzichtig genoeg voor als niemand ons met ons bemoeid.
Dit klinkt misschien raar allemaal dat we het zelf willen doen, maar toch is het zo..
Ik zal jullie vanavond laten weten hoe het vandaag is gegaan :)