hallo, ik heb sinds kort een jonge kwpn merrie van 3 jaar. ze is een tikkeltje nerveus af en toe, maar niet echt bang. ze heeft last van de vliegen, maar een vliegendeken vind ik geen goed idee, heb een keer een paard gehad die overgevoelig was voor insecten omdat hij dit niet gewens was door de deken. nu zat ik toch te denken aan een vliegenfrontriem, dan went ze ook meteen aan dingen in haar gezicht. is dit aan te raden voor een jonge merrie? alvast bedankt!
tja, ligt eraan. ik ken mensen die het wel doen met jonge paarden, maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw paar erop reageert. misschien moet je hem gewoon omdoen en kijken wat hij ermee doet...
Idd gewoon proberen en anders eerst aan een longeerlijn
terpentijn
Geplaatst: 19-06-13 16:45
Ik zie het probleem niet zo... of ik begrijp het probleem niet... de merrie is te jong/ongewend om een vliegendeken te dragen, dus nu wil je een vliegenfrontriem (met van die franjes) proberen? Die moet dan aan het halster vastgemaakt worden. Dat lijkt me toch geen punt als ze nog niet weet met een deken om te gaan? Ik mag aannemen dat ze wel een halster gewend is (of laat je dat in de wei niet om)?
Ik heb ook een jonge merrie, die nog niet dekengewend is, maar een vliegendeken vind ik niet nodig (ze is niet allergisch of zo).Zo'n deken moet je ze zeer geleidelijk aan wennen.Dat kost wat tijd bij een beetje "ril"merrie.
Mocht je toch het idee hebben dat er overlast voor haar bestaat vanwege vliegen (op of rondom ogen/hoofd) en je weet niet zeker of ze zo'n vliegending aan of om haar hoofd verdraagt, gebruik dan een ant-vliegen ROLLER (net een deodorant, maar dan tegen vliegen). Zorg dat er DEET in zit en rol voorzichtig rondom ogen, langs neusgaten, achter oren en over neusbeen. Met een handje lekkers links en de roller rechts, hebben ze het niet eens echt door. Je hoeft dan ook geen halster aan te laten in de weide.
Ik koop die rollers gewoon bij de "mensen"drogisterij, en heb dit vaak met succes gebruikt bij bijv. een bejaarde merrie die in de zomer ook van die traanogen kreeg waar ik weet niet hoeveel vliegen op af kwamen. Spuitbussen is ook link zo vlak bij ogen en neus...die kun je wel met je hand afdekken, maar die merrie (die overigens niet van mij was) was ook vreselijk bang van het spuitgeluid, dus toen ben ik rollers gaan gebruiken... werkte perfect, je kunt het ook prima doseren
Dit soort "mensen"rollers (let op er moet DEET in zitten, anders werkt het niet voldoende insectwerend), heb ik ook met veel succes gebruikt bij paarden die bijv. eens een aanslagwondje of binnenkant been/gewricht hadden... je behandelt dat wondje met het geeigende spul, maar met temperaturen zoals deze wil je dat vliegen daar weg blijven.... dus dan rol ik om het wondje/schaafplek, whatever heen met zo'n ding. Moet je wel elke dag doen, en soms vaker als je rijdt/traint, want door zweet gaat het er af.
shampyX9
Geplaatst: 21-06-13 18:41
Je kan het haar wel alvast aanleren, want dan is ze het al gewent als ze het later moet dragen. Als ze er te agressief van word, zou ik nog even wachten.
Nou, dan ken je Yvonne nog niet! Die wordt helemaal spastisch als je bij haar een vliegenfrontriem omdoet. Nu gebeurt dat gelukkig niet meer, maar een half jaar geleden ging ze helemaal door het lint.