paard niet goed op de trailer te laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_Marit13

paard niet goed op de trailer te laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:17

hallooo,

ik zit met een probleem, ik heb sinds een paar weken een nieuw paard.
maar het punt met haar is dat ze niet makkelijk te laden is.. ze raakt niet echt gestrest paniekerig of angstig o.i.d.
maar ze is er gewoon niet goed in te krijgen.. toen we haar ophaalden zijn we er ongeveer een uur mee bezig geweest omdat ze niet wou.
we hebben toen vanalles gebrobeerd, normaal er op lopen, met voer, met longeerlijn, touwhalster, wat je ook kunt bedenken..
uiteindelijk heb ze haar er soort van ingetakeld met een koeienband die om haar hals zat en daar dan een groot elastiek aan die door de trailer zat waar 3 man aan hingen, en dan verder een longeerlijn achter haar langs. dus als ze meer naar voren kwam dan werd er weer aan het elastiek getrokken en kon ze niet naar achter en lieten ze haar even ontspannen. toen na een kwartier stond ze er op maar deze methode vind ik echt NIKS!!! en we gaan ook goed met haar oefenen want na de zomer zal ze regelmatig op de trailer moeten..
dus als jullie misschien goeie en paard vriendelijke tips en ideeën hebben heel graag! :)

Caelum

Re: paard niet goed op de trailer te laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:22

Ik heb het eerst ook met een koeienband gedaan. Ik vond het zielig maarja, ze liep er op. Elke keer goed belonen. Op een gegeven moment alleen de koeienband om de nek en longeerlijn aan de trailer vastgemaakt ging goed. Dus weer belonen. Een tijdje heb ik niet kunnen rijden door gebroken pols en daarna gingen we weer met de trailer dit keer lukte het in 5 minuten met longeerlijn en alleen halster. Nu heb ik alleen maar een schep met brokken nodig haha ..

Gewoon rustig blijven oefenen en veel belonen dus, owja en alss je een tweepaards trailer hebt het tussenschot wat aan de kant schuiven . :)

Anne_Marit13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 17:32

Okee gelukkig ben ik dus niet de enige met dit probleem! haha. ik hoop dat het uiteindelijk ook zo gaat zoals nu bij jou! ze zien me al aankomen op stal als ik weg ga, paard in takelen.. ooh dat is wel een goed idee ja! zelf heb ik geen trailer maar mensen bij ons op stal wel en die willen me waarschijnlijk wel helpen oefenen en iemand wil vast wel zijn 2 paards terbeschikking stellen 8-)

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 17:35

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:06

Waarom worden dressuurproefjes tot in den treure geoefend maar moet een paard de trailer binnen 10 min kennen en kunnen? En erin takelen met een koeienband met 3 man eraan? Ben je wel helemaal lekker? Ik zou eerst maar eens een osteopaat bellen en hopen dat er niet te veel schade is

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:16

Die van mij ging ook de trailer niet in, helemaal niets hielp. Tot ik besloot om gewoon maar helemaal niks te doen. Hij mocht niet achteruit of opzij maar ik heb hem ook niet gedwongen erop te lopen. Geen gedoe met longeerlijnen, koeienbanden en het belangrijkste; helemaal geen stress.
Je zag met die van mij dat hoe meer wij gingen doen (qua hulpmiddelen) hoe meer hij ging doen (qua verzet) waarvan hij uiteindelijk dus gestresst raakte.
Nu hebben we helemaal nergens meer last van, zolang ik er maar geen probleem van maak.

Zorg ervoor dat je er zelf al niet tegenop ziet hem erop te zetten, loop er normaal op af en niet met het idee van 'daar gaan we weer'.
Gewoon geduld, vertrouwen en oefenen oefenen oefenen maar wel duidelijk blijven.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:20

Ik veel info gehaald uit het e-book van Eddy modde (Google). En vooral veel (blijven) oefenen en kalm en relaxed blijven!

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:29

gewoon kalm blijven en vooral niet stressen
had eerst ook hetzelfde probleem maar door dit nu niet meer het helpt ook als je als ze heeft gestaak erin te lopen even ervan weg lopen met haar of hem en dan erweer naartoe lopen in stap
je kan ook met een sprinbalk achter haar lopen die 2 mensen dan aan de zijkant vasthouden als een soort staander

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 18:32

Vriendin van me heeft er ook last van gehad. Haar pony wou er niet in en haar paardje later ook niet met veel plezier.
Zij hebben er simpelweg een paardenfluisteraar bij gehaald.
Beestje loopt er nu bijna blind op het klinkt onzin maar als je iemand hebt met ervaring kan het zeker helpen.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:00

Het is lastig van zo'n afstand te zeggen hoe je het het beste kan aanpakken omdat we niet kunnen zien/weten hoe je paard precies reageert op bepaalde dingen. Het is in ieder geval belangrijk dat je een paard nooit dwingt, probeer in kleine stapjes te werken en elke stap steeds weer te herhalen. Als je het niet voor elkaar krijgt zou ik er iemand bij halen die hier meer verstand van heeft, anders heb je namelijk kans dat je je paard aan het leren bent om juist niet te laden.
Mocht je hulp willen, je kan me altijd mailen/pb-en/bellen ;)

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:14

Mijn paardje wilde de trailer inderdaad ook niet in. Toen ik hem ophaalde hebben we er drie kwartier over gedaan ofzo. Toen hij er eenmaal instond was het ook goed. Maar ik dacht wel, dit ga ik veel oefenen.

Ik heb het ook gedaan en nu loopt hij er zo in. We moeten wel de balk er snel achter doen, anders loopt hij er ook snel weer uit.

Ik heb het gewoon stapje voor stapje gedaan. Elk stapje dat hij deed heb ik beloont en ook gelijk gestopt. De volgende dag weer proberen en weer en weer enz enz...
op een gegeven moment maakt hij er een soort van spelletje van, dan stond hij in de trailer en stapte ook gelijk er weer uit. Ik heb toen een trailerlaadhulp gekocht. Werkte heel goed.
Misschien voor jou ook eens het proberen waard.
Dat is een soort van longeerlijn dat achter zijn kont langs gaat en jij staat dan voor het paard met de 2 uiteindes vast. als je dan wat spanning geeft aan die lijn krijgt hij dus die druk van achter (op zijn kont). En loopt hij als het goed is voorwaarts.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:51

wat voor trailerlaadhulp hen je gekocht??

mijn zus heeft een monty robertsen halster. vriendelijke manier om te corrigeren

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:02

Neem een keer de hele dag de tijd.. Geen horloge om, niks plannen, gewoon een hele dag niks moeten.
Koppel de trailer eraan, loop er naar toe totdat het paard stopt. Iedere stap vooruit belonen, iedere stap achteruit negeren en vooral rustig blijven. Zorg er ook voor dat de ingang van de trailer richting het licht staat. Paarden kunnen verschil licht/donker minder makkelijk inschatten.
Als het paard er eenmaal instaat (met klep dicht), veel belonen met brokjes etc. even laten staan en daarna weer eraf laden. Van de klep af en daarna weer overnieuw proberen, net zo lang totdat het paardje gewoon mee loopt.
Dan komt het belangrijkste: blijven herhalen! Na die dag, iedere dag oefenen.
Daarna afbouwen tot 1x per week oefenen

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:30

Afbeelding

Deze heb ik. Werkte bij mijn paardje heel goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:49

Caira schreef:
Waarom worden dressuurproefjes tot in den treure geoefend maar moet een paard de trailer binnen 10 min kennen en kunnen? En erin takelen met een koeienband met 3 man eraan? Ben je wel helemaal lekker? Ik zou eerst maar eens een osteopaat bellen en hopen dat er niet te veel schade is

Nou inderdaad!
Trailerladen is gewoon een onderdeel van de training van je paard net als zadelmak maken, daar doe je over het algemeen ook een paar weken over. Paard is van nature claustrofobisch (de ene wat meer dan de ander) en zal gewoon moeten leren dat ie niet dood gaat in de trailer.
Met 3 man erin takelen met een koeienband is voor dat paard een doodsstrijd. Je kunt een paard dan niet uitleggen dat het voor zijn bestwil is dat hij meewerkt en 'gewoon' de trailer inloopt, het paard denkt dat het zn laatste levensuur is en zal van alles proberen om er niet in te gaan. Hoe meer jij dan met touwen, mensen, doeken over het hoofd etc aan komt des te meer paard denkt dat ie echt dood gaat....

Het ene paard is het andere niet en sommigen stiefelen gewoon naar binnen en vinden het allemaal prima, maar anderen staan doodsangsten uit en die moet je overtuigen en laten merken dat jij te vertrouwen bent en ze niks laat doen wat ze niet kunnen. Het is gewoon te leren, alleen moet je weten hoe.
Het ebook van Eddy geeft je wat handvaten en dingen om over na te denken dus een aanrader om te lezen. Zoek ook vooral hulp als je gaat oefenen want oefenen zonder te weten wat je doet gaat m niet worden, dan oefen je alleen maar nog meer het niet-laden en maak je het probleem alleen maar erger. Er zijn genoeg mensen die je kunnen helpen hiermee.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:31

Ik woon bij je in de buurt (Bovenkarspel) en heb meerdere mensen en paarden succesvol geholpen om hun trailerproblemen op te lossen. Ik en mijn pony hebben vroeger zelf ook een trailerlaadprobleem gehad, dus weet hoe het voelt. Ik werk op een diervriendelijke en rustige manier, zonder dwang, schreeuwen en slaan. Voor meer informatie, kun je mijn site raadplegen en/of kun je contact met me opnemen.

Anne_Marit13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:58

ja het was ook met het ophalen bij de vorige eigenaar.. ik vond het niks hoe ze het aanpakten en wij wouden ook zet zoals iemand eerder zei, een doek over haar hoofd doen en er rustig in lopen.. maar die mensen wouden er niks van weten want ze zou er raar op reageren en gestresst en gek in haar hoofd van worden wat mij niet logisch lijkt.. maar er staat ook op de planning om het rustig aan het haar te oefenen.. en als het dan nog niet goed komt dan neem ik zeker contact met je op! NH_trainer

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:02

Tyreos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:58

had er inderdaad wat aan bedankt

jenever

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:09

BAStable schreef:
Neem een keer de hele dag de tijd.. Geen horloge om, niks plannen, gewoon een hele dag niks moeten.
Koppel de trailer eraan, loop er naar toe totdat het paard stopt. Iedere stap vooruit belonen, iedere stap achteruit negeren en vooral rustig blijven. Zorg er ook voor dat de ingang van de trailer richting het licht staat. Paarden kunnen verschil licht/donker minder makkelijk inschatten.
Als het paard er eenmaal instaat (met klep dicht), veel belonen met brokjes etc. even laten staan en daarna weer eraf laden. Van de klep af en daarna weer overnieuw proberen, net zo lang totdat het paardje gewoon mee loopt.
Dan komt het belangrijkste: blijven herhalen! Na die dag, iedere dag oefenen.
Daarna afbouwen tot 1x per week oefenen

Hier heb ik ook iets aan mijn paard wil er niet in als de deur dicht zit van de trailer aan de zijkant. Nu heb ik het vandaag geprobeerd met de deur open hij liep er zo in. Dankjewel voor de tip