Trailer rijden tot welke windkracht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Trailer rijden tot welke windkracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 23:53

Even een vraagje, waar ik met de zoekfunctie niet uitkwam:

Tot welke windkracht rijden jullie nog met de trailer ? Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen moeilijk gaan doen vanaf windkracht 7 dus neem aan dat het dan echt risicovol is, maar met levende wezens in de aanhanger lijkt het mij nog eerder risicovol.

Ik heb morgen een ponyfeestje in Groningen. Ik rij met een Peugeot station en een ponytrailer. Onderstel is gelijk aan 1,5 paards, dubbelasser, alleen lager dan een 1,5 paards. Ik neem 2 pony's mee ( zit tussenschot in).
Nou waren ze van de week bij de weersvoorspellingen al weer aan t babbelen over aflassen van bepaalde dingen i.v.m de hevige wind. Volgend mij zijn ze daar wat op teruggekomen maar nu stond op de site van het KNMI het volgende:

"Verder staat er een vlagerige zuidwestenwind. Deze is boven land matig tot vrij krachtig, aan de kust (vrij) krachtig, 5 a 6 Bft en in de avond langs de westkust mogelijk hard, 7 Bft. (Bron: KNMI)"

Ik ben niet een megaheld als het op dit soort gedoe aankomt. Heb geen loeizware auto ervoor, moet zo'n 3 kwartier rijden tussen de landerijen door. 80kmweg, geen snelweg. Niet echt kustgebied, maar wel lekker noorderlijk en wijds. Heb geen verstand van windkrachten, maar 7 is dus pittig, dan liggen 5 en 6 daar niet ver vanaf dus zijn voor mij nog pittig zat denk ik, of zit daar echt gevoelsmatig nog heel veel verschil in ?

Nou vraag ik me dus even af tot welke windkracht jullie nog rijden ? Ik wil het ponyfeestje niet om een wissewasje annuleren, maar wil ook geen onnodig risico lopen. Loop je met windkracht 5 al risico of kun je dan nog rustig on tour ? Ik heb werkelijk geen idee hoe welke windkracht aanvoelt

Asciugamano

Re: Trailer rijden tot welke windkracht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:25

Lijkt me simpel; als jij twijfelt om met jouw auto, jouw trailer en jouw paarden op pad te gaan in weersomstandigheden waarin jij je onzeker voelt... Need I say more?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:33

Zoals het hier nu te keer gaat.. nee ik haak af.
Wat heb je aan trailer op zn kant.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:39

Zoals ik het lees op de weersverwachting is er stevige wind, vlagerig. Wij zitten aan de kust en zoals het hier is zou ik zeker nog met de trailer op pad gaan.
Wat wel een mooie richtlijn kan zijn is kijken wanneer er gewaarschuwd wordt om niet met caravans op pad te gaan, dan zou ik dus ook niet met de trailer op pad gaan (soms heb je ook waarschuwingen van 'niet met je caravan de moerdijkbrug op, dat kan ook een indicatie zijn om je trailer thuis te laten).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:23

Als je een lichte auto hebt zoals ik een paar jaar geleden had ( 1050 kg., mocht 1.200 kg. trekken), die het wel mag trekken, zou ik met hoger dan windkracht 5 niet rijden, zeker niet als er ook nog rukwinden worden voorspeld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:27

Bij windkracht 7/8 en windstoten boven de 100 km houd ik het voor gezien. En als er kans is op ijzel ga ik nooit meer op pad.