van makkelijk naar lastig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

van makkelijk naar lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:49

Hee allemaal,

al sinds mijn pony een paar maandjes oud is, is ze regelmatig op de trailer geweest. Niet alleen om vervoert te worden, maar ook om te wennen aan verschillende trailers (altijd even op en af als er wedstrijd was bij ons op stal, of de vrachtwagen stond open)
Na het spenen ging ze ook regelmatig alleen weg, is nooit een probleem geweest. Ze moest wel even kijken voor de klep maar liep er daarna gewoon in.
Tot we een paar maanden geleden op de strand waren, heen ging prima en terug ging ze er niet meer op. Dit gaat nu al een aantal maanden zo, op stal makkelijker te laden en terug lijkt het wel alsof ze geen zin heeft. Er is nooit iets gebeurd wat ik kan bedenken tijdens het rijden en we hebben eigenlijk altijd verschillende trailers mee.

Zit ik nu met een puberende pony, of .......

Ryder

Re: van makkelijk naar lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:51

Gaat het om de pony uit je profiel? Dikke kans dat het pubergedrag is ja, doen veel driejarigen. Even touwtje achter de kont spannen en hup, je zult zien dat 'ie er zo op staat (neem voor het gemak even aan dat 'ie niet bang is ofzo).

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 14:53

het gaat inderdaad om die pony.
1 lijn werkt niet (al geprobeerd ;-) )

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:29

Het kan pubergedrag zijn maar soms is er ook een ander probleem..
Even een vragenvuur misschien heb ik dan een iets beter beeld ;)

Gaan jullie altijd me dezelfde trailer weg ?
Het kan zijn dat er bijvoorbeeld iets in de trailer rammelt waar ze bang van word ...
En als ze op de heenweg makkelijk te laden is staat ze er dan ook binnen 1 minuut op ?
Of eerder 10 minuten ?

En rij je zelf met de trailer ?

En wat merk je als je terug wilt ? Gaat ze dan bijvoorbeeld ook veel mesten ? Wilt ze bij de trailer weg ?
Of staat ze gewoon rustig en verzet ze geen stap ?
Laatst bijgewerkt door cocochanel op 14-06-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 17:33

Ze staat makkelijk met 5 min in de trailer. En (staat in de tekst) we hebben verschillende trailers mee. Ze lijkt me niet angstig zodra ze weer naar buiten mag

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:39

Ohja sorry ik dacht dat je alleen het laden in verschillende trailer had geoefend ;)

Ik had nog even een vraag toegevoegd of je zelf reed ?
Of is er de laatste ritten misschien een andere chauffeur geweest die
misschien toch niet rustig genoeg reed ?

En wat doet ze precies als je wilt gaan laden als je naar huis gaat ?

Misschien je paardje een keertje laden, een rondje rijden en weer terug naar stal komen en dan weer laden ,dan kun je zien of het aan de omgeving ligt ;)

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 17:47

Nee heb alle keren zelf gereden. Lijkt alsof ze geen zin heeft om naar huis ter gaan. Want zodra ze moe is gaat ze makkelijker de trailer op.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 17:54

Ze gaat niet gek doen of mesten gewoon zoals ze altijd doet als ze geen zin om te lopen ;) stilstaan..

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:11

Je ziet dit gedrag wel vaker bij jonge paarden, de eerste keren gaan ze makkelijk mee, maar langzamerhand word het lastiger. Dit heeft niet te maken met puberen, maar gewoonweg omdat ze nu in de gaten krijgen wat het gevolg ervan is als ze de trailer in lopen. Opgesloten staan, bij vriendjes weg en bewegingen en balans die ze zelf moeten opvangen. Begin weer stapje voor stapje met je paard leren laden, veel herhalen en belonen als ze meewerken. Mocht je hulp willen zijn er genoeg mensen die problemen met trailerladen kunnen oplossen, je mag me altijd bellen/mailen/pb-en!

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 16:00

Bedankt!

Heb een stalgenootje die ook een lastig paard heeft, alleen dan 10x groter en 10x erger ;-) Die heeft nu van iemand hulp, dus zodra mijn gips van mn hand is ga ik samen met haar oefenen.