Fries scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chilld

Fries scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:12

Niet dat het nu de tijd is om te gaan scheren :') ... maar ik vroeg me af, hebben jullie het ook dat geschoren friezen wat stugger haar lijken te krijgen en ze ook sneller bruin worden? Of is het een grote uitzondering als dat gebeurd... ?

Maysie

Re: Fries scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:42

Dat wisselt heel erg per paard. Ik ben het gehele jaar werkzaam als scheerster en ik heb friezen ertussen zitten die schitterend zwart blijven en andere worden heel erg grijs. Je hebt een enkele keer een bruine ertussen zitten maar vaak komt de bruine kleur meer van de verkleuring van de zon.

Qua vachtstructuur is het ook zeer verschillende de ene word misschien iets stugger maar over het algemeen veranderd er weinig in mijn ervaring :). Wat je wel vaak ziet is dat sommige paarden enige tijd na de scheerbeurt wat 'varkensharen' krijgen. Dat zijn van die wat langere stuggeren. Die kan je overigens wel weer makkelijk wegscheren zodat dat niet meer zo opvalt.

Qua kleur is het ook altijd handig om op te letten met hoeveel mm je scheert. Standaard scheren de meeste grote machine's (de messen) 3 mm. Maar ik maak soms ook gebruik van andere lengtes om kleur mee te behouden voor bijvoorbeeld in het keuringsseizoen :)

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:43

Ik heb mijn friese dame afgelopen oktober voor het eerst laten scheren omdat ze veel te lang nat bleef na het rijden (vooral als we binnen gaan rijden en tijdens het indoorseizoen). Zij kwam daar pikzwart onder vandaan (gelukkig). In maart/april is ze gewoon gaan verharen en heeft nu een lekker zacht en glanzend dun zomervachtje en het enige verschil is dat ze juist minder bruin is als andere jaren.
Ik laat haar in oktober weer lekker scheren want ik vond het heeeel erg prettig dat ze zo lekker snel droog was na het rijden in de winter.

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 22:38

Caro_MarjaH schreef:
Ik heb mijn friese dame afgelopen oktober voor het eerst laten scheren omdat ze veel te lang nat bleef na het rijden (vooral als we binnen gaan rijden en tijdens het indoorseizoen). Zij kwam daar pikzwart onder vandaan (gelukkig). In maart/april is ze gewoon gaan verharen en heeft nu een lekker zacht en glanzend dun zomervachtje en het enige verschil is dat ze juist minder bruin is als andere jaren.
Ik laat haar in oktober weer lekker scheren want ik vond het heeeel erg prettig dat ze zo lekker snel droog was na het rijden in de winter.

Het klinkt heel bekend; mijn zwarte vriend wilt ook niet droog worden... maar omdat hij nu al stugge haren heeft was ik bang dat dat erger werd.
Maar het kan dus ook juist positief uitpakken! Nouja, zoals al wordt gezegd; het zal ook per paard verschillen.
Misschien gewoon eens proberen.