[EG] 15 jarige merrie-wrsch welsh-DIANA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

[EG] 15 jarige merrie-wrsch welsh-DIANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 11:03

In het voorjaar 2013 kochtten wij een merrie van een handelaar in belgië. De merrie heeft nu (totaal onverwacht) geveulend.
Wij zouden graag weten wie de merrie van voorheen kent en zo mss te weten komen van welke hengst ze gedekt is geweest.

de merrie komt van nederland, ze heeft een NL paardenpaspoort, waarop vermeld staat: "28- DIANA" met een nummer 528019090002110 (levensnummer) en daaronder nog n nummer: 528210000821111.(transpondernummer)
vader en moeder zijn onbekend, plaats en datum van geboorte: 01/01/1997, DIDAM, lidnummer (van de fokker veronderstel ik?): Koopsolid bv, ravenstraat in Didam.
Haar paspoort is volgens mij aangemaakt op 21/02/2006, dit staat vermeld in het boekje als 'certificaat van oorsprong geldig vanaf', en werd opgesteld door de Welsh pony en cob vereniging.
verder in het paspoort niets terug te vinden;

Diana heeft 3 dagen geleden onverwacht geveulend, en een hengstje met een vreemde donkere-grijzige kleur op de wereld gezet. Dit totaal onverwachtte wondertje, is bij ons van harte welkom, maar we zouden heel erg graag weten wie de vader is en ook graag meer weten van Diana, waar ze vroeger was, wat er mee gebeurd is. Het is een erg lieve merrie. haar voorbenen staan een beetje naar buiten gedraaid en haar lichaam is in verhouding tot de lengte van haar benen vrij lang. Ze is ong. 1,20 m schoft.
AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-06-13 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Lucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:13

Ik ken de merrie niet, maar misschien kan je een belletje plegen naar Koopsolid bv?
Als je zoekt op google krijg ik het volgende: https://plus.google.com/109644224667817081581/about?gl=nl&hl=en
Hier staat ook een telefoonnummer bij en als ik via Google streetview kijk, lijkt het me niet geheel ongepast als er een pony heeft gestaan.

ghashira

Re: [EG] 15 jarige merrie-wrsch welsh-DIANA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:22

dank je lucy, ik heb het nummer vandaag meermaals gebeld, helaas zonder antwoord. Een fax of email kan ik nergens vinden. jammer.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:35

Dat is een bloedtapperij, kom je hier ook in andere topics tegen. In combi met het nummer voor de naam en de zelfde bedrijfsnaam. Weet niet of die heel geregistreerd te werk gaan dus überhaupt weten welke hengst het is geweest ( als de merrie daar vorig jaar nog stond natuurlijk ) en vermoed dat ze ook niet zo heel veel te vertellen hebben over eerder gehouden pony's

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 23:26

Aan iedereen alvast heel erg veel bedankt, heb ook veel pb's gehad ivm dit topic. Vreselijke waarheid is dus dat diana zeer wrsch een bloedpony is geweest, in feite past de puzzel nu..; haar gelatenheid, de doffe blik in haar ogen, haar algemene slechte gezondheidstoestand, de bobbels overal op haar lijfje..
er zijn intussen al veel tranen gevloeid hier. Kan er niet bij dat zoiets bestaat ! In elk geval: wij hebben plek én liefde genoeg voor dit arme ding én haar veulen dus die blijven lekker bij ons. Hopelijk krijg ik diana er écht boven op. Nu het veulen er uit is, kan het krachtvoer zijn werk doen, hoop ik. Ga zeker nog ns bloed laten nemen door da, om te zien of ze bloedarmoede heeft of iets anders , mss kan ik een supplement geven van vitamines of zo. Ik ga er dan ook maar vanuit dat kleine THOR zijn vader wrsch zo'n andere pony is van daar, dus ook welsh of verwant, wrsch schimmel of wit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:40

Bloedtappen wordt gedaan tussen de 6de en 12de week van de dracht.
Het is juist van belang dat pony's in goede conditie zijn.

Dat deze pony in deze conditie verkeerd komt niet van de tapperij, maar is hoogstwaarschijnlijk kort na 3 maanden dracht verkocht en daarna slecht terecht gekomen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 17:21

vandaar ook mijn oproep, als iemand zich geroepen voelt, die Diana in de tussenperiode , dus tussen bloedtap en verkoop op de veemarkt in Ciney (belgie) , bij zich had, laat maar komen. Maar ik vermoed dat diana wel degelijk zo goed als rechtstreeks van die bloedtap is gekomen, waar ze ook gedekt is geweest. Misschien had ze slechte tanden, raakte ze zo in slechte conditie, (ze kon zg als niet eten) en wilde men haar daarom niet meer... whatever. ik vind het hele bloedtapverhaal wansmakelijk, ik ben er ronduit tegen , of de ponies daar nou goed zijn of niet, ik vind het weer iets typisch voor mensen om dieren uit te buiten voor eigen belang. Nou, dat is mijn eigen persoonlijke mening, en ik stel gewoon vast wat ik zie, bij diana. en wat ik hier lees in sommige, al oudere topics, over die handelaar, nou, sommige dingen zijn mss opgeklopt, maar de hele waarheid verdoezel je niet !

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 10:51

hebben geen reacties meer gekregen intussen, maar maakt ook niet zoveel uit, vermoed ik. Wat gebeurt is, kan je toch niet meer veranderen.
diana stelt het intussen relatief goed..relatief, want een graatmagere pony, die dan ook nog ns veulent en moet zogen, herstel je niet in één twee drie. ze is intussen wel veel levenslustiger geworden, haar ogen stralen en ze heeft een erg goede eetlust en kàn de merrie-veulenbrokken ook goed eten. ze staat nou met haar veulen, een flink brokje energie, een prachtig mannetje trouwens,op een sappige weide met schuilstalletje en krijgt dagelijks nog haar brokken bijgevoerd;haar vacht blinkt ook mooi, maar ze blijft nog veel te mager... binnenkort nog ns bloed onderzoeken en stevig ontwormen mss. zodra het veulen gespeend zal zijn, kan ze eigenlijk pas echt zelf herstellen en gewicht bijkomen. we zullen zien.