Opknapproject trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soepkom

Opknapproject trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:55

Zijn er bokkers die op het moment bezig zijn met het opknappen van hun trailer.
Over een aantal weken komt mijn nieuwe aanwinst (paard). Vriendin van mij heeft er ook een en we willen samen overal door het lans buitenritten gaan maken.

Nu ben ik een man en hou ik van klussen en willen we dus graag een opknaptrailer.

Vroeg me af of er dus bokkers zijn die bezig zijn met een project? Misschhien leuk om elkaar op de hoogte te houden en tips en trucs uit te wisselen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:06

Op dit moment niet, maar ik heb er weleens eentje binnenstebuiten gekeerd, dus enige tips heb ik wellicht wel voor je.

Om te beginnen: hoe voorzichtiger het gereedschap, hoe beter het eindresultaat. Ga dus liever niet met slijptollen, staalbeitels en dat soort grof geschut aan de gang. Zorg voor goed gereedschap. Gebruik bijvoorbeeld nieuwe boren voor het uitboren van popnagels.
WD40 is je vriend voor vastgeroeste bouten en moeren.

Goed gereedschap haal je voor schappelijke prijzen bij http://www.toolspecial.com/ aanbiedingencatalogus: http://www.toolspecial.com/toolspecial- ... azine.html
Even informeren welke dealer bij je in de buurt zit.

Wil je de opbouw vervolgens echt degelijk aanpakken; gebruik RVS moeren, bouten en schroeven.

rommulus

Re: Opknapproject trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:19

Koop een pot koper vet en smeer iedere bout in.
Dit help de te voorkomen dat bouten ed gaan corroderen en of roesten op het schroefdraad zodat ze nooit helemaal vast komen te zitten.
En het helpt wat mee in het voorkomen los trillen/oid van de bouten en moeren.

Dit smeer je dus op het schroefdraad ;) en geloof me het spul loont!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:26

Wij hebben onze trailer vorig jaar opgeknapt.

Afbeelding
Voor

Afbeelding
Tussendoor

Afbeelding
Na

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:04

[TAO] Trailer uit 1983 gerenoveerd

Ik zou het niet meer doen, ding heeft ons in totaal zéker 2500 euro gekost (ook een deel materiaal moeten aanschaffen dat we niet hadden), wegens tijdsgebrek 9 maand (!!!) er aan bezig geweest, en alles dat kon misgaan is misgegaan.
Als je berekend dat je voor 4000 euro incl btw een nieuwe weijer-trailer hebt ...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:31

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 07:09

Wij zouden het ook zo weer doen.We waren helemaal niet zoveel geld kwijt en mn vriend was na 2 weken klaar. Hij had toen vakantie

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:08

Duhelo schreef:

Ik zou het niet meer doen, ding heeft ons in totaal zéker 2500 euro gekost (ook een deel materiaal moeten aanschaffen dat we niet hadden), wegens tijdsgebrek 9 maand (!!!) er aan bezig geweest, en alles dat kon misgaan is misgegaan.
Als je berekend dat je voor 4000 euro incl btw een nieuwe weijer-trailer hebt ...

Klopt, maar voor dat geld heb je geen goede Westfalia behalve als je 'm zelf bouwt :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:40

ikke schreef:
Duhelo schreef:

Klopt, maar voor dat geld heb je geen goede Westfalia behalve als je 'm zelf bouwt :D

dat is een feit, maar de trailer dat ik opgeknapt heb was ook absoluut geen westfalia :D
Moest ik bv aan een chassis/opbouw van een heel goed merk raken is dat alweer een andere zaak...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:49

Duhelo schreef:
ikke schreef:

dat is een feit, maar de trailer dat ik opgeknapt heb was ook absoluut geen westfalia :D
Moest ik bv aan een chassis/opbouw van een heel goed merk raken is dat alweer een andere zaak...

Dat is dan weer zo.
Ik zou mijn trailer ook niet zo aangepakt hebben als het geen Westfalia was geweest, sterker nog; ik heb dit wrak juist gekocht OMDAT het een Westfalia is en daarmee zinvol om opnieuw te bouwen.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 08:58

Wij hebben onze Weijer uit en in elkaar gezet.
Ik had mazzel dat ik via mijn werk aan goed betonplex kon komen en via MP aan een goede onderplaat.
Totaal prijs voor herbouw was dus vrij nihil.
Wel duurde het even voor ik alles bij elkaar had omdat je dus niet gewoon in een keer alles even koopt en meeneemt.
Het ijzer werk aan schroeven en bouten dat kan nog wel aardig oplopen.
Tijd weet ik niet maar viel mee.
Manlief met drie rechter handen en zeer technische broer doen wonderen in zo'n geval.
Maar zoals al eerder gezegd voor ietsje meer en minder inspanning heb je een goede nieuwe

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:50

Ik toevallig :D

Nouja ik.. mijn vader.
De hele bodem is eruit gehaald, het hele onderstel is
gestript, schoongemaakt en geolied. De remmen zijn helemaal gedaan en
de banden waren vorig jaar vernieuwd dus die doen we dit jaar niet.

De bodem gaat mijn vader maken van 2x 16mm betonplex
En de zijwanden gaan er ook uit, die worden ook vernieuwd met betonplex.

Ik ben erg benieuwd :=

De reden was dat we na een jaar wedstrijdpauze de trailer even wilde controleren en de
bodem bleek echt niet meer 100% goed te zijn. Dat vind ik super belangrijk vandaar
dit grote opknap project :D

Ik zal vanavond eens wat foto's opzoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:51

xApple schreef:
Ik toevallig :D

Nouja ik.. mijn vader.
De hele bodem is eruit gehaald, het hele onderstel is
gestript, schoongemaakt en geolied. De remmen zijn helemaal gedaan en
de banden waren vorig jaar vernieuwd dus die doen we dit jaar niet.

De bodem gaat mijn vader maken van 2x 16mm betonplex
En de zijwanden gaan er ook uit, die worden ook vernieuwd met betonplex.

Ik ben erg benieuwd :=

De reden was dat we na een jaar wedstrijdpauze de trailer even wilde controleren en de
bodem bleek echt niet meer 100% goed te zijn. Dat vind ik super belangrijk vandaar
dit grote opknap project :D

Ik zal vanavond eens wat foto's opzoeken.

Bij deze dan de schriftelijke garantie dat je over twee jaar opnieuw aan je bodem kunt beginnen. Zeker betonplex krijg je niet op elkaar gelijmt en dus komt er vocht tussen en gaat de boel in no-time weer rotten. Ik trok een soortgelijk prutswerk uit de bodem van mijn trailer..........

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:49

Oké, de bodem zit er nog niet in..
Wat raad je dan aan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:57

xApple schreef:
Oké, de bodem zit er nog niet in..
Wat raad je dan aan?

Bodem uit een stuk. Bijvoorbeeld meranti 24mm watervast buitenkwaliteit (heb ik gebruikt) 153 x 305 cm. In dat geval plaat terdege in de lak zetten voordat je de boel monteert.
Indien je aan betonplex 24mm kunt komen, ook goed; in dat geval de randen degelijk aflakken.
http://www.m-p-x.nl/

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:10

Ik heb een 24mm betonplex bodem in mijn trailer gezet bij het opknappen. Randen met lak voor boten behandeld.

Ik stuitte bij mijn traileropknaponderzoek op bijzonder veel verschillende meningen. Voor veel dingen is iets te zeggen, maar je moet toch zelf een keuze maken. Kijk waar je aan kunt komen en wat voor jouw gebruik geschikt is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:25

Mijn vader kan wel aan veel materialen komen dus dat is niet zon punt. We gaan nu inderdaad voor de 24mm dikke plaat beton plex :j Bedankt voor je inzicht want wij hadden hier niet aan gedacht.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 11:30

Dankjewel voor de tips alvast. Als ik tijd heb ga ik weer marktplaats enzo af voor een.leuk project.