paard valt aan in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samuraj10

paard valt aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:09

Hallo bokkers

Graag wil ik het volgende aan jullie voorleggen.

Mijn paard staat overdag in een kleine kudde op het land. Na enig protest en geruzie heeft hij als jongste zijn plekje gevonden in de groep. Ik heb nl al eerder een topic geopend over het feit dat hij de wei werd doorgezet door een oudere ruin.
Sinds 2 weken staat er nog een oudere merrie bij van 19 jaar, die mijn jonkie onder haar hoede heeft genomen.

Vorige week wilde ik mijn paard uit de wei halen om lekker met hem bezig te zijn, daarbij viel de oudere ruin mij aan zodra ik het touw had vastgemaakt, mijn paard sprong er tussen zodat hij jij niet raakte.
Hij kwam met zijn tanden bloot, en oren plat op mij afgevlogen. Daar ben ik behoorlijk van geschrokken en ben heel blij dat mijn paard er tussen sprong door zich los te trekken en vooruit te springen.

Echter gaat hij steeds verder. De eigenaar van het nieuwe paard, werd ook aangevallen en belandde tussen de paarden op de grond. Conclusie, veilig je paard halen is er niet meer bij.

Zelf neem ik na dat voorval een zweep mee, maar dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Heeft iemand tips voor mij? Hoe houden we de oudere ruin op afstand? Kan ik veilig mijn beestje uit de wei halen?

xH0RS3S

Re: paard valt aan in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:13

Weet je de eigenaar van de oudere ruin? Misschien kan je contact opnemen, en zeggen wat er aan de hand is? Misschien kan die is gaan kijken...

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:14

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:18

xH0RS3S schreef:
Weet je de eigenaar van de oudere ruin? Misschien kan je contact opnemen, en zeggen wat er aan de hand is? Misschien kan die is gaan kijken...

De eigenaar van de oudere ruin snapt het zelf ook niet, zij geeft aan dat hij op zijn vorige stal juist de onderdanig e in de kudde was. En weet dus zelf ook niet wat ze hiermee aan moet, bij haar doet ie het niet, maar zij komt voor hem in de wei.

Lijkt wel of ie heel jaloers is.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:27

ja, nou ik zou voor je eigen veiligheid een zweepje meenemen. en ik zou met de eigenaar praten. Laat haar eens meekijken, als jij de jouwe eruit haal, dat ze kan zien wat hij doet.
Tis niet echt normaal!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:32

Ik denk dat het paard jullie als indringers ziet in zijn kudde. Hij ziet de paarden echt als zijn kudde en wil dus niet dat ze zomaar meegenomen worden. Tja hoe los je het op door toch leider te worden van het paard die zo doet. Het zeker gevaarlijk maar je zult toch op de een of andere manier boven hem moeten komen wil je zonder probleem een paard kunnen pakken.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:36

Gewoon zweepje mee, niet om dat paard te slaan, maar afstand te bewaren. En zo nodig idd een tik geven. Zal hiervoor wel even de eigenaar op de hoogte stellen.
Zweepje moet je zien als verlening van je arm

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:41

@noahlady, das een goeie, we zijn alleen weinig samen op stal, is nl maar een kleine pensions waar ieder zn ding doet.
Zweepje meenemen doe ik nu ook. Ook maak ik samuraj pas vast als ik bij het hek ben, zodat hij en ik allebei zonodig opzij kunnen springen. Ook het nieuwe paard vliegt de oude ruin aan als hij aan wil vallen, zij beschermt die van mij.

Zij loopt wel mee naar het hek, waardoor hij er toch achteraan komt.

Gister had ie mijn halstertouw tegen zn sluit, maar t maakt geen indruk. Bij uitgaan van de wei draaide ik mij om om stroomdraad dicht te maken, oude ruin kwam weer aangevlogen, die heeft dus bij mij inmiddels kennis gemaakt met een rondvliegend touw. Die van mij loopt toch niet weg, graast voor de wei wel ff verder tot ik klaar ben.

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 10:46

We zetten ze overigens om beurten buiten en weer binnen.

Ik haal de oudere ruin als eerste binnen, zodat ik veilig de rest binnen kan zetten. Naar buiten omgekeerd, dan doe ik hem als laatste. Dat gaat goed, want aan de hand is het een liever waar je een kleuter nog mee weg kan sturen.

Lotusje555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:50

Wat je nu doet lijkt me inderdaad het verstandigste. Toen mijn 4 jarige hengstje nog bij zijn 10 jarige grote broer stond haalde ik ook altijd eerst de grote broer eruit zodat ik veilig en zonder vechten met mijn kleintje bezig kan zijn. :)

Chrissyolaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:31

Zou zelfverzekerd de wei in lopen. Dus borst goed vooruit en hem desnoods een beetje opjagen zodat hij weet dat hij uit jou buurt moet blijven. Ook zou je misschien wat lekkers voor hem mee kunnen nemen. Weet niet of dat zou werken maar dan weet hij dat hij aardig tegen je moet doen om wat lekkers te krijgen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:53

Je zult toch echt duidelijk moeten maken dat dit niet de bedoeling is. Dus er is iets meer actie nodig dan alleen maar jezelf verdedigen als zich iets voordoet. Het paard leert zo dat hij je mag aanvallen als hij daar zin in heeft, jouw verdediging stelt in zijn ogen toch niks voor. Hij heeft totaal geen respectmeer voor jou.

Als je ziet hoe het in een kudde eraan toe gaat, mag je wel wat sterker optreden. Een dominante merrie zal geregeld haar positie laten gelden als reminder aan de rest, ook al is daar niet direct een (voor ons zichtbare) aanleiding voor. Gewoon onder het motto "even checken of je nog weet dat ik de baas ben".

Ik zou dus de volgende keer de wei in gaan, met zweep, naar het paard toe lopen en hem een flinke lel verkopen. Zomaar, out of the blue. Dat is niet zielig, maar duidelijk. Het zal heel verhelderend werken voor het paard. Je geeft hem dan niet de mogelijkheid om die enorm dominantie positie van aanval tegenover jou in te nemen (daar groeit hij elke keer weer van, ookal verdedig jij je), maar je neemt nu zelf die positie in. Grote kans dat hij het snapt.

Ik begrijp dat dit met een paard van iemand anders lastig is, maar beter 1 keer duidelijk zijn in taal die het paard ook begrijpt, dan het te laten uitgroeien tot een situatie die op den duur echt gevaarlijk wordt.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:42

Chrissyolaf schreef:
Zou zelfverzekerd de wei in lopen. Dus borst goed vooruit en hem desnoods een beetje opjagen zodat hij weet dat hij uit jou buurt moet blijven. Ook zou je misschien wat lekkers voor hem mee kunnen nemen. Weet niet of dat zou werken maar dan weet hij dat hij aardig tegen je moet doen om wat lekkers te krijgen.

daarmee stimuleer je het dominante gedrag, zou dat dus nooit doen
bovendien paard van een ander, die voer je niet

Ilona_AW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:56

Oh wat vervelend! En als je naar dat paard toe loept om hem te aaien bijvoorbeeld doet ie niks? Alleen als je die van jou weg wilt halen?
Ik denk inderdaad ook dat het met zijn ''leider van de kudde'' gevoel te maken heeft.
Maar wat je er tegen kunt doen..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:02

Gewoon de zweep meenemen voor je veiligheid en als hij je aanvalt, gelijk een flinke mep geven, want dit mag en kan je niet accepteren, het is te gevaarlijk.
Hij moet gewoon bijgebracht worden dat hij hoe dan ook nooit een mens mag aanvallen.

Je kan nou eenmaal niet altijd op het zelfde tijdstip er zijn wanneer de eigenaar van de aanvallende paard er is.

Wel de eigenaar op de hoogte brengen dat je het dier een mep had verkocht met de zweep om jezelf te beschermen. Zeker als de eigenaar ervanaf weet en het dier niet apart zet, dan zit er niks anders op toch.

Een nieuwe merrie viel me ook aan omdat ik mijn paard meenam uit een weiland, maar ik liet me niet verjagen hoor door deze merrie, ik gooide gewoon wat steentjes naar haar om haar uit mijn buurt te houden en na 2 weken is het over en is ze heel vriendelijk zoals ze normaal gesproken is.

teza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:28

hoi allemaal ik zit er weer op

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 14:45

dank je wel voor de reacties.
Zelf neem ik tegenwoordig een zweep mee de wei in. Als de oude ruin het echt op zn heupen of als ik alleen op stal ben haal ik hem eruit en zet hem in de paddock zolang ik met mijn eigen paard bezig ben. Pas als ik helemaal klaar ben met Samuraj en hij weer in de wei staat, mag de oudere ruin terug. Puur voor mijn eigen veiligheid, hem pakken en meenemen is helemaal geen probleem. hij reageerd alleen zo als je 1 van de anderen komt halen. Voor mij werkt dit prima, aangezien de eigenaresse van de oudere ruin ook niet weet wat zij ermee aan moet. Alleen het meisje van het nieuwe paard wordt wel steeds onder de voet gelopen door hem, zij heeft er nog niks op gevonden. wel een lastige situatie, want je zou toch je eigen paardje veilig moeten kunnen pakken. :?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 14:51

Het is eigenlijk een probleem waar de eigenaresse aan moet werken. Omdat zij met het paard werkt (dus, er iets aan kan doen in het gedrag) en uiteindelijk de verantwoording heeft. Waan je met een zweep niet gemakkelijk veilig :) deze kan misschien agressie opwekken. Edit: maar als dit zo werkt, prima toch.

Samuraj10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 15:01

ja locanda ik weet het, natuurlijk is het iets dat zij op moet lossen, zij weet ook dat ik hem apart zet als er niemand op stal is, Dat vind zij prima.
Soms denk ik wel dat de oudere ruin ook aandacht te kort komt, als het slecht weer is moeten ze binnen blijven en dan komt ie alleen buiten als zij zn stal komt doen, kwartiertje of zo. Zelf zet ik hem dan wel buiten als ik met Samuraj bezig ben, gewoon in de paddock ernaast. kan ie toch ff een uurtje spelen.

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:52

Paraplu mee en wanneer die aaan wilt vallen hem even flink laten schrikken door de plu open te klappen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:08

Chrissyolaf schreef:

ik zou zo wie zo niets te eten meenemen.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 00:00

Absoluut geen snoep meenemen, als ze dat eenmaal weten ben je helemaal de sjaak.

Zweep meenemen. Lijkt in eerste instantie niet de bedoeling maar mep maar een keer van je af. Bij voorbaat al als je de wei inkomt. Waarschijnlijk staat hij dan stoer te loeren. Jaag hem maar bij je vandaan. Zweep gebruik je enkel om hem uit je persoonlijke ruimte en die van je eigen paard te houden, niet omdoel bewust te gaan meppen maar een longeerzweep kom je verder mee en je bewaakt dus een grotere ruimte.

Wat eventueel misschien handig is, is zo'n 4 kante ruimte als je de wei in komt. Zo'n soort schaaps hok die ze gebruiken om schapen in te laden. Als je dan het hek open doet en de ruin ontsnapt staat hij niet meteen buiten en geeft jou meer tijd om de weide te verlaten en vervolgens weer goed af te sluiten.

Jammer. Dit lijkt inderdaad wel een beetje op aandachtstekort dat zich uit in dominantie. Zodra eentje uit de groep de kudde verlaat om naar stal te gaan word hij duidelijk leip omdat hij ze bij zich wil houden.

Horseland93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:23

Oei lastig geval, ik heb geleerd om een halstertouw mee te nemen en met deze vooruit te zwaaien, in rondjes, dit bootst het dominante paard na, je fungeert dan als een soort been...
Ik heb dit toen ook gedaan met een hele dominante ruin, en na een paar keer geraakt te zijn door het touw.. denk 2 a 3 keer was het over en bleef hij mooi op afstand!

tip: draag een cap als je naar het weiland gaat, stel dat je net snel genoeg kan reageren en je valt op de grond en de paarden gaan rennen heb jij teminste veiligheid !