trauma? of puber?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

trauma? of puber?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 15:13

hoi iedereen,

ik zit met een dilemma, ik ben de trotse eigenaar van een tinker ruin van 7 jaar.
helaas heeft me tinker vorig jaar veel mee gemaakt in de zin van DA en pijn. (artrose en zware meniscus ontsteking) hij heeft een dikke maand stalrust moeten hebben en daarna kalm aan de wei weer op. alles bij elkaar heeft hij een dik half jaar niks tot weinig gedaan gewoon omdat het niet ging.

Nu gaat het al een maandje of 4 steeds beter en zijn we ook weer aan het rijden. maar nu merk ik de laatste tijd veel vreemde dingen aan hem....bv: vroeger was hij nooit nergens bang voor en tegenwoordig schrikt hij overal van..
hij heeft er een hekel aan als ik hem op zijn lijf aanraak en dan voor namelijk achter waar hij geopereerd is, dat lijkt me logisch natuurlijk maar aan de andere kant heeft hij het ook...
en met zadelen heeft hij ook gewoon echt van die angstige ogen (in mij ogen dan) dan zie je echt een streep wit erlangs....weglopen voor het zadel.... met het hoofdstel kijkt hij ook angstig maar neemt gewoon netjes het bit aan...

met opstappen is er niks aan de hand totdat je zit dan wil hij gelijk weg lopen en laatst steigerde hij al... maar dan heeft hij volgens mij geen pijn want dat doet hij met de oortjes naar voren...

ik weet het niet meer precies, met het opzadelen denk ik wel dat hij last heeft van een trauma MAAR met rijden is hij echt aan het puberen en uitproberen!
iemand ervaringen ermee na vervelende DA praktijken?

EvelienKiss

Re: trauma? of puber?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:18

Wat is je dilemma? Kan je die omschrijven? Oftewel, wat maakt het voor jou uit of het een trauma is of pubergedrag? Je krijgt helaas nooit het antwoord op deze vraag, want het paard kan niet praten en wij bokkers kunnen enkel gissen. Wellicht kan je jezelf beter afvragen: hoe ga ik hiermee om? Mijn advies is om pijn uit te sluiten, en vervolgens duidelijk en eerlijk je grenzen aan te geven. Want een paard wil een betrouwbare, rustige en consequente leidinggevende, dat helpt hem bij zowel trauma als pubergedrag.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 20:27

pijn is uit gesloten! in zoverre natuurlijk met artrose..
dilemma is stel het is puber gedrag dan kan ik hem aanpakken stel het is wel trauma dan wil ik dat liever met rust en vertrouwen doen.
evelienkiss je hebt idd gelijk, ik zal het nooit weten idd welke het nu is.. maar ik dacht misschien zijn er hier mensen die er ervaringen mee hebben. (zelf ook paard bij DA gehad en daarna moeilijk met aanrakingen)

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:44

Doe je aan grondwerk met hem? Misschien is dat een idee om samen te werken en dan gezamelijk ook ontspanning te creëeren. Het heeft bij mijn nerveuze paard heel goed geholpen. Hij heeft qua dierenarts geen trauma, maar wel met werken en alles daar omheen, het zadelen, poetsen, longeren, etc. Sinds we grondwerken is onze band heel erg verbeterd en reageert hij ook niet meer negatief met opzadelen etc.

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:49

Grondwerk inderdaad!
En dan gewoon spelen met hem en na een tijdje dat te hebben gedaan kan je tijdens het grondwerken bijvoorbeeld je zadel opdoen zodat ze er aan word herinnerd dat het geen pijn meer doet allemaal dus dat het nergens voor nodig is. Ik denk dat het gewoon 'standaard' gedrag van haar is. Want het deed eerst allemaal pijn. Tuig betekent dus pijn. Dus jij moet haar weer duidelijk maken dat rijden hartstikke leuk kan zijn en dat het geen pijn doet :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:51

past het zadel nog wel goed?
als hij zo lang stil gestaan heeft is de bespiering anders en past het zadel misschien niet goed waardoor hij daarvoor weg loopt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:55

Ik kan me ook voorstellen als je lang geblesseerd bent geweest, dat je je lijf anders belast/ontlast. Misschien heeft hij spierpijn / blokkades door de blessure van vorig jaar.
Controle door een goede fysiotherapeut zou ik zeker ook aanraden, naast controle van je zadel.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:12

Wat voor medicijnen krijgt je paard?
Mijn merrie kreeg toen ze artrose had glucosamine of een variant daarop.
Glucosamine is zoals de naam al zegt een glucose dus suiker verbinding waardoor paarden heel druk kunnen worden.
Ik heb mijn paard toen ook zien veranderen van een rustige merrie.
Naar een verschrikkelijk druk en schrikachtig paard.
Glucosamine of iets in die vorm werkt vaak lang door ;)

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:34

aan grondwerk heb ik zelf ook gedacht maar longeren is niet goed voor hem, dat bochtenwerk probeer ik te vermijden en verder ben ik niet echt bekend in grondwerk!
ik ben op zoek naar les in natural horsemanship en grondwerk enzzz maar heb nog niemand kunnen vinden die mij daarin kan helpen.

zadel past goed dat is 1 van de eerste dingen die ik heb laten nakijken idd!
een fysiotherapeut heb ik nog niet aan gedacht dus die ga ik ook zoeken, bedankt voor de tip Janouk!
liespower: hij krijgt er geen glucosamine voor want daar krijgt hij weer erge mijt door... ik heb homopatische middels.

iedereen bedankt voor het meedenken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:37

Zou e mij de namen van de homeopathische middelen willen sturen?
Dan kan ik er wel even voor je uitzoeken als je wilt?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:57

Je paard heeft overduidelijk een lichamelijk probleem wat pijn of ongemak oplevert als je hem gaat belasten ( erop gaat zitten) Hij anticipeert daar al op bij het opzadelen: oogwit is idd angst en wegdraaien. En vervolgens gaat hij steigeren en schrikken als je erop zit. Hoe duidelijk kun je het krijgen?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:07

Het is inderdaad denk ik ook lichamelijk. Maar het kan misschien ook gedeeltelijk door jou zelf komen. Door zijn operatie en artrose ben jij hem misschien anders gaan behandelen? Voorzichtiger en menselijker. Een paard blijft een paard. (verbeter mij maar als ik het fout heb, want ik kan natuurlijk niet zien wat er gebeurt.)

Mijn tip is dat ook, zorg dat je hem weer als paard gaat zien, laat hem nakijken door een fysio, en begin weer vanaf het begin, zoals je ook doet met een niet zadelmak paard.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 22:35

Loopt hij aan de longe wel goed?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:23

Ik zie dat het topic erg neigt naar een fysiek probleem, hoewel ik denk dat het belangrijk is die fysieke component uit te sluiten kan ik me evengoed voorstellen dat het niks met zijn lichaam te maken heeft.

Als hij 4 maanden lang niks meer gezien heeft dan de binnenkant van zijn stal en alles dat hij van daaruit kan zien kan ik me voorstellen dat de wereld voor hem nieuw en vreemd aanvoelt als hij weer naar buiten mag.

Paarden zijn daarnaast ook super in spiegelen. Zou het zo kunnen zijn dat jij aarzelend aan komt lopen met het zadel, en je licht onzeker voelt hem te belasten vanwege die blessures of ben je bang om hem pijn te doen? In dat geval zou het zo kunnen zijn dat het paard dat ervaart als een waarschuwingssignaal: mijn baas is onzeker dus het kan nog wel eens gevaarlijk worden.

In beide gevallen denk ik dat het goed is om eerst heel rustig te beginnen met het opbouwen van zijn werkuren (excuus als je dat al gedaan hebt, ik zie t niet terug in je posts vandaar). Begin met wandelen, longeren, dat soort dingen. Zorg dat er weer het vertrouwen is dat er ook buiten zijn stal geen enge dingen zijn. Vervolgens kun je dat gaan uitbouwen naar wandelen met het zadel erop totdat hij weer helemaal aan je gewend is en je weer rustig kunt beginnen met rijden.

Het zijn nu natuurlijk wel alleen maar aannames dus ik kan me voorstellen dat het wat kortzichtig is.

bianca23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 19:33

iedereen bedankt voor de reacties!!
dianaw33: dat steigeren heeft hij nu 1x gedaan.. en zo overduidelijk vind ik het niet, aangezien hij helemaal is nagekeken en hij na zeggen van de DA pijnvrij is! hoeft niet te kloppen hoor...

_black_rose_ je hebt helemaal gelijk! en Nambi ook!
ik behandel hem idd anders!! ik ben veel te bang dat hij een verkeerde beweging maakt of struikelt of te hard zucht...... want stel je voor dan KAN hij het weer krijgen....
vinden jullie het gek dat ik dat doe? ik namelijk niet... ik kreeg advies om hem in te laten slapen dat heb ik dus niet gedaan en maar goed ook want hij staat elke dag weer vrolijk in zijn wei van alles te genieten.
Nogmaals hij loop goed! ook aan de longe loopt hij top! vandaag lange lijnen gedaan, eerst wilde ik dat niet want stel je voor dan loopt hij een rondje.... maar heb idd advies gekregen om hem weer als een normaal paard te behandelen dus ook longeren. er niet aan denken dat hij iets heeft!
als hij het terug krijgt dan heb ik hem in elk geval een kans gegeven!
maar met zadelen, maar ook met poetsen achter bij zijn benen is hij gewoon schichtig, logisch!
heb met de DA erover gesproken en die zegt ook idd dat het vertrouwen gewoon geschaadt is. dus we gaan overnieuw beginnen met alle dingen en kalm aan doen.

iedereen bedankt.