cap na val. nieuwe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Noetje14

cap na val. nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 13:52

Het is voor mij alweer even geleden dat ik van mijn pony afgevallen ben, maar ik rijd wel gewoon nog steeds met die cap.
Ik was ook niet op mijn hoofd gevallen ofzo, en ik had er eigenlijk niet eens aan gedacht of het nodig was een nieuwe te kopen.
maar nou hoorde ik laatst dat je dat eigenlijk altijd moet doen na een val.
maar dan lijkt paardrijden me wel een hele dure hobby/sport als je heel vaak van je paard afvalt.
ik heb ook niet het idee dat iedereen een nieuwe cap koopt na een val als het gewoon niet nodig is.
ik kan me niet voorstellen dat je minder beschermt bent met een cap waar je al ooit mee gevallen bent.
ik neem aan dat die caps daar juist voor gemaakt zijn.
wat is jullie mening hierover?
ik sprint echt niet meteen naar de ruitersportzaak als er mensen zijn dat ik echt een nieuwe moet hebben,
ik vraag gewoon naar jullie mening :o

Kirsha

Re: cap na val. nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:57

Ik vind het alleen nodig als je op je hoofd valt of als de cap op een andere manier een klap heeft gehad. Beetje onzinnig om een nieuwe cap te kopen als je op je kont valt :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 13:59

Een cap is gemaakt van een soort heel erg op elkaar geperst piepschuim, zodra jij valt op je hoofd (of je cap uit je handen laat vallen) vangt die piepschuimen schaal dat op. Maar er ontstaan dan wel kleine of grote scheurtjes. De volgende keer kan het piepschuim minder hebben omdat het al een beetje kapot is gegaan. De kleine scheurtjes worden een grote scheur en daardoor een veel minder goede bescherming.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:00

Ik ben het met Kirsha eens..

Je kunt niet zien wat er aan de binnenkant van je cap is gebeurd als je op je hoofd bent gevallen.
Een scheurtje kan al genoeg zijn om onvoldoende bescherming te bieden.

Maar val je op je kont, tja.. Dan zal er niet zo snel een scheurtje in je cap komen :+

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 14:13

Sushilla88 schreef:
Een cap is gemaakt van een soort heel erg op elkaar geperst piepschuim, zodra jij valt op je hoofd (of je cap uit je handen laat vallen) vangt die piepschuimen schaal dat op. Maar er ontstaan dan wel kleine of grote scheurtjes. De volgende keer kan het piepschuim minder hebben omdat het al een beetje kapot is gegaan. De kleine scheurtjes worden een grote scheur en daardoor een veel minder goede bescherming.

waar hoezo bied een schuurtje in het piepschuim minder bescherming. ik ben er volgens mij nog nooit mee op mijn hoofd gevallen maar het zou goed kunnen dat ik hem eens uit mijn handen heb laten vallen.
als ik nou de volgende keer op mijn hoofd val wil dat toch niet zeggen dat ik niet genoeg bescherming heb. de cap vangt toch nog steeds de klap op ondanks het eventuele schuurtje.

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:18

Volgens mij is het hetzelfde als met een gewone helm, daar zit een soort schaal in, als je dus de helm uit je handen laat vallen of je valt dan komt er indd een scheur in of die schaal breekt van binnen.
Dat kun je dus ook niet zien van de binnen of de buiten kant, maar schijnt wel zo te zijn dat die daarna een klap minder goed kan opvangen dan wanneer de schaal nog heel is.

Maar als je op je kont bent gevallen lijkt het me inderdaad niet van toepassing dat er een scheurtje of iets in je cap zit :+

Ps. zat even in je profiel te spieken :D , leuke pony heb je! :j

Cioccolato

Re: cap na val. nieuwe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:25

Ik koop zeker niet na elke val een nieuwe cap.. Laatst toen ik viel en mn kap doormidden brak overigens wel :Y)
Denk dat je bij een fikse klap op je cap of extreem vaak laten vallen wel een nieuwe moet halen. Maar zal niet zomaar bij 1x kapot gaan. Dan zou het geen goede beschermin zijn :D

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 14:31

Het KAN te weinig bescherming zijn, dat hoeft niet perse maar is wel mogelijk.

Elk soort materiaal kan een bepaalde kracht weerstaan, is de groter dan zal het materiaal kapot gaan. Ziet het bijvoorbeeld als een stok die je probeert te breken, dat lukt niet en daarom maak je er een kleine zaagsnede in. Nu probeer je de stok weer te breken, en breekt hij precies op de plek waar je eerder de kleine snede had gemaakt. Dat was immers de zwakke plek van de stok.

Dat is hetzelfde bij je cap. Je valt een keer maar je cap heeft je goed beschermd. Helaas zijn er (voor het oog niet zichtbare) scheurtjes is de schaal van je cap gekomen, de zwakke plekken van je cap. Als je nog een keer valt heb je dus kans dat je cap helemaal kapot gaat. En zodra je cap kapot is kan deze niet meer je val dempen.

Edit: Ik heb het dus over met een flinke klap op je hoofd vallen. Als je eerst met je lichaam de val hebt opgevangen dan is de klap die op de cap komt vaak minder groot.

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:29

Estherr__1 schreef:
Volgens mij is het hetzelfde als met een gewone helm, daar zit een soort schaal in, als je dus de helm uit je handen laat vallen of je valt dan komt er indd een scheur in of die schaal breekt van binnen.
Dat kun je dus ook niet zien van de binnen of de buiten kant, maar schijnt wel zo te zijn dat die daarna een klap minder goed kan opvangen dan wanneer de schaal nog heel is.

Maar als je op je kont bent gevallen lijkt het me inderdaad niet van toepassing dat er een scheurtje of iets in je cap zit :+

Ps. zat even in je profiel te spieken :D , leuke pony heb je! :j

ja, das waar, maar wanneer weet je wanneer een cap ECHT kapot en niet meer veilig is.
haha dankje :D

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:34

Sushilla88
dat laatste was de vorige keer idd het geval. ik ving met mijn lichaam de klap op. en dat was de eerste keer dat ik met die cap viel dus nog geen nieuwe cap voor mij.
Carolaaxxx
tja als je cap door midden breekt zou ik ook een nieuwe kopen ja. maar hoe heb je dat voor elkaar gekregen. was dat de eerste val of was je al eerder met die cap gevallen en is het te vergelijken met sushilla's stokverhaal

shampyX9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:37

Ik zou denk ik toch maar een nieuwe cap kopen hoor, want als je heel hard valt...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:40

Nou dat zal toch wel een beetje te gek worden als je regelmatig valt...dat is niet reëel vind ik.
Als de cap niet beschadigt is en je niet op je kop bent gevallen zou ik geen nieuwe kopen.
Of je moet er toevallig net één willen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:43