Laarzen onderhouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 11:51

Hoi!
Heb sinds kort nieuwe leren QHP rijlaarzen, Madonna.
Hoe onderhoud je ze nou goed? Meestal doe ik na het rijden er even met een natte doek overheen gaan, droogwrijven.
En 1 tot 2 keer in de 3 weken laagje vet eroverheen.

Ga ik goed te werk? Of is er een andere betere manier om ze netjes en mooi te houden?

Ik hoor het graag :D

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:40

Sorry oud topic,

maar toen ik die ook kocht zei de verkoper elke keer na het rijden met een vochtige doek schoonmaken.
Ik weet niet hoe vaak je ze moet invetten zeg maar....

shawney123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 15:54

Ik doe op mijn rijlaarzen, petrie bootcleaner en de crème erop en af en toe schoensmeer :) en eens in de zoveel tijd ledervet

123hekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:18

ik poets mijn laarzen na elk gebruik.
altijd even met vochtige doek na het rijden erover en droogmaken.
en daarna even poetsen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 11:24

Ik borstel mijn laarzen eerst helemaal af, voor eventuele zandresten. Daarna maak ik ze met lauw/warm water schoon, dit doe ik gewoon met een doekje die je ook in de keuken gebruikt. Dan maak ik ze meteen droog met een handdoek (leer kan slecht tegen vocht). Ik laat ze dan even 5 min staan zodat ze echt goed droog zijn. Als ze dan droog zijn smeer ik ze in met zwarte schoensmeer. Mijn ervaringen met vet zijn niet goed, ze worden voor mijn idee niet mooi zwart daardoor en met zwarte schoensmeer wel, ze blijven hier ook goed soepel door. De delen waar de laars veel buigt doe ik wat meer. Dan laat ik ze een nachtje staan zodat het goed in kan trekken en poets ik ze de volgende dag goed op!

Tussendoor doe ik er lederdressing van Rapide op: http://www.rapide-bv.nl/shop/leder-onde ... l?___SID=U Hier doe ik ook het tuig mee, ideaal!

Met de dressing van Petrie heb ik slechte ervaringen, plakte en gaf veel vlekken..

jorinalove

Re: Laarzen onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:51

Ik maak ze eerst schoon met een doekje met water en dan met schoensmeer. en ze glimmen weer helemaal :)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:58

Tip: niet je laarzen kort voor het vetten natmaken. Water stoot vet af en natte/vochtige laarzen zullen dus geen/amper vet opnemen. De gemiddelde schoenpoets heeft te weinig vet om het leer echt soepel te houden. Na het rijden met een licht vochtige doek afnemen, randjes onderaan even uitspoelen zodat er geen ammoniakresten ed in blijven zitten en 1 x per week/ 1x per twee weken je laarzen na een nacht echt drogen (niet voor de kachel!) invetten met echt vet. Van Ariat heb je verschillende fijne producten maar ik gebruik zelf een soort bijenwas. Succes met poetsen!